Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun puolisot arvottavat siivoamisen ym vastuut eri lailla?

Vierailija
01.07.2023 |

Tilanne siis se, että lähes kaikki kotityöt jää minulle, koska miehen mielestä niitä ei tarvitse tehdä. Aina kun koitan vaatia apua, niin päädymme keskusteluun siitä, että pitääkö ikkunat pestä kerran vuodessa, miksi lakanat pitää vaihtaa kuukauden välein tai miksi tehdä ruokaa kun voi syödä leipää.

En siis tosiaankaan ole itsekään himosiivooja, joten en koe että vaadin liikaa. Lapsille haluan tarjota muutakin kun leipää, joten ainut vaihtoehto on että itse teen melkein kaiken.

Pyykinpesun ja renkaiden vaihdon mieskin ymmärtää ja tekee ne.

Ja kyllä kyllä, itse olen soppani keittänyt. En silloin yli 20 vuotta sitten 18-vuotiaana osannut ajatella ehkä näin pitkälle asioita mieheen rakastuessani. Isän roolin hoitaa kyllä täydellisesti.

Kommentit (255)

Vierailija
41/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petee kirjoitti:

Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..

No mulla meni muutama vuosi sitten kuppi nurin kun ihan kokoajan sai kuulla ulinaa milloin mistäkin.. Ehdotin puolisolle et hoida sä pyykit mä teen kaiken muun..

Tällä linjalla on menty ja mä en ymmärrä tota valittamista.. Tähän kaikkeen muuhun menee ehkä 18-20min päivässä. Kun hoitaa asiat niin että ne on helppo tehdä.

Ah, ihana minuuttimiehemme joka kokkaa kahdessa minuutissa kuukauden ruoat. Ei vaan reseptejä ole ikinä laittanut.

Vierailija
42/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ei myös tee kotona yhtään mitään kotitöitä. Ja jos joskus tekikin, niin teki oikeasti niin huonosti, että näki ettei homma kiinnosta yhtään eikä edes yritä.

Ja tästä nyt moni tulee huutamaan "no ei kai se mies teekään kun vaimolle mikään ei kelpaa", mutta kun oikeasti esim. miehen imurointivuorolla imurointi oli sitä, että imuroi käytävät olkkarista ja keittiöstä (ei lainkaan esim keittiönpöydän alta, sohvien alta puhumattakaan, ei kenkien/kenkätelineen alta, jätti myös makuuhuoneet ihan tyysti imuroimatta sekä vessat... Ja kun ihmettelin asiaa, tiuskasi vaan että "ei niitä tartte" ja kun kysyin että millä perusteella niin vastaus oli "no kun minä sanon niin")

Jättää lisäksi esim. omat vaatteensa edelleenkin aina lattialle myttyyn eteiseen, kun menee nukkumaan. Minä olen vienyt naulakkoa ja tuolia sängyn viereen, että vaatteet olisi helppo nostaa edes siihen tuolille, mutta ei vaan onnistu, vaikka kuinka pyydän tai käsken.

Minä sitten nostan nykyään aina iltaisin vaatteensa siihen sängyn vieressä olevaan naulakkoon, kun en kestä katsella vaatteita hujan hajan lattialla.

Teini-ikäiset poikammekin on helpompi opettaa, heilläkin likaiset vaatteet tuppaavat tippumaan huoneensa lattialle, mutta valvon joka ilta että vievät itse likavaatteet päivittäin pyykkiin, ja he sen kyllä sitten tekevätkin, mukinan kera, mutta kuitenkin.

No, sen verran olen ottanut tasoitukseksi, että lakkasin taannoin maksamasta oman puoleni asumiskuluistani kun joudun kerran hoitamaan kaiken siivouksen (asunto miehen nimissä) ja säästän nämä rahat itselleni. Mies on sitten maksanut asumisemme.

Olen myös raivannut kotimme lähes minimalistiseksi (oli siinäkin liki vuoden urakka käydä kaikki läpi ja kuljetella kirppiksille ja jäteasemalle!) mutta nyt siivoaminen on hieman nopeampaa ja helpompaa.

Ps. Ja itse huollatan oman autoni ja vaihdan renkaat, tätä joku kuitenkin tulee kohta sanomaan ellen mainitse.

Mies oppii tuomaan vaatteensa pyykkikoriin siinä vaiheessa kun mistään ei ilmesty puhtaita vaatteita. Keräät lattialle heitetty vaatteet roskasäkkiin ja ne katoaa mystisesti niin kauan kunnes alkavat osua sinne minne kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se iso kynnys miehelle aloittaa uuden asian tekeminen kun ympärillä on joku joka osaa tehdä asian paremmin ja luultavasti valittaisi lopputuloksesta. Nyt 20 vuoden jälkeen on hyvä sanoa että ehkä voisi itsekkin olla valmiina tekemään asioita.

Oletko ajatellut ottaa ihan kädestä kiinni ja selittää miten eri asiat laitetaan pesukoneeseen? Itse ainakin pesin kaiken opiskeluaikaan 40 asteessa samalla ohjelmalla yhdellä pesuaineella, enkä edes opetellut niiden lokeroiden käyttöä ja käytin vain pesupalloa. Kukaan ei koskaan opettanut ja naiselle tämä ei tietenkään kelpaisi. Ehkä kysymys on vain siitä ettei osaa eikä uskalla myöntää sitä?

Jos et tee mitään niin avioero tulee samantien kun lapset kasvaa vähän. Et vaan pakota tekee asioita vaan varmistat ettei ole aivan uusavuton.

Pikku miesmussukat tarvitsevat niin hellää ohjausta, ettei nyt vaan tule pahamieli?

Ja on se kumma miten nämä avuttomat kuitenkin töissä oppivat erilaisia asioita tekemään ja hoitavat ne sitten ihan itsenäisesti. Kotityöt on sitten jotain rakettitiedettä muka.

Vierailija
44/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusongelma on asenteessa, kun ajatellaan että miehen pitäisi *auttaa* kotitöissä. Mikäs äidin pikkuapulainen mies on? Kumpikin aikuinen ihminen osallistuu tasapuolisesti kotitöihin tai sitten asutaan omissa asunnoissa, joissa kumpikin sotkee ja siivoaa omien tottimustensa mukaan.

Vierailija
45/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Kun tapasimme, mies asui siistissä kodissa ja hoiti kotityöt hienosti yksin. Nyt mies on lopettanut kaikki! Ei tee mitään. Olen vuosien mittaan yrittänyt niitä vastuunjakokalentereitakin. Kummankin tehtävät on jaettu selkeästi, mutta mies ei tee niitä. Jokin vuosi sitten teki, kun lopulta viikkoja jotain viikkosiivpustehtävää odotettuani muistutin, että pitäisi tehdä, mies nimitti sitä nalkuttamiseksi. Nyt ei tee enää silloinkaan. Nyt mies ei ole pessyt vessaa 2 kuukauteen. Näköjään turhaa odottaa enempää, jos tämä on joku tahtojen taistelu, että kumpi murtuu pesemään ensimmäisenä.

Ei kannata tulla kysymään, kuka maksaa elämisen, se olen minä. Minä tienaan 10 kertaa enemmän kuin hän, joten oikeastaan jopa luulen, että tuo on håneltä tietoista lähes parisuhdeväkivaltaista käytöstä, jolla yrittää alistaa minua ja painaa alas palvelijaksi, kun rahojen suhteen on niin iso epätasapaino. Sanomattakin on selvää, että hän on lopettanut seksinkin. Todella huono suhde ja minun kannaltani jo jatkoajalla mennään.

Vierailija
46/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi puolison kanssa siihen keskusteluun ollenkaan että kuinka usein ikkunat on pestävä tai lakanat vaihdettava. Eikä meillä sellaisia keskusteluja käydä. Silliinkun jotakin tehdään niin tehdään. Joskus toki ärsyttää se että puoliso ei heti ehdi vaikka imuroida mutta sitten muistutetaan seuraavana päivänä että nyt on kyllä sinun vuorosi.

Vierailija
47/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain kerran kuussa lakanat? yök

Olisin burnoutissa suht nopeasti jos vaatisin itseltäni enemmän. Kun siis aika lailla kaiken yksin teen. Ja työpäivätkin itselläni pidempiä kuin miehellä. Johonkin on oman jaksamisen rajat vedettävä.

ap

Jos kiskot vuodevaatteet pesukoneeseen, niin osaako mies silloin laittaa uudet paikalleen vai löytyykö illalla paljaan petarin päältä nukkumasta?

Vierailija
48/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Kun tapasimme, mies asui siistissä kodissa ja hoiti kotityöt hienosti yksin. Nyt mies on lopettanut kaikki! Ei tee mitään. Olen vuosien mittaan yrittänyt niitä vastuunjakokalentereitakin. Kummankin tehtävät on jaettu selkeästi, mutta mies ei tee niitä. Jokin vuosi sitten teki, kun lopulta viikkoja jotain viikkosiivpustehtävää odotettuani muistutin, että pitäisi tehdä, mies nimitti sitä nalkuttamiseksi. Nyt ei tee enää silloinkaan. Nyt mies ei ole pessyt vessaa 2 kuukauteen. Näköjään turhaa odottaa enempää, jos tämä on joku tahtojen taistelu, että kumpi murtuu pesemään ensimmäisenä.

Ei kannata tulla kysymään, kuka maksaa elämisen, se olen minä. Minä tienaan 10 kertaa enemmän kuin hän, joten oikeastaan jopa luulen, että tuo on håneltä tietoista lähes parisuhdeväkivaltaista käytöstä, jolla yrittää alistaa minua ja painaa alas palvelijaksi, kun rahojen suhteen on niin iso epätasapaino. Sanomattakin on selvää, että hän on lopettanut seksinkin. Todella huono suhde ja minun kannaltani jo jatkoajalla mennään.

Lähde jo, miehellä mahdollisesti on sivusuhdekin, kun seksi ei maistu. Lupaan sinulle suurta näyteltyä tuskaa ja uhriutumista "yllättäen" jätetyksi tullessaan. Jos omistat asuntonne yksin, hae miehelle häätöä käräjäoikeudesta heti. Ei lähde välttämättä kuin pakolla ja käyttää jokaisen päivän ennen pakkomuuttoa kostamiseen.

Vierailija
49/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo vastuut ja tehtävät kannattaa kirjaimellisesti arvottaa. Eli kun sinä siivoat teillä niin sovitte että maksat hieman vähemmän esim. asumiskustannuksista, ruuasta jne. Näin saatte reilusti sovittua selkeät säännöt.

Mitähän se auttaa itse ongelmaan? Hommat jää edelleen sille ap:lle.

Se tuo reiluuden tunnetta ja sitä että puoliso arvostaa toista.

Vierailija
50/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo vastuut ja tehtävät kannattaa kirjaimellisesti arvottaa. Eli kun sinä siivoat teillä niin sovitte että maksat hieman vähemmän esim. asumiskustannuksista, ruuasta jne. Näin saatte reilusti sovittua selkeät säännöt.

Kaikille raha ei ole arvostuksen mittari, ei ainakaan ap:lle.

Vierailija
51/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toisen tapa elää yhteisessä kodissa stressaa ja vaikeuttaa omaa oloa, niin ei silloin kannata yhdessä elää. Parempi yksin kuin huonon kaverin kanssa.

Vierailija
52/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvä mies auttaa naista kotitöissä." Jep jep.

Olen varma, että oma mieheni ei tunne mitään velvollisuutta tehdä kotona yhtään mitään. Hänellä ei hakkaa yksikään "täytyy" tai "pitäisi" takaraivossa toistuvien kotitöiden suhteen, toisin kuin minulla päivittäin. Hän tekee välillä jonkun valitsemansa homman kun huvittaa, ja se on sitten pokaalin paikka, kun on auttanut. Vastuu on ihan täysin minun, huvitti tai ei. Kun olen ehdottanut kotitöiden jakamista ja vastuiden sopimista, menee kuulemma tylsäksi. Ei voi niin tehdä.

Vierailija
53/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ei myös tee kotona yhtään mitään kotitöitä. Ja jos joskus tekikin, niin teki oikeasti niin huonosti, että näki ettei homma kiinnosta yhtään eikä edes yritä.

Ja tästä nyt moni tulee huutamaan "no ei kai se mies teekään kun vaimolle mikään ei kelpaa", mutta kun oikeasti esim. miehen imurointivuorolla imurointi oli sitä, että imuroi käytävät olkkarista ja keittiöstä (ei lainkaan esim keittiönpöydän alta, sohvien alta puhumattakaan, ei kenkien/kenkätelineen alta, jätti myös makuuhuoneet ihan tyysti imuroimatta sekä vessat... Ja kun ihmettelin asiaa, tiuskasi vaan että "ei niitä tartte" ja kun kysyin että millä perusteella niin vastaus oli "no kun minä sanon niin")

Jättää lisäksi esim. omat vaatteensa edelleenkin aina lattialle myttyyn eteiseen, kun menee nukkumaan. Minä olen vienyt naulakkoa ja tuolia sängyn viereen, että vaatteet olisi helppo nostaa edes siihen tuolille, mutta ei vaan onnistu, vaikka kuinka pyydän tai käsken.

Minä sitten nostan nykyään aina iltaisin vaatteensa siihen sängyn vieressä olevaan naulakkoon, kun en kestä katsella vaatteita hujan hajan lattialla.

Teini-ikäiset poikammekin on helpompi opettaa, heilläkin likaiset vaatteet tuppaavat tippumaan huoneensa lattialle, mutta valvon joka ilta että vievät itse likavaatteet päivittäin pyykkiin, ja he sen kyllä sitten tekevätkin, mukinan kera, mutta kuitenkin.

No, sen verran olen ottanut tasoitukseksi, että lakkasin taannoin maksamasta oman puoleni asumiskuluistani kun joudun kerran hoitamaan kaiken siivouksen (asunto miehen nimissä) ja säästän nämä rahat itselleni. Mies on sitten maksanut asumisemme.

Olen myös raivannut kotimme lähes minimalistiseksi (oli siinäkin liki vuoden urakka käydä kaikki läpi ja kuljetella kirppiksille ja jäteasemalle!) mutta nyt siivoaminen on hieman nopeampaa ja helpompaa.

Ps. Ja itse huollatan oman autoni ja vaihdan renkaat, tätä joku kuitenkin tulee kohta sanomaan ellen mainitse.

Mies oppii tuomaan vaatteensa pyykkikoriin siinä vaiheessa kun mistään ei ilmesty puhtaita vaatteita. Keräät lattialle heitetty vaatteet roskasäkkiin ja ne katoaa mystisesti niin kauan kunnes alkavat osua sinne minne kuuluu.

Meillä saa raivarin. Haukkuu minut, kertoo miten on minun vikani, että myöhästyy töistä/ei voi treenata/elämä menee totaalipieleen.

Lapset katsovat suu auki vieressä. Sen jälkeen kertoo lapsille, miten äidillä on mielenterveysongelma ja käskee varoa äitiä.

Lopulta kostaa paskomalla pöntön, sotkemalla keittiön tai muuta kivaa.

Odotan oikeaa hetkeä poistumiselle, mutta hänellä on rahaa ja on sanonut, että taistelee lapsista kalliisti, jos yritän lähteä. Eli vielä vuosia olen jumissa. En uskalla riskeerata.

Ja niin, kas kummaa. Tämäkin mies heittäytyi kakaraksi, kun olin raskaana.

Vierailija
54/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petee kirjoitti:

Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..

No mulla meni muutama vuosi sitten kuppi nurin kun ihan kokoajan sai kuulla ulinaa milloin mistäkin.. Ehdotin puolisolle et hoida sä pyykit mä teen kaiken muun..

Tällä linjalla on menty ja mä en ymmärrä tota valittamista.. Tähän kaikkeen muuhun menee ehkä 18-20min päivässä. Kun hoitaa asiat niin että ne on helppo tehdä.

Pitkälti näin, olen siis kirjoittaja 33. Kun on lapsia toki täytyy lisäksi se yksi lämmin ateria valmistaa per päivä kotona ja sitten on myös tavaraa ja vaatetta enemmän. Silti näihin ei mene kuin Max tunti tai puolitoista tuntia päivässä muun liikenteen leilun ja touhun sivussa. Miksi ihmiset järjestää kodistaan työleirin?

Vierailija
55/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen tavalla? Se vaimo raataa veren maku suussa edelleen.

Vierailija
56/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petee kirjoitti:

Pitkälti näin, olen siis kirjoittaja 33. Kun on lapsia toki täytyy lisäksi se yksi lämmin ateria valmistaa per päivä kotona ja sitten on myös tavaraa ja vaatetta enemmän. Silti näihin ei mene kuin Max tunti tai puolitoista tuntia päivässä muun liikenteen leilun ja touhun sivussa. Miksi ihmiset järjestää kodistaan työleirin?

Lapset tarvitsevat viisi ateriaa päivässä.

Vierailija
57/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

+Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..

Tällä linjalla on menty ja mä en ymmärrä tota valittamista.. Tähän kaikkeen muuhun menee ehkä 18-20min päivässä. Kun hoitaa asiat niin että ne on helppo tehdä.[/quote]

Pitkälti näin, olen siis kirjoittaja 33. Kun on lapsia toki täytyy lisäksi se yksi lämmin ateria valmistaa per päivä kotona ja sitten on myös tavaraa ja vaatetta enemmän. Silti näihin ei mene kuin Max tunti tai puolitoista tuntia päivässä muun oleilun ja touhun sivussa. Miksi ihmiset järjestää kodistaan työleirin?korjattu

Vierailija
58/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille tuo arvottaminen tarkoittaa sitä, että on miehelle kuuluvat työt ja sitten loput jaetaan tasan.

Vierailija
59/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+Siivoava mies vastaa... Me tapeltiin kumppanin kanssa tosi paljon joskus kotitöistä, käydään molemmat duunis ei ole lapsia..

Pitkälti näin, olen siis kirjoittaja 33. Kun on lapsia toki täytyy lisäksi se yksi lämmin ateria valmistaa per päivä kotona ja sitten on myös tavaraa ja vaatetta enemmän. Silti näihin ei mene kuin Max tunti tai puolitoista tuntia päivässä muun oleilun ja touhun sivussa. Miksi ihmiset järjestää kodistaan työleirin?korjattu

Lapset tarvitsevat viisi ateriaa päivässä.

Vierailija
60/255 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman vähemmän???? Tajuatko sinä ollenkaan, miten paljon työtä kotona on?

Tajuan. Meillä tehdään näin ja lisäksi meillä käy siivoja. Tuo hieman oli ehkä vähän väärin kaunisteltu, kyllä se ihan reilu summa on mistä on kyse.

Mitä se auttaa? Ei se vaimo rahaa tai ruokaa ole vailla vaan työntekijää. Ja ei, siivooja ei auta koska se ei tee mitään niistä päivittäisistä hommisfa eikä mitään niistä ärsyttävistä rasittvaista aikaavievistä hommista.

Tässä kohtaa kiinnostaisi tietää että mitä hommia teet päivittäin ja mitkä ovat aikaavieviä juttuja? Joku tiskikoneen täyttö ja tyhjennys muutama minuutti jne. Ettet vain liioittelisi sitä mitä on tehtävä joka päivä. Vai olisikohan hyvä ottaa vähän iisimmin siivouksen kanssa?