¤¤¤ HELMET viikkon 50 ¤¤¤
Heippa kaikille ja aloitampas minä viikkopinon kerrankin.
On ollut niin laiska kirjoittaa että ... luen kyllä mutta jotenkin tuo jäppinen on koko ajan lahkeessa kiinni ettei mitään pysty tekemään. Nyt annoin tuohon lattialle isin kalenterin -lukekoon sitä tai paremminkin pahoinpitelee ;)
T_U vastaan sulle tähän kun en jaksa sitä pinoa etsiä -minulla on takki jonka vetoketju on teipattu ns. vedenpitävä vetoketju. Se ei ole siis mahdotonta mutta turkaisen kallista voin sanoa. Takki jonka ostin (halti) jossa siis nämä vedenpitävät ketjut maksoi melkein 500 ¿ !!!
Vyötärönauhan teippikään ei tuota ongelmia -mutta sama vastaus se on kallista kun siihen pannaan teippi !!!!! jep ei pitäisi tuotetta markkinoida vedenpitävänä jos se ei ole. Minä petyin karvaasti reiman tuotteisiin pari vuotta sitten enkä enää osta !!!
Imetyksestä ja maidosta -minä imetän edelleen jonkun 6 krt / päivä. Olen miettinyt josko sitä kohta saa ruveta antamaan edes jotain maitoa ? Kuka se nyt oli jo siirtynyt tavalliseen amitoon ???
Meidän osku syö jo kaikkea -juustoja jne. makkaraa jopa pullaa :) :)
olen antanut maistella siis kaikkea kun tuo poika on koko ajan ollut pieni joten mikä tahansa mikä' menee suusta alas annetaan. osku syö kylläkin hyvin eli monta annosta ruokaa päivässä !
Ukko narisee nukkumaan joten heippa :)
Minkki kera Oskun joka nukuu yöt :)
Kommentit (26)
kyllähän meitä alkaa olla tässä joukossa.
Meillä nyt suurin herkku on jugurtti, sitä syödään aamu- ja iltapalalla, kyllä mä varmaan tammikuun tienoolla alan tavan maitoo juomaan, kunhan nään miten masu kestää. nyt ei oo mitään reaktioo tullut.onneks
lempilelut ovat pesupallot, siskon isojen tyttöjen jutut, fb;n opettavainen koira ja pilttipurkkien kannet. ja taaperokärry ei meilläkään oo kertaakaan kipannut.
nyt suihkuun.
kuumetta
Voi kuinka ihania uutisia täällä! Kovasti onnea Mirjami-80 ja niisku65!
Olin tänään Helsingissä duunin " glögeillä" ja kivaa oli. Pikkusysteri (pukelon kummitäti) hoiti muksua muutaman tunnin kunnes mies tuli kotiin. Hyvin oli mennyt paitsi että koira oli oksentanut. Koira on yrjönnyt taas lähes päivittäin, aivan sama juttu kuin viime vuonna. Silloin käytin kaikissa tutkimuksissa (vatsatähystystä lukuunottamatta), muttei mitään selvinnyt. Toivottavasti tämäkin menee nopeasti ohi. Anyway (älä lue tätä jos kärsit helposti pahoinvoinnista), jos koira oksentaa niin se oksentaa, mutta sisko oli ollut hätää kärsimässä koska a) tapahtuma näyttää kaamealta, koiralla kääntyy silmät päässä, koko vartalo aaltoilee, sylki valuu ja se päästelee kurluttavia ääniä ja b) Silpusta kaikki em. on valtavan kiinnostavaa ja näin ollen haluaa olla tapahtumien keskipisteessä, mitä taas muut eivät halua, kuvitelkaa vauva läästimässä koiranoksennusta?
Mutta asiaan, tai sinne päin. Tuosta tavallisen maidon antamisesta -olen luullut, että syynä siihen miksei maitoa suositella annettavaksi kovin aikaisin on sen kolminkertainen munuaiskuormitus verrattuna äidinmaitoon tai korvikkeeseen. Ts. maidon proteiinipitoisuus on kolme kertaa suurempi kuin rintamaidossa tai korvikkeessa. Tähän perustuu siis se iänkaiken vanha väittämä " korvike tuhoaa munuaiset" mitä näkee vielä joskus viljeltävän. Korvikemaidothan on nykypäivänä muokattu mahdollisimman paljon äidinmaidon kaltaisiksi -toista oli ennen, kun lapsille annettiin sitä puolimaitoa, puolet vettä ja puolet maitoa (ja tulikohan vielä sokeriakin mukaan...).
Spekuloinnit sikseen, mä painun pehkuihin. Onneksi Silppu nukkui taas öitä hyvin, ehkä konttaaminen lakkasi olemasta uusi juttu. Toivoa sopii...
KL.
Ja Ensin ONNEA PLUSSANNEET Niisku65 ja Mirjami-80 !!!!!! Ihanaa teille tulee vauva :)
Käytiin siis neuvolassa -Pituutta HUIMAT 70 cm !!!! eli päästiin juuri rikki se maaginen raja -painoakin oli tullut jo 8220 g. neuvolatäti sanoi että osku kasvaa pienten miesten käyrillä eikä sanallakaan sanonut imetyksestä mitään -kysyi vaan imettäkö vie niin mie siihen että jep. Ja se siitä sitten . Viimeksi se paasasi että lopeta koko imetys !!!
Kiitos siis kaikille tsempanneille tämän imetyksen suhteen :)
Ruoasta vielä -joo saa meilläkin antaa jo niitä viilejä ja yoghurtteja jne. ja ihan tavallista ruokaa kunhan ei ole liian suolaista. meidän täti puhui kans siitä maidosta suhteessa munuaisiin !! jep nyt tulee kohta taas kyytiä mulle kun tässä istun -ukko hakkaa päätään näppiksiin !!
Minkki ja pienimies
Onnea plussanneille=)
Meilläkin 10kk neuvola käytynä. Pituutta oli 75.2cm ja painoa 11935g. Ihan mukavasti edelleen kasvaa vaikka allergioiden takia ruokavaliosta puuttuukin lehmänmaitoproteiinia sisältävät tuotteet, naudanliha(sama proteiini), kananmuna ja broilerinliha(sama proteiini). Meillä jatketaan tällä ruokavaliolla ainakin ensi syksyyn, silloin altistetaan seuraavan kerran.
Omasta ruokavaliostani en ole jättänyt kananmunaa enkä broileria kokonaan pois, vaikka lääkäri sitä suosittelikin. Koska Joonalle ei niistä ole tullut mitään oireuta mun maidon kautta, niin olen niitä edelleen käyttänyt. Maidottomuuteen olen jo aika hyvin tottunut, mutta välillä ärsyttää, kun en voi syödä naudanlihaa. Veeti syö mielellään juuri jauheliharuokia, eikä ole joka päivä aikaa laitella montaa eri ruokalajia. Jouluna aion syödä myös maitoa sisältäviä ruokia ja suklaata ja Joona saa tyytyä Almiron peptiin, vaikka ei sitä niin kovin mielellään juokaan.
Joululahjat alkaa olla ostettuna. Joonalle on pari vaatetta ja FP:n juna. Sunnuntaina menen vielä Ideaparkiin, joten jotain saattaa vielä tarttua mukaan...
Huomenna aion vielä laitella kotiin lisää joulukoristeita ja illalla menen siskoni kanssa teatteriin katsomaan Tuhkimoa.
Hyvää viikonloppua helmet!
nonnu78 ja mukelot
Äh, olen jo parina päivänä kirjoittanut pitkät jutut ja sitten hukannut... No, uusi yritys nyt.
Siiri on nyt oppinut nousemaan tukea vasten polvilleen ja siitä istumaan, saa nähdä koska se hoksaa sen konttaamisen.
Mulle sopii tamperelaisten tapaaminen ens viikollakin, mutta tänne en kyllä nyt ota vieraita, matot pesulassa ja muutenkin jouluvalmisteluiden takia paikat ihan räjähtäneet. Joulun jälkeen sopis.
marcel, meillä leikitään ulkona hiekkalaatikolla, ajellaan polkupyörillä ja keinutaan yms muuta tosi talvista : ). Kai teillekin muuten on se ihana anoppisi tulossa jouluksi? : ). Meille tulee appivanhemmat ja miehen mummo uuden poikakaverinsa kanssa. Yritän jopa paistaa kinkun ensimmäistä kertaa elämässäni. En ota stressiä, mä en välitä jouluruuasta kuitenkaan. Kertun kanssa on tortut ja piparit leivottu.
Ideaparkissakin olen käynyt jo pariin otteeseen. Lelukaupassa karkasi vähän mopo käsistä.... Samoin itselle tuli ehkä vähän liikaakin vaatteita.
Kääk, parin viikon päästä olen jo töissä! Kaduttaa ihan *vetisti että menin lupautumaan! Pitäisköhän jo vähitellen yrittää päpästä päivätissin syöttämisestä eroon...
Tuli vähän sekavat jutut, nyt on pakko lopettaa kun tää ykskiemurtelee sylissä sihen malliin
Onnea plussannei*lbl e!
FannyK j5as trh hj6jt SRYARzSiir o
b v
4
MAIDOSTA oli puhetta. Meidän neuvolatäti sanoi, että 10 kk iässä voi alkaa antamaan hapanmaitotuotteita ja pikku hiljaa keitellä puuroja maitoon ja 1 v iässä sitten ns. raakaa maitoa. Kysyin syitä siihen, miksei ns. raakaa maitoa saisi antaa ennen 1 v ikää ja terkka sanoi, ettei muuta syytä ole kuin se, ettei alle 1 v:n masu aina kestä maitoa, vaan voi tulla maha kipeäksi siitä. Kaikilla ei tietenkään tule, mutta itse en sitä riskiä halua Helmin kohdalla ottaa. Mä olin suunnitellut, että alan tosiaan nyt 10 kk iässä antamaan pikkuisia määriä maustamatonta A-jugurttia (syödään koko perhe sitä), viiliä, raejuustoa ums. ja että Helmi ois sitten jouluna saanut myös (kulutus-)maitoon keitettyä riisipuuroa ja luumukiisseliä, mutta sitten tulinkin toisiin aatoksiin. Luin esikoisen vauva-aikoina pitämääni päiväkirjaa ja esikoisella oli tullut tosi pahat ihottumat hapanmaitotuotteiden aloituksen jälkeen (mä muistin, että ne ois tullut vasta, kun aloin antaa sitä raakaa maitoa) ja joutui sitten allergiatesteihin ja mä maidottomalle dietille, mutta maitoallergiaa ei sitten maitoaltistuksessa kuitenkaan löytynyt. Helmi on samanlainen atoopikko kuin veljensä, joten pelkään, että nyt käy samoin. Siksi ajattelin odottaa joulun yli, että jos jotain maitotuotteista tulee, ei mene joulu ihan säätämiseksi.
Me ollaan edetty aika rauhassa noiden uusien makujen kanssa ja nyt uusin ruoka-aine on ollut lohi. Seuraavaksi annan sen luumun (kakka on aika löysää muutenkin, joten luumua en ole siksi vielä antanut), jotta saa jouluna luumukiisseliä. Vehnä, kananmuna, palsternakka, tomaatti, paprika yms. puuttuu vielä ruokavaliosta, mutta niitä otetaan mukaan tässä pikku hiljaa. Siis koko ajan ollaan otettu uusia ruoka-aineita, mutta olen uutta antanut aina n. 5 päivää, joten siksi menu on vielä vähän vajaa. Tästä syystä Helmi ei ole myöskään saanut vielä mitään meidän lautasilta (no, jotain parsakaalia tms, mutta ei ns. herkkuja), eikä kyllä saakaan niin kauan, kun ei niitä kerjää. Samoin toimittiin esikoisen kanssa, joka sai muistaakseni 1,5-vuotiaana (jouluna) ekan kerran oikeaa herkkua eli piparia. Sen jälkeenkin herkuksi kävivät vielä pitkään maissinaksut ja riisikakut. Helmin kanssa ei varmaankaan noin pitkälle päästä ilman oikeita herkkuja.
KUMPPARI kyseli vauvojen LEMPILELUISTA. Helmin lemppareita on kaikki isoveljen tavarat. Parhaita tällä hetkellä on pikkuautojen lisäksi ehkä muoviset leikkiastiat ja leikkiruoat sekä nuppipalapelit. Me laitetaan esikoisen kanssa palapelin palat paikoilleen ja Helmi ottaa ne pois. Toinen kiva leikki, jota voidaan kaikki kolme yhdessä leikkiä on se, että pyydetään Helmiä antamaan meille esim. noita palapelin paloja tai vaikka muistipelin kortteja ja Helmi sitten ojentaa niitä meille. Toi on lapsista tosi hauskaa. Tietenkin myös kaikki aikuisten tavarat on hirmu kiinnostavia, eikä Helmi juuri koskaan leikikään omilla vauvaleluillaan. pitäis varmaan laittaa jemman jo noi helistimet yms. =)
Helmillä on se muovinen (onko se Plaston?) TAAPEROKÄRRY ja lentää tosiaan selälleen sen kanssa, jos kärryssä ei ole painolastia. Yleensä siellä on painavia kirjoja. Eniten taaperokärry toimii kuitenkin isoveljen kuljetuskärrynä tai nallen rattaina.
MINKILLE IMETYKSESTÄ: Musta niiden ihmisten päässä on jotain vikaa, jotka katsoo kieroon, kun 10 kk ikäistä imetetään! Mä aion imettää Helmiä niin kauan kuin Helmi haluaa tai no esikoista imetin 1 v 5 kk, jolloin esikoinen vieroitti itse itsensä ja se tuntui hyvältä ajalta myös mun mielestä. Ehkä joku 2 v ois mulla se takaraja, mutta toisaalta sitä ei voi koskaan tietää etukäteen. Esikoinen sai kyllä 1v lähtien ruoan kanssa mukista maitoa ja tissiä söi sitten aamulla, ennen päiväunia ja ennen yöunia. Eli en mä yli 1-vuotiasta kuitenkaan imettäisi pitkin päivää. Helmiä en ole imettänyt enää kuukausiin ns. julkisesti, koska Helmi ei malta syödä niin. Jos ollaan esim. kylässä, missä on hälinää, sanon kyllä ihan avoimesti, että menen toiseen huoneeseen imettämään, kun Helmi ei muuten malta syödä (tai juomisena mä sitä nyt pidän kun tyttö syö 4 x pvä kiinteää ruokaa). Lauantaina lähden vanhojen tyttökavereiden kanssa viettämään pikkujoulua ja olen ekan kerran Helmin iltaimetyksen aikana pois kotoa. Pakkasessa on vähän pumpattua maitoa, mutta saa nähdä, mitä Helmi tuumii, kun ei saa ennen yöunia tissiä... Onneksi ei ole koskaan (paitsi ihan vauvana) nukahtanut tissille, joten ei tarvitse sitä nukahtamiseen.
MIRJAMILLE vielä kovasti onnea siitä plussasta!!!
Nyt syömään... Helmi nukkui nyt sitten yhteensä 2,5 h (jonka aikana heräsi sen 3 krt ja huusi yhteensä ehkä 15 min). Jes!
T:Fassiloora ja Helmi (kohta 10 kk)