Mitä tehdä kun puolisot arvottavat siivoamisen ym vastuut eri lailla?
Tilanne siis se, että lähes kaikki kotityöt jää minulle, koska miehen mielestä niitä ei tarvitse tehdä. Aina kun koitan vaatia apua, niin päädymme keskusteluun siitä, että pitääkö ikkunat pestä kerran vuodessa, miksi lakanat pitää vaihtaa kuukauden välein tai miksi tehdä ruokaa kun voi syödä leipää.
En siis tosiaankaan ole itsekään himosiivooja, joten en koe että vaadin liikaa. Lapsille haluan tarjota muutakin kun leipää, joten ainut vaihtoehto on että itse teen melkein kaiken.
Pyykinpesun ja renkaiden vaihdon mieskin ymmärtää ja tekee ne.
Ja kyllä kyllä, itse olen soppani keittänyt. En silloin yli 20 vuotta sitten 18-vuotiaana osannut ajatella ehkä näin pitkälle asioita mieheen rakastuessani. Isän roolin hoitaa kyllä täydellisesti.
Kommentit (255)
Miehille myös hyvin tyypillistä se, että siivoapa vaimo lattiat tyhjäksi, niin minä imuroin.
140 neliötä, vaimo laittaa tavarat ylös ja lelut paikalleen. Mies vähän heiluttaa imuria ja suuttuu, jos vaimo kysyy, että imuroithan myös eteisenmaton alta?
Suoritteen jälkeen mies kaatuu uupuneena sohvalle ja vaimo nostelee tavarat huonosti siivotulle lattialle takaisin.
Kiva, että osallistuu. Olisi vaan kiva, jos työnjälkikin olisi aikuisen, ei kolmivuotiaan.
Meillä kävi ilmi jo seurusteluvaiheessa, ettei mies ole mikään siivooja. Kerran selvästi oli siivottu hänen asunnollaan, mutta kävi ilmi, että siivoojana oli ollut hänen toinen seurustelukumppaninsa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo vastuut ja tehtävät kannattaa kirjaimellisesti arvottaa. Eli kun sinä siivoat teillä niin sovitte että maksat hieman vähemmän esim. asumiskustannuksista, ruuasta jne. Näin saatte reilusti sovittua selkeät säännöt.
Hieman vähemmän???? Tajuatko sinä ollenkaan, miten paljon työtä kotona on?
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa on ulkoistaa siivouspalvelut?
Meillä käy siivooja kerran kuussa. Helpottaa älyttömästi. Siinä välillä sitten ylläpitää siivousta pienillä jutuilla mutta välttyy koko 2 kerroksisen talon aikaavievältä puunaukselta. Suosittelen erittäin lämpimästi. Voihan se olla tarpeenne mukaan joka toinen viikko esim. Ja siivouksen sisällöstä toki sopia myös ja tilata esim. ikkunan pesun erikseen.
"Isän roolin hoitaa kyllä täydellisesti."
Ei hoida, kerta ei ymmärrä, että lapsille täytyy tehdä ravitsevaa ruokaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo vastuut ja tehtävät kannattaa kirjaimellisesti arvottaa. Eli kun sinä siivoat teillä niin sovitte että maksat hieman vähemmän esim. asumiskustannuksista, ruuasta jne. Näin saatte reilusti sovittua selkeät säännöt.
Tajuan. Meillä tehdään näin ja lisäksi meillä käy siivoja. Tuo hieman oli ehkä vähän väärin kaunisteltu, kyllä se ihan reilu summa on mistä on kyse.
Hankala tilanne ja varmasti yleinen. Oma isäni on ainakin ihan samanlainen kuin miehesi. Kuuntelisiko miehesi, jos kertoisit hänelle, että olet niin väsynyt tilanteeseen, että näet ainoina vaihtoehtoina siivouksen ulkoistamisen, pariterapian tai viimeisenä vaihtoehtona eroamisen? Jos mies kuuntelee, niin hän voisi tajuta, että nyt on tosi kyseessä ja ryhtyä joko tekemään kotitöitä tai ottamaan osaa siivouskustannuksiin. Entä onko mahdollista, että miehelläsi on jokin sairaus tai vaiva, jonka vuoksi hän ei ymmärrä siivoamisen tärkeyttä esim. masennus?
Vierailija kirjoitti:
Valitsit miehen, jolle nainen on palvelija. Joko hyväksyt sen ( kun tästähän ei ollut mitään ennakko-varoitusta seurusteluaikana) tai eroat.
Eli miehen ei tarvitse kasvaa koskaan ihmisenä? Vika on aina naisen valinnassa?
Mikä tissiposkien hyysäys täällä pitää pintansa...
Ukot kasvakoot aikuisiksi. Kun on perhe, on vastuuta. Kaikki ei ole kivaa, silti hommat hoidetaan.
Jos viikossa on viisi arkipäivää, niin 8h unta, 8h työtä, 8h mitä? Ja viikonloput päälle. Josko nyt miespolo tuosta määrästä vaikka pari-kolme tuntia soisi perheensä eteen kotitöitä tehden. Vielä jää rutkasti aikaa raapia munaskuja ja vinkua seksiä.
Vierailija kirjoitti:
"Isän roolin hoitaa kyllä täydellisesti."
Ei hoida, kerta ei ymmärrä, että lapsille täytyy tehdä ravitsevaa ruokaa joka päivä.
Ja lapsi tarvitsee puhtaat vaatteet, puhtaan sängyn ja puhtaan kodin.
Meillä mies ei myös tee kotona yhtään mitään kotitöitä. Ja jos joskus tekikin, niin teki oikeasti niin huonosti, että näki ettei homma kiinnosta yhtään eikä edes yritä.
Ja tästä nyt moni tulee huutamaan "no ei kai se mies teekään kun vaimolle mikään ei kelpaa", mutta kun oikeasti esim. miehen imurointivuorolla imurointi oli sitä, että imuroi käytävät olkkarista ja keittiöstä (ei lainkaan esim keittiönpöydän alta, sohvien alta puhumattakaan, ei kenkien/kenkätelineen alta, jätti myös makuuhuoneet ihan tyysti imuroimatta sekä vessat... Ja kun ihmettelin asiaa, tiuskasi vaan että "ei niitä tartte" ja kun kysyin että millä perusteella niin vastaus oli "no kun minä sanon niin")
Jättää lisäksi esim. omat vaatteensa edelleenkin aina lattialle myttyyn eteiseen, kun menee nukkumaan. Minä olen vienyt naulakkoa ja tuolia sängyn viereen, että vaatteet olisi helppo nostaa edes siihen tuolille, mutta ei vaan onnistu, vaikka kuinka pyydän tai käsken.
Minä sitten nostan nykyään aina iltaisin vaatteensa siihen sängyn vieressä olevaan naulakkoon, kun en kestä katsella vaatteita hujan hajan lattialla.
Teini-ikäiset poikammekin on helpompi opettaa, heilläkin likaiset vaatteet tuppaavat tippumaan huoneensa lattialle, mutta valvon joka ilta että vievät itse likavaatteet päivittäin pyykkiin, ja he sen kyllä sitten tekevätkin, mukinan kera, mutta kuitenkin.
No, sen verran olen ottanut tasoitukseksi, että lakkasin taannoin maksamasta oman puoleni asumiskuluistani kun joudun kerran hoitamaan kaiken siivouksen (asunto miehen nimissä) ja säästän nämä rahat itselleni. Mies on sitten maksanut asumisemme.
Olen myös raivannut kotimme lähes minimalistiseksi (oli siinäkin liki vuoden urakka käydä kaikki läpi ja kuljetella kirppiksille ja jäteasemalle!) mutta nyt siivoaminen on hieman nopeampaa ja helpompaa.
Ps. Ja itse huollatan oman autoni ja vaihdan renkaat, tätä joku kuitenkin tulee kohta sanomaan ellen mainitse.
Siisteyskäsitys on ihmisillä hyvin erilainen. Minä olen nainen mutta aivan toivottoman sotkuinen. Ei minua häiritse jos kämppä on kuukauden imuroimatta tai lattiat pestään kerran vuodessa ja silloinkin vain näkyviltä paikoilta. Mattoja ei ole viety ulos ehkä kolmeen vuoteen ja silloinkin äitini teki sen. Astiat kertyvät likaisena pöydille, koska en jaksa tyhjentää tiskikonetta.
Minulla on kolme lasta eikä heitäkään tunnu häiritsevän sotkuisuus yhtään. Pyykkiä meillä pestään ahkerasti eivätkä lapset kulje likaisissa tai haisevina. Kukaan ulkopuolinen ei voisi aavistaa millaista meillä kotona on.
Nämähän on puhtaasti sopimusasioita. Itse haluan ,että asiat tehdään huushollissa tietyllä tavalla ja teen kaiken mielelläni itse. Mies valmistaa aamupalan ja osallistuu lasten asioihin ja hoitoon. Itse olen aamutorkku ja valmis aamupala perheelle on iso helpotus minulle. Lapset saisin hoidettua itsekin, mutta on tärkeää, että heillä on hyvä ja läheinen suhde isäänsäkin. Hän myös tekee paljon pitempää päivää töitä kuin minä ja tuo palkkansa kokonaan yhteiseen kassaan. Koskaan ei rutise rahan käytöstä tai mistään muustakaan. Meillä toimii tämä molemmille.
Keskustele asiasta miehesi kanssa ja mikäli häntä ei kotityöt tai niiden korvaaminen sinulle kiinnosta niin kannattaa suosiolla erota. Saat edes lapset joka toinen viikko isänsä riesaksi ja saat silloin levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuan. Meillä tehdään näin ja lisäksi meillä käy siivoja. Tuo hieman oli ehkä vähän väärin kaunisteltu, kyllä se ihan reilu summa on mistä on kyse.
Mitä se auttaa? Ei se vaimo rahaa tai ruokaa ole vailla vaan työntekijää. Ja ei, siivooja ei auta koska se ei tee mitään niistä päivittäisistä hommisfa eikä mitään niistä ärsyttävistä rasittvaista aikaavievistä hommista.
Vierailija kirjoitti:
Siisteyskäsitys on ihmisillä hyvin erilainen. Minä olen nainen mutta aivan toivottoman sotkuinen. Ei minua häiritse jos kämppä on kuukauden imuroimatta tai lattiat pestään kerran vuodessa ja silloinkin vain näkyviltä paikoilta. Mattoja ei ole viety ulos ehkä kolmeen vuoteen ja silloinkin äitini teki sen. Astiat kertyvät likaisena pöydille, koska en jaksa tyhjentää tiskikonetta.
Minulla on kolme lasta eikä heitäkään tunnu häiritsevän sotkuisuus yhtään. Pyykkiä meillä pestään ahkerasti eivätkä lapset kulje likaisissa tai haisevina. Kukaan ulkopuolinen ei voisi aavistaa millaista meillä kotona on.
Teidän kannattaa hankkia hyvälaatuinen robotti-imuri ja opetella laittamaan tavarat kerralla paikoilleen eikä jättää lojumaan.
Aina tosinaan tuntuu pahalta Ymmärrän, että tällä palstalla moni kärjistää ja päästelee höyryjä pihalle ja tosinaan liioittelee. Silti joskus käynyt mielessä, että pitäiskö itsekin alkaa porsastelemaan ja sikailemaan, niin saisin helpommin itselleni kumppanin, kun niin moni vaikuttaa elävän tai eläneen mahd. jo vuosia kumppanin kanssa, jolla ei ole haluja ottaa vastuuta yhteisen arjen sujumisesta, johon ainakin istelleni kuuluu myös se, että koti on perussiisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se auttaa? Ei se vaimo rahaa tai ruokaa ole vailla vaan työntekijää. Ja ei, siivooja ei auta koska se ei tee mitään niistä päivittäisistä hommisfa eikä mitään niistä ärsyttävistä rasittvaista aikaavievistä hommista.
Koti kannattaa organisoida niin, että ei ole ärsyttäviä ja rasittavia töitä. Ensimmäinen askel on luopua ylimääräisestä roinasta ja järjestää kaikille tavaroille omat paikkansa ja kunnon säilytystilat. Sitten vaan ylläpidetään pikku vaivalla saavutettua järjestystä. Jo siinä vartiossa, jonka roikkuu netissä tekee monta "rasittavaa aikaavievää " hommaa.
Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..
No mulla meni muutama vuosi sitten kuppi nurin kun ihan kokoajan sai kuulla ulinaa milloin mistäkin.. Ehdotin puolisolle et hoida sä pyykit mä teen kaiken muun..
Tällä linjalla on menty ja mä en ymmärrä tota valittamista.. Tähän kaikkeen muuhun menee ehkä 18-20min päivässä. Kun hoitaa asiat niin että ne on helppo tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti kannattaa organisoida niin, että ei ole ärsyttäviä ja rasittavia töitä. Ensimmäinen askel on luopua ylimääräisestä roinasta ja järjestää kaikille tavaroille omat paikkansa ja kunnon säilytystilat. Sitten vaan ylläpidetään pikku vaivalla saavutettua järjestystä. Jo siinä vartiossa, jonka roikkuu netissä tekee monta "rasittavaa aikaavievää " hommaa.
Lapsiperheen elämä on täynnä niitä vaikka miten organisoisi.
Eikä se järjedtys millään pikkuvaivalla pysy.
Ja jos se noun simppeliä on, miksei miehet sitten pysty siihen???
Puoliso arvottaa ap:n maksavaksi palvelijakseen. Mieshän on tosi arvokas, jos vaimo on valmis maksamaa valtaosan talouden menoista ja toimimaan miehelle palvelijana ja lastenhoitajana. Mikäs siinä kuninkaana sohvalla maatessa. Empaattisuuden multihuipentumana mies ei osaa asettua vaimon asemaan vaan kuvittelee, että vaimollakin on tosi kivaa, kun noin paljon panostaa.
Mitähän se auttaa itse ongelmaan? Hommat jää edelleen sille ap:lle.