Toimittajatyttö kävi Suviseuroissa - olipa tympeä juttu
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cf4ff48-0c64-4c52-9514-371ae0aa79ff
Tuon jutun sävy on ihan samanlainen, kuin jos tiukkapipoinen kansakoulunopettajatar olisi laitettu 70- luvulla seuraamaan iltaa nuorisotalossa. "Yritin mennä avoimin mielin, mutta luotaantyöntävää oli. Ei siellä raikkaasti pesäpalloa lyöty, vaan nojailtiin mihin lie biljardipöytään ja huono musiikki soi. Kyllä on nuorisomme turmion tiellä".
En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, mutta woken rinnalla lestadiolaisuus alkaa näyttää ihan suvaitsevaiselta. Ei taidettu tuota sateenkaariporukkaakaan poistaa seura-alueelta. Toista se on Provinssissa.
Kommentit (626)
Ihmisiltä näyttää menneen ohi, että tuo ei ollut mikään puolueettomaksi tarkoitettu uutisjuttu vaan mielipidekirjoitus ja sellaiseksi merkitty. Mutta siitä olen samaa mieltä, että olisi pitänyt jättää julkaisematta, loukkaavaa tekstiä.
Olipahan typerästi ja näköalattomasti kirjoitettu juttu.
Hymähdin huvittuneena tälle lauseelle: "Seurojen 86 000 kävijää tarkoittaa 86 000 erilaista näkemystä ja suhtautumista maailmaan."
Juu, Suviseurojen kävijöistä hyvin merkittävä osa on pieniä lapsia. Heistä jokaisella, varsinkin vauva- ja taaperoikäisillä, on taatusti yksilöllinen näkemys ja suhtautuminen maailmaan. :D
Nyt vähän lisää harjoitusta siihen kirjoittamiseen, Lilja, kielioppi sujuu jo.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä havainto, mutta voisitko olla tytöttelemättä? Tyttö on lapsi, eikä lapsi voi ammatti-ihminen.
T. lestadiolaisnainen
Mutta eihän tuo ole mikään ammatti-ihminen! Vaan lapsekas tytönhupakko kuvaa parhaiten.
Olen "saanut parannuksen" aikuisena. Olen elänyt 30 vuotta taviselämää tavisperheessä.
Ihmetyttää aina nämä syytökset vl naisvihasta. Minulle kävi niin päin, että olin ihan wau, voiko näin lempeitä ja osallistuvia ja fiksuja miehiä ollakaan, jotka sitoutuvat yhteen naiseen, pitävät tätä rakkaana kumppanina ja pitävät avioliittoa arvokkaana. Mieskuvani oli paljon huonompi ennen vl:ksi siirtymistäni.
Vierailija kirjoitti:
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä ihmisiä, jotka pahoittavat mielensä toisten ihmisten puolesta, kysymättä.
"Transihmisen tai homoseksuaalin identiteetti on ok, mutta identiteetin mukaan eläminen taas on syntiä."
Itse vanhoillislestadiolaisena ja selibaatissa elävänä homoseksuaalina haluan sanoa, että minun identiteettini on olla Jumalan lapsena eikä se pyöri seksin harrastamisen ympärillä. Ja kyllä, minun on hyvä olla ja elää näin, enkä koe tässä ristiriitaa.
Miten muka tietynlaiset taipumukset tarkoittavat heti sitä, ettei niitä kykene hillitsemään? Kyllä, jonkun mielestä on typerää pidättäytyä homoseksistä hengellisen vakaumuksen vuoksi, mutta syitä on niin paljon erilaisia. Siihen meillä kaikilla on vapaus, ja se on hyvä asia.
Olet täysin oikeassa ja kukaan ei kiistä oikeutta valintaasi. Joillekin taas on vaikeaa tai jopa arvotonta
elää ilman toisen ihmisen kosketusta ja läheisyyttä. Kaikki ratkaisut on henkilökohtaisia.
Entä ne ilman puolisoa jääneet heterot, joita on ollut vuosikymmeniä ja - satoja? Eikö heteron seksuaalisuus ole samanarvoista? Tästä nousee melu vasta nyt? Mitään melua ei tarvita. Hetero tai ei-hetero osaa itse tehdään oman elämänsä arvovalinnat ja määrittää, mikä itselle on arvokkainta.
Tottakai sama ongelma on kaikilla; ollako yksin vai jonkun kanssa. Kyse oli siitä, että haluaako olla jonkun kanssa ja toteuttaa seksuaalisuuttaan vai ei. Piti sanoa myös se, että tuo pidättäytyvä homoseksuaali puhui homoudesta pelkkänä seksinä. Sellaistakin se voi olla, mutta rakkauttakin on tarjolla.
Tuossa yhteisössä on paljon rakkautta ja ihminen kokee myös Jumalan, Isän rakkautta. Hän ei ole puolison rakkauden varassa.
Se on hieno asia. Jumalan rakkautta ei näköjään jaeta kaikille. Hyvä niille jotka sen saa oikeasti kokea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä havainto, mutta voisitko olla tytöttelemättä? Tyttö on lapsi, eikä lapsi voi ammatti-ihminen.
T. lestadiolaisnainenMutta eihän tuo ole mikään ammatti-ihminen! Vaan lapsekas tytönhupakko kuvaa parhaiten.
Ja tämä lestadiolaisten naiskuvaa 💪🏻
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä ihmisiä, jotka pahoittavat mielensä toisten ihmisten puolesta, kysymättä.
"Transihmisen tai homoseksuaalin identiteetti on ok, mutta identiteetin mukaan eläminen taas on syntiä."
Itse vanhoillislestadiolaisena ja selibaatissa elävänä homoseksuaalina haluan sanoa, että minun identiteettini on olla Jumalan lapsena eikä se pyöri seksin harrastamisen ympärillä. Ja kyllä, minun on hyvä olla ja elää näin, enkä koe tässä ristiriitaa.
Miten muka tietynlaiset taipumukset tarkoittavat heti sitä, ettei niitä kykene hillitsemään? Kyllä, jonkun mielestä on typerää pidättäytyä homoseksistä hengellisen vakaumuksen vuoksi, mutta syitä on niin paljon erilaisia. Siihen meillä kaikilla on vapaus, ja se on hyvä asia.
Olet täysin oikeassa ja kukaan ei kiistä oikeutta valintaasi. Joillekin taas on vaikeaa tai jopa arvotonta
elää ilman toisen ihmisen kosketusta ja läheisyyttä. Kaikki ratkaisut on henkilökohtaisia.
Entä ne ilman puolisoa jääneet heterot, joita on ollut vuosikymmeniä ja - satoja? Eikö heteron seksuaalisuus ole samanarvoista? Tästä nousee melu vasta nyt? Mitään melua ei tarvita. Hetero tai ei-hetero osaa itse tehdään oman elämänsä arvovalinnat ja määrittää, mikä itselle on arvokkainta.
Tottakai sama ongelma on kaikilla; ollako yksin vai jonkun kanssa. Kyse oli siitä, että haluaako olla jonkun kanssa ja toteuttaa seksuaalisuuttaan vai ei. Piti sanoa myös se, että tuo pidättäytyvä homoseksuaali puhui homoudesta pelkkänä seksinä. Sellaistakin se voi olla, mutta rakkauttakin on tarjolla.
Tuossa yhteisössä on paljon rakkautta ja ihminen kokee myös Jumalan, Isän rakkautta. Hän ei ole puolison rakkauden varassa.
Se on hieno asia. Jumalan rakkautta ei näköjään jaeta kaikille. Hyvä niille jotka sen saa oikeasti kokea.
Ei tietenkään ole, sillä lestadiolaisilla on se ainoa oikea jumala eikä pelastusta liikkeen ulkopuolella ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. lestadiolaisnainenMutta eihän tuo ole mikään ammatti-ihminen! Vaan lapsekas tytönhupakko kuvaa parhaiten.
Aikuinen joka tapauksessa ja kirjoituksestaan palkkion saava.
Vastaa itse siitä mitä on kirjoittanut.
Täällä pohjois- pohjanmaalla on paljon lestadiolaisia päättävissä viroissa. Ennen se herätti ärsytystä, nykyään olen tilanteesta lähes kiitollinen. Kaikkea sateenkaari- hörhöilyä ei heti ensimmäisenä olla toteuttamassa.
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet, ettei Jumala rakasta sinua?
Vierailija kirjoitti:
Olipahan typerästi ja näköalattomasti kirjoitettu juttu.
Hymähdin huvittuneena tälle lauseelle: "Seurojen 86 000 kävijää tarkoittaa 86 000 erilaista näkemystä ja suhtautumista maailmaan."
Juu, Suviseurojen kävijöistä hyvin merkittävä osa on pieniä lapsia. Heistä jokaisella, varsinkin vauva- ja taaperoikäisillä, on taatusti yksilöllinen näkemys ja suhtautuminen maailmaan. :D
Nyt vähän lisää harjoitusta siihen kirjoittamiseen, Lilja, kielioppi sujuu jo.
Ihan varmasti pienelläkin lapsella on jonkinlainen näkemys tästä maailmasta. Se on jokaisella meillä yksilöllinen. Kahta täysin samanlaista ei vain ole olemassa.
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jaetaan. Se vaan pitää hakea itse. Kädet vaan ristiin ja nöyrästi pyytämään. Jokaisella on etsikonaikansa, jolloin Jumala kutsuu puoleensa, silloin pitää vastata kyllä.
T. Se, joka sai parannuksen kolmekymppisenä
Vierailija kirjoitti:
Täällä pohjois- pohjanmaalla on paljon lestadiolaisia päättävissä viroissa. Ennen se herätti ärsytystä, nykyään olen tilanteesta lähes kiitollinen. Kaikkea sateenkaari- hörhöilyä ei heti ensimmäisenä olla toteuttamassa.
Minäkin haluan siinä tapauksessa muuttaa Helsingistä Pohjanmaalle.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan lestadiolaisista sitten mitä mieltä hyvänsä, he eivät tuputa uskoaan kenellekään ulkopuoliselle. Siitä olisi voinut tämä "toimittajatyttönenkin" ammentaa oppia omaan ajatteluunsa ja arvomaailmaansa.
Niin juuri ja ajatella, että kaiuttimista kuului sanaa. Mitähän ne ihmiset ovat menneet sinne kuulemaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään vikaa artikkelissa. En tiedä, onko ketjussa lestadiolaiset joukkoloukkaantumassa vai mistä on valituksessa kyse. Mikään hyökkäys lestadiolaisuutta kohtaan tämä ei ole, negatiivisesti asenteellinen artikkeli olisi näyttänyt ihan toisenlaiselta. Ihan valideja kysymyksiä tilanteessa, jossa yhteiskunnassa yleisesti ottaen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt pääsääntöisesti hyväksytään ja heillä on pääsääntöisesti yhdenvertaiset oikeudet. Tosiasia kuitenkin on, että kun otetaan tuon kokoinen ihmisjoukko niin siellä on nelinumeroinen määrä seksuaalivähemmistöön kuuluvia ja luultavasti kolminumeroinen määrä transsukupuolisia, jotka joutuvat omalla kohdallaan kamppailemaan tuon yhteisön/uskonnon ja oman identiteetin ristiriidan kanssa, samoin kuin oman yhteisön ja laajemmin yhteiskunnan ristiriidan kanssa.
Ilmeisesti joidenkin mielestä artikkelin olisi pitänyt olla positiivisluonteinen mainospuhe lestadiolaisuuden puolesta, jotta olisi kelvannut.
Se ei ollut artikkeli vaan mielipidekirjoitus. Toimittaja on puolueeton, ja sitä häneltä (sinulta?) odotetaan. En ole lestadiolainen eikä varmaan suurin osa muistakaan kommentoijista. Etkä sinä, tai toimittajakaan ole suvaitsevainen. Paitsi oman pikkupiirin sisällä.
Lilja nyt sitten meritoitui "toimittajana".
Pistetäänpä nimi mieleen, niin saadaan nauruja vuosiksi. Uskottavuus mäni jo nyt. ;D
Vierailija kirjoitti:
Wokettajat ei tykkää uskonnoista.
Ei tietenkään.
Woketus on uskonto ja niinkuin uskonnot yleensäkin niin kilpailevia uskovaisia vihataan, tai ainakin väheksytään.
Aiheesta lyhyt yhteenveto:
Mammapalstalla on yli 90% lestadiolaisia
En ole millään muotoa uskovainen, omat ennakkoluulot minullakin on lahkolaisia kohtaan, kun olen vl-alueella lapsuuteni viettänyt.
Mieluummin mä suviseuroille osallistuisin kuin prideen. En tosin näe itseäni osallistumassa kumpaankaan lähitulevaisuudessa.
Aivan samaa olen miettinyt.