Mies alkoi kakomaan yhteenmuuttoa, kun ehdotin yhteistä käyttötiliä ja kulut tulojen mukaan
Onkohan jotain salattavaa, mihin käyttää rahaa vai mistä voisi johtua? Ollaan kuitenkin seurusteltu 2 vuotta ja suhde vakava. Tähän asti kumpikin maksanut omat kulunsa.
Kommentit (1002)
Kun tässä katselee ympärilleen niin aika vähän on miehen, tai yhteisillä rahoilla ostettua tavaraa kodissa. Tässä olohuoneessa esimerkiksi miehen hommaamaa/maksamaa on vain hänen kitaransa ja sohva, sekä olohuoneen kesämatto. Sohva ja matto on hänen sukulaisiltaan saatuja, kaikki muu on minun ostamaani/hommaamaani. Jos lähtisin tästä talosta ja veisin omani mukanani, niin miehelle jäisi tänne pari mattoa, sohva, oma pelikone ja soitin, 1 sänky (täällä on 3), pyykkikone, ja hänen omat vaatteensa. Aika tyhjältä näyttäisi talo noilla "sisustuksilla" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kokeiltu kaikki vaihtoehdot menojen jakamisen suhteen ja parhaiten meille sopii, että yhteiset menot maksetaan puoliksi. Minä pidän kirjaa menoista ja ne tasataan kuun lopussa. Koska minä maksan laskut, mies on maksupuolella. Minulla on ylin päätösvalta mitä hyväksytään yhteisiin kuluihin. Ulkonäön puolesta näytän Kassi-Almalta, mutta minulla on ihan hyvät sijoitukset. Mies käyttää omia rahojaan ennemmin harrastuksiin.
Tälle on nykypäivänä ihan hieno sanakin.
Taloudellinen väkivalta parisuhteessa.Mikä tuossa on taloudellista väkivaltaa?
Se, että toinen käyttää ylintä päätäntävaltaa siinä, mitkä lasketaan "yhteisiksi kuluiksi".
On hemmetin vaikeaa pelata reilusti, jos toinen jatkuvasti siirtelee maalitolppia haluamansa mukaan.
Tuo on se naisten käsitys tasa-arvoisesta parisuhteesta missä naisella on ylin päätäntävalta. Pitäisi jo alkaa sokeimmallekin näkymään että ei naset ja feministit mitään tasa-arvoa halua vaan ne vaatii pelköstään naisille etuja ja hyltyöjä aina miesten kustantamana
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin maksaa oman syömisensa, asumisensa ja muut kulunsa kuten tähänkin asti. Kaikkein selvintä eikä kumpikaan tule hyväksikäytetyksi.
Jos nainen muuttaa yhteen miehen kanssa, on mahdotonta enää ottaa huomioon miehen suurempaa ruuankulutusta, miehen aiheuttamaa ylimääräistä autolla ajelemista, siivoamista ja pyykkäystä ym.
Et ole tainnut asua kenenkään kanssa yhdessä. Ei se käytännössä noin mene, ellei molemmilla ole joku erityisruokavalio. Silti monet elintarvikkeet menevät kuitenkin yhteiskäyttöön ja lainaillaan toisen juttuja sen sijaan, että mennään kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kulut pitää maksaa tulojen mukaan? Täysin järjestön idea. Molemmat maksavat oman kulunsa ja yhteiset kulutuksen mukaan eli se suihkussa joka päivä kahdesti käyvä ja vettä lotraava maksaa enemmän kuin se, jolle riittää pikasuihku kerran päivässä.
Ikinä, ikinä en suostuisi systeemiin, jossa on yhteinen tili ja tuollainen rahanjako.
Epic!
Ei kannata ihmetellä miksi elät yksin.
Meillä on yhteinen talous: Sen tililtä maksetaan laskut jolla on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas mies. Kokemuksesta tiedän, että alkoi ilmestyä uusia muotikuteita, kenkiä, laukkuja lotionipurkkeja yms. jos tilillä kävi rahaa. Vaan yhteiskäytöstä ei voi puhua.
Niinpä. Miehet näkee ne naiset, joilla on taidokas meikki sekä hiukset ja vaatteet viimeisen päälle, mutta silti ne ei tajua, että sellaisen ulkonäön ylläpitämiseen menee aikaa ja etenkin rahaa. Miksei teille kelpaa vaatimattomat, meikkaamattomat naiset, joilla vaatteet on kulahtaneita ja toissavuosikymmenen muotia? Minäkin laitan rahat ennemmin sijoituksiin mitä ulkonäköön. Eipä pyöri miehiä ympärillä.
Nuo on niitä miesten mielestä " luonnollisen kauniita" naisia. Ei ne tajua, että hupsista, siinä on meikattu ja hiuksia laitettu 2h ja vaatteita virkattu ja stailattu 1h. Semmoisen ulkonäön ylläpitäminen maksaa varmasti satoja, jopa tuhansia euroja. Ja siltikin miehet vaativat, että naisen pitäisi näyttää siltä, olla jotorouva, joka hoitaa kaiken, mutta heidän ei pidä kumpaakaan joutua kustantamaan, vaan naisen pitää tehdä se ihan puhtaasti siitä ilosta, että saa miehen ja miehen kikulit käyttöönsä.
Aika ristiriitainen kommentti kun onhan naiset jo vuosia huutaneet että laittattuu vain itseään varten eikä miehen mielipiteillä ole arvoa tässä asiassa mutta kovasti jälleen nainen yrittää kaataa vastuun ja laskun maksun miesten niskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa puhuttiin asumiskuluista ja täällä jauhetaan sivukaupalla siitä kuinka miehet syö enemmän.
Ruoka EI ole asumiskulu.
AP puhuu pelkästään adsumiskuluista koska asuvat erillään eikä ole vielä joutunut miehen ruokia maksamaan. Kyllä se ruokakulukin aikanaan sieltä realisoituu.
Itse kyllä suosittelen, että mikäli näkemykset poikkeaa huomattavasti taloudesta, siisteydestä ym käytännön asioista niin ei kannata muuttaa lainkaan yhteen vaan asua kumpikin omassa asunnossaan. Tällaiset erillussuhteet ovat yhä yleisempiä
Naiset on täysin kykenemättömiä joustamaan omissa vaatimuksissa kun kaiken pitää tapahtua niin kuin nainen vaatii. Eikä naiset ota enää missään asiassa huomioon miehiä kun kaikkialla vaaditaan naisten etujen parantamista
Vierailija kirjoitti:
Miksi kulut pitää maksaa tulojen mukaan? Täysin järjestön idea. Molemmat maksavat oman kulunsa ja yhteiset kulutuksen mukaan eli se suihkussa joka päivä kahdesti käyvä ja vettä lotraava maksaa enemmän kuin se, jolle riittää pikasuihku kerran päivässä.
Ikinä, ikinä en suostuisi systeemiin, jossa on yhteinen tili ja tuollainen rahanjako.
Kuka jaksaa mitata koko elämänsä millilleen, ettei vaan maksa liikaa eikä liian vähän. Miten sellaisen mittaamisen edes toteuttaisi.
Ihmiset kuluttavat eri tavalla. Toinen syö enemmän, toinen laittaa ruokaa jonka jäljiltä lautasen tiskaaminen vaatii enemmän vettä ja tiskiainetta.
Toinen käy kuumassa suihkussa nopeasti ja laskee vettä kovalla paineella. Toinen käy hitaasti kylmässä suihkussa, ja laskee vettä pienemmällä paineella.
Miten ilman mittareita voi edes tietää kumpi tekee suuremman laskun. Pelkkä ajankäyttö ei kerro mitään todellisista kuluista.
Entäs sitten vaatteiden peseminen. Toinen sotkee tai hikoilee kuitenkin enemmän. Toisella on myös suuremmat vaatteet. Miten jaat pyykkäämisen kulut käytön mukaan?
En jaksaisi edes viikkoa sellaista elämää missä kaikki mitataan millintarkasti.
Yhteistä tiliä en minäkään silti haluaisi. Sellainen olisi ahdistava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa puhuttiin asumiskuluista ja täällä jauhetaan sivukaupalla siitä kuinka miehet syö enemmän.
Ruoka EI ole asumiskulu.
AP puhuu pelkästään adsumiskuluista koska asuvat erillään eikä ole vielä joutunut miehen ruokia maksamaan. Kyllä se ruokakulukin aikanaan sieltä realisoituu.
Itse kyllä suosittelen, että mikäli näkemykset poikkeaa huomattavasti taloudesta, siisteydestä ym käytännön asioista niin ei kannata muuttaa lainkaan yhteen vaan asua kumpikin omassa asunnossaan. Tällaiset erillussuhteet ovat yhä yleisempiä
Naiset on täysin kykenemättömiä joustamaan omissa vaatimuksissa kun kaiken pitää tapahtua niin kuin nainen vaatii. Eikä naiset ota enää missään asiassa huomioon miehiä kun kaikkialla vaaditaan naisten etujen parantamista
Kerrotko lisää niistä naisten eduista?
Kiinnostaisi tietää kuinka paljon olen jättänyt etujani käyttämättä kun en ole tiennyt niistä mitään.
T. N55v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka EI ole asumiskulu.
Kiinnostaisi tietää kuinka paljon olen jättänyt etujani käyttämättä kun en ole tiennyt niistä mitään.
T. N55v
Terveydenhuolto, koulutus ja julkinen liikenne on suunniteltu naisten ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kokeiltu kaikki vaihtoehdot menojen jakamisen suhteen ja parhaiten meille sopii, että yhteiset menot maksetaan puoliksi. Minä pidän kirjaa menoista ja ne tasataan kuun lopussa. Koska minä maksan laskut, mies on maksupuolella. Minulla on ylin päätösvalta mitä hyväksytään yhteisiin kuluihin. Ulkonäön puolesta näytän Kassi-Almalta, mutta minulla on ihan hyvät sijoitukset. Mies käyttää omia rahojaan ennemmin harrastuksiin.
Tälle on nykypäivänä ihan hieno sanakin.
Taloudellinen väkivalta parisuhteessa.Mikä tuossa on taloudellista väkivaltaa?
Se, että toinen käyttää ylintä päätäntävaltaa siinä, mitkä lasketaan "yhteisiksi kuluiksi".
On hemmetin vaikeaa pelata reilusti, jos toinen jatkuvasti siirtelee maalitolppia haluamansa mukaan.
Meistä minä olen pienituloisempi. Ettekös te jatkuvasti sano, että elintaso pitää laittaa pienituloisemman mukaan?
Miehen kulutuksen huomioiden hän maksaa menoista vähemmän kuin puolet ja ylläri, minä teen paljon enemmän kotitöitä. Kiitos ruuanlaittotaitojeni meillä on pienet ruokakulut, mutta jos se on ongelma, ostetaan jatkossa enemmän valmista. Se tosin nostaa miehenkin kuluja, mutta mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka EI ole asumiskulu.
T. N55v
Kerro lisää tuosta julkisesta liikenteestä, mikä siinä on naisten ehdoilla suunniteltu? Matalalattiabussitko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hänellä mitään omaa ehdotusta asiaan?
Asumiskulut 50/50 ja loput maksaa kukin itse. ap
Ja mikä tässä on ollut vialla?
Pienempituloinen joutuisi maksamaan suhteessa enemmän. ap
Ilmeisesti olet se pienempituloinen. Ja maksat tällä hetkellä 100% omista asumiskuluistasi. Ja voisit päästä 50% osuuteen, mutta se on sinusta liikaa. Koska toinen tienaa enemmän.
Vähän sivussa olevan yksiön vuokra 560€/kk,vs. isompituloisen halujen mukaan vaikkapa paremmalta paikalta vuokrattu 3h+k 1750€/kk jaettuna kahdella tekee 875€. Se ei ole 50% aiemmista asuinkuluista. Vai ehdotatko, että isompituloinen muuttaa tuohon yksiöön?
Miksi luulet, että pienempituloinen asuu yhtä 'leveästi' kuin isompituloinen jolloin kulujen lasku olisi 50%? 50-50-jako on reilua vain jos mennään pienempituloisen tulojen mukaan, ja isompituloinen sitten todennäköisesti tinkii haluamastaan asuintasosta.
Aloittajalle, älä muuta yhteen tämän kanssa. Ei kannata laittaa itseään tuohon soppaan, kaverilla on vielä kasvamista tehtävänä mitä tulee parisuhteeseen ja yhdessä asumiseen. Kämppäkaveruus luontoiseduilla ei ole parisuhde.
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä katselee ympärilleen niin aika vähän on miehen, tai yhteisillä rahoilla ostettua tavaraa kodissa. Tässä olohuoneessa esimerkiksi miehen hommaamaa/maksamaa on vain hänen kitaransa ja sohva, sekä olohuoneen kesämatto. Sohva ja matto on hänen sukulaisiltaan saatuja, kaikki muu on minun ostamaani/hommaamaani. Jos lähtisin tästä talosta ja veisin omani mukanani, niin miehelle jäisi tänne pari mattoa, sohva, oma pelikone ja soitin, 1 sänky (täällä on 3), pyykkikone, ja hänen omat vaatteensa. Aika tyhjältä näyttäisi talo noilla "sisustuksilla" :D
Sama täällä. Kerran sanoin miehelle, että jos meille tulee ero, minä vien omat hankkimani tavarat pois, niin sinun tavarat mahtuu auton peräkärryyn. Mies ei ollut tajunnut, miten paljon minun maksamaa tavaraa on yhteiskäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai kovin moni halua yhteistä tiliä ja jakaa kaikkea rahaa. Voitte tehdä yhteisen taloustilin jonne laitatte ruokaan ja laskuihin, sopimamme summan. Jos toinen tienaa enemmän, laittaa enemmän.
Mutta omat menot, vaatteet ym. maksetaan itse ja omalta tililtä. Joku itsenäisyys pitää olla.
Paitsi jos enemmän tinaava on nainen niin silloin ei paremmin tienaava laita enempää vaan silloin pitää laittaa sentilleen tasan mutta jos mies tienaa enemmän pitää miehen maksaa yhteiselle tilille enemmän kun pitäähän naisen päästä hyötymään miehen tienaamista rahoista vaikka samaan aikaa estetään että miehet ei pääse hyötymään naisen rahoista
Tässä ketjussa enemmän tienaavat naiset ovat kertoneet ihan jokainen, että menot maksetaan tulojen suhteessa. Naisille ei tuo ole ongelma, miehille on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuessaan pienempituloinen (arvaan, että ap), joutuisi maksamaan samat itse.
Mitenkä kuvio muuttuisi (siis paitsi suuntaan, johon ap haluaisi)?
Ei joutuisi samoja, koska asuisi mm. pienemmässä asunnossa ja mahdollisesti ruokaa kuluisi vähemmän. Ero saattaa olla todella iso, pienempituloiselta on saattanut jäädä pakollisten menojen jälkeen jotain ylimääräistäkin rahaa, mutta yhteenmuuton ja nousseitten pakollisten kulujen 50-50-jaon jälkeen voi jäädä jopa miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka EI ole asumiskulu.
T. N55v
Koulutus on suunniteltu miehille. Naiset saivat kovan väännön jälkeen luvan osallistua siihen myös.
Lääketieteen tutkimus ja lääkkeet on tutkittu miehillä, naistentauteja lukuunottamatta.
Siksi naisilla ei tunnisteta monia tavallisia sairauksia. Niistä saatetaan todeta, että ei voinut tietää kun oireilu epätyypillistä. Vasta viimeaikoina ollaan herätty huomaamaan, että se naisten epätyypillinen oireilu on usein samanlaista myös muilla naisilla. Esim naisten sydänkohtaukset jäävät helposti tunnistamatta.
Toinen ongelma ovat lääkkeet, jotka eivät toimi naisilla, tai toimivat naisilla väärin. Esim kipulääkkeet toimivat naisilla huonommin kuin miehillä. Nehän on suunniteltu miehille ja testattu miehillä.
Naisten kipua myös vähätellään eikä sitä edes haluta läkitä yhtä tehokkaasti kuin miesten vastaavaa kipua.
Tämäkö on mielestäsi naisten ehdoilla suunnittelemista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuessaan pienempituloinen (arvaan, että ap), joutuisi maksamaan samat itse.
Mitenkä kuvio muuttuisi (siis paitsi suuntaan, johon ap haluaisi)?
Siten, että AP joutuisi käyttämään suuremman osan tuloistaan kuin haluaisi asumiseen ja miehen elättämiseen. Pienituloisten mm menettää asumistuen mikäli asuu isompituloisen kanssa. Miehet syö 30 % enemmän ja vievät tilaa. Kun perheessä ei ole lapsia tämä miehen elätys vielä voi mennä siinä sivussa, mutta entäs sitten jos perheeseen tulee lapsia. Kuka ne elättää ja maksaa elinkulut kun nainen on äitiyslomalla, vanhempainlomalla. Päivähoitomaksuohinkin vaikuttaa perheen tulot- kuka maksaa ne .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka EI ole asumiskulu.
T. N55v
Koulutus on suunniteltu miehille. Naiset saivat kovan väännön jälkeen luvan osallistua siihen myös.
Lääketieteen tutkimus ja lääkkeet on tutkittu miehillä, naistentauteja lukuunottamatta.
Siksi naisilla ei tunnisteta monia tavallisia sairauksia. Niistä saatetaan todeta, että ei voinut tietää kun oireilu epätyypillistä. Vasta viimeaikoina ollaan herätty huomaamaan, että se naisten epätyypillinen oireilu on usein samanlaista myös muilla naisilla. Esim naisten sydänkohtaukset jäävät helposti tunnistamatta.
Toinen ongelma ovat lääkkeet, jotka eivät toimi naisilla, tai toimivat naisilla väärin. Esim kipulääkkeet toimivat naisilla huonommin kuin miehillä. Nehän on suunniteltu miehille ja testattu miehillä.
Naisten kipua myös vähätellään eikä sitä edes haluta läkitä yhtä tehokkaasti kuin miesten vastaavaa kipua.Tämäkö on mielestäsi naisten ehdoilla suunnittelemista?
Luetteloa voidaan jatkaa. Autot, kännykät ,turvavarusteet on kaikki suunniteltu miehille, eikä ne toimi naiselle oikein tai on hankala käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka EI ole asumiskulu.
Miehet kokevat etuoikeuksiensa poistamisen syrjinnäksi.
Nuo on niitä miesten mielestä " luonnollisen kauniita" naisia. Ei ne tajua, että hupsista, siinä on meikattu ja hiuksia laitettu 2h ja vaatteita virkattu ja stailattu 1h. Semmoisen ulkonäön ylläpitäminen maksaa varmasti satoja, jopa tuhansia euroja. Ja siltikin miehet vaativat, että naisen pitäisi näyttää siltä, olla jotorouva, joka hoitaa kaiken, mutta heidän ei pidä kumpaakaan joutua kustantamaan, vaan naisen pitää tehdä se ihan puhtaasti siitä ilosta, että saa miehen ja miehen kikulit käyttöönsä.