Kuntien kannattaa laittaa 55-vuotias Pirkko-Liisa kilometritehtaalle ja ottaa 22-vuotias tilalle
Menee Pirkko-Liisalta pitkät kesälomat
Ja edullisempi nuorempi työntekijä tilalle.
Tätäkö on tulossa?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin, että miten kauan tämä voi jatkua. Koska kaikki nuoret joita olen nähnyt työelämässä, ovat taidottomia niin monella tasolla, että ihmettelen miten arkipyörii, vai onko äiti tekemässä kaiken.
Ei se arki oikein pyörikään. Virheitä tehdään paljon, niitä ei osata/haluta korjata. Keskittyminen ja pitkäjänteisyys työskentelyssä on 0. Kyky tehdä itsenäisiä, objektiivista harkintaa ja oikeuden tajua vaativia päätöksiä puuttuu. Vain kivoja asioita halutaan tehdä, koska ne mielletään tärkeiksi ja ne nostavat itsetuntoa. Tärkeintä on näkyä ja kuulua somessa. Ei ole omasta mielestä niin välttämätöntä osata lukea, laskea, päätellä, ajatella tai osata kommunikoida asiallisesti. Aspan chatissa voi vastailla: 'Täs on Sofia moi, miten mä voin autaa sua". Tätä rataa tässä vaiheessa. Hienot kehitysnäkymät meillä tässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä olisi vielä eläkeputki niin aika moni 55v jäisi varmaan ihan mielellään pois työelämästä.
Ikäsidonnaisuudet poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä Pirkko-Liisalla on kohta 30 vuoden työkokemus, yksi AMK- tutkinto ja tuore maisterin tutkinto. Lisäksi useampi 1-2 vuoden kestänyt täydennyskoulutus. Lasten sairastelujen takia ei tarvitse olla enää töistä poissa ja oma terveys sellainen, että sairaslomapoissaoloja on isomman flunssan takia 1-2 kertaa max. 1-3 päivää / vuosi.
Voihan tämän Pirkko-Liisan korvata jollain halvemmalla lukiotytöllä, joka on juuri saanut tutkintopaperin eikä työkokemusta eikä elämänkokemusta ole pätkääkään. Tästä syystä lukiotyttöä on myös helpompi pompottaa, kun ei kokemuksen puutteesta näe kuinka osaamaton ja laittomasti toimiva oma esimies on.
Tok voin antaa työpaikkani muille ja jäädä kotiin, jos joku maksaa elämiseni.
Joo, sulle on varmaan kertynyt lisiä ja lomia.
Mutta voi päästä jatkossa työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo käsitys työelämästä, jos katsotaan osaamattoman korvaavan koska vain tosiosaajan. Näkevätkö työttömät työn oikeasti sellaisena asiana, että kuka tahansa voi koska tahansa tehdä mitä tahansa eikä tuloksella ole merkitystä, kunhan on halpa?'
Kerron salaisuuden: se firma pysyy pystyssä vain hyvintehdyn tuloksen ansiosta. Kunnassa sama juttu, ei kannata heittää joustavaa osaajaa pois työmarkkinoilta, koska Pirkko-Liisa tekee jo nyt kolmen nuoremman työt.
Kuntaa ei todellakaan kiinnosta muu kuin halpa työvoima. Ei työntekijöiden pätevyys, ei kuntalaisten hyvät palvelut.
Mistä tuon keksit? AVIsta tulee aika äkkiä sakonuhka, jos homma ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin, että miten kauan tämä voi jatkua. Koska kaikki nuoret joita olen nähnyt työelämässä, ovat taidottomia niin monella tasolla, että ihmettelen miten arkipyörii, vai onko äiti tekemässä kaiken.
Ei se arki oikein pyörikään. Virheitä tehdään paljon, niitä ei osata/haluta korjata. Keskittyminen ja pitkäjänteisyys työskentelyssä on 0. Kyky tehdä itsenäisiä, objektiivista harkintaa ja oikeuden tajua vaativia päätöksiä puuttuu. Vain kivoja asioita halutaan tehdä, koska ne mielletään tärkeiksi ja ne nostavat itsetuntoa. Tärkeintä on näkyä ja kuulua somessa. Ei ole omasta mielestä niin välttämätöntä osata lukea, laskea, päätellä, ajatella tai osata kommunikoida asiallisesti. Aspan chatissa voi vastailla: 'Täs on Sofia moi, miten mä voin autaa sua". Tätä rataa tässä vaiheessa. Hienot kehitysnäkymät meillä tässä.
Työkkärissä tämä näkyy jo törkeänä lakien rikkomisena. Tärkeintä on olla kiva, joten ei tehdä typerän ohjeen mukaan, vaan ole kuule ihann rauhassa 6 kk, mä soittelen sulle joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä Pirkko-Liisalla on kohta 30 vuoden työkokemus, yksi AMK- tutkinto ja tuore maisterin tutkinto. Lisäksi useampi 1-2 vuoden kestänyt täydennyskoulutus. Lasten sairastelujen takia ei tarvitse olla enää töistä poissa ja oma terveys sellainen, että sairaslomapoissaoloja on isomman flunssan takia 1-2 kertaa max. 1-3 päivää / vuosi.
Voihan tämän Pirkko-Liisan korvata jollain halvemmalla lukiotytöllä, joka on juuri saanut tutkintopaperin eikä työkokemusta eikä elämänkokemusta ole pätkääkään. Tästä syystä lukiotyttöä on myös helpompi pompottaa, kun ei kokemuksen puutteesta näe kuinka osaamaton ja laittomasti toimiva oma esimies on.
Työmarkkinatuki on 580 netto.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 580 netto.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Tässä lisätietoa asumistuki leikkauksista.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da50d94c-4241-49c8-814c-60bfd6749…
Näin ei voi toimia, ellei tee jotain kieroja järjestelyjä. Jos irtisanoo työntekijän, siihen on oltava syy.
Se syy voi olla vain ne tuotannolliset ja taloudelliset syyt, jos tämä Pirkkis ei ole itse mitään irtisanomiseen aiheuttavaa virhettä tai rikosta tehnyt.
Ja kun ihminen irtisanotaan näistä taloudellisista syistä, ei tilalle saa ottaa ketään.
Muuten Pirkkis voi nostaa kanteen ja aivan varmasti voittaa juttunsa.
Nämä Pirkkikset kun vielä yleensä kuuluvat ammattiliittoihin, jotka ottaa jutun hoitaakseen.
Nuorethan niihin ei kuulu, kun nehän on vanhanaikaisia höpinöitä sellaset liitot.
Mä olen itse kuullut, että sairaaloihin palkataan mieluumin vaikka vastavalmistunut sairaanhoitaja kuin sellainen, jolla on jo vuosia työkokemusta.