Mitä tehdä kun puolisot arvottavat siivoamisen ym vastuut eri lailla?
Tilanne siis se, että lähes kaikki kotityöt jää minulle, koska miehen mielestä niitä ei tarvitse tehdä. Aina kun koitan vaatia apua, niin päädymme keskusteluun siitä, että pitääkö ikkunat pestä kerran vuodessa, miksi lakanat pitää vaihtaa kuukauden välein tai miksi tehdä ruokaa kun voi syödä leipää.
En siis tosiaankaan ole itsekään himosiivooja, joten en koe että vaadin liikaa. Lapsille haluan tarjota muutakin kun leipää, joten ainut vaihtoehto on että itse teen melkein kaiken.
Pyykinpesun ja renkaiden vaihdon mieskin ymmärtää ja tekee ne.
Ja kyllä kyllä, itse olen soppani keittänyt. En silloin yli 20 vuotta sitten 18-vuotiaana osannut ajatella ehkä näin pitkälle asioita mieheen rakastuessani. Isän roolin hoitaa kyllä täydellisesti.
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kerran kuussa lakanat? yök
Olisin burnoutissa suht nopeasti jos vaatisin itseltäni enemmän. Kun siis aika lailla kaiken yksin teen. Ja työpäivätkin itselläni pidempiä kuin miehellä. Johonkin on oman jaksamisen rajat vedettävä.
ap
Jos kiskot vuodevaatteet pesukoneeseen, niin osaako mies silloin laittaa uudet paikalleen vai löytyykö illalla paljaan petarin päältä nukkumasta?
Meillä on vetänyt alle jonkun random-lakanan, mikä on väärää kokoa eikä edes yritetty laittaa kunnolla paikoilleen. Se voi olla vaikka lapsen pussilakana, mikä pitää sitten laittaa uudestaan pesuun samalla kun laitan tilalle oikean lakanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..
No mulla meni muutama vuosi sitten kuppi nurin kun ihan kokoajan sai kuulla ulinaa milloin mistäkin.. Ehdotin puolisolle et hoida sä pyykit mä teen kaiken muun..
Tällä linjalla on menty ja mä en ymmärrä tota valittamista.. Tähän kaikkeen muuhun menee ehkä 18-20min päivässä. Kun hoitaa asiat niin että ne on helppo tehdä.
Pitkälti näin, olen siis kirjoittaja 33. Kun on lapsia toki täytyy lisäksi se yksi lämmin ateria valmistaa per päivä kotona ja sitten on myös tavaraa ja vaatetta enemmän. Silti näihin ei mene kuin Max tunti tai puolitoista tuntia päivässä muun liikenteen leilun ja touhun sivussa. Miksi ihmiset järjestää kodistaan työleirin?
Lapset tarvitsevat viisi ateriaa päivässä.
Höpö höpö. Aamupala ,lounas ja välipala tulee päivähoidossa. Kotona annetaan päivällinen ja iltapala. Iltapala on kevyt ja yleensä jotain leipää, muroja, jogurttia, puuroa tms ,jota ei vartavasten tarvitse valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei myös tee kotona yhtään mitään kotitöitä. Ja jos joskus tekikin, niin teki oikeasti niin huonosti, että näki ettei homma kiinnosta yhtään eikä edes yritä.
Ja tästä nyt moni tulee huutamaan "no ei kai se mies teekään kun vaimolle mikään ei kelpaa", mutta kun oikeasti esim. miehen imurointivuorolla imurointi oli sitä, että imuroi käytävät olkkarista ja keittiöstä (ei lainkaan esim keittiönpöydän alta, sohvien alta puhumattakaan, ei kenkien/kenkätelineen alta, jätti myös makuuhuoneet ihan tyysti imuroimatta sekä vessat... Ja kun ihmettelin asiaa, tiuskasi vaan että "ei niitä tartte" ja kun kysyin että millä perusteella niin vastaus oli "no kun minä sanon niin")
Jättää lisäksi esim. omat vaatteensa edelleenkin aina lattialle myttyyn eteiseen, kun menee nukkumaan. Minä olen vienyt naulakkoa ja tuolia sängyn viereen, että vaatteet olisi helppo nostaa edes siihen tuolille, mutta ei vaan onnistu, vaikka kuinka pyydän tai käsken.
Minä sitten nostan nykyään aina iltaisin vaatteensa siihen sängyn vieressä olevaan naulakkoon, kun en kestä katsella vaatteita hujan hajan lattialla.
Teini-ikäiset poikammekin on helpompi opettaa, heilläkin likaiset vaatteet tuppaavat tippumaan huoneensa lattialle, mutta valvon joka ilta että vievät itse likavaatteet päivittäin pyykkiin, ja he sen kyllä sitten tekevätkin, mukinan kera, mutta kuitenkin.
No, sen verran olen ottanut tasoitukseksi, että lakkasin taannoin maksamasta oman puoleni asumiskuluistani kun joudun kerran hoitamaan kaiken siivouksen (asunto miehen nimissä) ja säästän nämä rahat itselleni. Mies on sitten maksanut asumisemme.
Olen myös raivannut kotimme lähes minimalistiseksi (oli siinäkin liki vuoden urakka käydä kaikki läpi ja kuljetella kirppiksille ja jäteasemalle!) mutta nyt siivoaminen on hieman nopeampaa ja helpompaa.
Ps. Ja itse huollatan oman autoni ja vaihdan renkaat, tätä joku kuitenkin tulee kohta sanomaan ellen mainitse.
Mies oppii tuomaan vaatteensa pyykkikoriin siinä vaiheessa kun mistään ei ilmesty puhtaita vaatteita. Keräät lattialle heitetty vaatteet roskasäkkiin ja ne katoaa mystisesti niin kauan kunnes alkavat osua sinne minne kuuluu.
Meillä saa raivarin. Haukkuu minut, kertoo miten on minun vikani, että myöhästyy töistä/ei voi treenata/elämä menee totaalipieleen.
Lapset katsovat suu auki vieressä. Sen jälkeen kertoo lapsille, miten äidillä on mielenterveysongelma ja käskee varoa äitiä.
Lopulta kostaa paskomalla pöntön, sotkemalla keittiön tai muuta kivaa.
Odotan oikeaa hetkeä poistumiselle, mutta hänellä on rahaa ja on sanonut, että taistelee lapsista kalliisti, jos yritän lähteä. Eli vielä vuosia olen jumissa. En uskalla riskeerata.
Ja niin, kas kummaa. Tämäkin mies heittäytyi kakaraksi, kun olin raskaana.
Anna toki miehen saada lapset. Saat sinäkin omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hyvä mies auttaa naista kotitöissä." Jep jep.
Olen varma, että oma mieheni ei tunne mitään velvollisuutta tehdä kotona yhtään mitään. Hänellä ei hakkaa yksikään "täytyy" tai "pitäisi" takaraivossa toistuvien kotitöiden suhteen, toisin kuin minulla päivittäin. Hän tekee välillä jonkun valitsemansa homman kun huvittaa, ja se on sitten pokaalin paikka, kun on auttanut. Vastuu on ihan täysin minun, huvitti tai ei. Kun olen ehdottanut kotitöiden jakamista ja vastuiden sopimista, menee kuulemma tylsäksi. Ei voi niin tehdä.
Meillä vielä loistaa oikein, jos on vieraita. Silloin ottaa tarjottimen minulta, katsoo silmiin ja sanoo, että anna kun autan. Tyhjentää pöytää.
Tädit, mummot ja muut naiset kehuvat, miten ihana mies minulla on ja hän kierii ihastuksessa.
Tekisi mieli näyttää kuvia. Nämä pyykit lattialta ovat tältä viikolta. Tämä keittiö oli vastassa, kun kuumeeni laski, tässä jän teki ruuan itselleen, kun vatsataudissa sen jälkeen hoisin lapset...
Kun kysyn, miksi filmaa, niin vastaa, että miksi ei? En ole idiootti ja pidän maineestani huolen.
Mikset eroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin burnoutissa suht nopeasti jos vaatisin itseltäni enemmän. Kun siis aika lailla kaiken yksin teen. Ja työpäivätkin itselläni pidempiä kuin miehellä. Johonkin on oman jaksamisen rajat vedettävä.
ap
Jos kiskot vuodevaatteet pesukoneeseen, niin osaako mies silloin laittaa uudet paikalleen vai löytyykö illalla paljaan petarin päältä nukkumasta?
Meillä karjuu ja rähisee. Tiuskii, paiskoo tavaroita ja kiukuttelee. Taas jää kuulemma yöunet vähiin. Saman ajan voi kyllä sekstata helposti. Se taas johtuu kuulemma siitä, että hormonit estävät silloin väsymyksen.
Lopulta saattaa painella sohvalle nukkumaan, jos en jaksa ottaa uhmakohtausta riittävän rakentavasti rauhoitellen. Hänet on lepytettävä ja minun on pyydettävä anteeksi.
Sen jälkeen valittaa muutaman päivän univelkaa. Äitinsä sanookin, että on niin herkkä poika, etten ymmärrä. Ihan on oikeassa. En ymmärrä.
Olisinpa vaan ymmärtänyt pysyä kaukana jo ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..
No mulla meni muutama vuosi sitten kuppi nurin kun ihan kokoajan sai kuulla ulinaa milloin mistäkin.. Ehdotin puolisolle et hoida sä pyykit mä teen kaiken muun..
Tällä linjalla on menty ja mä en ymmärrä tota valittamista.. Tähän kaikkeen muuhun menee ehkä 18-20min päivässä. Kun hoitaa asiat niin että ne on helppo tehdä.
Pitkälti näin, olen siis kirjoittaja 33. Kun on lapsia toki täytyy lisäksi se yksi lämmin ateria valmistaa per päivä kotona ja sitten on myös tavaraa ja vaatetta enemmän. Silti näihin ei mene kuin Max tunti tai puolitoista tuntia päivässä muun liikenteen leilun ja touhun sivussa. Miksi ihmiset järjestää kodistaan työleirin?
Lapset tarvitsevat viisi ateriaa päivässä.[/quote
Viisi ateriaa päivässä saa kuulostamaan, kuin se olisi jotenkin työlästä. Aika monet lapset syövät aamupalan ja lounaan päiväkodissa. Ja jos ovat jo koululaisia, aamupalan pystyvät ottamaan kyllä itse. Meillä ovat ottaneet välipalatkin itse, kun me aikuiset olemme siihen aikaan töissä. Jäljelle on jäänyt päivällisen valmistaminen. Ei kovin työlästä. Samalla kun peruna tai pasta kiehuu, voi tehdä jonkun kastikkeen. Itse teen usein niin, että teen illalla jonkun lasagnen tai kiusauksen valmiiksi muuten, mutta en paista sitä. Se, joka tulee ensin kotiin, laittaa se uuniin ja on valmista, kun nälkäisiä koululaisia alkaa tulla kotiin.
Meillä taas minä miehenä teen kaiken. Yh-vuosien ajalta pienten lasteni kaa kävi ilmi että olen varsinainen duracell-pupu joka jaksaa mitä vain. Vaimon energian Ja voiman vie raskas palkkatyö. Koomista kyllä....vaimo ylläpitää itsetuntoaan äitinä sillä että hoitaisi useimmat askareet paremmin kuin minä. Hän ei vain tajua että kun yks mies hoitaa kaiken....niin en voi olla kovin pikku tarkka. Oikeesti en ymmärrä miehenä mikä näissä kotiaskareissa on niin Vaikeeta naisille että jaksavat ruikuttaa asiasta? Meillä vielä iso perhe ja paljon eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Meillä karjuu ja rähisee. Tiuskii, paiskoo tavaroita ja kiukuttelee. Taas jää kuulemma yöunet vähiin. Saman ajan voi kyllä sekstata helposti. Se taas johtuu kuulemma siitä, että hormonit estävät silloin väsymyksen.
Lopulta saattaa painella sohvalle nukkumaan, jos en jaksa ottaa uhmakohtausta riittävän rakentavasti rauhoitellen. Hänet on lepytettävä ja minun on pyydettävä anteeksi.
Sen jälkeen valittaa muutaman päivän univelkaa. Äitinsä sanookin, että on niin herkkä poika, etten ymmärrä. Ihan on oikeassa. En ymmärrä.
Olisinpa vaan ymmärtänyt pysyä kaukana jo ajoissa.
Koskaan ei ole liian myöhäistä erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Lapset tarvitsevat viisi ateriaa päivässä.
Höpö höpö. Aamupala ,lounas ja välipala tulee päivähoidossa. Kotona annetaan päivällinen ja iltapala. Iltapala on kevyt ja yleensä jotain leipää, muroja, jogurttia, puuroa tms ,jota ei vartavasten tarvitse valmistaa.
Ohis Eikö teillä lapset ole ollenkaan lomalla ja viettävät ja ovat päivähoidossa / päivänä viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Ah, ihana minuuttimiehemme joka kokkaa kahdessa minuutissa kuukauden ruoat. Ei vaan reseptejä ole ikinä laittanut.
Ruokia me tehdään aikalailla 50/50. Eikä ikinä pelkästään 1 päiväksi..
Meillä on 93 neliön rivari. ei siinä hirveän kauan mene kun nostaa tavarat lattialta, imuroi ja yleisesti pitää paikat siistinä ettei tule kaaosta.
Pesen keväällä ja syksyllä ikkunat, kylppärin ja saunan 3 kk välein.
Olen itse ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun koska tämä lopetti lähestulkoon kaiken riitelyn.
Tietysti lapsiperheissä on ihan eri juttu. Mut sielläkin pääsisi pitkälle jos organisoisi asiat helposti tehtäviksi.. esim meillä on Dyson imuri 24/7 valmiina. Kaapissa on laminaatti pesuaine ja pyyheliinat heti saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Viisi ateriaa päivässä saa kuulostamaan, kuin se olisi jotenkin työlästä. Aika monet lapset syövät aamupalan ja lounaan päiväkodissa. Ja jos ovat jo koululaisia, aamupalan pystyvät ottamaan kyllä itse. Meillä ovat ottaneet välipalatkin itse, kun me aikuiset olemme siihen aikaan töissä. Jäljelle on jäänyt päivällisen valmistaminen. Ei kovin työlästä. Samalla kun peruna tai pasta kiehuu, voi tehdä jonkun kastikkeen. Itse teen usein niin, että teen illalla jonkun lasagnen tai kiusauksen valmiiksi muuten, mutta en paista sitä. Se, joka tulee ensin kotiin, laittaa se uuniin ja on valmista, kun nälkäisiä koululaisia alkaa tulla kotiin.
Juuri näin. Organisointi kysymys. Itse valmistan osan ruuista valmiiksi tai puolivalmiiksi pakastimeen. Osa sitten on sellaisia nopeita wokkeja , grillausta yms. Salaattien teko on myös nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Naisille tuo arvottaminen tarkoittaa sitä, että on miehelle kuuluvat työt ja sitten loput jaetaan tasan.
Mitkähän ne miehelle kuuluvat työt sitten ovat? Aika moni nainen hoitaa nykyään oman autonsa huollot, katsastukset ja renkaanvaihdot, joskaan niitä harvempi mieskään hoitaa itse. Puutarhassa häärää yllätys yllätys, usein nainen, myös ruohoa leikkaamassa. Lumitöitä tekevät naiset siinä missä miehetkin.
Remonttihommia meillä kyllä riittäisi ja jopa hyväksyisin, jos osaisi tehdä hyvin ja tekisi sitä niin paljon, ettei muuta ehtisi. Nekin on kuitenkin meillä paras jättää ammattilaisille.
Joku harrastusmielessä tehty koneiden tai laitteiden ropellus ei tietenkään ole pakollinen kotityö, vaikka se mielellään sellaiseksi laskettaisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Ne koululaiset pääsee kuule koulusta alkaen kello 12. Oletko simä siis silloin laittamassa sitä uuniin?
Lapsia on paljon enemmän kuin ne päiväkoti-ikäiset. Koululaiset saa lounaan koulussa ja ovat loma-ajat täysin kodin ruokien varassa eli melkein neljänneksen vuodesta.
Ja tietenkin pastan kiehuessa tekee kastikkeen. Onko tämä sulle jokin suuri oivallus?
Vierailija kirjoitti:
Jos ap hinkkaisi imurilla koko kämpän läpi joka päivä, niin miehellä olisi oikeus sanoa, että vähempikin riittää.
Mutta jos imuroidaan kerran viikossa, niin se on normaali ja tarpeellinen tahti.
Juuri näin itsekin ajattelen. Sain kerran lahjaksi robotti-imurin saatesanoilla: tämä ei sitten tarkoita, että minä alan siivota.
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas minä miehenä teen kaiken. Yh-vuosien ajalta pienten lasteni kaa kävi ilmi että olen varsinainen duracell-pupu joka jaksaa mitä vain. Vaimon energian Ja voiman vie raskas palkkatyö. Koomista kyllä....vaimo ylläpitää itsetuntoaan äitinä sillä että hoitaisi useimmat askareet paremmin kuin minä. Hän ei vain tajua että kun yks mies hoitaa kaiken....niin en voi olla kovin pikku tarkka. Oikeesti en ymmärrä miehenä mikä näissä kotiaskareissa on niin Vaikeeta naisille että jaksavat ruikuttaa asiasta? Meillä vielä iso perhe ja paljon eläimiä.
Musta tuntuu et se isoin ongelma on organisoinnin puute. Sillon kun siivottiin vielä vaimon kanssa yhdessä.. Mä menin vaimon tyylillä. Imuri piti kaivaa kaapista, matot viedä 30m päähän pyykkitelineelle, sit etsiä pesuaineita jostain laatikosta, sit pyyhettä... Eikä ylipäätään pidetty perus siisteyttä..
Nyt kun tekee itse kaiken, homma on organisoitua. Matot parvekkeelle ravistus, imuri lataus pisteestä imurointi, jos lattiassa jtn likaa, pesuaine kaapista ja liina, pyyhkäisee ja homma valmis. Aikaa menee 10-15min koko roskaan. Kun tekee tehokkaasti.
Eikä tota tarvi tehdä joka päivä.
Jos päivässä riittää 18 minuuttia kaikkwen muuhun kuin pyykinpesuun, niin haluaisin tietää miten.
Minä olen tänä aamuna maksanut laskut, tarkistanut esikoisen labratulokset, laittanut vakuutusyhtiölle kaksi korvauslomaketta, tiskannut, tehnyt kauppalistan, vienyt roskat ja kierrätettävät autoon, laittanut aamiaisen, pessyt vessat, vaihtanut pyyhkeet.
Ja se 18 minuuttia meni jo tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petee kirjoitti:
Ne koululaiset pääsee kuule koulusta alkaen kello 12. Oletko simä siis silloin laittamassa sitä uuniin?
Lapsia on paljon enemmän kuin ne päiväkoti-ikäiset. Koululaiset saa lounaan koulussa ja ovat loma-ajat täysin kodin ruokien varassa eli melkein neljänneksen vuodesta.
Ja tietenkin pastan kiehuessa tekee kastikkeen. Onko tämä sulle jokin suuri oivallus?
Koulupäiviä on vain 190 vuodessa eli hieman yli puolet vouden päivistä. Koulussa saa vain lounaan.
Petee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu et se isoin ongelma on organisoinnin puute. Sillon kun siivottiin vielä vaimon kanssa yhdessä.. Mä menin vaimon tyylillä. Imuri piti kaivaa kaapista, matot viedä 30m päähän pyykkitelineelle, sit etsiä pesuaineita jostain laatikosta, sit pyyhettä... Eikä ylipäätään pidetty perus siisteyttä..
Nyt kun tekee itse kaiken, homma on organisoitua. Matot parvekkeelle ravistus, imuri lataus pisteestä imurointi, jos lattiassa jtn likaa, pesuaine kaapista ja liina, pyyhkäisee ja homma valmis. Aikaa menee 10-15min koko roskaan. Kun tekee tehokkaasti.
Eikä tota tarvi tehdä joka päivä.
Ei kaikilla ole mitään tuuletusparvekkeita. Ja kai sinä peset ne lattiat kokonaan jos kerran matotkin puistelet?
Vierailija kirjoitti:
Jos päivässä riittää 18 minuuttia kaikkwen muuhun kuin pyykinpesuun, niin haluaisin tietää miten.
Minä olen tänä aamuna maksanut laskut, tarkistanut esikoisen labratulokset, laittanut vakuutusyhtiölle kaksi korvauslomaketta, tiskannut, tehnyt kauppalistan, vienyt roskat ja kierrätettävät autoon, laittanut aamiaisen, pessyt vessat, vaihtanut pyyhkeet.
Ja se 18 minuuttia meni jo tuohon.
Maksatko joka pv laskuja, tarkastat labratuloksia, laitat vakuutusyhtiölle korvaus hakemuksia, peset vessat, vaihdat pyyhkeet?
Niinpä
Meillä vielä loistaa oikein, jos on vieraita. Silloin ottaa tarjottimen minulta, katsoo silmiin ja sanoo, että anna kun autan. Tyhjentää pöytää.
Tädit, mummot ja muut naiset kehuvat, miten ihana mies minulla on ja hän kierii ihastuksessa.
Tekisi mieli näyttää kuvia. Nämä pyykit lattialta ovat tältä viikolta. Tämä keittiö oli vastassa, kun kuumeeni laski, tässä jän teki ruuan itselleen, kun vatsataudissa sen jälkeen hoisin lapset...
Kun kysyn, miksi filmaa, niin vastaa, että miksi ei? En ole idiootti ja pidän maineestani huolen.