Eroaminen pelottaa, kun mies ei huolehdi lapsesta kunnolla
Ero tuntuu ainoalta vaihtoehdolta tällä hetkellä. Mies on ollut minua kohtaan fyysisesti väkivaltainen muutaman kerran, mutta jatkuva henkinen väkivalta on pahinta. Meillä on pieni lapsi, jonka olen hoitanut lähes kokonaan. Kertaakaan ei mies esim ole vienyt lasta nukkumaan.
Eroamisessa eniten pelottaa aika, jonka lapsi olisi isänsä kanssa, jonka hoitotaitoihin en luota. Hän ei katso pihalla lapsen perään kunnolla ja pihalla on kuitenkin kaivo, jonka kannen saa helposti auki (minun pitäisi opetella pulttaamaan kansi betoniin kiinni), lapsi saattaisi juosta autotielle, lapsi kiipeilee vaarallisissa paikoissa jne. Sisällä mies ei katso, jos lapsi pääsee portaisiin, joista saattaa tippua. Mies jättää vaarallisia ja teräviä työkaluja sinne tänne. Esimerkkejä on useita... Olen usein pelastanut lapsen satuttamasta itseään, kun isä ei katso perään.
Ahdistaa kaikki se aika, jonka olisin yksin ja pelkäisin vain pahinta kun lapsi on isänsä kanssa. Lapseen on jo kerran sattunut pahasti isänsä kanssa. Mitä voin tehdä? ;(
Kommentit (50)
Minulla oli sama tilanne. Odotin kunnes nuorin lapsi oli 8-vuotias. Lapset olivat aluksi isällään joka toinen viikonloppu. Myöhemmin oli viikko-viikko -systeemi.
Ex-puoliso on edelleen aivan kuutamolla esim.lasten sairastuessa. Kaiken kaikkiaan tsuunnattoman raskasta olla yksin vastuussa lapsista. Raskaaksi asian tekee se, että minulla ei ole ketään kehen turvautua ongelmien ilmetessä. On myös raskasta katsoa, miten suurin osa isistä pitää huolta jälkeläisistä. Olen pohjattomaan surullinen, ettei lapsilleni ole sellaista isää.
Vierailija kirjoitti:
Käy juttelemassa jonkun viranomaistahon kanssa huolestasi ennen eroa ja tee se salaa. Tämä on hyvä siinäkin mielessä, että kun sitten eroat, niin jossain on jotain kirjattuna näistä sinun huolistasi.
Vaikea vaan sanoa, että minkä tahon. Perheterapiaan tarvitaan koko perhe, lasu puolestaan voi alkaa syyllistää sinua ja joudut itse kovaan myllyyn, jota et nyt ainakaan kaipaa. Soita vaikka turvakotiin ja kysy neuvoa, mitä tehdä tällaisessa tapauksessa. Ymmärrän täysin huolesi.
Meistä on jo tehty useita lasuja, kun olen ollut avoin esim neuvolassa. Olen kertonut miehen väkivaltaisuudesta ja kerran kutsunut poliisitkin kotiin. Olen kerran ollut turvakodissa. Turvakotiin menisin myös erotessa, muuten se ei onnistuisi. Kiitos vastauksestasi.
Kiltti mies kirjoitti:
Miksei sinulle kelvannut kiltti ja kunnollinen mies. Otit miehen koska se oli komea. Aina ne komeat miehet on väkivaltaisia.
Mieheni ei ole erityisen komea. Enpä tavannut aiemmin kilttiä miestä, joka olisi halunnut tutustua ja aikanaan perheen perustaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama tilanne. Odotin kunnes nuorin lapsi oli 8-vuotias. Lapset olivat aluksi isällään joka toinen viikonloppu. Myöhemmin oli viikko-viikko -systeemi.
Ex-puoliso on edelleen aivan kuutamolla esim.lasten sairastuessa. Kaiken kaikkiaan tsuunnattoman raskasta olla yksin vastuussa lapsista. Raskaaksi asian tekee se, että minulla ei ole ketään kehen turvautua ongelmien ilmetessä. On myös raskasta katsoa, miten suurin osa isistä pitää huolta jälkeläisistä. Olen pohjattomaan surullinen, ettei lapsilleni ole sellaista isää.
Koetko, että hän kuitenkin rakastaa lapsiaan? Pitävätkö lapset isästään?
Minä en oikein voi odottaa enempää, tilanne on tulehtunut. Itken vain kotona, kun mies huutaa minulle, haukkuu minua ja nöyryyttää joskus julkisestikin.
Jos asuisit lähellä ja tuntisin sinut, auttaisin sinua. Tukiverkot ovat niin tärkeitä. Voimia. Olet päässyt jo pitkälle kasvattajana :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Valvotut tapaamiset
Ovatko nämä yleisiä? Milläköhän ehdoilla tällainen ratkaisu määrättäisiin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy juttelemassa jonkun viranomaistahon kanssa huolestasi ennen eroa ja tee se salaa. Tämä on hyvä siinäkin mielessä, että kun sitten eroat, niin jossain on jotain kirjattuna näistä sinun huolistasi.
Vaikea vaan sanoa, että minkä tahon. Perheterapiaan tarvitaan koko perhe, lasu puolestaan voi alkaa syyllistää sinua ja joudut itse kovaan myllyyn, jota et nyt ainakaan kaipaa. Soita vaikka turvakotiin ja kysy neuvoa, mitä tehdä tällaisessa tapauksessa. Ymmärrän täysin huolesi.
Meistä on jo tehty useita lasuja, kun olen ollut avoin esim neuvolassa. Olen kertonut miehen väkivaltaisuudesta ja kerran kutsunut poliisitkin kotiin. Olen kerran ollut turvakodissa. Turvakotiin menisin myös erotessa, muuten se ei onnistuisi. Kiitos vastauksestasi.
Hyvä, että olet ollut avoin. Eron jälkeen valvotut tapaamiset olisivat varmasti hyvä ratkaisu (tai huonoista vaihtoehdoista se paras). Luuletko että mies kuitenkin haluaisi tavata lasta eron jälkeen ? Oletteko puhuneet erosta?
Todennäköisesti mies ei edes halua nähdä lasta kun eroatte, kuin hetken. Vast sitten kun lapsi on niin iso että ei tartte kokoaikaa valvoa. Näin olen huomannut käyvän monessa eroperheessä
ei tarvi opetella pulttaamaan. riippuu hommasta mutta ota paljo kuvia ja näytä k-raudassa myyjälle niin saat vehkeet mukaan milllä teet siistimämpää jälkee ku se vätys sais koskaan aikaan. youtubessa on opetusvideoita. Tahtoisko se edes erossa pitää lasta ittellään vai olisko vaan tyytyväinen ilman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että olet ollut avoin. Eron jälkeen valvotut tapaamiset olisivat varmasti hyvä ratkaisu (tai huonoista vaihtoehdoista se paras). Luuletko että mies kuitenkin haluaisi tavata lasta eron jälkeen ? Oletteko puhuneet erosta?
Hän rakastaa lastaan yli kaiken ja haluaa viettää aikaa hänen kanssaan. Usein vain siis hoitovastuu jää minulle, mies hetken leikkii lapsen kanssa, eikä ole viettänyt kokonaista päivää lapsen kanssa tai yöllä herännyt lasta rauhoittelemaan.
Uskon, että mies kyllä pärjää myöhemmin lapsen kanssa, kun lapsikin noudattaa jo ohjeita, eikä satuta itseään koko ajan kuten tässä taaperoiässä.
Erosta on mahdotonta puhua asiallisesti ja rauhallisesti hänen kanssaan. Alkaa vain huutamaan ja riehumaan. Olemme yrittäneet käydä keskustelemassa parisuhteestamme yhdessä ammattilaisten luona, mutta se jäi yhteen kertaan, siitä ei ole kuulemma hänelle hyötyä.
Ap
Jos lapsi on vielä pieni, ei muutenkaan mitään vuoroviikkoja tule. Ehkä päivätapaamisia tai max 1 yö isän kanssa. Ja jos kerta sossu ja neuvola tietää teidän tapauksen, ei välttämättä saa ainakaan yöksi. Ehkä valvotut tapaamiset. Kysy neuvoja vaikka juristilta joka on näihin perehtynyt. Tai edes neuvolasta tai lastenvalvojalta. Lisäksi jos muutat vaikka eri paikkakunnalle, tuskin kovin usein näkee, ehkä ei edes halua.
Vierailija kirjoitti:
ei tarvi opetella pulttaamaan. riippuu hommasta mutta ota paljo kuvia ja näytä k-raudassa myyjälle niin saat vehkeet mukaan milllä teet siistimämpää jälkee ku se vätys sais koskaan aikaan. youtubessa on opetusvideoita. Tahtoisko se edes erossa pitää lasta ittellään vai olisko vaan tyytyväinen ilman?
Kiitos vinkistä. Erotessa pitää myös jotenkin saada miehen taloon palovaroittimet, kun en niitäkään ole saanut asentaa...
Mies on heittänyt joskus ilmaan oman käsityksensä eron jälkeisestä elämästä eli vuoroviikkosysteemi. Hän ei kuitenkaan koskaan herää aamulla, kun lapsi herää kuudelta. Sanoo, ettei pysty niin aikaisin, mies herää 10-12. Aivan toivotonta hänen on ottaa vastuu lapsesta 24/7. Ap
Vierailija kirjoitti:
Valvotut tapaamiset
Täytyy olla vahvaa näyttöä, että mies on lapselle vaaraksi, että tällaisen voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vielä pieni, ei muutenkaan mitään vuoroviikkoja tule. Ehkä päivätapaamisia tai max 1 yö isän kanssa. Ja jos kerta sossu ja neuvola tietää teidän tapauksen, ei välttämättä saa ainakaan yöksi. Ehkä valvotut tapaamiset. Kysy neuvoja vaikka juristilta joka on näihin perehtynyt. Tai edes neuvolasta tai lastenvalvojalta. Lisäksi jos muutat vaikka eri paikkakunnalle, tuskin kovin usein näkee, ehkä ei edes halua.
Kiitos vinkeistä. Lapsi täyttää pian 2. Tarkoitukseni ei ole muuttaa kauas ja todella haluan lapsen saavan viettää aikaansa isänsä kanssa. Miksei sitten myöhemmin vuoroviikkoisin, jos mies kykenisi huolehtimaan hänestä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvotut tapaamiset
Täytyy olla vahvaa näyttöä, että mies on lapselle vaaraksi, että tällaisen voi saada.
On vaikeaa uskoa, että mies nähtäisiin niin pahana ulkopuolisten silmin. Itse vain pelkään lapsen puolesta hirveästi. Hän on niin vauhdikas, ei osaa vielä varoa montaakaan asiaa ja mies ei ymmärrä ennen kuin jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti mies ei edes halua nähdä lasta kun eroatte, kuin hetken. Vast sitten kun lapsi on niin iso että ei tartte kokoaikaa valvoa. Näin olen huomannut käyvän monessa eroperheessä
Kuule, eipä ole välttämättä ollenkaan näin, jos on tietyn sortin narsisti kyseessä. Itse erosin turvakodin kautta ja mies vei käräjille ja hoviin huoltajuuskiistan ihan siksi, että pääsi kiusaamaan. Lapsi ei ollut se tärkein, vaan halu voittaa minut. Teki lasuilmoja vuosia, ei antanut muuttaa lapsen osoitetta, ei tavannut lasta sovitusti eikä myöskään palauttanut sovitusti, oli väkivaltainen lapsen vaihtotilanteissa, juoksi minua takaa... Eikä ole maksanut elatusmaksuja ikinä, vaikka on varakas.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyviä vinkkejä, mutta yhteishuollossa ei taida saada muuttaa eri paikkakunnalle, jos toinen sitä vastustaa.
Ymmärrän sua kyllä hyvin tässä asiassa ja tilanne on tosi hankala. Ehkä nyt on kuitenkin aika tehdä se ero ja luottaa että kaikki menee hyvin, koska jos väkivaltaa on jo ollut niin mitä jos sulle käy pahasti seuraavalla kerralla? Se ei ainakaan olisi lapselle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, eipä ole välttämättä ollenkaan näin, jos on tietyn sortin narsisti kyseessä. Itse erosin turvakodin kautta ja mies vei käräjille ja hoviin huoltajuuskiistan ihan siksi, että pääsi kiusaamaan. Lapsi ei ollut se tärkein, vaan halu voittaa minut. Teki lasuilmoja vuosia, ei antanut muuttaa lapsen osoitetta, ei tavannut lasta sovitusti eikä myöskään palauttanut sovitusti, oli väkivaltainen lapsen vaihtotilanteissa, juoksi minua takaa... Eikä ole maksanut elatusmaksuja ikinä, vaikka on varakas.
Hirveitä asioita olet joutunut kokemaan, järkyttävää :( Pelkään vähän jotain tuollaista meidänkin kohdalla. En tiedä kuinka ilkeä ja itsekäs mieheni voi olla.
Ap