Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinulla tai tuntemallasi ihmisellä sydänsairaus alkoi ilmenemään? Pohdin vakavasti sydämeni tutkittautumista.

Vierailija
02.07.2023 |

Liian epämääräisiä mutta vaaralliselta tuntuvia oireita itsellä.
Välillä herään siihen, etten saa henkeä. Kerran heräsin voimakkaaseen hengenahdistukseen ja rintakipuun. Pahoinvointia ja ripulia tämän jälkeen.
Meni ohi.

Nyt taas todella huonoa oloa, raskasta väsymystä, lievää huimausta ja pahoinvointia. Keuhkoperäistä kipua välillä.
Öisin varmaan oireilen kuitenkin vakavammin, juuri painajaiset sekä hengenahdistukseen herääminen.

Lääkärillä kävin mutta sanoi, että ei suosittele uniapneatesteihin menoa vielä koska olen niin nuori.
Verenpaineet ovat korkeat mutta ei vielä liian korkeat. Luokkaa 140/100. Ei lääkäri siihenkään puuttunut.

Nyt otin sairaslomaa. En vain jaksa. Olen niin uupunut tällä hetkellä ja haluan pari päivää levätä.
Välillä ei ole oikein mitään oloja väsymyksen lisäksi eikä liikunta pahenna oireita.
Nilkassa ei pahaa turvotusta, sukista jää kyllä merkit.
Ikää vain 28v.

Kertokaa sydänsairauksista kokemuksia. Ne kiinnostavat.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mittauttanut natrium/kaliumtasot? Minulla tulee aivan järkyttävä olo, kun kaliumtasot tippuvat alas. Salmiakin syönnin jouduin jättämään asian takia. Jo muutama lakritsi/salmiakki aiheuttaa välittömän pahoinvoinnin ja se jatkuu päiväkausia.

Vierailija
22/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten yksi kolmekymppinen kollega menehtyi sydänkohtaukseen lomallaan. Hän oli vähän sitä ennen käynyt tutkimuksissa sydänoireiden takia eikä niissä ollut löytynyt mitään huolestuttavaa.

Kannattaa hakeutua uudelleen tutkimuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavat?

Vierailija
24/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriö.

Vierailija
25/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekg tutkimuksena ei ole välttämättä riittävä. Aiheellista on kuvata sepelvaltimot varjoaineella, nähdään onko tukoksia. Myös sydämen ultraääni on hyvä tutkimus, nähdään sydämen rakenteet, esim. läppäviat selviävät näin.

Olen sairaanhoitaja ja nähnyt liian monta kertaa kun nuorta ihmistä ei kunnolla tutkita koska eihän noin nuorella voi olla mitään. Vaitiolovelvollisuuden vuoksi en voi tarkentaa mutta on useampikin case jossa lääkä lähetti potilaan kotiin terveyskeskuksesta mutta mä käskin lähteä suoraan päivystykseen, enkä ole turhaan käskenyt. Mulla on pitkä työkokemus ja olen ollut myös sydänpuolella, tunnistan monia oireita joihin ehkä nuori kokematon lääkäri ei osaa tarttua.

Vierailija
26/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla rytmihäiriö. Nuorillakin voi olla, samoin muita sydänsairauksia. Lääkäriin takasin, kunnon lääkäriin.

Vierailija
27/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joku sydämen ultraäänitutkimus olisi paras?

Vierailija
28/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänsairaudet oireilee rasituksessa eikä levossa. Sun oireet on tyypillisiä stressaantuneen, ylikuormittuneen ihmisen oireita, jolloin sydänkin reagoi stressihormoneihin ja sympaattisen hermoston ylivireyteen kuten verenpainekin. Lihakset kiristyy ja kuristaa ja tulee rintapistoja ja suolistokremppaa.

Tietysti perusverikokeet pitää katsoa, hemoglobiini, maksa-, munuais-ja kilpirauhasarvot EKGn lisäksi.

Tuollaisia verenpainelukemia pitäisi jo hoitaa, jos kotioloissakin noin korkeat. Elintavoista voi aloittaa, suola minimiin, mustia makeisia ei yhtään, sokeri minimiin, tupakka ja alkoholi pois, säännöllistä liikuntaa, riittävästi unta. Jos ylipainoa on, ruokavalion muukin järkeistys.

Aspiriinia sun ikäisen ei kyllä pidä ottaa, varsinkin jos verenpaine huitelee pilvissä. ASAlla ehkäistään veritulppia mutta vastapainona vuotoriski kasvaa, joten on vastuutonta ehdotella sitä vain oman kokemuksensa perusteella. Valtimotukosriski sydämessä tai muualla sulla on olematon, ellei ole huomattavia riskitekijöitä kuten lapsesta asti diabetes, runsasta tupakointia, perinnöllisesti korkea kolesteroli.

Ja olen lääkäri, joka työssään näkee tai konsultoi viikoittain näin oireilevista. Osa päätyy perusteellisiinkin sydän- ym. tutkimuksiin mutta loppupäätelmä on sama, mikä jo oireiden, peruskokeiden ja kliinisen tutkimuksen jälkeen oli selvää.

Vierailija
29/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni samoja oireita, joita Ap kuvailee. Hänellä toistuvia paniikkikohtauksia.

Vierailija
30/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Minä nukahdin useamman tunnin päiväunille. Teki hyvää.

Tämä ikä on tosiaan tässä vähän haittaavana tekijänä. Sekä se, että olen sairastanut masennusta.

Vaikutan luulosairaalta ja kieltämättä minun on itseäni vaikea ottaa tosissaan muutenkaan.

Sen tiedän kuitenkin ettei tämä ole paniikkikohtausta, olen siitä täysin varma.

Olen muutaman kerran nuorempana sen saanut ja tunnistan sen. Tämä on täysin erilaista ja keho todella nyt on vähän sekaisin.

Nähtäväksi jää onko tämä nyt sitten kuitenkaan uupumusta kummallisempaa vai sydänperäistä, vastaavaa ei kuitenkaan ole ollut ennen mitä nykyään on usein.

Ap

Vierailija
31/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydänsairaudet oireilee rasituksessa eikä levossa. Sun oireet on tyypillisiä stressaantuneen, ylikuormittuneen ihmisen oireita, jolloin sydänkin reagoi stressihormoneihin ja sympaattisen hermoston ylivireyteen kuten verenpainekin. Lihakset kiristyy ja kuristaa ja tulee rintapistoja ja suolistokremppaa.

Tietysti perusverikokeet pitää katsoa, hemoglobiini, maksa-, munuais-ja kilpirauhasarvot EKGn lisäksi.

Tuollaisia verenpainelukemia pitäisi jo hoitaa, jos kotioloissakin noin korkeat. Elintavoista voi aloittaa, suola minimiin, mustia makeisia ei yhtään, sokeri minimiin, tupakka ja alkoholi pois, säännöllistä liikuntaa, riittävästi unta. Jos ylipainoa on, ruokavalion muukin järkeistys.

Aspiriinia sun ikäisen ei kyllä pidä ottaa, varsinkin jos verenpaine huitelee pilvissä. ASAlla ehkäistään veritulppia mutta vastapainona vuotoriski kasvaa, joten on vastuutonta ehdotella sitä vain oman kokemuksensa perusteella. Valtimotukosriski sydämessä tai muualla sulla on olematon, ellei ole huomattavia riskitekijöitä kuten lapsesta asti diabetes, runsasta tupakointia, perinnöllisesti korkea kolesteroli.

Ja olen lääkäri, joka työssään näkee tai konsultoi viikoittain näin oireilevista. Osa päätyy perusteellisiinkin sydän- ym. tutkimuksiin mutta loppupäätelmä on sama, mikä jo oireiden, peruskokeiden ja kliinisen tutkimuksen jälkeen oli selvää.

Sydänsairaudet voivat oireilla levossakin. Esimerkiksi sydämen vajaatoiminta saa ihmisen heräämään öisin siihen ettei saa henkeä.

Vierailija
32/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko sitä ylipainoa!?

Vierailija
33/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No,kerrohan ne elintavat vihdoinkin

Vierailija
34/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei rokotteista voi kysyä? Monella tuttavalla tullut sydämeen häikkää ja yksi kuoli äkillisesti aortan repemiseen.

Vierailija
35/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oliko sitä ylipainoa!?

On ylipainoa. Olen kylläkin laihduttanut 15 kiloa nyt.

Lihosin nopeasti eräässä äärimmäisessä elämäntilanteessa ja nyt olen pyrkinyt korjailemaan asioita paremmaksi.

Eli käyn töissä, liikun jonkin verran (noin 10 000 askelta 5 krt/vrk ja pyöräilyä).

Syön pääosin terveellisesti, paljon kasviksia ja jonkin verran proteiinia. Rasvoina kylmäpuristettua kookosöljyä ja oliiviöljyä, luomuvoita, pähkinöitä, avokadoa.

Joskus pidän herkkupäiviä kun sallin epäterveellisiä ruokia.

Alkoholia juon harvoin eli ehkä kerran kolmessa kuukaudessa. Ennen join runsaasti, olen vähentänyt rutkasti.

Tupakoin silloin tällöin, sitäkin paljon vähentänyt.

On korjattavaa siis vielä mutta ei nyt ihan retuperällä mielestäni olla. Painoa saa vielä pudottaa kylläkin.

Niin ja stressiä ei nykyään ole juurikaan. Nukun myös ok, mitä nyt jatkuvia painajaisia näen ja välillä herään tosiaan siihen, etten saa henkeä.

Ap

Vierailija
36/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei rokotteista voi kysyä? Monella tuttavalla tullut sydämeen häikkää ja yksi kuoli äkillisesti aortan repemiseen.

Niin. Voihan niistä kysyä, erikoista, että usein täytyy olla hiljaa tietyistä asioista.

En nyt syytä rokotteita mutta olin usein kipeä niiden jälkeen. Sairastelukierteessä ensimmäisen vuoden.

Otin kolme koronarokotetta ja yhden influenssarokotteen reilun vuoden aikana.

Ap

Vierailija
37/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä sitten kaikki tarvittava tieto. Toivotaan parasta.

Vierailija
38/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydänsairaudet voivat oireilla levossakin. Esimerkiksi sydämen vajaatoiminta saa ihmisen heräämään öisin siihen ettei saa henkeä.

Just. 28-vuotiaalla liikkuessa oireettomalla EI ole sydämen vajaatoimintaa. Yleensäkin ottaen jos vajaatoiminta on niin vaikea, että oireilee levossa, on diagnoosi jo muutenkin selvä.

Vierailija
39/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku lääkäri täällä nyt sitten kertoa, että mistä te olette kliinisessä tutkimuksessa tms, tunnistaneet sydämen vajaatoiminnan? Miten se diagnoosi tehdään?

Miten sydänsairaudet oikeasti oireilevat?

Vierailija
40/54 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän