Tabu: työkaverien koulutustaso näkyy työpaikalla
Työyhteisössäni on ihmisiä kaikenlaisista koulutustaustoista ammattikoulun/opistotason koulutuksen saaneista maistereihin. En ikinä myöntäisi ääneen, mutta valitettavasti koulutustaso näkyy työpaikalla. Ei kaikkien kohdalla, mutta valitettavan monen. Matalimman koulutuksen saaneet kyseenalaistavat monia työhön liittyviä käytänteitä, joille on hyvät perustelut esimerkiksi tieteellisen tutkimuksen pohjalta. Tieteellisen tutkimuksen sijaan nämä henkilöt perustavat mielipiteensä omaan mutuunsa. Lisäksi monet heistä heittäytyvät usein lapsellisiksi töissä "mä en ainakaan tee tuota, koska ei huvita/en halua työskennellä Mirkun kans." Eivät käsitä, että töissä tehdään niin kuin esimiehet käskee ja työkavereitaan ei saa valita.
Miten te muut jaksatte näitä matalasti kouluttautuneita, jotka menevät oman mutuilun mukaan ja käyttäytyvät kuin teini-ikäiset?
Kommentit (87)
Tämä oli siinä toisessa ketjussakin. En jaksanut. Vaihdoin sellaiseen työpaikkaan jossa kaikilla tiimissä on samantasoinen koulutus.
Sama kokemus!
Eniten nyppivät koko työyhteisön yhteiset palaverit. Näissä menee ihan kohtuuttoman paljon aikaa siihen, kun osa porukasta vänkää jostain asiasta, joka on kaikille amk/maisteritason ihmisille itsestäänselvyys. Ja aina vedotaan siihen, että "kun minun/kissan kummin kaiman kokemuksen mukaan tämä asia pitäisi tehdä toisin". Kehitysehdotuksia saa toki esittää, mutta niidenkin pitäisi perustua johonkin muuhun kuin yhden ihmisen kokemukseen.
Jokaisella on oma käsitys siitä mikä on oikea tapa. Se mikä on oikea tapa sinun työpaikassasi riippuu ainoastaan siitä kuka on hierarkiassa korkeimmalla.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus.....
En ole varhaiskasvatuksen alalla töissä, mutta tätä ongelmaa on meilläkin.
Yritän vältellä näiden ihmisten seuraa siinä missä voin.
Yhteisissä työtehtävissä pyrin siihen, että hoidetaan asiat äkkiä. Annan turhasta jankkaavien tehdä oman mielensä mukaan niissä asioissa, mitkä eivät ole todella olennaisia työmme jäljen kannalta.
Itse olen huomannut, että amiksen käyneet eivät välttämättä osaa kirjoittaa kunnollisia dokumentaatioita.
Vaihda sellaiseen työpaikkaan, jossa on vain sinun arvoisiasi työntekijöitä. Olethan kuitenkin loistoyksilö, jonka ei luulisi olevan vaikeaa saada uutta työpaikkaa.
Itse luotu ongelma.
Yleensä ne joilla on matalampi koulutus eivät näe asioiden kokonaiskuvaa tai isompaa hyötyä, vaan keskitytään siihen mikä on mukavinta/helpointa itselle. Ja sitten tosiaan ne ihmeelliset draamailut ja loukkaantumiset, ihan kuin olisi jossain yläasteella taas. Olen ollut työpaikassa jossa piti tehdä erityisjärjestelyjä kun kaksi ihmistä ei suostunut tekemään yhdessä töitä.
Eipä se kyllä ihan niinkään mene, että mitä korkeampi koulutus, sitä fiksumpi ihminen ja parempi työntekijä. Maisteri saattaa nyhertää tuntikausia jonkun täysin yhdentekevän asian parissa, kun amis on samassa ajassa tehnyt ihan oikeasti tuottavaa työtä.
Amikset ja opiston käyneet löysivät ketjun :D
Vierailija kirjoitti:
Vaihda sellaiseen työpaikkaan, jossa on vain sinun arvoisiasi työntekijöitä. Olethan kuitenkin loistoyksilö, jonka ei luulisi olevan vaikeaa saada uutta työpaikkaa.
Itse luotu ongelma.
Tämä! AP on varmaan joku humanisti, joka on vihdoin 35-vuotiaana saanut ekan vakituisen työpaikkansa, ja huomannut saavansa siitä sen saman 3500 € kuin amiksetkin.
Duunari tekee.Toimistoporukka hankaloittaa sen tekemistä.Ilman toimistoporukan aivopieruja kaikki asiat tulisit ajallaan ja oikein tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus!
Eniten nyppivät koko työyhteisön yhteiset palaverit. Näissä menee ihan kohtuuttoman paljon aikaa siihen, kun osa porukasta vänkää jostain asiasta, joka on kaikille amk/maisteritason ihmisille itsestäänselvyys. Ja aina vedotaan siihen, että "kun minun/kissan kummin kaiman kokemuksen mukaan tämä asia pitäisi tehdä toisin". Kehitysehdotuksia saa toki esittää, mutta niidenkin pitäisi perustua johonkin muuhun kuin yhden ihmisen kokemukseen.
En tiedä, mutta meidän yksikössä on kaikilla väh. AMK-tason koulutus ja tuota vänkäämistä ja lapsellista kiukuttelua pidetään milloin mistäkin. Etäpalaverit vähän helpottavat tätä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että amiksen käyneet eivät välttämättä osaa kirjoittaa kunnollisia dokumentaatioita.
On erikseen tekijät ja tekemisestä puhujat.Kummat ovat tärkeämpiä?
Puhtaasti duunarit on yleensä paljon leppoisampia ja mukavaa seuraa. Koulutetut asiantuntijat on yleensä jotenkin tuskaisia ja se päteminen ja keskinäinen kilpailu on tosi rasittavaa.
Suurempi tabu on monen amk:n nykytaso. Opetus, oppilaat, ryhmätyöt, google, chatgpt.
Oikeasti takavuosien opistotkin oli parempia - sitten ollaan niin hemmetin korkeakoulutettua. Naurattaa.
Duunarit tekee, korkeakoulutetut suunnittelevat niiden työt, vaikka eivät ole päivääkään niitä tehnyt. Terveisin duunari, jonka työmäärä juuri kolminkertaistui kun suunnitteluosasto oli sitä mieltä, että "yksinkertaistetaan" hommaa. Tulisivat tekemään itse tätä työtä niin saattaisi yksinkertaistamiset monimutkaistua, mutta helpottua.
Ei se vaan aina koulutustasoa katso
Mitä se lammas selittää.Ajattelevan ihmisen tehtävänä on kyseenalaistaa.