Tabu: työkaverien koulutustaso näkyy työpaikalla
Työyhteisössäni on ihmisiä kaikenlaisista koulutustaustoista ammattikoulun/opistotason koulutuksen saaneista maistereihin. En ikinä myöntäisi ääneen, mutta valitettavasti koulutustaso näkyy työpaikalla. Ei kaikkien kohdalla, mutta valitettavan monen. Matalimman koulutuksen saaneet kyseenalaistavat monia työhön liittyviä käytänteitä, joille on hyvät perustelut esimerkiksi tieteellisen tutkimuksen pohjalta. Tieteellisen tutkimuksen sijaan nämä henkilöt perustavat mielipiteensä omaan mutuunsa. Lisäksi monet heistä heittäytyvät usein lapsellisiksi töissä "mä en ainakaan tee tuota, koska ei huvita/en halua työskennellä Mirkun kans." Eivät käsitä, että töissä tehdään niin kuin esimiehet käskee ja työkavereitaan ei saa valita.
Miten te muut jaksatte näitä matalasti kouluttautuneita, jotka menevät oman mutuilun mukaan ja käyttäytyvät kuin teini-ikäiset?
Kommentit (87)
Maisterit amishommissa kirjoitti:
Itse taas perehdyttäjänä olen huomannut että yksinkertaisimmat asiat tuntuisi olevan hyvin hankalia asioita oppia korkeastikoulutetuilta.
Suoraviivaisuus puuttuu ja askelten säästö ja sitä kautta nopeus suorittaa työtehtäviä. Lorvimista ja puhelimella oleilua näkee. Se vain kuormittaa meitä muita työläisiä, kun ei arvosteta matalapalkka-alan työtä ja teetetään se meillä, jotka olemme muutenkin neljä tai kuusi kertaa heikäläisiä nopeampia.
Tulee katkera olo kun vätystellään töissä ja ei kuunnella ohjeita. Minusta on outoa jos korkeastikoulutetut ei esimerkiksi opi käyttämään poraa yhden päivän porailun jälkeen. Siis jos perehdytetään poran käyttöön kuuden tunnin ajan. Kaksi tuntia teoriaa ja sitten neljä tuntia ihan porailua erilaisiin elementteihin.
Kyseessä on siis käytännön fysiikka.
Toisaalta korkeastikoulutetut maisterit sentään ovat sitä materiaalia jotka oppivat poraamaan ja lakaisemaan työtasoja. ovat selvästi käyneet kouluja ja kuunnelleet luentoja. Tähän on tultu. Nykyajan maisteri vastaa seitkytluvun kansakoulun käynyttä. Taso on laskenut perkeleesti saatana.
Täysin kouluja käymättömille on ihan mahdotonta opettaa mitään, mutta ihmettelen maistereiden tasoa nykypäivänä, kun ei tavan lapiomiehen hommiin opita.
Luulisi että on opiskeltu monimutkaisempiakin asioita, esim. rakettitiedettä ja ydinaseteknologiaa.
Monet graduja tarkastaneet ja lukeneet voivat todeta paljon virheitä kieliopissa.
Kyseessä on siis lapsuudessa opittu suomen kieli ja sitä on harjoiteltu peruskoulussa yhdeksän vuotta ja lukiossa kolme tai jopa neljäkin.
Silti pilkku, piste, yhdyssanat ei onnistu. Gradujen taso on yläastetasoa.
Näin olen kuullut. Meillä on yliopistot täynnä paskaa materiaalia, joka ei sinne kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki omat työkaverini ovat korkeakoulutettuja, mutta kyllä pöljiä vinkujia riittää sielläkin. Muutamista kyllä ihmettelen, miten ovat saaneet tutkinnot läpi. Tyhmiä kuin saappaat.
Kukaan ei halua olla amis.
Ammatteja ei arvosteta ja se näkyy palkoissa. Yliopistoihin hakee paljon tyhjäpäitä, eikä heidän tulevaisuus ole tähtinen.
Fatima-Marilyn kirjoitti:
Olen huomannut saman. Ovat yleensä aina valkoisia naisia.
"en halua työskennellä Mirkun kans"
Miten sattuukaan aina juuri sinun kohdallesi?! Kurkkaa peiliin!
Myös johtajien tyhmyys näkyy esim. työhaastattelussa. Kysytään työttömältä, että etkö puhu englantia edes ulkomaanmatkoilla.
Miten työttömällä olisi rahaa matkustella 😂
Olen elänyt koko ikäni matalasti kouluttautuneiden lasten kanssa, jotka kasvattivat minua esim. näin:
- Älä opiskele!
- Joko sä valmistut vai kauanko vielä menee? Lue vähemmän.
- Et kai sä yövuoron jälkeen päivällä nuku? Ei päivisin nukuta! Mene pihalle, siellä on hieno ilma! (*kolistellaan mielenosoituksellisesti kattiloita pienessä asunnossa koko päivä ja tuodaan vieraita samaan huoneeseen jossa yövuorolainen yrittää nukkua)
Kun siirryin akateemisiin piireihin, olin kuin kala kuivalla maalla. Siellä olikin fiksua porukkaa, joka ymmärsi syy-seuraussuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Myös johtajien tyhmyys näkyy esim. työhaastattelussa. Kysytään työttömältä, että etkö puhu englantia edes ulkomaanmatkoilla.
Kyllä. Sitten tarjotaan alle 10e tuntipalkkaa ja ihmetellään että eikö sulla ole ikäihminen autoa tai ajokorttia.
Täytyy vain todeta että kun palkat on tuota tasoa, niin ei oikein ole varaa ylläpitää autoa tai maksella polttoainekuluja.
Pahempi tilanne on niillä joilla ei ole edes korttia. Mahdotonta säästellä pätkätöillä ja tuollaisilla tuloilla elämässä eteenpäin. Autohan on sellainen joka lisäisi työllistymistä. Monesti työtön joutuu jossain vaiheessa myymään autonsa tai se hajoaa pois. Sitten on vaikea enää nousta ja työllistyä.
Korkeasti koulutettu on, surullisen usein, hyvin koulutettu käyttäytymään ja suhtautumaan asioihin aivottomasti. Se, että ihminen haluaa tai ei halua on aina oikeampi peruste millekään kuin tieteellisesti todistettu fakta, koska se on henkilön oma mielipide ja itsetunnon kulmakivi
Vierailija kirjoitti:
Kaikki omat työkaverini ovat korkeakoulutettuja, mutta kyllä pöljiä vinkujia riittää sielläkin. Muutamista kyllä ihmettelen, miten ovat saaneet tutkinnot läpi. Tyhmiä kuin saappaat.
Oletko siis nähnyt todistetta siitä etteivät ole matalasti kouluttautuneita?
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutettu on, surullisen usein, hyvin koulutettu käyttäytymään ja suhtautumaan asioihin aivottomasti. Se, että ihminen haluaa tai ei halua on aina oikeampi peruste millekään kuin tieteellisesti todistettu fakta, koska se on henkilön oma mielipide ja itsetunnon kulmakivi
Tämä. Matalasti koulutetun vinkujan tulisi suunnitella ydinvoimala, sillä ei suhtaudu asioihin aivottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työpaikassa on noin eritasoisesti koulutettuja.
Amiksen käyneet ja korkeakoulutetut samassa.Mahtaa olla erikoinen työpaikka.
Esim. sairaalassa.
Aika monessa firmassa on suunniteltuosasto, tuotanto, myynti, hallinto ja johto. Ja jokaisella näistä osastoista on eritasoisia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Siis työmatkoilla sitten jos niitä alkaisi olemaan.
Teillä taitaa olla heikko työilmapiiri. En ole havainnut moista omalla työpaikalla.
Kuulostaa siltä, että AP tekee työtä, johon ei vaadita mitään koulutusta, ja kokee alemmuutta koska ei saanut koulutustaan vastaavaa työtä. Siksi yrittää nostaa itseään arvostelemalla työkavereita.
Päinvastoin. Ihmiset, joilla on alhainen älykkyys eivät koskaan kyseenalaista, miksi jotkut asiat ovat niin kuin ne ovat ja voisiko ne mahdollisesti tehdä paremmalla tavalla.
Olen huomannut samaa. Omassa ammatissani on maisteritason työntekijöitä, amk -tason ja sitten ammattikouluaisia. Se heikosti kouluttautuneen "uusi ja kyseenalaistava" tapa katsoa asioita on yleensä sellainen, joka rikkoo lakeja ja kaikkia muitakin sääntöjä eikä voida ajatella, että sen mukaan voistaisiin toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työmatkoilla sitten jos niitä alkaisi olemaan.
Ei tulevassa työpaikassa olisi ollut mitään ulkomaanmatkoja.
Mutta Suomi on kansainvälistynyt ja moni työpaikka odottaa hyvää englannin kielen taitoa asiakkaiden takia.
Vierailija kirjoitti:
AMK nyt ei ole järin korkea koulutus. Jokainen tradenomi ja sihteeri on nykyään käynyt Amk:n. Ja ei sillä, että siinä mitään vikaa olisi. Ihan samanlaista se touhu on jossain oikeasti korkeasti koulutettujen työpaikassa ( jossa kaikki ovat tohtoreita) Olet ilmeisen nuori jos kuvittelet fiksuuden liittyvän jotenkin ihmisen koulutustasoon. Veljeni on käynyt amiksen ja itse olen tohtori. En todellakaan ole häntä älykkäämpi ihminen ja voin ihan reilusti sen myöntää.
Fiksuus nimenomaan liittyy koulutustasoon. Tätä on ihan tutkittu ja vähemmän yllättäen korkeammin kouluttautuneet ovat älykkäämpiä. Vaikutus on suuri jopa tiedekuntien välillä - fyysikot ja matemaatikot ovat keskimäärin selvästi älykkäämpiä kuin sosiaalityöläiset ja varhaiskasvattajat.
Vierailija kirjoitti:
Olen vain nähnyt paljon vaivaa, vaikka minulla on duunarisuvun geenit.
Valkoiset naiset ovat tottuneet etuoikeutettuun asemaansa pelkän sukupuolen perusteella. Tummat taas myös ihonvärin.
AMK nyt ei ole järin korkea koulutus. Jokainen tradenomi ja sihteeri on nykyään käynyt Amk:n. Ja ei sillä, että siinä mitään vikaa olisi. Ihan samanlaista se touhu on jossain oikeasti korkeasti koulutettujen työpaikassa ( jossa kaikki ovat tohtoreita) Olet ilmeisen nuori jos kuvittelet fiksuuden liittyvän jotenkin ihmisen koulutustasoon. Veljeni on käynyt amiksen ja itse olen tohtori. En todellakaan ole häntä älykkäämpi ihminen ja voin ihan reilusti sen myöntää.