Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako jollakin laihtumiseen se, että syö paljon aamulla ja aamupäivällä?

Vierailija
03.07.2023 |

Minä yritin eilen syödä paljon aamulla ja aamupäivällä mutta nälkä tuli iltapäivällä kyllä sitten ihan samaan malliin ellei pahempana. Kauanko tätä pitää yrittää että lähtee toimimaan? Pelottaa paljonko kerään kiloja odotellessa että toimii... Paino myös hiukan nousi eilisestä, mutta toki yhden päivän perusteella ei voi kauheasti sanoa mutta tämä ei rohkaise jatkamaan tätä kokeilua.

Luontaisesti ajattelisin itse, että jos en ole lähdössä töihin enkä mihinkään treenaamaan aamulla, niin silloin ei kannata syödä runsaasti aamulla. Onko tämä väärin ajateltu? Pitääkö syödä paljon aamulla ja aamupäivällä, vaikka viettäisi rokulipäivää koko päivän kotona?

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen testannut tuota, eikä toimi.

Päin vastoin.

Kun elimistö tottuu suuriin annoksiin, se alkaa vaatia aina vain suurempia, tai nälkä ei muka lähde. Tai nupin sisällähän se ongelma on.

Vierailija
2/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että onkohan tuo joillekin luontaisille aamunvirkuille elohiirille tehty tuo syö "paljon aamulla" ajattelu. Jotka ovat siitä sitten samantien jonnekin maratonille lähdössä. No okei juuri ennen maratonia ei varmaan kannata syödä paljon mutta ymmärrätte...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana syöminen on maailman mystisin asia. Laihtuminen on lähes mahdotonta monille.

Vierailija
4/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö aamupalaa, mutta syön tukevan lounaan n. klo 11. Seuraavan kerran syön n. 4-5 aikaan, mutta kevyesti. Illalla ehkä kaurapuuro, voileipä ilman päällisiä tms. 

Olen ollut koko ikäni normaalipainoinen tällä ateriarytmillä. Luin jostain tutkimuksesta, että illalla syöminen voi lihottaa. 

Tietysti pääosin syy on siinä, miten kaloripitoista ruokaa syö. Kannattaa jättää turhat kalorit esim. erilaisten majoneesi- tai öljykastikkeiden muodossa kokonaan pois. Myös terveellisiksi mainostetuissa smoothieissa saattaa olla hurjasti kaloreita.

Vierailija
5/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje, että pitäisi syödä aamulla ja päivällä paljon, ei varmasti kuitenkaan tarkoita mitään älytöntä mässäilyä. Päivän kokonaiskalorit ei silti saa nousta liian korkeiksi, jos on tarkoitis laihtua. Tuo ohje tarkoittaa mun tulkinnan mukaan vaan sitä, että se mitä päivän aikana syödään, pitää jakaa aamu- ja päiväpainotteisesti. Js on tottunut syömään valtavasti, voi tuo paljon olla silti oman mittapuun mukaan vähän.

Vierailija
6/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain salaattia on kyllä ihan masentavaa syödä jos ei saa laittaa edes salaatinkastiketta. Tuntee itsensä hevoseksi tai jänikseksi.

Mutta siis vastauksesi oli hyvä kyllä, kiitos siitä!

Sitäkin on vaan vähän vaikea ymmärtää, että miten voi syödä ilman nälkää. Minulla tulee vasta sitten illalla/iltapäivällä nälkä. Ja tyhjällä mahalla on kurja mennä nukkumaan. Mutta. Pakkohan se on uusia tapoja oppia, jos vanhat ei toimi.

Vierailija
7/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten auttaa, että syö vähän. Aina.

Vierailija
8/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain salaattia on kyllä ihan masentavaa syödä jos ei saa laittaa edes salaatinkastiketta. Tuntee itsensä hevoseksi tai jänikseksi.

Mutta siis vastauksesi oli hyvä kyllä, kiitos siitä!

Sitäkin on vaan vähän vaikea ymmärtää, että miten voi syödä ilman nälkää. Minulla tulee vasta sitten illalla/iltapäivällä nälkä. Ja tyhjällä mahalla on kurja mennä nukkumaan. Mutta. Pakkohan se on uusia tapoja oppia, jos vanhat ei toimi.

Syö säännöllisesti, noin 4 tunnin välein. Jos ei ole pieni nälkä, niin edellinen annos oli liian iso. Tottuminen uuteen vie aina vähän aikaa. Liian pienikin annos on pahasta, keho kun menee säästöliekille.

Salaatinkastiketta voi laittaa, kun sitä laittaa vain vähän. Kaali-porkkanasalaatit (coleslaw) ovat parempia kuin lehtisalaattiin ja tomaattiin perustuvat, kastike esim. turkkilaisesta jogurtista.

Itse syön vielä illalla, koska en oikein saa unta tyhjällä mahalla. Toki sekin varmaan on tottumiskysymys, mutta itse laihduin silti, vaikka ei se mikään hyvä asia tietenkään olekaan.

Vierailija
9/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi onkin mielenkiintoinen juttu, että milloin sen seuraavan nälän on tarkoitus tulla. Monet laihduttajathan ajattelevat niin, että pitää syödä sellaista ruokaa, joka pitää nälän kauan loitolla. Mutta sitten toisaalta jos syö aika tiheään tahtiin, niin ihan kivakinha se on, että on ehtinyt pieni nälkä tulla.

En ole ikinä hallinnut tätä millään tavalla.

Vierailija
10/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa italialaisia tai ranskalaisia, eivät juuri aamiaista ja silti ovat hoikempia kuin suomalaiset.

11/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vain kun nälättää.

Vierailija
12/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön ja olen aina syönyt ison aamiaisen, tiedä sitten onko sillä mitään tekemistä sen kanssa että oon koko ikäni ollut hoikka. Muuten ei ole ruokarytmistä tietoakaan ja kiskon pizzaa, suklaata ja siideriäkin😊

Vierailija
13/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuunnella omaa kehoa eikä ulkopuolisten ohjeita. Monellekaan ei aamulla mikään ruoka maistu eikä aamupalan syömättömyys aiheuta silti mitään mässäilyjä iltaisin, vaan illalla syödään ihan normi ruokaa.

Vierailija
14/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut hoikka, enkä koskaan syönyt aamupalaa. Nälkä tulee lounasaikaan, mutta silloinkaan en voi syödä paljoa, tai tulee huono olo. Annokset pysyy siis pieninä läpi päivän, mutta skippaan sen aamiaisen kokonaan.

Puolisoni taas kärsii ylipainosta, ja hänelle laihduttaessa tuo tukeva aamupala ja lounas on avainasemassa, muuten on niin nälkäinen iltapäivällä, että syö aivan liikaa ja sortuu syömään jotain todella epäterveellistä valtavia määriä iltaa kohden, ja aineenvaihdunta menee ihan jumiin. Ja tässä tosiaan tuo itsehillintä näyttää olevan se isoin ongelma, jos syö hyvin ja terveellisesti alkupäivästä, kykenee jatkamaan sitä läpi päivän, muuten tulee kurvattua jonkin pikaruokaravintolan pihaan tmv. nälän ja mielitekojen ajamana.

Vierailija
15/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää miten se oma sisäinen kello toimii ravinnon tarpeen suhteen. Jotkut ei kaipaa mitään ennen iltapäivää ja toisilla taas nälkä on pahin aamulla. Kun syö vääriin aikoihin vääränlaista ruokaa ja vääränlaisia määriä niin voi olla varma, että nälkä on aina.

Vierailija
16/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut laihtumiseen aamupala. Mutta ei mikään jugurtti tai leipä tai sellanen toimi mulla, vaan kananmuna tai muu proteiini. Oli kyllä hankalaa aluksi opetella syömään aamulla mutta selvisin siitä, nykysin on aamulla jo nälkäkin.

Vierailija
17/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa että syö 4 tunnin välein.

Vierailija
18/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä en syö kunnolla aamulla ja lounaalla mulle iskee kontrolloimaton naposteluhimo iltapäivällä ja illalla. 

Mutta siis mikä on paljon? Kannattaa opetella tunnistamaan kylläisyyden tunne eikä se ole sama kuin ähky.

Mulle kunnolla syöminen tarkoittaa että ruokaa on määrällisesti suht paljon, mutta se ei sisällä järjetöntä määrää kaloreita, eli täytä vatsa kasviksilla, perään vähän rasvaa ja proteiinia ja lopuksi tärkkelyspitoiset hiilarit. 

Kun tajusin tämän laihduin 15 kiloa ihan muutamassa kuukaudessa kun sitä ennen en laihtunut pysyvästi millään. 

Vierailija
19/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön ja olen aina syönyt ison aamiaisen, tiedä sitten onko sillä mitään tekemistä sen kanssa että oon koko ikäni ollut hoikka. Muuten ei ole ruokarytmistä tietoakaan ja kiskon pizzaa, suklaata ja siideriäkin😊

Mitä muuta teet? Näin kesälomalla en itse ainakaan saa itseäni repäistyä mitenkään erityisen aikaisin liikkeelle, paremminkin usein vasta iltapäivästä tai illasta, niin siksi tuntuu ihan turhalta syödä aamulla paljon.

Vierailija
20/136 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla ja lounaalla syöty riittävä ruoka on hyvin kulkevan iltapäiväliikunnan pohja. Jaksaa hyvin ja ei illalla liikunnan jälkeenkään ole kiljuva nälkä ja tyhjennä kaappeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi