HS: hallitus uskoo tyhjän päälle pudottamisen palauttavan satojentuhansien suomalaisten työkyvyn
Huono-osaisuus näyttäytyy tuoreessa hallitusohjelmassa kohtalona, josta ihmistä halutaan mitä ilmeisemmin rangaista.
Toimeentulotuelle joutuminen on jo itsessään sellainen kohtalo, että ihminen tekee todennäköisesti kaikkensa tai ainakin yrittää parhaansa välttääkseen sen. Tuskin kukaan hankkiutuu vapaaehtoisesti tilanteeseen, jossa hänen on lähetettävä tiliotteitaan Kelalle ollakseen oikeutettu muutaman sadan euron tukeen kuukaudessa.
Kyse on varsin niukasta taloudellisesta turvasta usein jo valmiiksi ahtaalla olevalle ihmiselle, joka ei kykene työllistymään. Esteenä saattaa olla fyysinen kunto, henkinen jaksaminen, päihdeongelma tai joku muu vakava sairaus. Tukeen turvautuminen viittaa yhteiskunnassa todelliseen huono-osaisuuteen.
Länsimaiden poliittisessa historiassa niin kutsuttu ansioton köyhä (undeserving poor) on seikkaillut 1800-luvun alusta saakka. Usko hahmon olemassaoloon on säilynyt yllättävän lujana vuosisatojen ajan, vaikka hänet on lukuisia kertoja paljastettu sepitetyksi satuolennoksi.
Kommentit (707)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Routa porsaan kotiin ajaa. (Vanha suomalainen sanalasku)
Nälkä se porsaankin töihin ajaa. (Uusi suomalainen sanalasku)
Nimenomaan. Ilmeisesti tämä 53v tarkoitti, että ei kelpaa ikänsä puolesta töihin enää? 53v? Mun työkaveri oli pari vuotta vanhempi kun valmistui uuteen ammattiin, omasta tahdostaan, ja sai lähes heti vakituisen työpaikan. 53v tekee vaikka vuoden heniistä kasvua päänsä sisällä ja kouluun hakuprosessi, sit pari vuotta koulua ja 56v valmistuu hoitoalalle. Avustaviin töihin vuotta aiemmin. Siinä on yli 10v työuraa edessä alalla mikä työllistää varmasti ja sen jälkeenkin. Miksi 53v iässä pitäisi antaa jo heittäytyä muiden elätiksi?
Mulla on lupa terveyden puolesta hakea vain toimistotöitä.
Kaupunki siirtää siivoojia sihteereiksi, kun niillä on terveysvaivaa, mutta nyt kun irtisanominen helpottuu niin pidetään varmaan jonkun aikaa ja sitten keksitään joku syy irtisanoa.
Työtehtävästä kieltäytyminen, ei puhunut asiakkaalle englantia.
Vapautuu jollekulle toiselle työnvaihtajalle.
Mutta etkö ymmärrä tuota matematiikkaa?
Avoimia työpaikkoja on vähemmän kuin työnhakijoita. Mitään työvoimapulaa ei oikeasti ole olemassa, siksi koulutusmäärätkin ovat pieniä mm. hoitoalalla.
No siis sen matematiikan ymmärtän, että sekä työttömiä että työpaikkoja on kuukausittain noin 200 000. Työpaikkoja jää täyttämättä niin paljon, että esimerkiksi ministeriöiden puolueettomat asiantuntijat puhuvat työvoimapulasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kun ruoka loppuu niin alkaa se työ maistumaan :)
Juuri näin pitääkin tehdä.
Kasper, Jesper ja Joonatan lähtevät kardemumman yöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, joka päivä tulee uusia työpaikkoja auki, ja joka päivä toisia työpaikkoja täytetään. 600- 800 000 uutta työsuhdetta solmitaan vuosittain. Silti, ne työpaikat ei riitä kaikille halukkaille. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Laaja työttömyys on 300-400 000. Vain joka neljäs työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla. Ymmärrätkö että niistä sun 200 000 työpaikasta vain 50 000 annetaan työttömälle?
Työpaikat riittävät niille, jotka eivät nirsoile. Eihän työttömien työllistymistä haittaa se, jos töissä olevat vaihtavat työpaikkoja, sillä ihmisen mennessä uuteen työpaikkaan hänen edellinen työnsä vapautuu.
Niin ja siihen tilalle menee 75% todennäköisyydellä toinen työpaikanvaihtaja.
Kyllä ne työnantajat ovat nirsoja, ei työnhakijat. Minäkin olen ihan helvetin hyvä työntekijä, niissä asioissa joita osaan ja haluan tehdä, mutta silti tuppaa menemään työpaikat sivu suun, koska hakijoita on paljon, ja aina joku sitten on vähän parempi. Miten se on minun nirsoilustani kiinni? Ei minun fysiikkani kestä mitään ojankaivuuta, ei kukaan palkkaa ylipainoista viisikymppistä joka ei ole fyysistä työtä pystynyt tekemään pariin kymmeneen vuoteen mihinkään fyysiseen työhön, ja ne muut työt vaatii aina tietyn koulutuksen. Minulla on nyt viides kerta menossa kun opiskelen, ammattikorkeassa tällä kertaa, että varmasti pääsisin vihdoin kunnon töihin. Mutta luultavasti olen jo liian vanha.
Olen ollut tekemisissä niin monen työttömän kanssa, että tiedän suurella varmuudella tuon nirsoilun. Kerran työtöntä kuulustellessa kävi ilmi, että hän ei muka voi muuttaa toiselle toiselle paikkakunnalle lastensa kaveripiirin takia! Itsensä elättäminen on todella alhaalla näiden ihmisten prioriteeteissa, vaikka sen pitäisi olla asioista tärkein.
Itse työttömänä tiedän, että pitää tietenkin olla sopiva koulutus sille alalle mihin hakee. Ja moniin paikkoihin joita hain kesätyönä, vaadittiin mm. ajokortti ja oman auton käyttämahdollisuus.
Tällaista vaaditaan esimerkiksi siivoustyössä ja puutarhatyössä, kiinteistönhuoltotöissä, ihan kaupunkialueella.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että kun ruoka loppuu niin sitten yhtäkkiä joku monista työhakemuksista johtaakin työpaikan saamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Avoimia työpaikkoja on vähemmän kuin työnhakijoita. Mitään työvoimapulaa ei oikeasti ole olemassa, siksi koulutusmäärätkin ovat pieniä mm. hoitoalalla.No siis sen matematiikan ymmärtän, että sekä työttömiä että työpaikkoja on kuukausittain noin 200 000. Työpaikkoja jää täyttämättä niin paljon, että esimerkiksi ministeriöiden puolueettomat asiantuntijat puhuvat työvoimapulasta.
Helsingissä on 34000 työtöntä.
Miksei työkkäri ohjaa heitä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Avoimia työpaikkoja on vähemmän kuin työnhakijoita. Mitään työvoimapulaa ei oikeasti ole olemassa, siksi koulutusmäärätkin ovat pieniä mm. hoitoalalla.No siis sen matematiikan ymmärtän, että sekä työttömiä että työpaikkoja on kuukausittain noin 200 000. Työpaikkoja jää täyttämättä niin paljon, että esimerkiksi ministeriöiden puolueettomat asiantuntijat puhuvat työvoimapulasta.
yli 50 vuotiaissa olisi helmiä, eivät kelpaa työnantajille ikäsyrjinnän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ei ainakaan ryösteleviä jengejä tällä saa pois, ne vain lisääntyy.
Afrikasta ja arabimaista saadaan reippaita poikia, jotka pamputtavat ryöstelijöitä mielellään... ja edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, joka päivä tulee uusia työpaikkoja auki, ja joka päivä toisia työpaikkoja täytetään. 600- 800 000 uutta työsuhdetta solmitaan vuosittain. Silti, ne työpaikat ei riitä kaikille halukkaille. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Laaja työttömyys on 300-400 000. Vain joka neljäs työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla. Ymmärrätkö että niistä sun 200 000 työpaikasta vain 50 000 annetaan työttömälle?
Työpaikat riittävät niille, jotka eivät nirsoile. Eihän työttömien työllistymistä haittaa se, jos töissä olevat vaihtavat työpaikkoja, sillä ihmisen mennessä uuteen työpaikkaan hänen edellinen työnsä vapautuu.
Kyllä ne työnantajat ovat nirsoja, ei työnhakijat. Minäkin olen ihan helvetin hyvä työntekijä, niissä asioissa joita osaan ja haluan tehdä, mutta silti tuppaa menemään työpaikat sivu suun, koska hakijoita on paljon, ja aina joku sitten on vähän parempi. Miten se on minun nirsoilustani kiinni? Ei minun fysiikkani kestä mitään ojankaivuuta, ei kukaan palkkaa ylipainoista viisikymppistä joka ei ole fyysistä työtä pystynyt tekemään pariin kymmeneen vuoteen mihinkään fyysiseen työhön, ja ne muut työt vaatii aina tietyn koulutuksen. Minulla on nyt viides kerta menossa kun opiskelen, ammattikorkeassa tällä kertaa, että varmasti pääsisin vihdoin kunnon töihin. Mutta luultavasti olen jo liian vanha.
Olen ollut tekemisissä niin monen työttömän kanssa, että tiedän suurella varmuudella tuon nirsoilun. Kerran työtöntä kuulustellessa kävi ilmi, että hän ei muka voi muuttaa toiselle toiselle paikkakunnalle lastensa kaveripiirin takia! Itsensä elättäminen on todella alhaalla näiden ihmisten prioriteeteissa, vaikka sen pitäisi olla asioista tärkein.
Minullekin sanottiin että keksin vain tekosyitä ja nirsoilen kun selitin että en voi muuttaa toiselle paikkakunnalle koska ei ole rahaa eikã ajokorttia enkã ryhdy kantamaan tavaroita selässä paikkakunnalta toiselle koska siinä menee ikä ja terveys. Eikä Kelan 120e muuttoavustuksella edes vuokrata muuttoautoa. Lisäksi sieltä toiselta paikkakunnalta tarvitsee asunnon ja jotenkin se kaksinkertainen vuokravakuuskin pitäisi kyeätä maksamaan. Mutta minun mielestäni nämä obat aika isolation esteitä muuttamiselle.
Jos jokaiselle työkykyiselle/ikäiselle Suomen kansalaiselle olisi tarjolla kunkin kykyihin ja terveydentilaan sopivaa työtä, silloin työttömiä voitaisiin syyllistää ja haukkua laiskoiksi.
Mutta nyt kun kaikille ei vain yksinkertaisesti ole työtä, niin ei ole yksilön vastuulla jos hän jää ilman. Vaikka jokainen työtön tekisi 100 upeaa hakemusta kuukaudessa ja anelisi polvillaan töihin pääsyä, työttömiä olisi silti sama määrä kuin nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on 2 vuoden jonot mt-palveluihin joten harva saa mitään todistusta sairauksistaan.
On rasistista luokitella kaikki ihmiset mt-ongelmaisiksi toimistojen taholta ja sossut. Kaikki fyysisetkin asiat on käännetty siksi. Ja osa ei pysty muuten kyykytykseen ja pitkiin päiviin. Myös yrittäminen hyvin vaikeaa, byrokratiat ja maksut.
Helsingissä on 34000 työtöntä.
Miksei työkkäri ohjaa heitä töihin.
Työkkäreissä ollaan työttömille vain mielin kielin. Pitäisi lyödä nyrkkiä pöytään ja pakottaa työttömät sinne, missä on työvoimapulaa. Lähihoitajiksi, lastenhoitajiksi, telemarkkinoijiksi ja niin edelleen. Mutta ehei, tädit vain silittelevät ja sanovat, että ei sitten varmaan ole sinun juttu, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos jokaiselle työkykyiselle/ikäiselle Suomen kansalaiselle olisi tarjolla kunkin kykyihin ja terveydentilaan sopivaa työtä, silloin työttömiä voitaisiin syyllistää ja haukkua laiskoiksi.
Mutta nyt kun kaikille ei vain yksinkertaisesti ole työtä, niin ei ole yksilön vastuulla jos hän jää ilman. Vaikka jokainen työtön tekisi 100 upeaa hakemusta kuukaudessa ja anelisi polvillaan töihin pääsyä, työttömiä olisi silti sama määrä kuin nytkin.
Aktivoinnin tarkoitus on juurikin että työttömät ryhtyvät keksimään itselleen työtä. Rahahanojen kiristäminen auttaa innovoinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin sanottiin että keksin vain tekosyitä ja nirsoilen kun selitin että en voi muuttaa toiselle paikkakunnalle koska ei ole rahaa eikã ajokorttia enkã ryhdy kantamaan tavaroita selässä paikkakunnalta toiselle koska siinä menee ikä ja terveys. Eikä Kelan 120e muuttoavustuksella edes vuokrata muuttoautoa. Lisäksi sieltä toiselta paikkakunnalta tarvitsee asunnon ja jotenkin se kaksinkertainen vuokravakuuskin pitäisi kyeätä maksamaan. Mutta minun mielestäni nämä obat aika isolation esteitä muuttamiselle.
Muuttaminen maksaa tosiaan. Pitäisikö mennä osittain vanhaan malliin ja työnantajien alkaa tarjoamaan työsuhde-asuntoja. Saattaisi tilanne vähän parantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasper, Jesper ja Joonatan lähtevät kardemumman yöhön.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten työkyky voikin palautua, mutta entä varsinainen menoerä, joista ei ole edes suorittavan tason työhön? Somalit saa toimeentulotukea eikä niille edes ehdoteta työtä, kun ei äly riitä.
Somaleita ei lasketa työvoimaan. Heillä ei ole työvelvoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos huipputyyppejä olisi tarjolla, firmat palkkaisivat enemmän ihmisiä. Mutta työttömät eivät ole sellaisia. Ei kehitetä kykyjä, ei pidetä huolta terveydestä, ei työstetä persoonallisuutta...
Osa menee yövuoroon töihin ja jättää ala-asteikäiset lapset ilman aikuista kotiin. Pitää varmaan tehdä lasu jatkossa.
Huomatkaa taas oikeistomielisten kommenttien ilkeys ja ylimielisyys.
Helposti voisi ihan vain asiallisesti kommentoida samat asiat - mutta silti aina sama: ilkeys
ja ylimielisyys.
No koska se työkyvyn menetys on hieman suhteellinen asia, iii mulla on migreeni.