Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: hallitus uskoo tyhjän päälle pudottamisen palauttavan satojentuhansien suomalaisten työkyvyn

Vierailija
02.07.2023 |

Huono-osaisuus näyttäytyy tuoreessa hallitusohjelmassa kohtalona, josta ihmistä halutaan mitä ilmeisemmin rangaista.

Toimeentulotuelle joutuminen on jo itsessään sellainen kohtalo, että ihminen tekee todennäköisesti kaikkensa tai ainakin yrittää parhaansa välttääkseen sen. Tuskin kukaan hankkiutuu vapaaehtoisesti tilanteeseen, jossa hänen on lähetettävä tiliotteitaan Kelalle ollakseen oikeutettu muutaman sadan euron tukeen kuukaudessa.

Kyse on varsin niukasta taloudellisesta turvasta usein jo valmiiksi ahtaalla olevalle ihmiselle, joka ei kykene työllistymään. Esteenä saattaa olla fyysinen kunto, henkinen jaksaminen, päihdeongelma tai joku muu vakava sairaus. Tukeen turvautuminen viittaa yhteiskunnassa todelliseen huono-osaisuuteen.

Länsimaiden poliittisessa historiassa niin kutsuttu ansioton köyhä (undeserving poor) on seikkaillut 1800-luvun alusta saakka. Usko hahmon olemassaoloon on säilynyt yllättävän lujana vuosisatojen ajan, vaikka hänet on lukuisia kertoja paljastettu sepitetyksi satuolennoksi.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009688972.html

Kommentit (707)

Vierailija
321/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostakin on saatava rahat hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitoon. Vaikea keksiä inhimillisempää keinoa kuin se, että työttömät pannaan töihin.

Oikein palkallako? Kai tiedät, että vain palkoista kerääntyy niitä verotuloja valtiolle, ei ilmaistyöstä. Ja palkkaa on silloin oltava riittävästi, jotta on mistä ottaa niitä veroäyrejä.

Totta kai ensisijainen vaihtoehto on se, että työttömät pannaan täyttämään yksityisen sektorin työpaikat. Marginaalisia ryhmiä, kuten päihderiippuvaisia varten sitten tarvitaan leikkitöitä.

Ja miten he sinne yksityiselle sektorille pääsisivät, kun eivät nytkään pääse? Työnantajat palkkaavat mieluummin työnvaihtajan, kuin työttömän.

Hirveän monella tuntuu olevan vaikeuksia käsittää, että jonkun työllistymisestä päättää työnantaja. Siis jos palkkatöihin hakee.

Monelta unohtuu myös se että itseään tulee kehittää ja panostaa niin että tulee valituksi kun hakee töitä, kuten esim vaikkapa avoimen yliopiston, kansalaisopiston ja kristillisen opiston kursseilla.

Noihin ei saa mennä vapaasti työttömänä, vaan niistä pitää raportoida TE-toimistolle. Tietty pistemäärä kuukaudessa ei saa ylittyä, muistaakseni se on n. 5 opintopistettä kuukaudessa. Enempää ei saa opiskella, vaikka haluaisi.

Vierailija
322/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kun ruoka loppuu niin alkaa se työ maistumaan :)

Juuri näin pitääkin tehdä.

Että kaikista sairaistakin joita roikotetaan työttömänä tulee yhtäkkiä työkykyisiä? No nyt on teikäläisellä pallo kyllä yhtä hukassa kuin uudella hallituksella. No tyhmä äänestää kaltaisiaan. Syyttömät kärsii.

Jep, kerrostaloissa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kun ruoka loppuu niin alkaa se työ maistumaan :)

Juuri näin pitääkin tehdä.

Kun ruoka loppuu sitä varastetaan.

Niin, semmosia ne vassarit on. Töihin ei mennä, muiden rahoilla pitää päästä elämään, hyvällä tai pahalla.

Vierailija
324/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työttömiä varmaan pääsee töihin. Vanhemman työntekijän eläkemaksut on kalliimmat kuin nuorempien. Irtisanomissuojaa heikennetään.

Vierailija
325/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, joka päivä tulee uusia työpaikkoja auki, ja joka päivä toisia työpaikkoja täytetään. 600- 800 000 uutta työsuhdetta solmitaan vuosittain. Silti, ne työpaikat ei riitä kaikille halukkaille. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Laaja työttömyys on 300-400 000.  Vain joka neljäs työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla. Ymmärrätkö että niistä sun 200 000 työpaikasta vain 50 000 annetaan työttömälle?

Työpaikat riittävät niille, jotka eivät nirsoile. Eihän työttömien työllistymistä haittaa se, jos töissä olevat vaihtavat työpaikkoja, sillä ihmisen mennessä uuteen työpaikkaan hänen edellinen työnsä vapautuu.

Vierailija
326/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne 200 000 työpaikkaa on?

Minä olen ollut 30 vuoden aikana monta kertaa työttömänä, ja koskaan en ole vielä saanut kunnollista vakituista työpaikkaa. Haastatteluihin pääsen aika useinkin koska on koulutusta ja työkokemustakin monelta eri alalta. Mutta aina sen työpaikan saa joku toinen, koska hakijoita on paljon. Viimeksi pääsin varasijalle.

Nyt eilen ilmoittauduin taas työttömäksi työnhakijaksi. Kerro minulle, miten pääsen töihin? 

Ymmärrätkö sinä, että suurin osa työttömistä, myös osatyökykyisistä haluaa töihin? Myös sairaseläkkeellä olevista suuri osa haluaa töihin. Minä tiedän, koska olen itse heitä ollut palkkaamassa. Mutta kuten edellä sanottiin, niitä työpaikkoja ei ole mitään 200 000 avoinna, ja laaja työttömyys on 300-400 000 henkilöä, eli niin paljon on ihmisiä joilla ei ole tarpeeksi töitä ja kaikki he kilpailevat työpaikkaa vaihtavien kanssa.

Tiesitkö, että vain joka neljäs avoin työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla? Ja silti, puolet työttömäksi jäävistä työllistyy 3 kk sisään, ja lopuistakin puolet 6kk sisällä? Eli kyllä ihmisiä työllistyy koko ajan, mutta ne joilla on huono tuuri, eivät työllisty, ja kun ei työllisty, ei työnantajat halua enää palkata, koska heidän mielestään työttömänä puoli vuotta olleet on jotenkin viallisia, ja ottavat mieluummin jonkun joka on vaikka juuri valmistunut koulusta, tai vaihtaa työpaikkaa.

Avoimien työpaikkojen määrän ovat laskeneet ELY-keskukset. Sieltä suunnalta kannattaa kysellä lisätietoja siitä, missä ne ovat. Luultavasti aika monella taholla, pääkaupunkiseudun palvelualoista Lapin eräoppaisiin.

Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä, ja kun toissa vuonna hain töitä, sain puolessa vuodessa 5 työpaikkaa. Kahdessa niistä työskentelen edelleen. Eläkkeeni ja palkkatuloni ovat yhteensä 5000 - 6000 euroa kuukaudessa.

Sinäpä nyt olet noheva. Mitä työtä teet? Jos olet noin hyvä löytämään töitä, ala etsiä meille luusereille töitä, sillä sinusta tulee miljonääri kun kaikki kynnelle kykenevät työttömät saadaan töihin. Pelastat Suomen talouden, ihan satavarmasti saat millin tai pari valtiolta ja kunnat ovat ikuisesti kiitollisia koska ne säästäisi kymmeniä jos ei satoja miljoonia.

Vierailija
327/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asiallinen syy irtisanomiseen täyttyy todella helposti"

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/39aa29b3-e460-4a1b-92cd-56f6a2d91…

Vierailija
328/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, joka päivä tulee uusia työpaikkoja auki, ja joka päivä toisia työpaikkoja täytetään. 600- 800 000 uutta työsuhdetta solmitaan vuosittain. Silti, ne työpaikat ei riitä kaikille halukkaille. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Laaja työttömyys on 300-400 000.  Vain joka neljäs työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla. Ymmärrätkö että niistä sun 200 000 työpaikasta vain 50 000 annetaan työttömälle?

Työpaikat riittävät niille, jotka eivät nirsoile. Eihän työttömien työllistymistä haittaa se, jos töissä olevat vaihtavat työpaikkoja, sillä ihmisen mennessä uuteen työpaikkaan hänen edellinen työnsä vapautuu.

Vapautuu jollekulle toiselle työnvaihtajalle.

Mutta etkö ymmärrä tuota matematiikkaa?

Avoimia työpaikkoja on vähemmän kuin työnhakijoita. Mitään työvoimapulaa ei oikeasti ole olemassa, siksi koulutusmäärätkin ovat pieniä mm. hoitoalalla.

Vierailija
329/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja siihen tilalle menee 75% todennäköisyydellä toinen työpaikanvaihtaja.

Kyllä ne työnantajat ovat nirsoja, ei työnhakijat. Minäkin olen ihan helvetin hyvä työntekijä, niissä asioissa joita osaan ja haluan tehdä, mutta silti tuppaa menemään työpaikat sivu suun, koska hakijoita on paljon, ja aina joku sitten on vähän parempi. Miten se on minun nirsoilustani kiinni? Ei minun fysiikkani kestä mitään ojankaivuuta, ei kukaan palkkaa ylipainoista viisikymppistä joka ei ole fyysistä työtä pystynyt tekemään pariin kymmeneen vuoteen mihinkään fyysiseen työhön, ja ne muut työt vaatii aina tietyn koulutuksen. Minulla on nyt viides kerta menossa kun opiskelen, ammattikorkeassa tällä kertaa, että varmasti pääsisin vihdoin kunnon töihin. Mutta luultavasti olen jo liian vanha.

Vierailija
330/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni työtön pääsee varmaan valtion tai kaupungin työpaikkaan 50-vuotiaan tilalle.

Vierailija
331/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni työtön pääsee varmaan valtion tai kaupungin työpaikkaan 50-vuotiaan tilalle.

Työttömyyskorvauksista poistetaan ikäsidonnaisuudet.

Vierailija
332/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

58-vuotias saa saman verran ansiosidonnaista kuin muutkin työttömät eikä häntä tarvitse enää työllistää.

Omistusasuntoon ei saa enää asumistukea. Työmarkkinatuki on 580 netto, jos sille tippuu.

Vierailija
333/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus ei ainakaan ryösteleviä jengejä tällä saa pois, ne vain lisääntyy.

Vierailija
334/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Routa porsaan kotiin ajaa. (Vanha suomalainen sanalasku)

Nälkä se porsaankin töihin ajaa. (Uusi suomalainen sanalasku)

Nimenomaan. Ilmeisesti tämä 53v tarkoitti, että ei kelpaa ikänsä puolesta töihin enää? 53v? Mun työkaveri oli pari vuotta vanhempi kun valmistui uuteen ammattiin, omasta tahdostaan, ja sai lähes heti vakituisen työpaikan. 53v tekee vaikka vuoden heniistä kasvua päänsä sisällä ja kouluun hakuprosessi, sit pari vuotta koulua ja 56v valmistuu hoitoalalle. Avustaviin töihin vuotta aiemmin. Siinä on yli 10v työuraa edessä alalla mikä työllistää varmasti ja sen jälkeenkin. Miksi 53v iässä pitäisi antaa jo heittäytyä muiden elätiksi?

Vierailija
335/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhien ulina on korvia huumaavaa. Mutta se ei auta. Töihin joudutte.

Millainen aivovamma sinulla on, kun et ymmärrä, että työpaikkoja ei ole jokaiselle työttömälle? Lyötiinkö sinua liikaa, vai jäitkö puristuksiin synnytyskanavassa?

Työpaikkoja on auki sellaiset 200 000 kuukausittain. Ei niistä suurta puutetta ole.

Käytöstapasi muuten paljastavat, miksi olet köyhä.

Missä ne 200 000 työpaikkaa on?

Minä olen ollut 30 vuoden aikana monta kertaa työttömänä, ja koskaan en ole vielä saanut kunnollista vakituista työpaikkaa. Haastatteluihin pääsen aika useinkin koska on koulutusta ja työkokemustakin monelta eri alalta. Mutta aina sen työpaikan saa joku toinen, koska hakijoita on paljon. Viimeksi pääsin varasijalle.

Nyt eilen ilmoittauduin taas työttömäksi työnhakijaksi. Kerro minulle, miten pääsen töihin? 

Ymmärrätkö sinä, että suurin osa työttömistä, myös osatyökykyisistä haluaa töihin? Myös sairaseläkkeellä olevista suuri osa haluaa töihin. Minä tiedän, koska olen itse heitä ollut palkkaamassa. Mutta kuten edellä sanottiin, niitä työpaikkoja ei ole mitään 200 000 avoinna, ja laaja työttömyys on 300-400 000 henkilöä, eli niin paljon on ihmisiä joilla ei ole tarpeeksi töitä ja kaikki he kilpailevat työpaikkaa vaihtavien kanssa.

Tiesitkö, että vain joka neljäs avoin työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla? Ja silti, puolet työttömäksi jäävistä työllistyy 3 kk sisään, ja lopuistakin puolet 6kk sisällä? Eli kyllä ihmisiä työllistyy koko ajan, mutta ne joilla on huono tuuri, eivät työllisty, ja kun ei työllisty, ei työnantajat halua enää palkata, koska heidän mielestään työttömänä puoli vuotta olleet on jotenkin viallisia, ja ottavat mieluummin jonkun joka on vaikka juuri valmistunut koulusta, tai vaihtaa työpaikkaa.

Perustulo olisi paras sosiaaliturvan muoto. Lisäisi myös niiden vaikeasti työllistyvine mahdollisuutta työllistyä, koska voisi ottaa  pientä työkeikkaa vastaan ilman byrokratiasotkua.

Kenen meinaat pystyvän maksamaan tällaisen perustulon ja kuinka monen uskot oikein tosissasi katsovat työmaalle päinkään tällaisen tulon jälkeen? Nii-i, ei hyvä. Ne eivät sinne katsele edes tämän tulon jälkeen, niin kuin olemme saaneet näissä moninaisissa avauksissa huomata.

Nyt saat ottaa ihan niin monta "pientä työkeikkaa" vastaan, kuin vain haluat.

Vierailija
336/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

58-vuotias saa saman verran ansiosidonnaista kuin muutkin työttömät eikä häntä tarvitse enää työllistää.

Omistusasuntoon ei saa enää asumistukea. Työmarkkinatuki on 580 netto, jos sille tippuu.

Jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea niin tilillä saa olla maksimissaan 10000 euroa.

Mökki saa olla, mutta jos on mökki niin ei saa toimeentulotukea.

Vierailija
337/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne työnantajat ovat nirsoja, ei työnhakijat. Minäkin olen ihan helvetin hyvä työntekijä, niissä asioissa joita osaan ja haluan tehdä, mutta silti tuppaa menemään työpaikat sivu suun, koska hakijoita on paljon, ja aina joku sitten on vähän parempi. Miten se on minun nirsoilustani kiinni? Ei minun fysiikkani kestä mitään ojankaivuuta, ei kukaan palkkaa ylipainoista viisikymppistä joka ei ole fyysistä työtä pystynyt tekemään pariin kymmeneen vuoteen mihinkään fyysiseen työhön, ja ne muut työt vaatii aina tietyn koulutuksen. Minulla on nyt viides kerta menossa kun opiskelen, ammattikorkeassa tällä kertaa, että varmasti pääsisin vihdoin kunnon töihin. Mutta luultavasti olen jo liian vanha.

Olen ollut tekemisissä niin monen työttömän kanssa, että tiedän suurella varmuudella tuon nirsoilun. Kerran työtöntä kuulustellessa kävi ilmi, että hän ei muka voi muuttaa toiselle toiselle paikkakunnalle lastensa kaveripiirin takia! Itsensä elättäminen on todella alhaalla näiden ihmisten prioriteeteissa, vaikka sen pitäisi olla asioista tärkein.

Vierailija
338/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapautuu jollekulle toiselle työnvaihtajalle.

Mutta etkö ymmärrä tuota matematiikkaa?

Avoimia työpaikkoja on vähemmän kuin työnhakijoita. Mitään työvoimapulaa ei oikeasti ole olemassa, siksi koulutusmäärätkin ovat pieniä mm. hoitoalalla.

Miksi sitten Orpo tuo 50 000 työläistä Braziliasta sekä 1 000 sairaanhoitajaa Aasiasta kuten Sambiasta ja Singaporesta?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009667854.html

https://yle.fi/a/74-20038606

Vierailija
339/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Routa porsaan kotiin ajaa. (Vanha suomalainen sanalasku)

Nälkä se porsaankin töihin ajaa. (Uusi suomalainen sanalasku)

Nimenomaan. Ilmeisesti tämä 53v tarkoitti, että ei kelpaa ikänsä puolesta töihin enää? 53v? Mun työkaveri oli pari vuotta vanhempi kun valmistui uuteen ammattiin, omasta tahdostaan, ja sai lähes heti vakituisen työpaikan. 53v tekee vaikka vuoden heniistä kasvua päänsä sisällä ja kouluun hakuprosessi, sit pari vuotta koulua ja 56v valmistuu hoitoalalle. Avustaviin töihin vuotta aiemmin. Siinä on yli 10v työuraa edessä alalla mikä työllistää varmasti ja sen jälkeenkin. Miksi 53v iässä pitäisi antaa jo heittäytyä muiden elätiksi?

Mulla on lupa terveyden puolesta hakea vain toimistotöitä.

Kaupunki siirtää siivoojia sihteereiksi, kun niillä on terveysvaivaa, mutta nyt kun irtisanominen helpottuu niin pidetään varmaan jonkun aikaa ja sitten keksitään joku syy irtisanoa.

Vierailija
340/707 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tekemisissä niin monen työttömän kanssa, että tiedän suurella varmuudella tuon nirsoilun. Kerran työtöntä kuulustellessa kävi ilmi, että hän ei muka voi muuttaa toiselle toiselle paikkakunnalle lastensa kaveripiirin takia! Itsensä elättäminen on todella alhaalla näiden ihmisten prioriteeteissa, vaikka sen pitäisi olla asioista tärkein.

Ja sinä itse olet vakituisissa töissä etkä muuta mihinkään. Mamma joka on ollut samassa työpaikassa 30 vuotta töissä.

Työttömiä on kaupungin ja valtion työpaikoissa palkkatuella ja työkokeilussa, voidaan lähettää teidän vakituisten nimet kaupunginvaltuustoon tai valtiolla Helsingin pääkonttoriin, kun olette kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia eli teitä ei kiinnosta töiden tekeminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä