Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittajatyttö kävi Suviseuroissa - olipa tympeä juttu

Vierailija
03.07.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cf4ff48-0c64-4c52-9514-371ae0aa79ff

Tuon jutun sävy on ihan samanlainen, kuin jos tiukkapipoinen kansakoulunopettajatar olisi laitettu 70- luvulla seuraamaan iltaa nuorisotalossa. "Yritin mennä avoimin mielin, mutta luotaantyöntävää oli. Ei siellä raikkaasti pesäpalloa lyöty, vaan nojailtiin mihin lie biljardipöytään ja huono musiikki soi. Kyllä on nuorisomme turmion tiellä".

En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, mutta woken rinnalla lestadiolaisuus alkaa näyttää ihan suvaitsevaiselta. Ei taidettu tuota sateenkaariporukkaakaan poistaa seura-alueelta. Toista se on Provinssissa.

Kommentit (626)

Vierailija
181/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma se vaan on, että seurojen kävijämäärä ei nouse eksponentiaalisesti nuilla lapsiluvuilla. Miksi hävikki on niin kova, vaikka piti olla ainoa oikea tie? Olisiko kasvissosekeitolla osuutta asiaan?

Vierailija
182/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pointti jutussa on hyvä. Miksi kristityt eivät ole kasvissyöjiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha Mäenpäätä ei olisi poistettu Suviseuroilta.

Vierailija
184/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole? Hyvin monet kristityt ovat kasvissyöjiä. 😳

Vierailija
185/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä siksi, että kristinusko perustuu Raamattuun eikä siellä kehoiteta kasvissyöjäksi ryhtymiseen kuten ehkä joissain idän uskontosuuntauksissa. Kyllä kristityistä osa silti on kasvissyöjiä.

Vegaania suviseuroissa oli mm maidoton riisipuuro, kaurajuomat ja soijajugurtit.

Vierailija
186/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan kämmenellä ei podeta ilmastoahdistusta. Eikä tartte lopettaa lihansyöntiä.

Vierailija
187/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ilman uskonyhteisöäkin tarvitsee Jumalaa, armahdusta ja syntien anteeksi saamista. Jokaisen elämä päättyy kerran.

Lopulta ei ole merkitystä näillä yhteisöillä. Tärkeintä on yhteys Jumalaan ja Jeesukseen päivittäin. Jokainen toimikoot niin, että omatunto pysyy puhtaana. Meidän ihmisten kuuluu rakastaa lähimmäisiä eikä tuomita ketään.

Vierailija
188/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja raamatussa kehotetaan ajamaan asuntoautolla/bussilla suvareihin.

Vierailija
189/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan kämmenellä ei podeta ilmastoahdistusta. Eikä tartte lopettaa lihansyöntiä.

Joku lihansyönti on aika pieni asia kokonaisuudessa. Sillä on vain helppo syyllistää ja kokea olevansa parempi ihminen.

Vierailija
190/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus ei syyllistä eikä ja koe olevansa parempi, kun kaikki muut joutuu helvettiin.

Vierailija
191/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilosotaviestintää tuo kranaatinheittämisestä johdettu pesäpallon lyöminen raikkaasti.

Vierailija
192/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saisi vielä julkaista jutun lestadiolaisuuden tekopyhyydestä.

Vierailija
193/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästövinkki lehdille: jospa kaivaisitte naftaliinista vuoden -22, -21, -20, -19 tai vuoden 2000 kesäjutun Suviseuroista. Turha tuosta on joka vuosi jauhaa uudestaan. Samat Siionin virret veisataan, samat ihmetykset nuorten meikeistä yms.

Vierailija
194/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä ei saastuta se mikä suuhun menee vaan se mikä sieltä suusta tulee ulos.

Vierailija
195/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset ovat ajastaan jäljessä, koska he eivät hyväksy "sukupuolenkorjausta". Toisin sanoen, ihmiset, jotka eivät aseta kyseenalaiseksi sitä luonnontieteellistä alkeistason tosiasiaaa, että kaikilla nisäkkäillä kuten  ihmisellä on kaksi ja vain kaksi sukupuolta joita ei voi "korjata" toseksi, ovat suvaitsemattomia ja sivistymättömiä. Tytteli voisi katsoa peiliin, jos haluaa löytää suvaitsemattomuuden ja typeryyden huipun. 

Vierailija
196/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntäen tämän tytönhupakon "journalismi" menisi näin. Pride-tapahtumaan osallistujien ahdasmielisyyttä ihmettelee, kun eivät syö vain kuin ituja. Voisiko näkökulmia avartaa mehevillä pihveillä?

Okei, ei mene prideen tekemään tällaista jutskaa. Ei korppi korpin silmää noki.

Vierailija
197/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisuus ei syyllistä eikä ja koe olevansa parempi, kun kaikki muut joutuu helvettiin.

Ehkä joskus on peloteltu helvetillä. Muut luopuivat siitä nopeammin ja vl:t myöhemmin. Nykypäivänä opetuksessa painotetaan jokaista pitämään itsensä taivaskelpoisina eikä niin hirveästi puhuta yksilön uhkasta joutua helvettiin.

Minä uskon sillä tavalla "itsekkäästi", että se millä on minulle eniten väliä on se, että minä koen olevani sopusoinnussa ja elävässä yhteydessä Jumalan kanssa. Ja minä koen niin vl:nä. Pääsisin paljon helpommalla ja voisin elää ihan toisenlaista elämää, jos kokisin vaikka riviluterilaisuuden antavan saman lopputuloksen. (Oikeasti kyllä pidän tästä tavasta elää ja olla enkä haikaile synnin luvallisuuden perään.)

En kuitenkaan kyseenalaista muiden kokemuksia. Se olisi hienoa, jos minä olisin ylitulkinnut ja muillakin tavoilla pääsee samaan lopputulokseen. Jos jollain on oma vakaumus mikä minä olen sitä kyseenalaistamaan. Jos taas joku kysyy minulta, miten uskoa, kerron omasta vakaumuksestani ja sen mukaisesta uskosta.

Vierailija
198/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. suvaitsevaiston ei tarvi suvaita kotimaisia kristittyjä. Muslimit sen sijaan ovat herättäneet aina pelonsekaista kunnioitusta vihervasureissa. Heidän uskonsa on pyhä. Se on jotain hienoa se...

Vierailija
199/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajatyttö selkeästi pahoitti miehensä koko tapahtumaa kohtaan yhden ainoan oman mielipiteensä vastakkaisen kommentin tähden. Hyvää jatkoa vaan toimittajana!

Vierailija
200/626 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pohjois- pohjanmaalla on paljon lestadiolaisia päättävissä viroissa. Ennen se herätti ärsytystä, nykyään olen tilanteesta lähes kiitollinen. Kaikkea sateenkaari- hörhöilyä ei heti ensimmäisenä olla toteuttamassa.

Oi mikä Jumalan suuri lahja teille, itse kommarikunnasta jossa rehotti kaikki paha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi