Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä elatusmaksuilla on sitten tarkoitus maksaa?

Vierailija
02.07.2023 |

Ollaan erottu keväällä ja lasten isä maksaa elatusmaksua lapsesta, koska lapsi asuu minun kanssani ja minä teen pääasiassa kaikki lapsen hankinnat. Lapsi tapaa isäänsä parin viikon välein.

Elatusmaksusumma on noin 200 euroa.
Lapsen säännöllisimmät kulut on varhaiskasvatusmaksu, ruokakulut sekä lapsen osuus asumisen kuluista. Lisäksi lapsi tarvitsee vaatteita melko säännöllisesti. Vakuutukset maksetaan vain kerran vuodessa, joten niitä en edes laskenut.

Toki tiesin sen, että maksan suuremman osan lapsen kuluista kuin lapsen isä, mutta se on sinällään ok koska minulla on paremmat tulotkin. Sen sijaan ärsyttää lapsen isän asenne. Hän ihmettelee, miten elatusmaksu voi olla niin suuri ja että miten muka lapseen voi kulua sen verran rahaa. Ei myöskään usko, että minä maksan suuremman osan kuluista. Ärsyttää myös hänen asenteensa, että lapsen hankinnoista suurin osa olisi muka turhaa, vaikka en tosiaankaan mitään turhia hanki.

Siksi kiinnostaisi kuulla, että mitä niillä elatusmaksuilla olisi sitten tarkoitus maksaa. Mielestäni tosin asuminen, ruoka, tarpeelliset vaatteet, vakuutukset, laskut jne. on ihan täysin tarpeellisia asioita. Eikä se lapsi oikein voi ihan ilman omia tavaroitakaan olla. Mutta miten on?

Kommentit (202)

Vierailija
181/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopakko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fbfbbf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fkfkf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fjjfj kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ggkfkfk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia nämä omasta mielestään suuria, 200-300 euron, elatusmaksuja maksavien marinat siitä, miten joutuvat maksamaan lähivanhemmalle ihan liikaa.

Huomaa, ettei ole mitään käsitystä lapsen todellisista kuluista.

601€/ kk THL mukaan..

Mut riedätkö sulla ei ole mitään tietoa mun lapsen kuluista ne voi olla vaikka 200€ tai 2000€.

Kerrotko vielä, miten lasta elätetään 200 eurolla kuukaudessa?

No joku vaikka 0-5 v tyyppi ei paljon syö.. ei välttämättä ole hoidossa, ei harrasta välttämättä mitään. Kirppis kuteet kelpaa hyvin jne.

Tää on just siitä kiinni paljon haluaa käyttää.

Ainakin 0-2v tyyppi käyttää vaippoja, mihin menee helposti monta kymppiä kuukaudessa. Se 0-5v. tyyppi tarvii myös uutta vaatetta vähän väliä, varsinkin ekan vuoden tai kahden aikana. Ja joka kausille, sisä- ja ulkovaatteet. Kengät myös.

Eiköhän se 200 aika pitkälle riitä vaikka ostaisi joka kk Jonathan haalarin

Syökö se lapsi sitten sitä Jonathanin haalaria sen kuukauden? Entä toimiiko se haalaria myös vaippana? Kelpaako se haalari myös päivähoitomaksun ja vuokran maksamiseen?

Niin se 100€ sen jokakuisen haalarin oston jälkeen ei riitä mihinkään?

Ja tottakai jokainen lapsi on päivähoidossa, ja vaatii isomman asunnon.

Meinaat maksaa 100 eurolla lapsen osuuden vuokrasta, päivähoitomaksuista sekä lapsen ruoista?

Joopa joo.

Mites sitten, kun lapsi tarvii samassa kuussa sekä kengät että saappaat?

Ei etävanhemman kuulukaan maksaa osuutta lähivanhemman vuokrasta tai asumiskuluista lapsen varjolla. Etä maksaa omaan kotiinsa olosuhteet, joissa lapsi voi oleskella.

Kuuluu. Täällä se lapsi asuu ja lapsen kulut menee puoliksi vanhemmille. Lapsen isällä ei ole mitään omaa kotia eikä olosuhteita, joissa lapsi voi oleskella. Asia on eri, jos lapset on puoliksi, molemmilla huoneet lapsille, sähköä ja vettä kuluu tasan, harvemmalla näin menee.

Kumpikin vanhempi asuu omien tulojensa mukaisesti. Harmillista jos lapsesi isällä ei ole omaa kotia. Oikeasti reilussa elatus järjestelmässä lapsen kuluille olisi oma tili johon molemmat vanhemmat maksaisivat saman verran rahaa sinne tulisi myös lapsilisä ja kummallakin olisi oikeus käyttää sieltä rahaa lapsen aiheuttamiin kuluihin.

Jos lapsi asuu vakituusesti äidillä ja on isällä yhden yön joka toinen viikonloppu, niin onko siellä äidillä sitten lapselle omat erilliset ruoat? Käydään lapsen ruoat hankkimassa kaupasta erikseen ja maksetaan eri tililtä?

Voi luoja.

Maalaisjärjen käyttö on sallittua. Ehkäpä ruoat voisivat olla yhteiselatuksen ulkopuolinen asia joista aina vastaa se, joka tarjoaa. On hieman tulkinnanvarainen asia että tarvitseeko toisen vanhemman osallistua toisen luona tarjottavan ruoan kustannuksiin. Jos tarvitsee senkin voi ottaa laskelmassa huomioon jonkinlaisena könttäsummana.

Mitäpä lottoat, kumpi sitten maksaa lapsen kulut käytännössä kokonaan, lähivanhempi jonka luona lapsi asuu vakituisesti vai etävanhempi missä lapsi viettää yhden vuorokauden joka toinen tai kolmas viikonloppu?

Mitäpä lottoat onko kaikki lapset edällä pelköstään 2ph kuukaudessa. Esim omat oli mul 50% ajasta. Mut hei sain 50€/kk luona outo vähennystä. Toihan oli 3€ päivä.

Jännä muuten miten isällä ollessaan lapser ei kuluta kuin tuon.

Aika moni on etävanhemmalla vain sen yhden viikonlopun tai päivän parissa viikossa.

Vuoroviikkovanhemmuushan on täysin toinen asia ja silloin elareita ei välttämättä edes makseta.

Vierailija
182/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paska isä jos tämän mielestä joku kirjojen tai vaatteiden hankkiminen lapselle on turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopakko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fbfbbf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fkfkf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fjjfj kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ggkfkfk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia nämä omasta mielestään suuria, 200-300 euron, elatusmaksuja maksavien marinat siitä, miten joutuvat maksamaan lähivanhemmalle ihan liikaa.

Huomaa, ettei ole mitään käsitystä lapsen todellisista kuluista.

601€/ kk THL mukaan..

Mut riedätkö sulla ei ole mitään tietoa mun lapsen kuluista ne voi olla vaikka 200€ tai 2000€.

Kerrotko vielä, miten lasta elätetään 200 eurolla kuukaudessa?

No joku vaikka 0-5 v tyyppi ei paljon syö.. ei välttämättä ole hoidossa, ei harrasta välttämättä mitään. Kirppis kuteet kelpaa hyvin jne.

Tää on just siitä kiinni paljon haluaa käyttää.

Ainakin 0-2v tyyppi käyttää vaippoja, mihin menee helposti monta kymppiä kuukaudessa. Se 0-5v. tyyppi tarvii myös uutta vaatetta vähän väliä, varsinkin ekan vuoden tai kahden aikana. Ja joka kausille, sisä- ja ulkovaatteet. Kengät myös.

Eiköhän se 200 aika pitkälle riitä vaikka ostaisi joka kk Jonathan haalarin

Syökö se lapsi sitten sitä Jonathanin haalaria sen kuukauden? Entä toimiiko se haalaria myös vaippana? Kelpaako se haalari myös päivähoitomaksun ja vuokran maksamiseen?

Niin se 100€ sen jokakuisen haalarin oston jälkeen ei riitä mihinkään?

Ja tottakai jokainen lapsi on päivähoidossa, ja vaatii isomman asunnon.

Meinaat maksaa 100 eurolla lapsen osuuden vuokrasta, päivähoitomaksuista sekä lapsen ruoista?

Joopa joo.

Mites sitten, kun lapsi tarvii samassa kuussa sekä kengät että saappaat?

Ei etävanhemman kuulukaan maksaa osuutta lähivanhemman vuokrasta tai asumiskuluista lapsen varjolla. Etä maksaa omaan kotiinsa olosuhteet, joissa lapsi voi oleskella.

Kuuluu. Täällä se lapsi asuu ja lapsen kulut menee puoliksi vanhemmille. Lapsen isällä ei ole mitään omaa kotia eikä olosuhteita, joissa lapsi voi oleskella. Asia on eri, jos lapset on puoliksi, molemmilla huoneet lapsille, sähköä ja vettä kuluu tasan, harvemmalla näin menee.

Kumpikin vanhempi asuu omien tulojensa mukaisesti. Harmillista jos lapsesi isällä ei ole omaa kotia. Oikeasti reilussa elatus järjestelmässä lapsen kuluille olisi oma tili johon molemmat vanhemmat maksaisivat saman verran rahaa sinne tulisi myös lapsilisä ja kummallakin olisi oikeus käyttää sieltä rahaa lapsen aiheuttamiin kuluihin.

Jos lapsi asuu vakituusesti äidillä ja on isällä yhden yön joka toinen viikonloppu, niin onko siellä äidillä sitten lapselle omat erilliset ruoat? Käydään lapsen ruoat hankkimassa kaupasta erikseen ja maksetaan eri tililtä?

Voi luoja.

Maalaisjärjen käyttö on sallittua. Ehkäpä ruoat voisivat olla yhteiselatuksen ulkopuolinen asia joista aina vastaa se, joka tarjoaa. On hieman tulkinnanvarainen asia että tarvitseeko toisen vanhemman osallistua toisen luona tarjottavan ruoan kustannuksiin. Jos tarvitsee senkin voi ottaa laskelmassa huomioon jonkinlaisena könttäsummana.

Mitäpä lottoat, kumpi sitten maksaa lapsen kulut käytännössä kokonaan, lähivanhempi jonka luona lapsi asuu vakituisesti vai etävanhempi missä lapsi viettää yhden vuorokauden joka toinen tai kolmas viikonloppu?

Mitäpä lottoat onko kaikki lapset edällä pelköstään 2ph kuukaudessa. Esim omat oli mul 50% ajasta. Mut hei sain 50€/kk luona outo vähennystä. Toihan oli 3€ päivä.

Aika moni on etävanhemmalla vain sen yhden viikonlopun tai päivän parissa viikossa.

Vuoroviikkovanhemmuushan on täysin toinen asia ja silloin elareita ei välttämättä edes makseta.

Maksetaan mikäli lähi vaatii. Saahan siiitä luonapito vähennyksen mikä on ihan vitsi.

Vierailija
184/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkee mitä nainen keksii ostaa, harvoin ne rahat siihen lapseen menee kun ei kukaan nainen sitä suostu kuiteilla todistaa

Tuollaiset miehet katsovat kuitista, että lapsen kurarukkaset ovat maksaneet 20 euroa ja ne kiukuttelee, että kirpparilta samanlaiset olisi saanut kahdella eurolla. Siksi niistä hankinnoista ei kannata näyttää kuitteja. Kiukuttelija ei kuitenkaan otan huomioon, että on ihan tuurissaan, jos kirpparilta löytyy sitä mitä just silloin tarvitaan. Itse he ei vaivaudu kirppareilla käymään.

Vierailija
185/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkee mitä nainen keksii ostaa, harvoin ne rahat siihen lapseen menee kun ei kukaan nainen sitä suostu kuiteilla todistaa

Tuollaiset miehet katsovat kuitista, että lapsen kurarukkaset ovat maksaneet 20 euroa ja ne kiukuttelee, että kirpparilta samanlaiset olisi saanut kahdella eurolla. Siksi niistä hankinnoista ei kannata näyttää kuitteja. Kiukuttelija ei kuitenkaan otan huomioon, että on ihan tuurissaan, jos kirpparilta löytyy sitä mitä just silloin tarvitaan. Itse he ei vaivaudu kirppareilla käymään.

Tunnen erään juuri sellaisen isän, jonka mielestä aina olisi jostain muualta saanut halvemmalla, usein kirpparilta.

Itse hän ei tosin koskaan mitään hankintoja tehnyt, varsinkaan käynyt kirppareilla. Lapsensa äiti sanoi hänelle kerran, että no sen kun menet hakemaan sieltä kirpparilta, kun tämä isä protestoi perushyvää toppapukua, joka oli hyvässä tarjouksessa. Ei mennyt isä kirppareille, vaan oli ihan hiljaa.

Vierailija
186/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 500e/kk yhdestä teinistä.

Mulla on isompi asunto kuin exällä, koska olen lähivanhempi. Jäin asumaan tutulle, ei-edulliselle alueelle, ettei nuoren koulu ja kaverit mene vaihtoon herkässä iässä (kouluun ei ole mahdollista jäädä, jos muuttaa pois alueelta). Ex hankki itselleen pienemmän kömpän eri aluerlta ja säästi paljon rahaa.

Olen ollut säästäväinen aina ja pyrimme tekemään järkeviä hankintoja, meillä ei ostella kalliita merkkitennareita. Teinin kanssa eläminen ei ole kuitenkaan ilmaista. Ruoka, vesi, vakuutukset, kännykkä, Netflix, Spotify, bussilippu, vaatteet... ...kaikki maksaa. Oikojasn menee rahaa vielä noin 9kk. Nuori harrastaa musiikkia ja syksyllä haluaisi alkaa käymään kuntosalilla kaverin kanssa, jonka maksan mielelläni. Yritämme myös käydä yhdessä omatoimimatkalla jossain Euroopassa vuosittain. Maksoin ja järjestin viime kesän rippijuhlat itse, hankittiin puku, kengät jne. tarjoilut 30 hengelle.

Haluan tarjota lapselleni kivan nuoruuden ja olen siksi valmis myös laittamaan siihen rahaa.

Vierailija
187/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä vähän sama tilanne. Lapset 50/50, samanlaiset asunnot ym. Ei kelvannut että kulutkin menis 50/50. Vaan pitäähän äidin saada enemmän koska... no kun vaan pitää. Ja äidillä tosiaan ilmainen mahdollisuus juristiin, itellä ei...

Näin se menee, ja sit ihmetellään kun ei haluta tehdä lapsia

Vierailija
188/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fbfb kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gkgkf kirjoitti:

On kyllä uskomaton keskustelu 😂. Hyvin näkee tän asenteellisuuden.

Kaikki lapset on samanlaisia. Kaikille lapsille menee saman verran rahaa. On täysin mahdotonta että äiti käyttäisi itse näitä rahoja..

Kadullakin kun katsoo lapsia kaikilla on merkkivaatteita. Kukaan ei käy kirpputoreilla.

Kaikilla löytyy viimeisen päälle fillarit ym..

Nyt herätys. Se äiti voi olla ihan samalla tavalla mailman suurin kpää kuin isäkin.

Lapsen isä maksoi elareita 180 e kuukaudessa. Päivähoitomaksu oli silloin 250 e kuukaudessa. Lapsen takia asuimme asunnossa missä oli enemmän tilaa kuin yksiössä, joten lapsen osuus asumisesta oli 150 e. Lapsen osuus ruoka-, pesuaine jne. kuluista n. 100 e.

Mitähän rahaa noista elareista jäi minulle itselleni?

Miten päivähoitomaksu oli noin iso? Et tainnut enää asua yksin lapsen kanssa

Et siis usko, että Suomessa voisi olla yli 5000€ tienaavia naisia?

Vierailija
189/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on isompi asunto kuin exällä, koska olen lähivanhempi. Jäin asumaan tutulle, ei-edulliselle alueelle, ettei nuoren koulu ja kaverit mene vaihtoon herkässä iässä (kouluun ei ole mahdollista jäädä, jos muuttaa pois alueelta). Ex hankki itselleen pienemmän kömpän eri aluerlta ja säästi paljon rahaa.

Olen ollut säästäväinen aina ja pyrimme tekemään järkeviä hankintoja, meillä ei ostella kalliita merkkitennareita. Teinin kanssa eläminen ei ole kuitenkaan ilmaista. Ruoka, vesi, vakuutukset, kännykkä, Netflix, Spotify, bussilippu, vaatteet... ...kaikki maksaa. Oikojasn menee rahaa vielä noin 9kk. Nuori harrastaa musiikkia ja syksyllä haluaisi alkaa käymään kuntosalilla kaverin kanssa, jonka maksan mielelläni. Yritämme myös käydä yhdessä omatoimimatkalla jossain Euroopassa vuosittain. Maksoin ja järjestin viime kesän rippijuhlat itse, hankittiin puku, kengät jne. tarjoilut 30 hengelle.

Haluan tarjota lapselleni kivan nuoruuden ja olen siksi valmis myös laittamaan siihen rahaa.

Tuota, miten paljon siihen teiniin menee kaikkiaan rahaa, eli mitä *sinä* maksat? 500 e on melkein aikuisen kaikki huomioon otettavat kulut.

Vierailija
190/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän erään miehen joka sanoi exälleen, että hänen maksamillaan elareilla ei saa ostaa uudesta suhteesta syntyneelle lapselle ruokaa tai mitään. Naiselle tuli samalle tilille nuo elarit, lapsilisät kaikista lapsista sekä palkka. Ei hän niitä mitenkään eritellyt vaan osti ruokaa, vaatteita yms. tarpeen mukaan ja maksoi tuolta tililtä. 

Ihan naurettavaa ajattelua tuolla miehellä. Sitä ei tietenkään huomioinut mitenkään, että naisen uusi mies kyllä osti ruokaa koko porukalle eikä laskenut, että kaksi lapsista ei ole hänen. 

Vierailija
191/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset hei, käyttäkää ehkäisyä jos kerran ei rahat riitä lapsen elättämiseen. Se on ihan teidän hallinnassanne se asia :)

Minusta jos nainen ei käytä ehkäisyä eikä tee aborttia niin naisen pitäisi lapsesta huolehtia. Miehellä ei ole asiassa päätäntävaltaa joten ei pitäisi olla vastuutakaan toisen päätöksen seurauksista.

Oletko trolli vai oletko oikeasti noin yksinkertainen? Moni lapsi on ihan suunniltu ja yhteisellä päätöksellä hankittu. Sun logiikan mukaan kaikki lapset on vahinkoja.

Vierailija
192/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpäniin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet, ketkä valittaa elareista on pohjasakkaa. Ne elarit lasketaan lastenvalvojalla/käräjäoikeudessa ihan perustuen kohtuullisiin kuluihin (ei mihinkään äidin sanelemiin merkkivaatekuluihin, vaan tuollaiset lasketaan yleisen elinkustannuksen mukaan) ja molempien vanhempien tuloihin. Jos äidillä on jotain ökyjä kuluja, ne kyllä elarilaskennassa kohtuullistetaan.

Päiväkodissa käyvän lapsen kuluiksi 2 x 200 + n. 130e lapsilisä, eli 530e/kk on todellakin aika vähäinen. Pelkät päiväkotimaksut on hyvätuloisella n. 300e/kk, joten aika vähän jää käytettäväksi lapsen asumiseen, vakuutuksiin/terveyskuluihin, vaatteisiin, ruokiin ja harrastuksiin kuukaudessa.

Jos ne on todellisia kuluja ja menee lapsen tarpeen mukaan laskettuna?

Niin kerros mulle miksi Saku ja Santtu saavat elatusmaksua kun molemmat vanhemmat hyvätuloisia 660€.. Kun taas samanikäiset samassa kaupungissa asuvat Mira ja Miro saavat 300€. Pienituloisilta vanhemmilta?

Voiko siis oikeasti olla mahdollista että Saku ja santtukin selviäisi tuolla 300€ ja tuosta summasta voi jäädä äidin käyttöön 360€.

Millainen vanhempi haluaa lastensa elävän köyhyydessä, jos itsellä olisi varaa maksaa enemmän? Sitä en tässä elarinillityksessä tajua. Mutta olenkin nainen, ja minulle on aivan selvää että lasten hyvinvointi menee etusijalle.

Ja jos se äiti nyt olisi surkea ja itsekäs ja tuhlaa lasten rahat omiin menoihinsa niin isä voi kyllä vaatia lapsia enemmän luokseen, tai vaikka kokonaan.

En usko että kukaan haluaa oman lapsensa elämään köyhyydessä mutta yhtä harvan uskon haluavan ex-puolison hyötyvän omasta paremmasta maksukyvystä. Sen pitäisi ehdottomasti mennä niin että lasten elintaso on lähtökohtaisesti sen köyhemmän vanhemman maksukyvyn mukainen riippumatta siitä onko hän lähi vai etä. Se rikkaampi voi sitten ilman pakkoa oman harkintansa mukaan tarjota lapsille elämyksiä.

En minä haluaisi lapseni asuvan Kontulassa kaksiossa, jos itse asun Eirassa arvoasunnossa. Luonnollisesti haluaisin lapseni asuvan hyvällä alueella, käyvän hyvissä päiväkodeissa´, kouluissa, saavan terveellistä ja hyvää ravintoa jne. Miksi ihmeessä minun lapseni pitäisi asua köyhyydessä, jos toinen vanhempi on köyhä?

Silloinhan se lapsi otettaisiin luokse asumaan jos Itsellä on paremmat olosuhteet tarjota lapselle kuin entisellä puolisolla. Enpä usko että oikein kukaan haluaa tarjota entiselle puolisolle mahdollisuuden elää parempaa elämää omalla siivellä lasten varjolla.

Vierailija
193/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikin voi tarvita silmälasit tai joutuu käymään yksityisessä oikomishoidossa, jos ei ole rahaa, niin jopa terveys voi kärsiä. Kuukausimaksusta voi joutua säästämään näihin menoihin eli joka kuukausi ei mene sitä elarisummaa, mutta jossain toisessa kuussa menee ylikin. Tietysti jos lähi saa rahaa, eikä käytä niitä lapsen menoihin, esim. maksa mitään harrastusta tai urheiluvälineitä, niin sitten ei ole oikein. Jos on monta lasta, niin ei varmaan aina mene niin, etteikö käytettäisi toisen saamaa elaria toisen menoihin, tuskin niitä kukaan niin tarkasti laskee.

Vierailija
194/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki naiset täällä ovat unohtaneet sen, että myös heillä täytyy olla sama elatusmaksu lapsiinsa. He ovat myös unohtaneet mm. sen että he saavat yksinhuoltajakorotuksen (koska näistä yleensä ei koskaan ole ollut töissä) työttömyystukiinsa ja isomman kämpän (koska ovat yksinhuoltajia) asumistukiin jne...

Vierailija
195/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki naiset täällä ovat unohtaneet sen, että myös heillä täytyy olla sama elatusmaksu lapsiinsa. He ovat myös unohtaneet mm. sen että he saavat yksinhuoltajakorotuksen (koska näistä yleensä ei koskaan ole ollut töissä) työttömyystukiinsa ja isomman kämpän (koska ovat yksinhuoltajia) asumistukiin jne...

Höpö höpö

Vierailija
196/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenfnfnf kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa, että miehesi ei parisuhteen aikana maksanut mitään lapsen kuluista. Jos olisi, hän tietäisi, mihin rahaa menee. Elatusmaksuilla maksetaan etävanhemman osuus lapsen kuluista, ihan kaikkea vessapaperista elokuvalippuihin.

Onko lähivanhemman pakko tehdä mitään lasten kanssa/ käyttää lapsiin senttiäkääm ylimääräistä rahaa. Valvotaanko tätä mitenkään?

Niinpä eli ei.

Maksoin 2 lapsesta 10v 500€/kk. + Lapsilisät, yh korotukset ym mitä ex sai....

Lapset kulki koko elämänsä alun 6-16v kirppis vaatteilla, tai tokmannilta osteuissa halpis rytkyissä

eivät harrastaneet mitään..

Söivät lähinnä maksalaatikkoa kotona.

Väitän et millään matematiikalla rahat ei menneet lapsien hyvinvointiin.

Miksi et vastuullisena vanhempana ottanut lapsia huolettavaksi?

Meillä lapsi asuu vuoroviikoin ja sen luona, jonka lapsi on, maksaa asumisen, ruuan, veden ja muut asumiseen liittyvät kulut. Samoin sairaanlapsenhoito jaetaan puoliksi ja jos tarvitataan ottaa palkatonta vapaata esim. neuvolassa käynnit, päiväkodin kehityskeskustelut, hammaslääkäri jne. samoin puoliksi.

Lisäksi molemmat vanhemmat laittavat lapsen kulutilille 200€/kk + lapsilisät, jolta tililtä maksetaan lapsen päiväkodin hoitomaksu, vaatteet ja kengät, lääkkeet, vakuutukset, harrastukset,harrastusvälineet, polkupyörät jne.

Ja molemmilla vanhemmilla tilinkäyttöoikeus ja yleensä kuukauden lopussa tili ammottaa tyhjyyttä.

Tämä ratkaisu on toiminut meillä hyvin ja molemmat vanhemmat ollaan tyytyväisiä, eikä lapsen kuluista tai elareista ole tarvinnut tapella tai riidellä, kun molemmat tietävät mitä lapsi maksaa.

Vierailija
197/202 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota, miten paljon siihen teiniin menee kaikkiaan rahaa, eli mitä *sinä* maksat? 500 e on melkein aikuisen kaikki huomioon otettavat kulut.

Meillä ydinperheessä tuo 500€ meni lukion kirjoihin, opetusmateriaaliin, matkakuluihin ja harrastusmaksuihin, eikä riittänytkään kuukaudessa ja muut kulut päälle.

Vierailija
198/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin vuosia satoja ja satoja euroja elatusmaksua eksälle, plus tietty sai korotetut lapsilisät yms. Ei siinä mitään jos se olisi näkynyt tänne suuntaan, MUTTA lapset tulivat aina pienissä tai liian isoissa tai ns väärissä vaatteissa tänne ja minun piti ostaa tarvikkeita tänne jatkuvasti. Kenkiä, kalliita ulkovaatteita jne. Uuden auton kyllä osti heti kun sai ekat elarit.. olen siis nainen.

Vierailija
199/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kenellä äidillä on aikaa juosta kirpputoreilla, kun tekee 8h työpäivää, tukkaputkella saa juosta ennen päiväkodin sulkemista hakea lastaan ja sen jälkeen kiire laittamaan ruokaa.

Eikä edes sieltä kirpputorilta juuri saada vaatteita leikki-ja kouluikäisille, kun sen ikäiset kuluttavat vaatteensa ja kenkänsä rikki.

Ainakin meillä jotkut talvihaalari, vaikka on ostettu uutena, joudutaan paikkaamaan jo muutaman kuukauden päästä, kun polvet ja takapuolesta rikki. Samoin kurarukkaset kestävät yhden kauden, kun niitä joudutaan pesemään monta kertaa päivässä.

Näin ydinperheen äitinä.

Vierailija
200/202 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla äideistä, menee koko palkka perheen pyörittämiseen. Olisin onnesta mykkänä, jos ydinperheen äitinä selviäisin yhdestä lapsesta 200-300€ kuukaudessa, niin kuin tälläkin palstalla moni mies näyttää selviävän. Ja se yh-korotus lapsilisään on vain muutaman kympin.

Töissä palkankaskijana huomaan, kuinka monen yh-äiti joutuu ottamaan palkatonta vapaata, joka heikentää tulotasoa, lomarahaa ja eläkekertymää, kun lasta joutuu käyttämään neuvolassa, hammaslääkärissä tai lapsi sairastuu kesken päivän jne. Joka pahimmillaan on monta sataa euroa kuukaudessa.

Harvoin etäisät ottavat palkattomia vapaita lapsiaan varten, vaan se tuntuu jäävän aina äideille esim. lasten neuvolat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi