Iaovanhempi lupailee isoja lahjoja - ei kuitenkaan Osta. Mitä mieltä?
Onko tämä taloudellista vallankäyttöä? Iaovanhempi siis lupailee jo omillaan asuvalle lapsenlapselle isoja hankintoja (esim. Tv) lahjaksi, mutta näihin liittyy aina jokin ehto (esim. Että isovanhempi haluaa tulla mukaan maksamaan=valitsemaan tuotteen). En ole suostunut tähän vaan sanonut, että voi laittaa rahan lapsen tilille ja lapsi valitsee tuotteen itse. Rahaa ei koskaan tule... Emme ole näitä asioita pyytäneet, eli aloite on aina tullut isovanhemmalta.
En meinaa jaksaa. Lapsi tietysti odottaa saavansa luvatun ja joutuu jatkuvasti pettymään.
Voinko mitenkään lopettaa tätä?
Kommentit (56)
Monen aikuisen vanhempi tekee samaa jos on ei ole tuloja, valitsee pesukoneen tai jääkaapin puolesta. Jos on kiiretilanne ja muuta konetta ei ole saatavilla. Ehkä isovanhempi haluaa valita sopivan koneen lapsen kanssa, eri asia onko se oikea lapsen mielestä tai muiden. Pitää kai rahaa "liian suurena" tilille laitettavaksi, ei luota siihen mihin raha menee?
Voitko ap kertoa miksi nuori ei siis voi lähteä isovanhemman kanssa ostoksille? Pl trollausyritys.
Vierailija kirjoitti:
Maksaja päättää, mikä epäselvää? Mää olisin ollut hyvin tyytyväinen jos mulle ois jotakin ostettu.
No miksi asiaa ei voi tehdä niin, että muori sanoo budjetin, nuori tekee valinnan sen mukaisesti? En minäkään vastaanottaisi lahjaa jos toinen päättää että sinä haluat tällaisen koska minä niin sanon.
Ap vaikuttaa aloituksen perusteella ongelmalta. Miksei voi isovanhempi mennä lapsen kanssa ostoksille kahdestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi asuu omillaan, miksi sinä puutut asiaan? Anna lapsen ja isovanhemman sopia keskenään mitä haluavat.
Koska tähän sisältyy oletus, että me vanhemmat maksamme sen hankinnan ensin.
Aloituksessa sanoit että isovanhenpi tahtoisu lapsen kanssa yhdessä mennä sen ostamaan.
Äipälle kelpaisi raha, muttei, ilmeisesti anoppi saisi lapsen kanssa käydä ostoksella.
Ymmärrän jos isovanhempi epäilee ettei raha sitten mene asiaan.
Lasten on annettava itsenäistyä, minkäikäiseksi aiot hallita aikuista lastasi?
Sinun isovanhempasi saisi ostaa sinulle terapiaistuntoja, kun näyt olevan sekaisin kuin käkikello.
Mikä ihmeen äippä? Ja mistä anoppi nyt putkahti mukaan televionostoreissulle?
Nykyään jopa kolmikymppiset lapset ovat 16 vuotiaan tasolla yleistietämyksessä ja osaamisessa. Sitä se liika holhoaminen teettää. Anna isovanhempien ja lapsesi keskenään hoitaa tällaiset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Asian vierestä ehkä, mutta lupasin ostaa tyttärelle pesukoneen. Pyysin valitsemaan itselleen netistä sopivan. Hänellä ei tuntunut olevan paljoa kokemusta koneista, joten lopulta minä valitsin mielestäni sopivan, tilasin, maksoin ja ilmoitin tyttärelle. Hän oli tyytyväinen ja kiitti.
Kauniisti tehty. Seuraavalla kerralla käy tyttären kanssa yhdessä läpi niitä kriteereitä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota uutta kodinkonetta hankkiessa. Näin hän oppii tekemään valintansa itsenäisesti.
Terveisin se yli 50-vuotias, jonka elämässä on aina joku paremmin tietävä tehnyt valinnan isoista hankinnoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että kyseessä on täysi-ikäinen henkilö?
--mitä ihmettä SINUN suostumisella on asiassa tekemistä?Ja jos kyseiselle täysi-ikäiselle, itsenäisesti asuvalle henkilölle ei sovi lahjanantajan ehdot, niin on sitten ilman lahjaa. Piste.
Naurettavaa alkaa vaatimaan, että lahjat pitää tulla RAHANA.
Isovanhempi tietää, että tilille laitetut rahat mamma saattaa vaatia lasta siirtämään itselleen.
On täysin lapsen ja isovanhemman välinen asia, millaisen tv.n ostavat. Äiti on kumma takertuja. Pitäisi vaan ostaa tv jollaisen hän haluaa. Kummaa takertumista ja vallankäyttöä.
Kyllä nyt aikuinen nuori tietää ilman äitiä, millaisen tv.n haluaa.
Ärsyttävä mamma. Mutta tuollaisia on. Lapsi ei millään saisi itsenäistyä.
Ärsyttävä palstapappa, kun ei anna isovanhemman ja lapsen hoitaa kodinkonehankintoja keskenään. Isä on semmoinen takertuja, aina estämässä lapsensa itsenäistymisen. Kummaa vallankäyttöä papalta.
Miksi sinä sekaannut tuohon asiaan? Paljon järkevämpää on maksaa suoraan liikkeeseen eikä missään nimessä siirtää rahaa tilille.
Etkö muuta keksinyt? Juurihan täällä oli se Vaari maksaa, Vaari päättää -ketju.
Isovanhempi taitaa kokemuksesta tietää ettei rahoilla osteta telkkaria. Ei varmaan sitten ole telkkarille tarvetta jos ei pysty menemään kauppaan isovanhemman kanssa.
Minä laittaisin mielelläni rahaa miehen siskon lasten tilille, meillä itsellämme ei ole lapsia joten olisi kiva hemmotella sukulaislapsia. MUTTA, rahaa ei voi laittaa tilille koska lapsien äidillä on käyttöoikeus, äiti on persaukinen työtön ja ottaa surutta rahaa lasten tililtä. Olisi ollut kovin kiva asia jos lapsen tilillle olisi voinut vuosien saatossa säästää rahaa esim ajokorttia varten, mutta kun se ei vaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Miksei isovanhempi saa tulla mukaan ostoksille? Mikä siinä on väärää? Minä käyn aina kummilapseni mukana maksamassa ostoksen, en laita rahaa tilille kun tiedän että se raha voi mennä myös bilettämiseen.
Jos on noin huithapeli kummilapsi, miksi olet tekemisissä?
Mikä ihmeen laovanhempi? Laosilainen?
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempi taitaa kokemuksesta tietää ettei rahoilla osteta telkkaria. Ei varmaan sitten ole telkkarille tarvetta jos ei pysty menemään kauppaan isovanhemman kanssa.
Aloitustekstistä päättelin, että isovanhempi on tarjoamassa nuorelle lahjaksi kodinkoneita, joita nuori ei ilmeisesti edes tarvitse.
Jos tarvetta tavaralle ei ole, mutta isovanhemmalla on tarve antaa lahja, niin miksi hän ei vain siirrä rahaa lapsen tilille?
Ongelmasi ei täällä parane. Ongelmasi on että et kykene heti hänen kanssaan asiasta puhua! Opetelkaa heti nostaa kissa pöydälle asia kuin asia ja tekmään rajat.Niin ei tule ongelmia isovanhemman tai isovanhempien kanssa.Miksi ette kykene heti kasvotuste puhu asioista äideille, isille,isovanhemille, ymm?Tehkää rajat,myös sukulaisten ja ystävien kanssa. Niin ei tällä tarvii seläntakana heitä haukua ja moittia. Paska kun lähtee pesemällä ja paha olo puhumalla suoraan ja heti!.
Lopeta toi juttu heti. Mä muistan lapsena, miten faija lupasi jouluksi laittaa meidän tilille 100 markkaa lahjaksi, mutta me ei koskaan saatu. Ekana vuonna vielä kerroin veljelle tulevasta lahjasta, mutta seuraavana vuonna en enää luottanut faijan sanomisiin enkä kertonut siitä veljelle. Lupauksen pettäminen oli aika pieni asia, mutta mä muistan sen edelleen sellaiset 30 vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei isovanhempi saa tulla mukaan ostoksille? Mikä siinä on väärää? Minä käyn aina kummilapseni mukana maksamassa ostoksen, en laita rahaa tilille kun tiedän että se raha voi mennä myös bilettämiseen.
Jos on noin huithapeli kummilapsi, miksi olet tekemisissä?
Ei ole erityisen huithapeli kummilapsi vaan normaali parikymppinen opiskeleva nuori joka myös bilettää.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että kyseessä on täysi-ikäinen henkilö?
--mitä ihmettä SINUN suostumisella on asiassa tekemistä?Ja jos kyseiselle täysi-ikäiselle, itsenäisesti asuvalle henkilölle ei sovi lahjanantajan ehdot, niin on sitten ilman lahjaa. Piste.
Naurettavaa alkaa vaatimaan, että lahjat pitää tulla RAHANA.
Jos lahja pitää tulla rahalla.Mihin sen oikea muoto on tarkoitus käyttää.Jos esim.isovanhemat ei saa ostot olla mukana? Ostetaanko tuote osamaksulla ja käteinen raha käytetään johonkin muuhun,esim.sinuun vanhempana?
Asian vierestä ehkä, mutta lupasin ostaa tyttärelle pesukoneen. Pyysin valitsemaan itselleen netistä sopivan. Hänellä ei tuntunut olevan paljoa kokemusta koneista, joten lopulta minä valitsin mielestäni sopivan, tilasin, maksoin ja ilmoitin tyttärelle. Hän oli tyytyväinen ja kiitti.