Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias tyttäreni on ensi kertaa kesätöissä, ja ihmettelee miten paljon siinä tienaa

Vierailija
29.06.2023 |

Lapsi haki ja sai kivan kesätyöpaikan, jossa tienaa noin 11 euroa/tunti + ilta- ja sunnuntailisiä satunnaisesti. Eilen oikein ihmetteli, että hänhän tienaa päivässä parhaimmillaan 100 euroa, kun opiskelijalla verot on niin pienet. Lisäksi töissä on kuulemma tosi kivaa, siellä on muitakin samanikäisiä eikä tunnu lainkaan rankalta vaikka onkin asiakaspalvelutyötä.

Äidin mieltä lämmittää, kun lapsi saa hyvän ekan kesätyökokemuksen ja vähän rahaa opiskeluihin. Ja oppii rahan arvoa paremmin.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se menee ekat 3-6kk. Sitten alkaa uupumus, katkeroituminen ja eläkkeen odottelu.

Vierailija
42/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu hieman koomiselta, että ihmiset, jotka ovat tehneet vuoskaudet enemmän töitä, tienaavat pashkapalkka-aloilla parhaimmillaan vain muutamankymmensenttisen enemmän kuin ekaa työkokemusta hakeva opiskelija.

Onko jotakin pielessä Suomessa?

Hyvä sen sijaan tälle nuorelle. Takuulla ylpeä äiti ja syystäkin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan alkaa osan kesätyöpalkasta säästämään säästötilille tai jopa pienimuotoista sijoitustoimintaa harrastamaan pienikuluisten (osake)rahastojen avulla.

Kädestä suuhun elämistä kannattaa välttää. Jotain kannattaisi yrittää myös säästää tulevaisuutta varten.

Vierailija
44/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opiskelijanuori on kesätoimittajana yhdessä isohkossa lehdessä. Aloitti jo toukokuussa ja yllätyin hyvästä palkasta. 3300 euroa kk ja vuorolisät päälle siihen. Nuori arveli että lisiä tulee noin 800 euroa kk. Nuori kuitenkin vasta toisen vuoden opiskelija eikä tuo kuulemma ole täysi palkka vaan jotain 80 prosenttia eli jonkinlainen harjoittelijapalkka.

Vierailija
45/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä opiskelijanuori on kesätoimittajana yhdessä isohkossa lehdessä. Aloitti jo toukokuussa ja yllätyin hyvästä palkasta. 3300 euroa kk ja vuorolisät päälle siihen. Nuori arveli että lisiä tulee noin 800 euroa kk. Nuori kuitenkin vasta toisen vuoden opiskelija eikä tuo kuulemma ole täysi palkka vaan jotain 80 prosenttia eli jonkinlainen harjoittelijapalkka.

Meidän tytär kans jonkun ison kansainvälisen mediatalon listoilla, joku OFficial somethingsomething. Itse en ymmärrä englantia yhtään mutta ilmeisesti jotain kansainvälistä someraportointia. Suomi kuulema trendaava ilmiö, siksi maksaa erityisen hyvin.

Saa valkata työvuorot ihan itse, täysi etätyö jne tosi vapaata hommaa

On näyttänyt tiliotteet, pienin palkka tänä vuonna reilu 5000€ netto.

N44joensuu

Vierailija
46/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuuko kotona ja saa ilmaisen asumisen ja ruuat?

Moni työikäinen työnvieroksujakin saa muilta [työtä tekeviltä] työikäisiltä ilmaisen asumisen ja ruoan. Parhaimmillaan vuosikymmenien ajan.

Vierailija
47/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa jännä että 18-vuotias tekee oikein asiantuntijatyötä mutta vain 11e tuntipalkalla.

Vierailija
48/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: miten on mahdollista, että jo 18v ikäinen vasta nyt havahtuu tuohon?

Ethän sinäkään ole vielä havahtunut siihen, että olet työtön ja trollaat joka päivä vauvalla. 

Vierailija
49/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin 18v. kesätöihin Ruotsiin (hommasin itse työpaikan ja asunnon) ja 19v. muutin sinne kokonaan töiden perässä. Hieman ihmetyttää tuo ajatus, että 18v. on lapsi ja noin ulkona elämän perusasioista. Kannattaisi jo potkaista kotoa tosielämään.

Vierailija
50/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäsijaisille maksetaan alalla 80 % tehtäväkohtaisesta palkasta, jos työkokemusta on alle vuosi. Yleisimmät palkkaluokat ovat 2b, 2c ja 3a. 2b:ssä alin henkilökohtainen palkka on noin 3100 €/kk ja 3a:ssa noin 3700 €/kk. Joten ihan kohdillaan näyttäisi palkkaus olevan. Kahdella viikonloppuvuorolla (töissä la ja su) kuukaudessa tienaa aika lailla mainitun 800 €/kk. Se riippuu siitä, ovatko vuorot ilta- vai päivävuoroja. Olen ollut alalla töissä, niin alan tes on tuttu.

Vierailija
51/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat on palkat kyllä ja pidemmän päälle alkaa se paskahommakin varmasti tyttöä tökkimään. Toivottavasti ei jää niihin hommiin sieluaan tappamaan.

Vierailija
52/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuhan se kivalta kun asuu vanhempien nurkissa ilmaiseksi. Sitten kun palkasta pitäisi alkaa maksaa laskuja ja elämistä, niin yllättäen ei olekaan enää niin kivaa. Hyvä kuitenkin, että pääsee työelämän makuun. Korona-aika on varmasti riistänyt monelta nuorelta työmahdollisuudet. 

Vierailija
53/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: miten on mahdollista, että jo 18v ikäinen vasta nyt havahtuu tuohon?

Lapsi ei ole ollut aiemmin kunnon kesätöissä. Oli yhtenä koronakesänä pari viikkoa, mutta se jäin 4 päiväksi kun töissä oli altistuminen. Joutui hakemaan kelasta korvausta menetetystä palkasta.

Muina kesinä on harrastanut kilpaurheilua, jonka ehdoilla ei saanut kesätöitä alle 18-vuotiaana

Normaalisti lapsella on 50 euron kuukausiraha, ja siihen nähden kesätyö on varsinainen rahasampo.

Puhu nyt hyvä ihminen edes nuoresta äläkä lapsesta. Kyseessä on täysi-ikäinen ihminen.

Ihan hyvä pointti. Mutta hän on minulle ikuisesti lapsi, vaikka olisikin aikuinen :-D

AP

Vierailija
54/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh? Miksei muuttaisi omilleen asumaan. Melko lapsellisen oloinen. Pärjääköhän?

Nämä on sellaisia asioita jotka päättää perhe ja ei muille kuulu.

Vierailija
55/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti mukavaa olla sellainen nuori jota vanhemmat ja yhteiskunta eivät vihaa. Itse alan näin 45-vuotiaana lähestyä siedettävää elintasoa.

Vierailija
56/58 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuuhan se kivalta kun asuu vanhempien nurkissa ilmaiseksi. Sitten kun palkasta pitäisi alkaa maksaa laskuja ja elämistä, niin yllättäen ei olekaan enää niin kivaa. Hyvä kuitenkin, että pääsee työelämän makuun. Korona-aika on varmasti riistänyt monelta nuorelta työmahdollisuudet. 

Kyllä minusta tuntui työelämään päästyäni siltä, että rahaa tuli ovista ja ikkunoista. Aiemmin olin ollut ylpeä puskurista, kun tilille jäi 200e aina kuun lopussa, ja yhtäkkiä sinne alkoi jäädä 1000e LISÄÄ joka kuukausi. Opiskeluaikana on mahdollista omaksua sellaiset rahankäyttötottumukset, että kulutus ei kasva automaattisesti suhteessa tuloihin. Toki opiskellessani en enää asunut vanhempieni luona.

Vierailija
57/58 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä innostuin myös työnteosta niin, että meni lukio ihan plärinäksi.

Eipä sitä paperia sitten missään tarvittukaan.

Hyvä mennä töihin ja tajuta näin saa rahaa.

Mun kesätyö oli 2 vuorotyötä pesulassa. Palkka oli pieni ja Helsinkiin piti mennä.

Laskin jos maksan vuokran, syön työmaaruokalassa, minulle ei jää yhtään käteen.

Kovasti tuli innostusta koulunkäyntiin

Vierailija
58/58 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seuraavaa 10-kertaistujaa etsit, Tulikiven osaketta ehdottomasti salkkuun.