Mies alkoi kakomaan yhteenmuuttoa, kun ehdotin yhteistä käyttötiliä ja kulut tulojen mukaan
Onkohan jotain salattavaa, mihin käyttää rahaa vai mistä voisi johtua? Ollaan kuitenkin seurusteltu 2 vuotta ja suhde vakava. Tähän asti kumpikin maksanut omat kulunsa.
Kommentit (1002)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuttaa yhteen miehen kanssa? Mies selvästikään ei ole valmis antamaan suhteeseen mitään, eikä ottamaan minkäänlaista vastuuta suhteesta ja puolisostansa. Mietipä miten käy kun teille tulee lapsia? Se olet sinä, joka maksaa lapsen tarpeet. Itselleni tuo olisi saman tien ero. Kyllä miehen pitää olla valmis ottamaan taloudellistakin vastuuta puolisostansa.
Omalle miehelleni tuollainen käytös olisi ennenkuulumatonta. Hän on alusta lähtien ollut valmis tukemaan ja elättämään perhettänsä. No, hän toki on perhekeskeiseksi kasvatettu ulkomaalainen mies. Vaikuttaa siltä, että aitoja miehiä ei Suomesta juurikaan enää löydy.
Joo, tuntuu, että käytännössä tasa-arvo on Suomessa monesti sitä, että kumpikin puoliso käy töissä, koska se on tasa-arvoista ja nainen saa iiiihan omalle tililleen sen pienemmän palkkansa ja sillä sitten hups vaan ostetaan vaipat ja maidot ja lahjat lapsen kaverisynttäreille - se kaikki pieni, mistä valtaosa menoista koostuu. Mies sitten panostaa "suuriin linjoihin" eli ostaa sellaista, jonka arvo edes jossain määrin säilyy. Eron tullen nähdään kumpi voitti. Toki nainen on pystyvänä ja ehtivänä sitten myös tekaissut valtaosan kotitöistä, koska kunnon Suomi-nainen aina ehtii ja jaksaa, se on kunnia-asia. Jotenkin tämä tasa-arvokehitys on monissa perheissä aika lailla kesken (ei kaikissa).
Jos ei halua jakaa arkea ihan oikeasti ja reilulla tavalla, ei ole mikään pakko muuttaa yhteen.
Sehän menee hyvin pitkälti juuri noin Suomessa. Itse olen asunut neljässä eri maassa, joissa yhdessäkään itseään kunnioittavat naiset eivät katselisi sekuntiakaan tuollaista menoa ja kohtelua. Tuollainen käytös mieheltä olisi suuri häpeä koko suvulle. Asun tälläkin hetkellä ulkomailla, ja täällä on melko suuri Suomi-yhteisö, ja suomalaiset naiset erottuvat kyllä selvästi kantaväestöstä ja muista täällä asuvista kansallisuuksista juuri tuolla, eli nainen tekee kaiken, siis ihan kaiken, nainen käy töissä, nainen ajaa, nainen hoitaa lapset, nainen tulee, nainen menee, nainen kantaa. Kaikki tämä samalla kun Suomi-mies passiivisena möllöttää missä milloinkin. Ainoastaan Suomi-nainen kantaa painavat kauppakassit autoon kun mies kävelee edessä kädet tyhjänä, ainoastaan Suomi-nainen kantaa IKEA:n laatikot autoon, kun Suomi-mies istuu autossa odottamassa. Facepalm... Tästä täällä tunnetaan suomalaiset. Suomi-naiset ovat piikoja, jotka tekevät kaiken, Suomi-miehet passiivisia juoppoja.
Hyvin kirjoitettu. Samat havainnot 10 ulkomaanvuoden jälkeen jotka vietin etelä Euroopassa. Sitten kauhisteltiin että siellä etelässä miehet on machoja:) ja että Suomessa on tasa- arvoista. Joo, jos se tasa- arvo on sitä että nainen tekee kaiken ja maksaa puolet menoista,on täällä tasa- arvoista.
Olen nyt suomalaisen miehen kanssa ja meillä on 2 lasta. Tuloerot 1500 e kk nettona ja minä maksan puolet kaikesta, miehen vaatimuksesta. Hän säästää 1000 e kk säästötililleen ja riitojen yhteydessä uhkaa ostaa oman asunnon. Minä hoidan käytännössä ihan kaiken sähkösopimuksista remontteihin, hän harrastaa illat ja minä hoidan lasten läksyt jne työpäivän jälkeen
Miksi suostun tähän? Eipä ole Suomessa valinnanvaraa.Käytännössä ekan lapsen jälkeen tiesin että kaikki kaatuu päälleni mutta miehen painostuksesta teimme toisen,itse olen ainoa lapsi ja halusin myös sisaruksen lapselle. Yritän jaksaa kun lapset aikuisia ja sitten ero. ja elintaso ei laske asumme vuokralla kun miehen mielestä minun tulisi maksaa 2000 e nettopaökalla puolet lainasta johon hänellä on 70 000 käsiraha ja netto 3400 e kk. minulla ei jää säästöön mitään maksan kaikki lasten tarvikkkeet ja vaatteet puolet vuokrasta ja laskut.En ole käynyt edes kampaajalla 5 vuoteen tai missään itsekseni 10 vuoteen... Mies on oman alansa tohtori teknillisellä alalla.
No just, teknisellä alalla, niinpä tietysti. Mutta siis Huh-huh, mitä meininkiä, mistä tollasia ukkoja sikiää, missä hänen sitoutumisensa perheeseen ja avioliittoon? Hän on henkisesti kateellinen kakara!! Onneksi on erilaisiakin, ihna tekniseltä alaltakin, miehiä jotka rakastavat vaimoaan, sitoutuvat, heitä sanotaan aikuisiksi. Kaikkea hyvää sinulle!!
Meillä on ihan erilaiset tulot puolison kanssa, mutta ikinä ei ole kytätty mitä kukakin maksaa, kun ollaan yhdessä, on kaikki yhteistä, se maksaa, jonka tilillä on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaako AP kodin kuten trad.wife jos mies maksaa enemmän - tässä se taas 'tasa-arvo' nähdään :D
Eli nainen käy töissä, maksaa laskut kykyjen mukaan, ja silti joutuu siivoamaan kodin kuten trad wife. Ei kuulosta ihan perinteiseltä, sillä silloin mies olisi ainut laskujen maksaja. Mutta suomimiehellehän kelpaa piika ja maksaja yhdessä paketissa.
Kyllähän tuo nyt siltä haiskahtaa ettei tasa-arvo kiinnosta jos ei olla omaa osuutta menoista valmiita maksamaan. Etsitään siis elättäjää eikä olla itsenäisiä.
Mieskin voi ryhtyä itsenäiseksi, tekee sitten kotityötkin itse.
Mies on itsenäinen, ei hän asu naisen kanssa.
Miksi sitten ehdottelee yhteenmuuttoa? Säästääkseen rahaa? Saadakseen seksiä useammin? Saadakseen lapsille synnyttäjän ja hoitajan?
Niin, miksi nainen ehdottelee yhteistä tiliä ja vaatii miestä maksamaan hänen vuokransa?
Maksuksi seksistä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset ei koskaan ehdota, että muutetaan yhteen, minä maksan kaiken.
Miksi miehet eivät koskaan ehdota, että muutetaan yhteen, minä teen enemmistön kotitöistä,vastaan lasten hoidosta,ja sinun ei tarvitse maksaa puolia menoista, koska minä syön enemmän, kulutan sähköä enemmän,sotken enemmän, käytän rahani kiinteään omaisuuteen,kun sinä käytät käyttömenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti olen sitä mieltä että on hyvä pitää oma tili jolle tulee palkka ja jolta maksaa omat henkilökohtaiset kulunsa. Sen lisäksi kannattaa olla yhteistili jolta maksetaan yhteiset kulut, kuten ruoka, asuminen, auto, yhteiset matkat jne. Myös lapsilisät kannattaa ohjata yhteistilille. Sitten kumpikin siirtää yhteistilille rahaa esimerkiksi siinä suhteessa missä saavat palkkaa, esim. jos sinne pitää siirtää 1000 € ja palkkojen suhde on 37% / 63%, niin toinen siirtää tilille 370 € ja toinen 630 €.
Meillä tämä toimii hyvin ja meillä ei ole riitaa rahasta oikeastaan koskaan. Totta kai molempien asennekin vaikuttaa, sillä me emme ole kumpikaan sellaisia että pyrkisimme hyötymään toisesta. Ja välillä joutuu soveltamaan, eli jos toinen käyttää autoa johonkin pitempään omaan reissuun, hän maksaa polttoaineet omista rahoistaan.
"sillä me emme ole kumpikaan sellaisia että pyrkisimme hyötymään toisesta" ja jos jako on kuvatun kaltainen, niin johan siinä on räikeä hyötyminen toisen tuloista menossa.
Ainoa tasa-arvoinen tapa jakaa kulut on tulojen mukaan prosenttimääräisenä. Jos sitä ei tehdä niin pienituloinen elättää suurempituloista ja se myös määritellään taloudelliseksi väkivallaksi ja toisen tahalliseksi köyhdyttämiseksi.
Höpöhöpö, tasa-arvoa on, että maksetaan puoliksi.
Millä tavalla pienempituloinen elättää suurempituloista, jos kummankin kulut on saman verran?
Eihän ole. Miehet syö 30% enemmän ja useimmiten kevyt kasvisruoka ei miehille kelpaa. Pitää olla lihaa, leipää juustoa, makkaraa jne.
Mitäs jos se vähemmän tienaava onkin se enemmän syövä mies? Mitäs sitten tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuttaa yhteen miehen kanssa? Mies selvästikään ei ole valmis antamaan suhteeseen mitään, eikä ottamaan minkäänlaista vastuuta suhteesta ja puolisostansa. Mietipä miten käy kun teille tulee lapsia? Se olet sinä, joka maksaa lapsen tarpeet. Itselleni tuo olisi saman tien ero. Kyllä miehen pitää olla valmis ottamaan taloudellistakin vastuuta puolisostansa.
Omalle miehelleni tuollainen käytös olisi ennenkuulumatonta. Hän on alusta lähtien ollut valmis tukemaan ja elättämään perhettänsä. No, hän toki on perhekeskeiseksi kasvatettu ulkomaalainen mies. Vaikuttaa siltä, että aitoja miehiä ei Suomesta juurikaan enää löydy.
Joo, tuntuu, että käytännössä tasa-arvo on Suomessa monesti sitä, että kumpikin puoliso käy töissä, koska se on tasa-arvoista ja nainen saa iiiihan omalle tililleen sen pienemmän palkkansa ja sillä sitten hups vaan ostetaan vaipat ja maidot ja lahjat lapsen kaverisynttäreille - se kaikki pieni, mistä valtaosa menoista koostuu. Mies sitten panostaa "suuriin linjoihin" eli ostaa sellaista, jonka arvo edes jossain määrin säilyy. Eron tullen nähdään kumpi voitti. Toki nainen on pystyvänä ja ehtivänä sitten myös tekaissut valtaosan kotitöistä, koska kunnon Suomi-nainen aina ehtii ja jaksaa, se on kunnia-asia. Jotenkin tämä tasa-arvokehitys on monissa perheissä aika lailla kesken (ei kaikissa).
Jos ei halua jakaa arkea ihan oikeasti ja reilulla tavalla, ei ole mikään pakko muuttaa yhteen.
Sehän menee hyvin pitkälti juuri noin Suomessa. Itse olen asunut neljässä eri maassa, joissa yhdessäkään itseään kunnioittavat naiset eivät katselisi sekuntiakaan tuollaista menoa ja kohtelua. Tuollainen käytös mieheltä olisi suuri häpeä koko suvulle. Asun tälläkin hetkellä ulkomailla, ja täällä on melko suuri Suomi-yhteisö, ja suomalaiset naiset erottuvat kyllä selvästi kantaväestöstä ja muista täällä asuvista kansallisuuksista juuri tuolla, eli nainen tekee kaiken, siis ihan kaiken, nainen käy töissä, nainen ajaa, nainen hoitaa lapset, nainen tulee, nainen menee, nainen kantaa. Kaikki tämä samalla kun Suomi-mies passiivisena möllöttää missä milloinkin. Ainoastaan Suomi-nainen kantaa painavat kauppakassit autoon kun mies kävelee edessä kädet tyhjänä, ainoastaan Suomi-nainen kantaa IKEA:n laatikot autoon, kun Suomi-mies istuu autossa odottamassa. Facepalm... Tästä täällä tunnetaan suomalaiset. Suomi-naiset ovat piikoja, jotka tekevät kaiken, Suomi-miehet passiivisia juoppoja.
Hyvin kirjoitettu. Samat havainnot 10 ulkomaanvuoden jälkeen jotka vietin etelä Euroopassa. Sitten kauhisteltiin että siellä etelässä miehet on machoja:) ja että Suomessa on tasa- arvoista. Joo, jos se tasa- arvo on sitä että nainen tekee kaiken ja maksaa puolet menoista,on täällä tasa- arvoista.
Olen nyt suomalaisen miehen kanssa ja meillä on 2 lasta. Tuloerot 1500 e kk nettona ja minä maksan puolet kaikesta, miehen vaatimuksesta. Hän säästää 1000 e kk säästötililleen ja riitojen yhteydessä uhkaa ostaa oman asunnon. Minä hoidan käytännössä ihan kaiken sähkösopimuksista remontteihin, hän harrastaa illat ja minä hoidan lasten läksyt jne työpäivän jälkeen
Miksi suostun tähän? Eipä ole Suomessa valinnanvaraa.Käytännössä ekan lapsen jälkeen tiesin että kaikki kaatuu päälleni mutta miehen painostuksesta teimme toisen,itse olen ainoa lapsi ja halusin myös sisaruksen lapselle. Yritän jaksaa kun lapset aikuisia ja sitten ero. ja elintaso ei laske asumme vuokralla kun miehen mielestä minun tulisi maksaa 2000 e nettopaökalla puolet lainasta johon hänellä on 70 000 käsiraha ja netto 3400 e kk. minulla ei jää säästöön mitään maksan kaikki lasten tarvikkkeet ja vaatteet puolet vuokrasta ja laskut.En ole käynyt edes kampaajalla 5 vuoteen tai missään itsekseni 10 vuoteen... Mies on oman alansa tohtori teknillisellä alalla.
Ja suomalaisesta näkökulmasta pääset elämässäsi vielä tosi helpolla, kun on oikein tohtorismies... Se vaan ei ole tarkoittanut vuosikymmeniin enää mitään, ainoa mikä tulopuolella painaa on oma työ ja omat ansiot. Mutta jos puoliso on "herra", menoja siitä voi koitua, jos tarvitsee itse mitenkään "edustaa" eli pukeutua, kestitä vieraita jne. En kyllä käsitä miten viitsit odottaa lasten kasvamista isoiksi. Saat varmasti lähihuoltajuuden, kun olet kaiken hoitanut tähänkin asti. Pääseepähän mies kerrankin maksamaan jotain. Baareista löytää kyllä sitten "ymmärtäjiä" tälle suurelle surulleen. Toivotan sinulle voimia alkaa elää omaa elämääsi!
voin taata ettei kiinnosta miehet enää koskaan,ihan itsekseni aion elää tulevaisuudessa. Olen itse erolapsi ja minulle perhe on tärkeintä maailmassa jonka eteen teen kaikkeni. lapsille isä on tärkeä ja saan iloa kun näen heidät touhuamassa joskus yhdessä.en halua rikkoa sitä.baarit eivät ole koskaan kiinnostaneet, viihdyn kotona ja luonnossa.ainoa mikä harmittaa on se etten saa säästettyä lapsille rahaa itse menin töihin jo 16 v lukion ohella. Olisin halunnut heille turvata oman elämän alun. miehen koulutuksen kirjoitin kun halusin mainita ettei ole syrjäytynyt tms ihan hyvätulo7sissakin miehissä löytyy tälläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaako AP kodin kuten trad.wife jos mies maksaa enemmän - tässä se taas 'tasa-arvo' nähdään :D
Eli nainen käy töissä, maksaa laskut kykyjen mukaan, ja silti joutuu siivoamaan kodin kuten trad wife. Ei kuulosta ihan perinteiseltä, sillä silloin mies olisi ainut laskujen maksaja. Mutta suomimiehellehän kelpaa piika ja maksaja yhdessä paketissa.
Kyllähän tuo nyt siltä haiskahtaa ettei tasa-arvo kiinnosta jos ei olla omaa osuutta menoista valmiita maksamaan. Etsitään siis elättäjää eikä olla itsenäisiä.
Mieskin voi ryhtyä itsenäiseksi, tekee sitten kotityötkin itse.
Mies on itsenäinen, ei hän asu naisen kanssa.
Miksi sitten ehdottelee yhteenmuuttoa? Säästääkseen rahaa? Saadakseen seksiä useammin? Saadakseen lapsille synnyttäjän ja hoitajan?
Niin, miksi nainen ehdottelee yhteistä tiliä ja vaatii miestä maksamaan hänen vuokransa?
Maksuksi seksistä?
Sinulle naiset siis ovat huåria? Vieläkö äitisi maksaa isällesi pillullaan asunnon ja ruuan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä parisuhde hyödyttää miehiä,mutta haittaa naisia. Sinkkunainen on onnellisin ja tervein, seuraavana tulee parisuhteessa oleva mies. Onnettomin on sinkkumies.
Nainen ottaa parisuhteessa takkiin monessa asiassa, taloudessa, terveydessä,onnellisuudessa, elämänlaadussa, mutta mies hyötyy. Kuka onkaan se iilimato ja hyväksikäyttäjä? Mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi salata sinulta mihin käyttää rahansa? Asia kun ei kuulu sulle mitenkään.
Ai, että, ihana parisuhde, jossa puolison asiat eivät kuulu toiselle puolisolle!
- Mihin olet menossa? Ei kuulu sulle!
- Onko tuo auto uusi? Ei kuulu sulle!
- Olet kuulemma lähdössä tyttöjen kanssa etelään lomalle? Ei kuulu sulle!
- Mihin katosit pikkujoulujen jälkeen? Ei kuulu sulle!
- Etkö käynytkään ruokakaupassa? Ei kuulu sulle!
- Maksoitko sähkölaskun? Ei kuulu sulle!
Jne. jne.
Ihanaa!
On niin ihanaa olla ITSENÄINEN!!!
Jos kyseessä on tapailusuhde eivätkä he asu yhdessä, miehen ei todellakaan tarvitse esitellä naiselle tilinauhaansa ja kertoa mihin on rahansa käyttänyt siinä kuussa.
Sama koskee naisiakin, ei heidän tarvitse tehdä selontekoa rahoistaan tai ajastaan tapailukumppanille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärränyt, miksi kulut pitäisi maksaa tulojen mukaan. Kulut maksetaan kulutuksen mukaan tietenkin, ei ne bussissakaan kysy, että mitä tienaat ja iske lippuun hintaa tulojen mukaan eikä sähköyhtiö kysele tuloja sähkösopimusta tehdessä.
Jos tuloerot on isot, voi käydä niin, että pienempituloisella ei riitä rahat suurempituloisen vaatimaan elintasoon. Tällöin hän ei voi varojen puutteen vuoksi vaikka vaihtaa silmälaseja tai hoidattaa hampaitaan, kun kaikki rahat menevät yhteiseen talouteen eivätkä riitäkään. Avioliitossa tätä ongelmaa ei ole, koska siinä on yhteistalous eli kumpikin maksaa kykyjensä mukaan.
Hyvin toimivassa parisuhteessa yleensä parempituloinen haluaa tarjota toiselle saman elintason kuin itsellä. Mutta onhan ihmisiä kaikenlaisia
Kiitos tästä näkökulmasta. Ehkä elämän ei pidäkään olla tällaista, kuin se on nyt.
Kun seurusteltiin avomieheni kanssa, meidän elämänoli tällaistä.
Hän halusi reissata, mulla ei riittänyt rahaa. Hän joskus maksoi, en pitänyt siitä, reissasi ystävien kanssa.
Nyt saan matkoja lahjaksi.
Asumme nyt yhdessä ja ruokaan menee vöhemmän rahaa. Ei kumpikaan välitä siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun päähän ei mahdu, että jotain kiinteitä kuluja jaettaisiin tulojen suhteessa. Enemmän tienaava maksaisi samoista kuluista enemmän ja toinen vähemmän, miksi se nyt niin menisi?
Joka tapauksessa ne kulut pienenee verrattuna siihen, että asuisi yksin.
Kiinteät kulut eli hoitovastike/vuokra, asunnon vakuutus ja tasasuuruinen vesimaksu kuukausittain. Mutta jo sähkölasku ei ole kiinteä kulu, kun se riippuu kulutuksesta. Ruokakulut nyt ainakaan ei voi mennä puoliksi. Ruokien suhteen ainoa reilu jako on niin, että kumpikin ostaa ja valmistaa omat ruokansa ja hoitaa omat jälkensä. Aika tarkkaa seurantaa saa tehdä, että kulut menee tasan oikein ja reilusti.
Elin aikanaan suhteessa, jossa menot laskettiin tarkkaan ja taulukoitiin ja jaettiin puoliksi. Vielä nykyisinkin taulukoin, koska itseäni se kiinnostaa, mutta se kaiken puoliksi jakaminen oli ihan hulluutta. Onneksi erottiin ennen kuin saatiin lapsi... Jos haluaa olla aivan tarkka, kummankin pitää ostaa ja laittaa oma ruokansa ja pestä omat pyykkinsä omalla pesuaineella jne. ja kyllä se minusta menee jo aika kauas perhe-elämästä. Miksi hemmetissä edes muuttaa yhteen, jos ei yhteinen arkielämä kiinnosta? Yhtä lailla sitä voi asua erikseen ja treffailla maailman tappiin.
Meillä ei taulukoida, mutta kumpikin ostaa ja laittaa omat ruokansa, siivoaa jälkensä, pesee omat pyykkinsä jne. ja tätä on ollut jo yli 20 vuotta hyvässä yhteisymmärryksessä. Minun ei tarvitse maksaa miehen hankkimia savustettuja kaloja eikä hän joudu pohtimaan, miksi täällä on taas kik-herneitä tai ylikalliita uusia perunoita, jos ei niitä edes syö.
Perhe-elämä on sitäkin, että saa olla oma itsensä eikä tarvitse käyttää hajustetulla pesuaineella pestyjä vaatteita, vaikka toisen mielestä se on ihanan raikas tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko hänellä mitään omaa ehdotusta asiaan?
Asumiskulut 50/50 ja loput maksaa kukin itse. ap
Tuo on fiksu systeemi.
Elämä on kirjoitti:
Jokainen maksaa omat kulunsa, ei sitten eron tullessa tarvitse katkeroitua, että tässä se vaan eli siivellä
Myös aika pitää jakaa tasan, niin kummankaan ei tarvitse katkeroitua. Tuon seurauksena miehillä on paljon nykyistä läheisemmät välit omiin lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
harvoin se isotuloinen haluaa tyytyä siihen elintasoon, mikä pienituloisen mielestä on kohtuullista. Pienituloinenhan määrää sitten ihan kaikesta maksullisesta, ruuasta sähkönkäyttöön.
Mitä pahaa tuossa olisi? Yhteiset kulut puoliksi ja pienituloisemman tulojen mukaan, omat kulut on sitten omia. Aika moni hyvätuloinen elää alhaisemman elintason mukaan kuin mitä tulot antaisivat myöten.
Parin vuoden seurustelun jälkeen yhteinen tili? Ei ihme, jos mies juoksee karkuun.
Järkevä jako menoihin on seuraava:
Asumismenot 50/50, sisältää vuokran, sähkön, netin, kotivakuutuksen jne.
Ruokamenot suunnilleen 50/50, kuitenkin hiukan sen mukaan mikä on kulutus.
Muut kulut (puhelin, henk.koht. netti, mahdolliset vakuutukset ym) kumpikin maksaa itsenäisesti.
Hankinnat (huonekalut, taloustavarat,) kumpikin halujensa mukaan. Esim toinen ostaa sohvan, toinen sängyn.
Yhteen ei kannata muuttaa, jos on tarve sentilleen laskea, mitä kummankin pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisithan voinut suorempaakin sanoa että haluat täysin hallita miegmhen rahan kayttöä ja haluat oistää miehen maksamaan enemmän kaikesta. Sinä olet tyypillinen suomalainen kullan kaivaja nainen ja heti alkuun avoimesti tuolla tavalla ilmoittaa olevansa vain rahojen tai henkilökohtaisen taloudellisen edun perässä. Jos tapaisin miehesi kehottaisin juoksemaan ja kovaa kun olen itsekin kokenyt nui ensioireet mutta en völittänyt niistä ja päädyin siihen että minua käytettiin taloudellisesti hyväksi todella paljon ennen kuin tajusin lähteä suhteesta
Sun ei kannata enää solmia parisuhdetta, kun et kerran ymmärrä, mikä se on. Parisuhde ei ole kämppäkaveruutta vaan jotain ihan muuta. Paras kun vain ostat seksiä siihen asti kunnes (jos ikinä) aikuistut.
Veljeni tienaa aika lailla paljon, mutta haluaa asua 43 neliön kaksiossa, jonka kulut ovat aika lailla pienet. Nykyinen avovaimonsa ei ymmärrä, miksi ei hankita isompaa asuntoa, heillä kun olisi siihen varaa. Veli vastaa, että sinä olet ihan vapaa sellaisen hankkimaan ja maksamaan, mutta hän ei ole sitä ostamassa, koska heillä on varaa tarkoittaa sitä, että miehellä on varaa. Mutta ei se tarkoita, että moinen kämppä pitäisi hankkia.
Jaatte kulut puoliksi, niin on hyvä. Keskustelette ja sovitte yhdessä, mihin rahaa käytetään, ja jaatte kulut puoliksi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja suomalaisesta näkökulmasta pääset elämässäsi vielä tosi helpolla, kun on oikein tohtorismies... Se vaan ei ole tarkoittanut vuosikymmeniin enää mitään, ainoa mikä tulopuolella painaa on oma työ ja omat ansiot. Mutta jos puoliso on "herra", menoja siitä voi koitua, jos tarvitsee itse mitenkään "edustaa" eli pukeutua, kestitä vieraita jne. En kyllä käsitä miten viitsit odottaa lasten kasvamista isoiksi. Saat varmasti lähihuoltajuuden, kun olet kaiken hoitanut tähänkin asti. Pääseepähän mies kerrankin maksamaan jotain. Baareista löytää kyllä sitten "ymmärtäjiä" tälle suurelle surulleen. Toivotan sinulle voimia alkaa elää omaa elämääsi!
Tämä. Miksi sietää tuollaista? OK jos osallituisi edes lasten kuluihin ja hoitamiseen, mutta kun ei niihinkään. Ja miten niin ei ole valinnanvaraa? Urposta voi aina erota.
Tarinan opetus on, miten tärkeää on, että kukin huolehtii taloudellisesta omavaraisuudestaan.
Jos kyseessä on tapailusuhde eivätkä he asu yhdessä, miehen ei todellakaan tarvitse esitellä naiselle tilinauhaansa ja kertoa mihin on rahansa käyttänyt siinä kuussa.