Toimittajatyttö kävi Suviseuroissa - olipa tympeä juttu
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cf4ff48-0c64-4c52-9514-371ae0aa79ff
Tuon jutun sävy on ihan samanlainen, kuin jos tiukkapipoinen kansakoulunopettajatar olisi laitettu 70- luvulla seuraamaan iltaa nuorisotalossa. "Yritin mennä avoimin mielin, mutta luotaantyöntävää oli. Ei siellä raikkaasti pesäpalloa lyöty, vaan nojailtiin mihin lie biljardipöytään ja huono musiikki soi. Kyllä on nuorisomme turmion tiellä".
En olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, mutta woken rinnalla lestadiolaisuus alkaa näyttää ihan suvaitsevaiselta. Ei taidettu tuota sateenkaariporukkaakaan poistaa seura-alueelta. Toista se on Provinssissa.
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pedagogi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan on kirjoitti:
Kyllä tosiasia on että kaikissa näissä tiukan fundamentalismin uskonnoissa elämä perustuu alistamiseen ja muusta yhteiskunnasta eristämiseen. Siksi Suviseuroilla on niin totista porukkaa ja siksi moni aikuistuttuaan pyrkii eroon koko yhteisöstä. Suuri osa tarvitsee terapiaa, onhan takana erittäin rankka lapsuus ja nuoruus kahlitussa ja vääristyneessä maailmankatsomuksessa.
Ei se nyt vain niin ole.
Olen nähnyt lestojen, ja muidenkin hihhuleiden touhuja. Valitettavasti. Kouluissakaan eivät saa olla muiden lasten kanssa tekemisissä ja ei tule kuuloonkaan, että lestalapset saisi mennä kylään "uskottomien" lasten koteihin. Terroriahan tuollainen on. Ihan perustarpeet, kuten seksuaalisuus yritetään tukahduttaa, samoin kriittinen ja analyyttinen asioiden ajattelu. Huostaanhan niiltä pitäisi lapset ottaa, kysehän on kidutuksenomaisesta pakkohallinnasta.
Kysykääpä uskosta irti päässeiltä.
Olen kotoisen Suomen yhdeltä lestadiolaisimmista paikkakunnista ja meillä oli jatkuvasti naapurin lestadiolaiset lapset kylässä, myös telkkarin lastenohjelmia saivat meillä katsoa (vanhemmilta oli lupa)
Elä haasta paskoa. Varmaannii väetät vielä niijen sinulle sanonneen Jumalan Terve ko tulivat. Ja meikissä kulkivat ynnä minihammeissa.
??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan on kirjoitti:
Kyllä tosiasia on että kaikissa näissä tiukan fundamentalismin uskonnoissa elämä perustuu alistamiseen ja muusta yhteiskunnasta eristämiseen. Siksi Suviseuroilla on niin totista porukkaa ja siksi moni aikuistuttuaan pyrkii eroon koko yhteisöstä. Suuri osa tarvitsee terapiaa, onhan takana erittäin rankka lapsuus ja nuoruus kahlitussa ja vääristyneessä maailmankatsomuksessa.
Omat vanhempani ja heidän isovanhempansa olivat lestadiolaisia. He ovat varakkaita korkeasti koulutettuja kaupunkilaisia. Meitä lapsia ei kasvatettu helluntailaisuuteen. Toki kävimme pyhäkoulun. Olen myös ollut lapsena mukana suviseuroissa. Olen tapaluterilainen ja maksan kirkollisveroa jotta nuorisoa ja heikompiosaisia voitaisiin auttaa vaikka diakoniatyön avulla.
Tunnen lestadiolaisia. Heidän yhteisössään on sitä minkä sosialismi on meiltä vienyt. Aitoa yhteisöllisyyttä. He ovat vaatimattomia ja lämminhenkisiä ihmisiä. He eivät ole mitenkään yrittäneet käännyttää meitä vaikka toki ovat kutsuneet tilaisuuksiinsa. Vanhempani ovat saaneet heiltä paljon apua sairauksien keskellä. Olen heille sydämestäni aina kiitollinen.
Kun nyt olen seurannut woke, cancel, pride ym somekulttuureja, näen vain pinnallisia omaneduntavoittelijoita jotka täyttävät oman henkisen tyhjiön narsistisella ja aggressiivisella käännyttämisellä ja vallankäytöllä alistamalla, häpäisemällä ja nöyryyttämällä lähimmäisiään. Vaikka yritän suhtautua neutraalisti tunnen tiettyä inhoa näiden liikkeiden alullepanijoita ja hyötyjiä kohtaan ja samalla sääliä niitä kohtaan jotka on aivopesty heidän uhreikseen.
Koetas päättää esitätkö hellaria vai lestadiolaista.
Ps. En ole woke, oma herätysliike on eräs muu, mutta en tuo sitä tähän räävittäväksi.
Kyllä se siellä alussa lukee mikä on uskonsuhteeni kun luet kaikki sanat huolella ja keskityt lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lestadiolainen, mutta ei tuo juttu minustakaan asiallisesti kirjoitettu ollut. Jos minä menisin vaikka tutustumaan HK:n tehtaalle tai ruotsinkieliselle pikkupaikkakunnalle, niin suhtautuisin avoimin mielin, vaikka en itse noista asioista ymmärtäisi. Minusta on myös kumma, miksi mennään tuomitsemaan lestadiolaisten arvoja ja vaaditaan, että niiden pitäisi muuttua. Heillä on oikeus arvoihinsa ja uskoonsa, ei se muutu sen takia, että joku sitä vaatii. Eikä HK:n makkaratehdasta muutettaisi vegaaniseksi tai ruotsinkielistä paikkaa suomenkieliseksi, vaikka joku sitä tasa-arvon nimissä vaatii.
Ja sen lisäksi miten he itse ensin tuomitsivat ja heittivät uskovan miehen pois Pridestä he vieläpä menevät itse sisään uskovien pariin ja yrittävät muuttaa sitä sisältä raportoiden- tietäen ettei heitä kyllä sieltä ajeta pois. Niljakasta.
Woke-uskovaiset uskovat saatanan lähettämään antikristukseen joka tuhoaa kristinuskon. Näissä ihmisissä asuu paha sisällä.
Kaikissa ihmisissä asuu paha. Perisynti, oli sitten wokettaja, tai kuka tahansa. Myös sinussa että minussa.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen tasapuolisesti kaikkia uskontoja vastaan, mutta pidän uskonnon mukautumista ja tärkeistä uskonkappaleista joustamista heikkouden merkkinä. Jos niistä voi joustaa vallitsevan yhteiskunnallisen ajattelun mukaisesti, niin ei varmasti mikään muukaan ole siinä uskonnossa pyhää. Kertoo pikemminkin siitä, että kyseessä on pelkkä sosiaalinen yhteisö. Sellaisen voi perustaa ilman jumalaoppiakin.
Tämä. Asiaa.
Suomen jumalaton kirkko, lukekaa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret on ihmeissään tuollaisesta elämästä, jossa naisten oikeudet poljetaan ja naisesta tehdään synnytyskone.
Lähinnä sinä olet ihmeissäsi siitä miksi he tekevät niin vapaaehtoisesti?
En kyllä voi uskoa, että yksikään vl-teini pitää siitä ajatuksesta, että seurustelun tarkoituksena on aina avioliitto ja sen 14-vuotiaana valitun tyttiksen/poikkiksen kanssa on velvoitettu viettämään koko elämän. 14-vuotiaille tulevaisuus tyypillisesti tarkoittaa seuraavaa viikonloppua, ja se senikäisille sallittakoon. Huoleton nuoruus on hieno asia.
No et kai sinä usko muutenkaan kuten vl. Minä taas uskon, että vl-uskon ulkopuolellakin on edelleen myös niitä herkkiä nuoria, jotka toivovat turvallista elämää pysyvän kumppanin kanssa. Eivät kaikki halua harrastaa irtoseksiä ja tai sarjasuhteita.
Kahdeksasluokkalaisten irtoseksi ja sarjasuhteet 🤩 Kyllä niitä ihmissuhdetaitojakin on hyvä harjoitella nuoruudessa, eikä siihen hyvään elämään useimmiten kuulu yläasteikäisenä sitoutuminen loppuelämäksi naapurin samanikäiseen nuoreen. Eikä ehkä edes lukioikäisenäkään.
Toki juuri vl:t tytöttelevät aikuista toimittajaa, samaan aikaan heillä 18-vuotiaat ovat valmiita avioitumaan ikiajaksi luokkakaverinsa tai vaikka sen leskeksi jääneen vanhan patun seuraavaksi vaimoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minua loukkaa se, että ei-vl:t supistavat vl-naiset vain synnytyskoneiksi. He eivät näe heitä muuten naisina tai oikein minään. Meitä pidetään vain miehen kodinkoneena ja synnytyskoneena, siis ei-vl:ien keskuudessa, itse me näemme itsemme paljon muunakin.
Ja mikä on sitten sinkku vl-nainen, kun hän ei ole edes se synnytyskone? Hyllyllä oleva sellainen? Ilmaa? Mielikuvituksen tuote?
Vl-naisissa on paljon muutakin kuin raskaudet ja synnytykset, jopa siinä ison perheen äidissäkin.
- Sinkku vl-nainen
Sinkut vl-naiset ovat yleensä vähän jämäpaloja. Miehiä on liikkeessä niin paljon vähemmän, että teinitytöillä käy kova tappelu pojista. Osa jää ilman miestä, ja heidän osansa on elää koko ikänsä selibaatissa ja itsesaastutuskin on liikkeessä syntiä. Liikkeen ulkopuolelle ei tietenkään voi avioitua. Viikonloppuna lehdessä yksi vähän vaatimattomamman näköinen vl-nainen esitteli liikkeeseen kääntynyttä puolisoaan, joka oli tullut Irakista Suomeen turvapaikanhakijana.
Kaikkein hienointahan vl-naiselle on nimenomaan olla äiti, ja erityisesti suurperheen äiti.
Herätysliikkeet tekevät itsestään luotaantyöntäviä
Ihan samaa tekevät nämä meidän vasemmistosuvakit
Vierailija kirjoitti:
Internet on kelpo ja välttämätön työkalu tänä päivänä, jos sitä oikein käytetään. Väärin käytettynä se tuottaa ihmisille paljon mielipahaa mm. keskustelupalstojen muodossa. Siellä on helppo puhua nimettömänä pahaa muista ihmisistä. Kun ei tarvitse sanoa asioita kasvotusten eikä omalla nimellä, ilkeilyn kynnys madaltuu. Kommentoija voi myös sanoa kuuluvansa johonkin tiettyyn viiteryhmään, johon hän ei oikeasti kuulu eikä ole koskaan kuulunutkaan, ja esiintyä näin asiantuntijana.
Ihminen haluaa tietää asioita muista. Ilkeän puheen kautta hän saa ehkä hetkellistä tyydytystä ja tuntea olevansa parempi ihminen kuin puheen kohde. Näin sanoo eräs asiantuntija. Hän myös sanoo, ettei mikään yhdistä kahta ihmistä niin paljon kuin yhteinen viha kolmatta kohtaan. Hän kehottaa jokaista pohtimaan, toimiiko netissä niin kuin oikeasti haluaisi ja haluaisiko itsestä puhuttavan samalla tavalla. Pystyisinkö sanomaan netissä nimettömänä kirjoittamani asiat myös kasvotusten sille henkilölle, josta puhun? Hänen mielestään ei myöskään ole koskaan myöhäistä muuttaa omaa käytöstään, jos se arveluttaa.
Pahan puhuminen ei ole ihmisen biologinen perustarve vaan jokaisen oma valinta. Kannattaa miettiä, onko muiden asioista puhuminen tarpeellista ja ovatko omat mielipiteet muista ihmisistä koko totuus. Pahaa puhuessa faktat hämärtyvät helposti. Uusien tuttavuuksien kohdalla negatiivinen puhe vie myös toiselta mahdollisuuden luoda itse käsitys toisesta ihmisestä. Ennakkoluuloilla on saatu paljon pahaa aikaan.
Pahan puhumisen voi omalla päätöksellään lopettaa. Millaista tarvetta pahan puhuminen palvelee? Lähteekö tarve itsestä vai ajautuuko siihen muiden mukana? Onko se vain tapa ja ajanvietettä? Voisihan sitä puhua vaihteeksi hyvää ihmisistä, sillä jokaisesta ihmisestä löytyy varmasti jotakin hyvää sanottavaa.
Suomessa on vielä uskonnonvapaus.
Jaaha mormonit tulistuivat?
Kyllä pystyn sanomaan mormoneille päin naamaa mitä ajattelen heistä ei tee heikkoakaan. Samoin Jehoville. Ja olen sanonutkin. Jokaiselle. Naisten käyttäminen luuttuna on alkeellista.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena tutustuin lestoihin, kun heitä asui lähistöllä. Perheväkivalta oli aivan arkipäivää. Kaikkea hirveää pystyi tekemään, koska kaiken sai myöhemmin yhdellä rukouksella hoidettua pois. Eläimiä myös kohdeltiin yhtä väkivaltaisesti kuin lapsia. Mitä hyvää ja harrasta näissä lahkoissa on?
Näinhän se ei ole edes Raamatun mukaan.
Hebr. 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä.
Yhä useampi lestadiolaispari saa vain muutaman lapsen kun todellisuudessa ehkäisyn käyttö on lisääntynyt. Naimisiin mennään tietenkin nuorena koska seksi on mahdollista vasta avioliitossa. On paljon pahempi olla viimeistään 15-vuotiaasta tytön jakorasia joka on viikosta toiseen aina uuden miehen tai jopa naisen seksikumppani. Usein nämä tytöt eivät edes tiedä lastensa isää tai lapsia syntyy monille miehille vuosien varrella. Nuorten poikien ja miesten arvot ei usein yhtään sen parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua loukkaa se, että ei-vl:t supistavat vl-naiset vain synnytyskoneiksi. He eivät näe heitä muuten naisina tai oikein minään. Meitä pidetään vain miehen kodinkoneena ja synnytyskoneena, siis ei-vl:ien keskuudessa, itse me näemme itsemme paljon muunakin.
Ja mikä on sitten sinkku vl-nainen, kun hän ei ole edes se synnytyskone? Hyllyllä oleva sellainen? Ilmaa? Mielikuvituksen tuote?
Vl-naisissa on paljon muutakin kuin raskaudet ja synnytykset, jopa siinä ison perheen äidissäkin.
- Sinkku vl-nainen
Sinkut vl-naiset ovat yleensä vähän jämäpaloja. Miehiä on liikkeessä niin paljon vähemmän, että teinitytöillä käy kova tappelu pojista. Osa jää ilman miestä, ja heidän osansa on elää koko ikänsä selibaatissa ja itsesaastutuskin on liikkeessä syntiä. Liikkeen ulkopuolelle ei tietenkään voi avioitua. Viikonloppuna lehdessä yksi vähän vaatimattomamman näköinen vl-nainen esitteli liikkeeseen kääntynyttä puolisoaan, joka oli tullut Irakista Suomeen turvapaikanhakijana.
Kaikkein hienointahan vl-naiselle on nimenomaan olla äiti, ja erityisesti suurperheen äiti.
Perheetön nainen on viallinen aina. Oli uskossa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret on ihmeissään tuollaisesta elämästä, jossa naisten oikeudet poljetaan ja naisesta tehdään synnytyskone.
Lähinnä sinä olet ihmeissäsi siitä miksi he tekevät niin vapaaehtoisesti?
En kyllä voi uskoa, että yksikään vl-teini pitää siitä ajatuksesta, että seurustelun tarkoituksena on aina avioliitto ja sen 14-vuotiaana valitun tyttiksen/poikkiksen kanssa on velvoitettu viettämään koko elämän. 14-vuotiaille tulevaisuus tyypillisesti tarkoittaa seuraavaa viikonloppua, ja se senikäisille sallittakoon. Huoleton nuoruus on hieno asia.
No et kai sinä usko muutenkaan kuten vl. Minä taas uskon, että vl-uskon ulkopuolellakin on edelleen myös niitä herkkiä nuoria, jotka toivovat turvallista elämää pysyvän kumppanin kanssa. Eivät kaikki halua harrastaa irtoseksiä ja tai sarjasuhteita.
Kahdeksasluokkalaisten irtoseksi ja sarjasuhteet 🤩 Kyllä niitä ihmissuhdetaitojakin on hyvä harjoitella nuoruudessa, eikä siihen hyvään elämään useimmiten kuulu yläasteikäisenä sitoutuminen loppuelämäksi naapurin samanikäiseen nuoreen. Eikä ehkä edes lukioikäisenäkään.
Toki juuri vl:t tytöttelevät aikuista toimittajaa, samaan aikaan heillä 18-vuotiaat ovat valmiita avioitumaan ikiajaksi luokkakaverinsa tai vaikka sen leskeksi jääneen vanhan patun seuraavaksi vaimoksi.
Ihmeellisiä oletuksia. Ainakin toiseen kirkkoon kuuluvana se, että nuoruuden seurustelussa oltiin tosissaan ei yleensä johtanut avioliittoon heti ensimmäisestä seurustelusta. Se johti siihen ettei pienestä ruvettu toisen nuoren herkällä sydämellä leikkimään. 14-vuotiaana hyvin harva seurusteli, koska ei kokenut vielä olevansa kypsä siihen. Ihastuksen kanssa saattoi tietysti turvallisesti viettää aikaa ja tuntea perhosia vatsassa.
Hyvin terveelliseksi koin tuon kulttuurin. Ei ollut paineita "päästä eroon neitsyydestään" vaan sai kasvaa rauhassa ja harjoitella ihmissuhdetaitoja hyvin monipuolisesti erilaisten ihmisten kanssa oman ikätason tahtiin. Tottakai jonkun nuoren kokeiluihin kuului varmasti myös seksi ja myös siihen suhtauduttiin lempeästi ja kunnioittavasti, mutta seksiseikkailuihin ei kannustettu.
Viestistäsi päätellen omat ihmissuhdetaitosi eivät ole vielä huippuunsa hioutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sinkku vl-nainen
Kertoo ettet ihan ole Kristuksen opetuksia sisäsitänyt kun puhut ihmisistä fascistisesti jämäpaloina. Ehkä olisi mietittävä vielä hetki oliko Maria jämäpala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sinkku vl-nainen
Onko tämä niinkuin sinun "jeesuksesi" opetusta? Maria oli sinkku ja Jeesus rakasti häntä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sinkku vl-nainen
Niin siis sinäkö määrittelet minut jämäpalaksi? Kun en "kelvannut" edes synnytyskoneeksi? Tosi hieno käsitys sinulla.
Tätä juuri tarkoitin. Että vl-naisista ollaan muka niin huolissaan, että heillä on jotenkin vaikeaa liikkeessä. No kyllä se on vaikeaa liikkeen ulkopuolella, kun asenne on tuo. Jotenkin ylipäätään vl-naista moni pitää jotenkin päästään vinksahtaneena, että viitsii olla vapaaehtoisesti alistettu ja pakotettu synnytyskone tai sitten se jämäpala, jonka osa on vielä heikompi. Huoh.
- Sinkku vl-nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sinkku vl-nainen
Mikä on uskontokuntasi? Nyt kiinnostaa ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Yhä useampi lestadiolaispari saa vain muutaman lapsen kun todellisuudessa ehkäisyn käyttö on lisääntynyt. Naimisiin mennään tietenkin nuorena koska seksi on mahdollista vasta avioliitossa. On paljon pahempi olla viimeistään 15-vuotiaasta tytön jakorasia joka on viikosta toiseen aina uuden miehen tai jopa naisen seksikumppani. Usein nämä tytöt eivät edes tiedä lastensa isää tai lapsia syntyy monille miehille vuosien varrella. Nuorten poikien ja miesten arvot ei usein yhtään sen parempia.
Ymmärrätkö edes itse, millaista henkistä väkivaltaa harrastat kun kutsut yläkouluikäisiä tyttöjä jakorasiaksi? Toivottavasti sinulla ei ole lapsia etkä sellaisten kasvattamiseen osallistu.
Nuorten seurustelusuhteet eivät aina jatku ikuisesti, eikä siinä ole mitään pahaa tai huonommuutta. Vuosi tai kaksi on nuoruuden seurustelulle jo pitkä aika, ja ihan varmasti se tarjoaa monia tilaisuuksia kasvaa ja kehittyä ihmisenä.
Minä näen nuorten seurustelussa jotain erityisen herkkää ja kaunista, mutta minua ei koskaan olekaan marinoitu lestadiolaisten jakorasia-ajatusmaailmassa.
Kun mietin tieämiäni vl-sinkkuja niin aika vaikea pitää heitä mitenkään jämäpaloina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sinkku vl-nainen
Niin siis sinäkö määrittelet minut jämäpalaksi? Kun en "kelvannut" edes synnytyskoneeksi? Tosi hieno käsitys sinulla.
Tätä juuri tarkoitin. Että vl-naisista ollaan muka niin huolissaan, että heillä on jotenkin vaikeaa liikkeessä. No kyllä se on vaikeaa liikkeen ulkopuolella, kun asenne on tuo. Jotenkin ylipäätään vl-naista moni pitää jotenkin päästään vinksahtaneena, että viitsii olla vapaaehtoisesti alistettu ja pakotettu synnytyskone tai sitten se jämäpala, jonka osa on vielä heikompi. Huoh.
- Sinkku vl-nainen
Synnytyskoneiksi ja jämäpaloiksi haukkuvat nolaavat vain itsensä. Me normaalit ihmiset emme ajattele noin.
Ja tuonkin valheen olet uskonut?
Se, että uskovaisista puhutaan valheita, on ihan Raamattuun kirjoitettu. Lue Raamattua ja ajattele analyyttisesti.