Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuki ja veronpalautus

Vierailija
01.07.2023 |

Onko veronpalautuksella vaikutusta asumistukeen? Toimeentulotukeen toki vaikuttaisi, mutta järki sanoo että asumistukeen ei. Kokemuksia?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojen muutoksen takia asumistuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on ollut voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen.

Sama toisin sanoen: kun tulot ovat muuttuneet, täytyy välissä olla yksi kokonainen kuukausi uusilla tuloilla ennen kuin Kela tarkistaa tuen. 

Vierailija
22/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tulojen nousussa tai laskussa taidetaan tarkoittaa sitä että säännölliset tulot muuttuvat. Eli esim tiedän että saan palkankorotuksen ja tuloni ovat siis joka kuukausi 500e aiempaa korkeammat.

Esim perintö ei vaikuta asumistukeen koska sen saa könttäsummana.

Tilille tulee vaikka 15000€ perintöä, eikä vaikuta yhteiskunnan maksamaan asumistukeen? Toivottavasti vaikuttaa. Tukien pitäisi olla viimeinen keino pitää katto pään päällä ja nälkä loitolla. Lähtökohtaisesti myös perintörahoilla eletään, jos tuloja ei ole. 

Joku muutama satanen toki tuskin vaikuttaa. 

Älä huoli, 15 000 € perintö huomioidaan asumistukea laskettaessa.

Saan syksymmällä perinnön, aion ilmoittaa kelalle sen  ettei tarvitsisi  takaisin maksella, riippuu mihin aikaan kuusta se tulee, mun asumistuki on melko pieni joten jos ehtii tulla samoihin aikoihin, maksan asumistuen takaisin. Olen aina toiminut rehellisesti kelan kanssa, kerran kela unohti katkaista jonkun tuen vaikka olin käynyt toimistolla ilmoittamassa työn alun, hyvä kun on netissä sivuillani heillä tiedot, niin mun ei tarvinnut maksaa takaisin 600e koska oli  heidän moka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan tuloksi, mutta siinä on tietyt rajat milloin muutoksista pitää ilmoittaa, on löytyvät sieltä päätöksestä tai Kelan sivuilta. Kaiketi veronpalautus jyvitetään koko vuodelle niin kuin muukin kertaluonteinen erä.

Tuollainen tuli googlella tarkoittanee yleistä asumistukea:

Muista ilmoittaa Kelaan, jos tulosi suurenevat tai pienenevät. Jos ruokakuntasi yhteenlasketut tulot suurenevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edelliseen päätökseen verrattuna, asumistuki täytyy tarkistaa.

Huomaa se, että veronpalautus on jo huomioitu, kun on laskettu asumistuki bruttotulon mukaan. Eihän jälkiveroakaan huomioida tulon vähennyksenä ,eikä toimeentulotuessa menona ennen kuin on ulosotossa.

Vierailija
24/24 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tulojen nousussa tai laskussa taidetaan tarkoittaa sitä että säännölliset tulot muuttuvat. Eli esim tiedän että saan palkankorotuksen ja tuloni ovat siis joka kuukausi 500e aiempaa korkeammat.

Esim perintö ei vaikuta asumistukeen koska sen saa könttäsummana.

Tilille tulee vaikka 15000€ perintöä, eikä vaikuta yhteiskunnan maksamaan asumistukeen? Toivottavasti vaikuttaa. Tukien pitäisi olla viimeinen keino pitää katto pään päällä ja nälkä loitolla. Lähtökohtaisesti myös perintörahoilla eletään, jos tuloja ei ole. 

Joku muutama satanen toki tuskin vaikuttaa. 

Älä huoli, 15 000 € perintö huomioidaan asumistukea laskettaessa.

Saan syksymmällä perinnön, aion ilmoittaa kelalle sen  ettei tarvitsisi  takaisin maksella, riippuu mihin aikaan kuusta se tulee, mun asumistuki on melko pieni joten jos ehtii tulla samoihin aikoihin, maksan asumistuen takaisin. Olen aina toiminut rehellisesti kelan kanssa, kerran kela unohti katkaista jonkun tuen vaikka olin käynyt toimistolla ilmoittamassa työn alun, hyvä kun on netissä sivuillani heillä tiedot, niin mun ei tarvinnut maksaa takaisin 600e koska oli  heidän moka.

Yleensä joutuu maksamaan, vaikka olisi Kelan oma moka. Eläkeläinen joutui maksamaan liikaa maksettua takaisin eikä sitä edes soviteltu, vaikka paperiaikana löysivät toimistostaan ajoissa toimitettuna jonkun tiedon, jota eivät olleet ottaneet huomioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä