Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias tyttäreni on ensi kertaa kesätöissä, ja ihmettelee miten paljon siinä tienaa

Vierailija
29.06.2023 |

Lapsi haki ja sai kivan kesätyöpaikan, jossa tienaa noin 11 euroa/tunti + ilta- ja sunnuntailisiä satunnaisesti. Eilen oikein ihmetteli, että hänhän tienaa päivässä parhaimmillaan 100 euroa, kun opiskelijalla verot on niin pienet. Lisäksi töissä on kuulemma tosi kivaa, siellä on muitakin samanikäisiä eikä tunnu lainkaan rankalta vaikka onkin asiakaspalvelutyötä.

Äidin mieltä lämmittää, kun lapsi saa hyvän ekan kesätyökokemuksen ja vähän rahaa opiskeluihin. Ja oppii rahan arvoa paremmin.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuuko kotona ja saa ilmaisen asumisen ja ruuat?

No ei kai kukaan 18 vuotias enää kotona asu

Kyllä tämä lapsi asuu.

Vierailija
22/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan saman omasta nuoruudestani ja motivoi kummasti töitä tekemään vaikka työ sinällään oli tylsää. Antaa nuoren iloita eikä heti aina huudeta kovaan ääneen negatiivisuuden kautta että kyllä se muuttuu kun itse maksat elämisen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muutaman vuoden vanhempi tytär ja nautti myös jonkin aikaa nollaprosenteista ennakonpidätyksessä ja nyt kun on vakkariduunissa niin on suorastaan järkyttynyt siitä miten paljon ennakonpidätystä pitää maksaa :D. Olen todella iloinen siitä, että lapsi säännöllisesti tsekkailee veroprosenttiaan ettei mene yli ja koen äitinä onnistumisen tunteita. 

Tosi kiva, että ap:n lapsi sai hyvän kokemuksen! Siitä se itsenäistyminen lähtee!

Siis sun nuori oikeasti kieltäytyy työstä, ettei tarvitse maksaa veroja kuin minimi vai mitä selität? Mun lapsi on 28 v ja vero% on 31 eikä hän kieltäyty bonuksista, kun niitä tulee maksuun.

Sori, lonkero nro 3 menossa kun lomalla olen. Siis tsekkailee sitä tulorajaansa ettei mene nykyisen prosentin yli ja päivittelee prosenttiaan tiuhempaan kuin olisi ehkä tarpeenkaan. Eli ei vieroksu töitä, päinvastoin. 

Vierailija
24/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kateellinen?

Vierailija
25/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ollut tollaisia kokemuksia :D Ja sit eka kunnon työpaikka oli sellainen et "ihmettelin" kun saa 8 tuntia päivässä jotain tekemistä itselle ja siitä vielä maksetaan 😅

Vierailija
26/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuulostaa oudolta, että 18-vuotiaanakaan vielä ei ole millään tasolla selvillä palkkatasoista tai edes siitä, että töistä tosiaan maksetaan ihan rahaa. Itselle tämä oli selvää jo noin 10-vuotiaana. Palkkatasoista oli jonkinlainen käsitys noin 15-vuoden iästä lähtien kun ensimmäisiä töitä hain. 

Vierailija
27/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan 4500€/kk ja ihmettelen vielä nelikymppisenäkin sitä että miksi veroihin ja muihin tiluliluihin siitä katoaa 1600€?

Miksi minun pitää maksaa veroja saman verran mitä joku toinen tienaa palkkaa?

Pääsenkö sillä terkkarissa jonon ohi tai onko asfalttini sileämpää?

Ehkei, vaan sen sijaan saan maksaa päivähoidosta yms kunnallisista palveluista maksimit, jotta pienituloiset saavat nekin ilmaiseksi.

Vierailija
28/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tienaan 4500€/kk ja ihmettelen vielä nelikymppisenäkin sitä että miksi veroihin ja muihin tiluliluihin siitä katoaa 1600€?

Ehkei, vaan sen sijaan saan maksaa päivähoidosta yms kunnallisista palveluista maksimit, jotta pienituloiset saavat nekin ilmaiseksi.

Vaihda hyvä ihminen pienituloiseen työhön niin ei tarvitse kadehtia sitä, että joku saa 1600€/kk palkkaa :D

Vierailija
29/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten vaikka saisikin? Antaa nuoren iloita

Sitä, että kyllähän se palkka tuntuu hyvältä, kun elämä on ilmaista. Ja kyseessä ei ole lapsi, vaan aikuinen. Minun äidilläni oli tuon ikäisenä 2 lasta, ikäeroa 10 kk 25 päivää. Se tietysti on hyvä, että tykkää työstään. Minä olin 70-luvulla 14-vuotiaana kotiapulaisena perheessä, johon syntyi silloin kesällä vauva, ennestään yksi lapsi oli. Hoidin lapset ja tein kotityöt. Tänään varmaan sosiaaihuolto puuttuisi peliin. Yrittääkö aloittaja jotenkin painaa alas työttömiä, tuli semmoinen fiilis.

Yrittääkö tämän kirjoitta lytätä ap:ta ja hänen lastaan? Olin minäkin kotona asuessani iloinen kun sain kolmen viikon tutustu työelämään ja tienaa -jaksosta olikohan 400e. Miksei saisi olla vaikka asuisikin kotona. Nyt aikuisena työttömyyden jälkeen olen myös iloinen matalapalkka-alan palkastani. Et muuten ole mitenkään parempi ihminen vaikka olisit painanut töitä tehtaassa 5-vuotiaasta, eikä äitisi sen enempää kun on tehnyt lapset teini-ikäisenä.

Vierailija
30/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kuulostaa oudolta, että 18-vuotiaanakaan vielä ei ole millään tasolla selvillä palkkatasoista tai edes siitä, että töistä tosiaan maksetaan ihan rahaa. Itselle tämä oli selvää jo noin 10-vuotiaana. Palkkatasoista oli jonkinlainen käsitys noin 15-vuoden iästä lähtien kun ensimmäisiä töitä hain. 

Mistä oikein päättelit että ap:n lapsi ei olisi tiennyt että työstä saa palkkaa? Miksi jotkut palkkatasot pitäisi tietää jos ei ole ennen ollut töissä? Papukaijamerkki laitettu sulle postiin.

Vierailija
31/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä oikein päättelit että ap:n lapsi ei olisi tiennyt että työstä saa palkkaa? Miksi jotkut palkkatasot pitäisi tietää jos ei ole ennen ollut töissä? Papukaijamerkki laitettu sulle postiin.

No jos ihmettelee palkansaantia, silloin todennäköisesti ei ole ollut tietoinen, että työstä maksetaan palkkaa. Ja jokainen vähänkään asioista perillä oleva vanhempi opettaa lapselleen ennen kesätöihin hakemista, mikä on palkkataso, johon kannattaa suostua ja mikä ei. Nuori itsekin voi näin internetin aikakaudella helposti tutustua aiheeseen. Ihan perustason asioita, joita tietämällä osaa pitää kiinni oikeuksistaan. 

Vierailija
32/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan joskus 10 vuoden iässä selvittäneeni kuntien ja valtion palkkataulukot (silloin oli vielä Y-palkkoja), osasin ikälisäsysteemit ja tiesin, mitä bussikuski tienaa (siihen aikaan palkat oli työpaikkailmoituksissa). Luulin, että jokaiselle lapselle nuo asiat olivat itsestäänselviä ja hämmennyin, kun luokkakaveir luuli opettajan tienaavan miljoonia kuukaudessa.

Vierailija
33/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt yhtään ymmärrä ap:n viestiä.

Muistan itse saman tunteen kun pääsin ekaan "oikeaan" työpaikkaan. Muistan, kun pyöräilin kotiin ja ajattelin, että kyllä olen onnellinen, kun saan niin valtavasti rahaa. Olin tuolloin n. 24 v ja asuin avoliitossa. Palkka oli pieni, mutta tuntui isolta opintorahaan ja osa-aikatöihin verrattuna.

Vierailija
34/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin ihan innoissani ekassa kesätyöpaikasss, kun tienasin 1395€/kk :) seuraavana kesänä se jo nousi 1752€/kk. Oli ihan huikee palkka, todella iso enkä edes tiennyt mihin niitä rahoja tunkea. Niin, asuin kotona vielä...

Mutta! Kun muutin kotoa pois 12-vuotta sitten, palkkani oli 1556€/kk. Vuokra 48 neliöisestä kaksiosta 486€/kk. Siitäkin jäi ihan sikana käteen ja sain säästöön aika paljon siltä vuodelta. Tsekkasin nyt, niin tuossa kämpässä missä silloin asuin, niin vuokra on nykyään 700€/kk ja samasta hommasta alotuspalkka (joka mulla oli tuo 1500) on 1650€ :D ei ihan samaan tahtiin ole noussut...

Vierailija
35/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleeni pikkuveljeni, joka myös oli tyytyväinen kesätöiden palkkaan. Päätti jäädä asumaan vanhemmilleni laskiessaan, että jos hän saa x euroa kuukaudessa ja vanhemmat maksavat kaiken elämisen ei kannata muuttaa muualle. Äitii ohjasi hänet itsenäistymään omaa asuntoonsa ja miettimään raha-asiat uudelleen.

Meillä velipoika osti asunnon, mutta ei muuttanutkaan itse vaan laittoi vuokralle ja jäi mamman lihapatojen äärelle. Kohta saa säästöillään ostettua toisen sijoituskämpän.

Aika vässykkä jos mamman hoivista ei uskalla lähteä.

Vierailija
36/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo harmittaa, niin kai voit mennä pienempipalkkaisiin töihin tai siirtyä osa-aikaiseksi.

Vierailija
37/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleeni pikkuveljeni, joka myös oli tyytyväinen kesätöiden palkkaan. Päätti jäädä asumaan vanhemmilleni laskiessaan, että jos hän saa x euroa kuukaudessa ja vanhemmat maksavat kaiken elämisen ei kannata muuttaa muualle. Äitii ohjasi hänet itsenäistymään omaa asuntoonsa ja miettimään raha-asiat uudelleen.

Meillä velipoika osti asunnon, mutta ei muuttanutkaan itse vaan laittoi vuokralle ja jäi mamman lihapatojen äärelle. Kohta saa säästöillään ostettua toisen sijoituskämpän.

Aika vässykkä jos mamman hoivista ei uskalla lähteä.

Älä sano. Isäni mielestä olisi ollut vain fiksua, että olisin asunut äidin luona koko ajan. Hän pahoitteli usein sitä, että hänen vanhempansa "ajoivat" lapsensa kotoa maailmalle rippikoulun jälkeen.

Vierailija
38/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu. Itse olen joskus miettinyt että mulla oli niin huonoja kokemuksia ensimmäisestä palkkatyöstä että toivon että tämän päivän nuoria ei enää niin kohdella. Täysin alipalkattua ja hirveetä kyykyttämistä. Tänä päivänä en katselisi päivääkään sellaista menoa.

Vierailija
39/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan joskus 10 vuoden iässä selvittäneeni kuntien ja valtion palkkataulukot (silloin oli vielä Y-palkkoja), osasin ikälisäsysteemit ja tiesin, mitä bussikuski tienaa (siihen aikaan palkat oli työpaikkailmoituksissa). Luulin, että jokaiselle lapselle nuo asiat olivat itsestäänselviä ja hämmennyin, kun luokkakaveir luuli opettajan tienaavan miljoonia kuukaudessa.

🤣

Vierailija
40/58 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kotona ylppäreiden aikaan ja tienasin tehtaassa puolen vuoden aikana noin 10000e. Se tuntui ihan mielettömän isolta summalta, kun aikasiemmin säästöt koko nuoruusajalta oli 200e luokkaa. Noh sillä sai biletettyä ihan kunnolla kun yliopisto-opinnot alkoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi