Miltä kristinusko pelastaa?
Palstalla on paljon uskonnollisia kirjoittajia, joten ehkä saan vastauksia kysymyksiin, joita uskonnot herättävät. Sanottakoon aluksi, että hörhöt poislukien uskonnolliset ihmiset ovat usein hyväntuulisia ja pääosin luotettavaa väkeä, joilla hyvä ja terveellinen elämäntyyli. Tarkoitus ei ole kuitenkaan keskustella ihmisistä, pidetään se pois täältä.
Päällimmäisin ja minusta mielenkiintoisin kysymys on pelastus. Raamatun mukaan on olemassa laaja ja kattava pelastussuunnitelma, jonka osana muun muassa Jeesus ristiinnaulittiin. Ihmetystä siinä herättää se, että mihin koko suunnitelmaa tarvitaan? Eihän Jumalan tarvitsisi muuta kuin päättää olla kiduttamatta ihmisiä. Muutenkin tuntuu kornilta puhua pelastuksesta, kun asetelma lähtee tilanteesta, jossa uhkaillaan ihmisiä pahalla, jos eivät toimi käskyn mukaan. Minusta se kuulostaa enemmän kiristykseltä.
Yksi laaja kysymys on Jumalan kaikkivaltius ja hyvyys. Jos on kaikkivaltias ja hyvä, niin miksi loi kaiken pahan? Raamatun mukaan on vain yksi luoja, joten kaikki on siis hänestä lähtöisin. Hyvyyteen on vaikea uskoa, kun ajatellaan vaikkapa sitä, miten kostaa koko ihmiskunnalle ensimmäisten ihmisten lankeamisen. Vaikka kaiken tietävänä on nähnyt sen jo ennalta tapahtuvaksi. Miksi siis kuitenkin loi sen mahdolliseksi?
Olisi oikeasti mahtavaa uskoa kaikella olevan jokin tarkoitus ja että elämä on vain lyhyt pyrähdys, jonka jälkeen seuraa ikuinen onni. En vaan mitenkään pysty. Oletan, että uskossa olevat ihmiset ovat nuo kysymykset myös pohtineet ja heillä olevan niihin vastaukset, koska pystyvät uskomaan. Voisitteko avata niitä? Kysymys nimenomaan kristityille, muut uskonnot tehkööt omat ketjunsa.
Kommentit (1647)
Vierailija kirjoitti:
Kristityt poistivat jatkuvasti ei-kristittyjen viestejä, minä sain tarpeekseni ja ilmiannoin koko ketjun.
Ihan oikein heille.
Vierailija kirjoitti:
Helvetin tulelta.
Minkä loi Jumala ja minne tuomitsee Jumala.
Eli idioottimainen kehäpäätelmä on siis: luota ja usko Jumalaan, jotta vältyt Jumalalta.
"Jumala joka on kaiken takana on Pyhyys ja samalla myös Jumalaa velvoittaa ns lait jotka Hän on asettanut."
Minkä ihmeen takia (ja miten) kaikkivaltias jumala muka asettaisi itselleen rajoitteita? Tuossa ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyit:Miksi ketju lukittiin yhden massapostittajan takia?
Sitä ei ole lukittu sen vuoksi, mutta ilmiannoin ketjun, koska kristityt loukkaavat ateisteja.
Se ilmiantajan ketju meni liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Kristityt poistivat jatkuvasti ei-kristittyjen viestejä, minä sain tarpeekseni ja ilmiannoin koko ketjun.
Millä oikeudella? Vahvemman oikeus? Darwinin filosofia.
Tyhjältä mammonaa palvovalta elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että se ketju viimein loppui.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ajattelin hyvin kristityistä, en enää, koko ajan kristitty kirjoitti:ilmiannettu. Se ei ole hyvää inhimillistä käytöstä. Ovatko kaikki kristityt sellaisia?
Kyse on Uskosta. Ei Todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis mode poisti sääntöjä rikkovat viestit. Pelkkä haistattelu tai tekstiseinien massapostittaminen ei ole keskustelua, vaan häiriköimistä.
Kristittyjen joukkopostitus Raamatusta - tuhansia kilometrejä, se on roskapostitusta, sääntöjen rikkomista, häiriköintiä, ahdistamista.
Kristittyjen massapostitus Raamatusta - tuhansia kilometrejä eri suomen foorumeilla, se jos jotakin on roskapostitusta, sääntöjen rikkomista, häiriköintiä, ahdistamista, oman uskonnon pakottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ajattelin hyvin kristityistä, en enää, koko ajan kristitty kirjoitti:ilmiannettu. Se ei ole hyvää inhimillistä käytöstä. Ovatko kaikki kristityt sellaisia?
Ilmeisesti, muut uskonnot ei ilmianna ketään niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kristittyjen massapostitus Raamatusta - tuhansia kilometrejä eri suomen foorumeilla, se jos jotakin on roskapostitusta, sääntöjen rikkomista, häiriköintiä, ahdistamista, oman uskonnon pakottamista.
Huomasin myös, että muuallakin.
Ihmisillä on ajatuksissa taipumus paeta kuolemaa. Keksitään kollektiisisesti mitä mitä tahansa,
Uskontojahan on yli 10 000 asian tiimoilta.
Miltä kristinusko pelastaa?
Älykkydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis mode poisti sääntöjä rikkovat viestit. Pelkkä haistattelu tai tekstiseinien massapostittaminen ei ole keskustelua, vaan häiriköimistä.
Keskustelijoita oli useita, enkä käyttänyt kertaakaan rumia sanoja, mutta lopulta ilmiannoin koko keskusteluketjun, kun olin saanut tarpeekseni kristittyjen ilmiannoista ja muiden viestien poistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelijoita oli useita, enkä käyttänyt kertaakaan rumia sanoja, mutta lopulta ilmiannoin koko keskusteluketjun, kun olin saanut tarpeekseni kristittyjen ilmiannoista ja muiden viestien poistamisesta.
Aivan kuin kristitty olisi joku papukaija: ilmiannettu, ilmiannettu, ilmiannettu. No, niinhän te ise saitte aikaan ketkun poiston.