Mies alkoi kakomaan yhteenmuuttoa, kun ehdotin yhteistä käyttötiliä ja kulut tulojen mukaan
Onkohan jotain salattavaa, mihin käyttää rahaa vai mistä voisi johtua? Ollaan kuitenkin seurusteltu 2 vuotta ja suhde vakava. Tähän asti kumpikin maksanut omat kulunsa.
Kommentit (1002)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo halusi että laitetaan yhteiselle tilille sama summa ja kumpikin kuluttaa omat rahansa miten haluaa. Myös avioehto tehtiin koska vaimo sai perintöä n. 10k ja vaimon mielestä isänsä olisi halunnut että ne ovat hänen tyttärensä rahoja.
Vaimoni tienaa opettajana tietääkseni 3500 eur/kk, minun palkkani on 3000-3200 eur/kk, riippuen työtunneista. Lisäksi saan pääomatuloja 15000-20000 euroa vuodessa, mitä en ole pitänyt tarpeellisena mainita koska tässähän ei ollut kyse siitä kumpi tienaa enemmän tai "hyötyy" toisesta, vaan siitä että näin on yksinkertaisempaa ja vapaampaa. Olen hieman vaimoani pihimpi, meillä molemmilla palkka riittää elämisen kuluihin. Pääomatulot uudelleensijoitan.
Minusta tämä on hyvä systeemi, molemmilla on vapaus käyttää omat rahansa ja säästönsä oman mielen mukaan. Yhteistä asuntoa meillä ei ole vaan asumme vuokralla, mikä saattaa olla pitkässä juoksussa kalliimpaa mutta on varsin stressivapaata.
Mitäköhän vaimosi sanoisi jos saisi tietää pääomatuloistasi?
Voi harmittaa jossain vaiheessa kun tajuaa että miehensä voisi eläköityä ennenaikaisesti varakkaana, kun vaimolla ei ole muita säästöjä kuin se kymppitonni (ellei sitäkin ole kulutettu jo).
Voihan vaimollakin olla pääomatuloja, eihän hänen mies tiedä, onko naisella sijoituksia.
Eikai kovin moni halua yhteistä tiliä ja jakaa kaikkea rahaa. Voitte tehdä yhteisen taloustilin jonne laitatte ruokaan ja laskuihin, sopimamme summan. Jos toinen tienaa enemmän, laittaa enemmän.
Mutta omat menot, vaatteet ym. maksetaan itse ja omalta tililtä. Joku itsenäisyys pitää olla.
Vaadit liian paljon. Miksi yhteinen tili !
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa puhuttiin asumiskuluista ja täällä jauhetaan sivukaupalla siitä kuinka miehet syö enemmän.
Ruoka EI ole asumiskulu.
AP puhuu pelkästään adsumiskuluista koska asuvat erillään eikä ole vielä joutunut miehen ruokia maksamaan. Kyllä se ruokakulukin aikanaan sieltä realisoituu.
Itse kyllä suosittelen, että mikäli näkemykset poikkeaa huomattavasti taloudesta, siisteydestä ym käytännön asioista niin ei kannata muuttaa lainkaan yhteen vaan asua kumpikin omassa asunnossaan. Tällaiset erillussuhteet ovat yhä yleisempiä
Vierailija kirjoitti:
Ollaan hyvin pärjätty jo 10 vuotta siten että molemmilla on omat rahat ja omat tilit. Yhteiset kulut maksetaan nettotulojen suhteessa. Noin kerran viikossa kirjataan Exceliin ja tasataan. Tässä on parikin hyvää asiaa. Ei tarvitse ikinä pohtia kumpi maksaa kaupassa tai muilla ostoksilla. Ja kun tulot muuttuu muuttuu myös tasausprosentti. Jos mies jää hoitovapaalle, työttömäksi tai sairastuu. Tai päinvastoin. Olen itse nainen ja meistä kahdesta parempituloinen.
Tykkään kovasti siitä että saan toki käyttää omat rahani mihin haluan tai vaikka sijoittaa.
Meillä on sovittu niin että ruokakaupassa voi käydä kumpi vaan ja ostaa mitä vaan päivittäistavaraa mutta jos tarvitaan vaikka jotain kodin tavaraa niin ne sovitaan aina etukäteen.
Olen niin tyytyväinen nykyiseen systeemiin etten suostuisi muuhun.
Meillä on ollut yhteinen taloustili jonne siirretään tilipäivänä rahaa nettotulojen suhteessa, yli 20v. Henkilökohtaiset menonsa kumpikin maksaa itse.
Jos haluan viettää tyttöjen viikonlopun hotellissa tai mies kalareissun Lapissa, ei tarvitse toiselta lupia kysellä että "saanko ostaa tätä ja tota".
Kertaakaan ei ole tarvinnut riidellä rahasta.
Kolme yhteistä lasta, yksi yhteinen okt laina.
En ikinä suostuisi systeemiin missä kaikki rahat olisi yhteisiä.
N42
Me ollaan kokeiltu kaikki vaihtoehdot menojen jakamisen suhteen ja parhaiten meille sopii, että yhteiset menot maksetaan puoliksi. Minä pidän kirjaa menoista ja ne tasataan kuun lopussa. Koska minä maksan laskut, mies on maksupuolella. Minulla on ylin päätösvalta mitä hyväksytään yhteisiin kuluihin. Ulkonäön puolesta näytän Kassi-Almalta, mutta minulla on ihan hyvät sijoitukset. Mies käyttää omia rahojaan ennemmin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa puhuttiin asumiskuluista ja täällä jauhetaan sivukaupalla siitä kuinka miehet syö enemmän.
Ruoka EI ole asumiskulu.
Usein se liittyy tuohon että kaupat maksetaan 50/50 kun mies vaatii. Ap tosin tähän ei ole vastannut.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kokeiltu kaikki vaihtoehdot menojen jakamisen suhteen ja parhaiten meille sopii, että yhteiset menot maksetaan puoliksi. Minä pidän kirjaa menoista ja ne tasataan kuun lopussa. Koska minä maksan laskut, mies on maksupuolella. Minulla on ylin päätösvalta mitä hyväksytään yhteisiin kuluihin. Ulkonäön puolesta näytän Kassi-Almalta, mutta minulla on ihan hyvät sijoitukset. Mies käyttää omia rahojaan ennemmin harrastuksiin.
Tälle on nykypäivänä ihan hieno sanakin.
Taloudellinen väkivalta parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hänellä mitään omaa ehdotusta asiaan?
Asumiskulut 50/50 ja loput maksaa kukin itse. ap
Ja mikä tässä on ollut vialla?
Pienempituloinen joutuisi maksamaan suhteessa enemmän. ap
Yksinasuessaan pienempituloinen (arvaan, että ap), joutuisi maksamaan samat itse.
Mitenkä kuvio muuttuisi (siis paitsi suuntaan, johon ap haluaisi)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-50 on reilua ja tasa-arvoista. Yksin maksetaan 100% asumisesta ja kaksin 50%. Vaatimus yhteisistä rahoista yhteen muutettaessa on aikamoinen nykyaikana. Ei moderni nainen tarvitse miehen rahoja, vaan tienaa itse omansa ja maksaa oma elämisensä.
Vastaatko vielä että miten se on reilua ja tasa-arvoista että molemmat maksavat puolet siitä mitä toinen kuitenkin käyttää enemmän?
Minusta se ei olennaista, taidan olla suurpiirteisempi kuin moni täällä. Reiluus muodostuu siitä, että isot kulut (=asuminen) maksetaan puoliksi. Ei sillä mitään väliä sitten ole, kumpi syö enemmän jugurttia.
Nykyisillä ruoan hinnoilla asia on erittäin oleellista.
Tuollaisten mielestä olennaista on se että itse ei joudu maksamaan toisen kuluja, mutta toinen joutuu maksamaan hänen kulujaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas mies. Kokemuksesta tiedän, että alkoi ilmestyä uusia muotikuteita, kenkiä, laukkuja lotionipurkkeja yms. jos tilillä kävi rahaa. Vaan yhteiskäytöstä ei voi puhua.
Niinpä. Miehet näkee ne naiset, joilla on taidokas meikki sekä hiukset ja vaatteet viimeisen päälle, mutta silti ne ei tajua, että sellaisen ulkonäön ylläpitämiseen menee aikaa ja etenkin rahaa. Miksei teille kelpaa vaatimattomat, meikkaamattomat naiset, joilla vaatteet on kulahtaneita ja toissavuosikymmenen muotia? Minäkin laitan rahat ennemmin sijoituksiin mitä ulkonäköön. Eipä pyöri miehiä ympärillä.
Ongelma on siinä kun nainen valehtelee rahojen olevan yhteisiä kun ne on mieheltäkin otettu mutta niiden rahojen käyttö kohdistuu pääasiassa naiseen ja naisen ulkonäköön. Jos ne rahat olisi oikeasti yhteisiä eikä pelkästään käyttörahaa naiselle joiden käytöstä miehen on tehtävä kirjallinen anomus mutta nainen saa käyttää ihan miten haluaa kertomatta muille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudellinen väkivalta parisuhteessa.
Mikä tuossa on taloudellista väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas mies. Kokemuksesta tiedän, että alkoi ilmestyä uusia muotikuteita, kenkiä, laukkuja lotionipurkkeja yms. jos tilillä kävi rahaa. Vaan yhteiskäytöstä ei voi puhua.
Niinpä. Miehet näkee ne naiset, joilla on taidokas meikki sekä hiukset ja vaatteet viimeisen päälle, mutta silti ne ei tajua, että sellaisen ulkonäön ylläpitämiseen menee aikaa ja etenkin rahaa. Miksei teille kelpaa vaatimattomat, meikkaamattomat naiset, joilla vaatteet on kulahtaneita ja toissavuosikymmenen muotia? Minäkin laitan rahat ennemmin sijoituksiin mitä ulkonäköön. Eipä pyöri miehiä ympärillä.
Miehen mielestä naisen pitäisi aina näyttää 20 vuotiaalle kaunille hoikalle alusvaatemallille pitkine hiuksineen ja upeine ulkonäköineen mutta tämän mahdollistamiseen ja ylläpitoon ei saisi mennä rahaa penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on kerran maksanut omat kulunsa niin mitä se ap sinua mietityttää mihin se loput rahansa laittaa? Eikös ne ole sen rahoja?
Minun rahat on minun rahoja ja miehen rahat on meidän rahoja.
Meillä vaimo käytti oman tilinsä omiin menoihinsa ja minun saman suuruinen tilini käytettiin lainan lyhennyksiin Ym. menoihin, mitä asumiseen ja elämiseen kuluu. Anoppi rakasti minua yli kaiken. Hän matkusti Jatkuvasti Hyvinkää-helsinki väliä ja kävi keh, eiku haukkumassa minua. Kun tuleva EX vaimoni ei ollut kotona. Käski kerätä likaiset ryysyni ja häipyä sanoen, sinulla ei ole täällä mitään. Luettelin kohteliaasti kaiken irtaimiston jotka oli Maksettu Minun tililtäni. joihinkin laskuihin "vaimo" oli väärentänyt minun nimeni ja tilinumeroni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä kun nainen valehtelee rahojen olevan yhteisiä kun ne on mieheltäkin otettu mutta niiden rahojen käyttö kohdistuu pääasiassa naiseen ja naisen ulkonäköön. Jos ne rahat olisi oikeasti yhteisiä eikä pelkästään käyttörahaa naiselle joiden käytöstä miehen on tehtävä kirjallinen anomus mutta nainen saa käyttää ihan miten haluaa kertomatta muille
Siis mitä? Kirjoituksesi on niin epäselvä, että kokeiles uudestaan.
Jos nainen luulee ilahduttavansa miestään huolehtimalla ulkonäöstään, niin mies voi kertoa, että hänen takia ei tarvitse, niin nainen voi sitten päättää miten paljon ulkonäköön laittaa rahaa. Aikaakin vapautuu kaikkeen muuhun, sen voi käyttää vaikka nukkumiseen.
Monta kymmentä sivua kommentteja missä naiset hyväksyvät miehen taloudellisen hyväksikäytön. Kai se sitten on pikkuhijaa hyväksyttävä että hyväksikäyttöä ei saa kitkettyä niin täytyy itsekin alkaa hyväksymään naisten hyväksikäyttö kun eihän se voi mennä niin että vain toista sukuouolta saa käyttää täysin vapaasti hyväkseen mutta toiseen sukupuolen hyvöksiköyttöön nollatoleranssi.
Vierailija kirjoitti:
Monta kymmentä sivua kommentteja missä naiset hyväksyvät miehen taloudellisen hyväksikäytön. Kai se sitten on pikkuhijaa hyväksyttävä että hyväksikäyttöä ei saa kitkettyä niin täytyy itsekin alkaa hyväksymään naisten hyväksikäyttö kun eihän se voi mennä niin että vain toista sukuouolta saa käyttää täysin vapaasti hyväkseen mutta toiseen sukupuolen hyvöksiköyttöön nollatoleranssi.
Miehet käyttää sujuvasti hyväkseen naisten aikaa. Aika on rahaan verrattavissa oleva hyödyke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudellinen väkivalta parisuhteessa.Mikä tuossa on taloudellista väkivaltaa?
Se, että toinen käyttää ylintä päätäntävaltaa siinä, mitkä lasketaan "yhteisiksi kuluiksi".
On hemmetin vaikeaa pelata reilusti, jos toinen jatkuvasti siirtelee maalitolppia haluamansa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikai kovin moni halua yhteistä tiliä ja jakaa kaikkea rahaa. Voitte tehdä yhteisen taloustilin jonne laitatte ruokaan ja laskuihin, sopimamme summan. Jos toinen tienaa enemmän, laittaa enemmän.
Mutta omat menot, vaatteet ym. maksetaan itse ja omalta tililtä. Joku itsenäisyys pitää olla.
Paitsi jos enemmän tinaava on nainen niin silloin ei paremmin tienaava laita enempää vaan silloin pitää laittaa sentilleen tasan mutta jos mies tienaa enemmän pitää miehen maksaa yhteiselle tilille enemmän kun pitäähän naisen päästä hyötymään miehen tienaamista rahoista vaikka samaan aikaa estetään että miehet ei pääse hyötymään naisen rahoista