Vinkkejä 1,5-vuotiaan nukuttamiseen
Täällä tarvittaisiin vertaistukea 1,5-vuotiaan tytön nukuttamiseen. Aiemmin nukkumaan meno sujui helposti; iltapesun jälkeen luettiin sylikkäin kirjaa, laulettiin unilaulu ja sitten tyttö jäi omaan sänkyynsä, yleensä ilman isompia kitinöitä. Itse pystyin lukemaan viereisessä huoneessa, tytöllä oli minuun näköyhteys. Mutta, viimeisen kuukauden ajan tilanne on ollut se, että nukuttajan on pitänyt olla pinnasängyn vieressä, välillä kädestä kiinni pitäen, jotta tyttö pysyy rauhallisena. Ja tällä systeemilläkin menee nukahtamiseen välillä yli tunti.
Nyt kolmen illan ajan olen yrittänyt vähentää tuota sängyn vieressä oloa, mutta tulos on ollut se, että kun olen mennyt muutaman metrin päähän, niin itku alkaa. Olen käynyt rauhoittamassa ja siirtynyt taas kauemmaksi, jolloin taas itketään. Tällä systeemillä nukahtaminen on kestänyt noin kaksi tuntia.
Onko kyseessä uusi eroahdistusvaihe vai mikä? Muutoksia päivittäisessä elämässä ei ole tullut. Tyttö on ollut päivähoidossa syyskuun alusta lähtien, nukahtaa siellä ihan hyvin päiväunille, kuten kotonakin, ilman vieressä istumista.
Periaatteessa en ole vieressä istumista vastaan, mutta kun se kestää niin kauan. Ja olisi hyvä jo tässä vaiheessa saada tytön nukahtamistottumuksia muutettua, kun hänelle on tulossa kesäkuun alusta sisko/veli. Silloin ei todennäköisesti ole aikaa istua kahta tuntia esikoista nukuttamassa. Kertokaa miten olette itse ratkaisseet vastaavat tilanteet, jos niistä löytyisi meillekin jotain vinkkiä.
löytyisköhän haulla mun otsikko: 1.5v nukutus yhtä helvettiä (tai sinnepäin)? Sain hyviä vastauksia. Meillä ei ikinä ole ollut noin hyvä tilanne kun teillä aluksi. Joten en osaa juurikaan auttaa, mutta lue ne muiden viestit. Meillä kyllä vielläkin takutaan ja pahasti.. Olisikohan noilla 1.5v just joku tosiaan eroahdistuskin valloillaan..