Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla pienet lapset ja jaksaminen koetuksella! Mitä ajattelet lähisukulaisesta, joka kieltäytyy hoitoavusta, vaikkei hällä ole muuta menoa tai tekemistä?

Vierailija
29.06.2023 |

Olen itse tuo lähisukulainen. Omat lapset ovat jo parikymppisiä ja tarvitsen omaa aikaa kesälomalla palautuakseni työvuodesta. En ole enää samalla tavalla "pikkulapsivirittynyt" ja viihdyttäjämoodissa kuin 15-20 vuotta sitten. Oma pikkulapsiaika on ohi ja elämänrytmi muuttunut aivan totaalisesti. Otettiin paljon lähisukulaisten lapsia meille hoitoon, kun omat olivat pieniä. Silloin se oli se ja sama oliko omien kolmen lapsen lisäksi jaloissa pyörimässä neljä vai seitsemän lasta. Siinä ne menivät samalla.

Nyt haluan nukkua pitkään, maata sohvalla, valvoa myöhään, lukea rauhassa kirjaa. Oma perhetilanne sallii tämän. Minulle soitetaan kuitenkin jatkuvalla syötöllä lastenhoitoapupuheluita. Ottaisinko hoitoon päiväksi, yöksi, viikonlopuksi, kun minulla ei ole nyt muuta menoa ja olen lomalla. Ovat niin väsyneitä nuo pikkulasten vanhemmat, etteivät jaksa.

Miten tässä nyt pitäisi olla? En jaksa. Olen ollut viikon lomalla ja hoitanut niistä kolmena päivänä ja kahtena yönä lähisukulaisten pieniä. En jaksa lomalla herätä aamukuudelta, kun normaalisti heräisin vasta kymmeneltä. Jää yöunet vähiin, kun en illalla mene kahdeksalta nukkumaan. En jaksa leikittää koko päivää pieniä lapsia. En jaksa vastailla tuhansiin kysymyksiin koko päivän, en ehdi ajatella omia ajatuksia ollenkaan. En jaksa sitä, että joku hakkaa vessan ovea, kun olen asioilla.

Olen mielestäni ansainnut oman aikana tässä iässä. Lapset aikuisia, ei vielä omia lapsenlapsia. Olenko itsekäs?
Ja siis näitä pieniä sisarusten ja serkkujen sukulaislapsia lähipiirissä on 25, eli ei ole kyseessä mikään kerta kesässä -juttu, vaan helposti koko lomani menisi näiden lasten hoitamiseen, jos vain suostuisin kaikkeen.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodostuuko identiteettisi siis muiden mielipiteistä? Jos sukulaiset suuttuu, koet olevasi jotenkin huono ihminen?

Nyt nainen kasvata se selkäranka ja opi sanomaan ei. Satunnaisesti päivän tai kaksi voi lomallaan toisen lapsia hoitaa. Kohtuutonta edes vaatia muuta. Sinua käytetään hyväksi, koska sinä itse sallit sen.

Vierailija
102/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa mutta eipä sille mitään voi, ei ole toisen velvollisuus hoitaa lapsiani. Toki toivoisin, että saisi joskus apua raskaina päivinä.

Tää ei taas liity aloitukseen millään muotoa! Ap on JO lomallaAN hoitanut useampaakin sukulaislasta. Pitäiskö hoitaa ne kaikki 25!? Älkää hitossa tehtailko niitä lapsia, jos jaksamisenne on sukulaisista kiinni. Argh!, millaisia itsensä säälijiä ja mielensä pahoittajia tää ketju täynnä 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen hankkii sen verran rasitteita, kuin jaksaa hoitaa. Ei ole muiden tehtävä hoitaa vieraita lapsia.

Vierailija
104/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan siskoni tyttären poikaa joka tiistai ilta ja minulla on 6 iltaa viikossa elää vain itseäni varten. 

🥇, ole hyvä! Urheudesta mitali, kun oot niin ihqu ja välittävä. Lukisitko ihan uudestaan ap:n kirjoituksen, ajatuksella 👍🏻. Tuu sen jälkeen keulimaan 😊

Vierailija
105/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jokaisella aikuisella on vanhemman velvollisuus olla lasten puolella. Yritä edes asettua niiden lasten asemaan. Tuolla on tavaton määrä lapsia ja nuoria joilta puuttuu aikuisten itsekkyyden takia kodin turva ja hoiva kokoaan.

Otetaan esim tämä katurikollisuus. 90-luvulla poliisi, eri järjestöt, jne jalkautui sinne kadulle ja jengit kyllästyi kun kadulla oli enemmän aikuisia kuin nuoria. 

Nyt kun havaitsemme vanhemmissa esim jaksamisvajetta istumme näyttöpäätteen takana kirjoittamassa mitä kaikkea heissä on vikana ja väärin sen sijaan, että kysyisimme miten voisimme auttaa.

Minä olen vähän myös huolissani siitä, miksi sinä aikuinen ihminen olet niin väsynyt ettet jaksa antaa lapselle syliä, jonka hän ansaitsee? Ruokavalio, liikunta ja lepo?

Haloo, sulla ei ole nyt kaikki kotona. Ei ole kenenkään velvollisuus hoitaa toisten lapsia oman jaksamisen kustannuksella.

Vierailija
106/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAAS? Miten tämä toistuu joka kesä?

Vierailija
107/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ottaisin tosi mielelläni lapsia hoitoon (ja välillä sukulaislapsia käykin yökylässä). Sillon kun lapsi on hoidossa niin mä vastaan aikatauluista ja tekemisistä ja mulla ja lapsella on hauskaa.

Tämän sijaan monet kuitenkin haluaa että joko 1) tulen heille tiettyyn aikaan tekemään tietyt asiat tietyllä aikataululla heidän lasten kanssa (menette puistoon, ruoka klo 11:30, päiväunet klo 13-14) tai 2) haluavat että keksin heidän lapselleen jotain hauskaa tekemistä joko meillä tai kaupungilla ja sen on oltava hauskaa MYÖS vanhemman mielestä, ja jälleen tekemisen pitää pyöriä vanhemman aikataulun mukaan ja esim. pitää tarjota sitä ruokaa mitä vanhempi yleensä syöttää.

Lasten kanssa on mukavaa mutta vanhempien viihdytys ja miellyttäminen siinä samalla ei ole. En tykkää ku vaatimukset on niin korkealla...

Mulla sama kokemus. Vaikka lapsi olisi ihana, niin vanhempi haluaa sanella kaiken ja opettaa saman mallin lapselleen. Tuloksena lapsi, joka syö vain tiettyä, tietyllä tavalla tehtyä ruokaa, määrää mitä katsellaan televisiosta jne. Vanhempi siis alkaa lapsensa kanssa sanelemaan, miten hoitajan tulee kotonaan olla. Jotain rajaa sentään.

On melko raskasta, kun ei omassa kodissaan saa katsoa muuta kuin lasten ohjelmia, syödä lapselle mieluisia ruokia, tehdä mitään omia asioita jne. Aivan hulluja vaatimuksia ilmaisesta hoidosta ja pientä narsistiahan tuossa ollaan kasvattamassa.

Vierailija
108/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäyttö ei lopu ellet itse pane sille pistettä. Saavutetuista eduista eivät tule luopumaan mukisematta.

Noin se menee, mutta niin sen pitää mennäkin, että loppu sinun on tehtävä tuosta touhusta.

Johdonmukaisesti kieltäydy jatkossa olemaan hoitotäti ihan niille kaikille. Lopulta asia menee perille.

Vierailija
109/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen hankkii sen verran rasitteita, kuin jaksaa hoitaa. Ei ole muiden tehtävä hoitaa vieraita lapsia.

Se mitä olen elämässä valitettavasti oppinut on,että hyväksikäyttäjiä on paljon. Ne oikein haistavat kiltin uhrin. Tietävät että tämä kärsii kieltäytyessään jostain pyydetystä palveluksesta.

Sinun on vain kieltäydyttävä -ei selityksiä.

Hyväksikäyttäjä löytää uuden uhrin,voit olla varma. Ei ne pulaan jää. Älä missään nimessä pyörrä päätöstäsi kun sen kerran olet sanonut.

Kerron esimerkin. Mieheni ex työkaveri pyysi että mieheni veisi hänen poikansa kalastamaan kesälomalla useita kertoja. Poika niin tykkäisi opetella kalastamaan. Mieheni sanoi, että venettä ja kalavehkeitä saa lainaan, mutta eiköhän se ole oman isän homma opettaa poika kalastamaan. Kun sen sanoi jämäkästi niin ruinaus loppui siihen. Isä itse oli siis lomalla, mutta ei olis mihinkään kalareissulle tullut mukaan.

Tarkoituksena oli työntää poika pois silmistä - sääliksi kävi poikaa kyllä.

Vierailija
110/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hoitanut omasi. Muuta ei tarvitse jaksaa. Mua on yritetty syyllistää samasta, vaikka syyllistäjä ei tarjonnut itse apua koskaan. En tarvinnutkaan. Hyvin pärjäsimme ilmankin.

Vierailija
111/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaikka MLL tai vastaavan lastenhoitopalvelun puh. numero lapulle ylös hoitopaikan kysyjiä varten. Tarkoitan siis sitä, että ihan kaikki ei tajua vihjeistä tai suoraan sanomalla, että en ota hoitoon ketään.

Kun kehoitat soittamaan palveluntarjoajalle, niin luulisi menevän jo perille.

Vierailija
112/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaikka MLL tai vastaavan lastenhoitopalvelun puh. numero lapulle ylös hoitopaikan kysyjiä varten. Tarkoitan siis sitä, että ihan kaikki ei tajua vihjeistä tai suoraan sanomalla, että en ota hoitoon ketään.

Kun kehoitat soittamaan palveluntarjoajalle, niin luulisi menevän jo perille.

Vierailija
113/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut tuollaista. Toisaalta on vain 1 potentiaalinen lähisukulainen jonka huomaan edes haluaisin laittaa eli äitini. Ei kieltäytynyt koskaan tai tosi harvoin jos itsellä oli menoa, tosin en pyydäkään enää paljon koskaan koska ei tarvetta, ja hän jo iäkkäämpi.

Vierailija
114/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muodostuuko identiteettisi siis muiden mielipiteistä? Jos sukulaiset suuttuu, koet olevasi jotenkin huono ihminen?

Nyt nainen kasvata se selkäranka ja opi sanomaan ei. Satunnaisesti päivän tai kaksi voi lomallaan toisen lapsia hoitaa. Kohtuutonta edes vaatia muuta. Sinua käytetään hyväksi, koska sinä itse sallit sen.

No, jos pyytää aina apua niin pitää myös kestää se, että työpaikoilla kahvitauoilla jutellaan, että sen niminen äiti lähti joka pe ja la karaokebaariin ja lapsi häiritsi koko ajan naapurin äitiä ja tämän lapsia eli pitää kestää se, että koko kaupunki tietää, että jätit lapsesi heitteille ja olit maailman paskin äiti.

Vierailija
115/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos pyytää aina apua niin pitää myös kestää se, että työpaikoilla kahvitauoilla jutellaan, että sen niminen äiti lähti joka pe ja la karaokebaariin ja lapsi häiritsi koko ajan naapurin äitiä ja tämän lapsia eli pitää kestää se, että koko kaupunki tietää, että jätit lapsesi heitteille ja olit maailman paskin äiti.

On varmasti kiva antaa lapsen koko ajan soitella naapurin ovikelloa ja pyytää ruokaa jne. mutta pitää sitten kestää koko loppuelämän, että susta jutellaan, että jätit lapsesi hoitamatta ja lapsesi oli heitteillä täysin naapureiden varassa.

Vierailija
116/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti kiva antaa lapsen koko ajan soitella naapurin ovikelloa ja pyytää ruokaa jne. mutta pitää sitten kestää koko loppuelämän, että susta jutellaan, että jätit lapsesi hoitamatta ja lapsesi oli heitteillä täysin naapureiden varassa.

Niitä perheitä tosiaan on, joiden mukulat kulkee naapurustossa. Minun naapurissa oli perhe, jonka luokse meni joka päivä toisen perheen lapsi. Siinä ne hengaili minunkin ovella kerjäämässä sitä ja tätä. Sitte parin vuoden päästä ne vonkasi jo päästä meille kylään. Meillä ei ole omia lapsia. 

Siinä vaiheessa sanoin naapurin rouvalle, että en minä ota lapsia meille kylään ollenkaan. Ei meitä kiinnosta omassa kotona seurustella pikkupenikoitten kanssa. Muijalla jäi haavi auki, eikä vastannut mitään.

Vierailija
117/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen äiti tässä hei. Minä en ole missään vaiheessa odottanut, että lapsiani hoitaa kukaan muu kuin minä ja puolisoni. Me halusimme ja saimme lapsia ja heidät hoidamme. 

Emme siis odota, että kummankaan isovanhemmat, sisarukset puolisoineen, lastemme kummit tai ystävämme puolisoineen hoitaisivat kolmikkoamme. Olemme iloisia, kun isovanhemmat tai joku muu lasten lähipiiristä haluaa viettää heidän kanssaan aikaa. 

Eli ap, jos soittaisin sinua vastaavalle lähipiirissäni ja pyytäisin apua lasten hoidossa, tarkoittaa se, että todellakin sitä tarvitsen, se olisi poikkeus ja harvinaisuus ja pitäisin huolen siitä, että myös olisimme yhtä lailla auttamassa sinua, kun sitä jossakin tilanteessa tarvitset. 

Minusta sinulla ei siis ole mitään velvollisuutta auttaa niiden lasten hoidossa, jotka eivät ole omasi tai lapsenlapsiasi. Lastenlapsienkin kohdalla pidän tärkeänä sitä, etteivät isovanhemmat rasita itseään liikaa, vaan tekevät voimiensa mukaisesti ja itse harkitsevat, että voivatko auttaa vai eivät ja tekevät sen mukaisesti. Ei kenenkään pitäisi odottaa, että sukulainen rientää apuun, vaikka tällä olisi aikaa, voimia ja mahdollisuus. Oikeat hätätapaukset ovat asia ihan erikseen.

Vierailija
118/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittajalla on ollut useamman eri perheen lapsia kylässä, niin millä perusteella muut ovat härskejä hyväksikäyttäjiä? Eli jos ymmärsin oikein, niin lapsia on aloittajan lähipiirissä paljon. Eri perheet pyytävät aloittajaa hoitamaan lapsiaan, kokonaisuudesta muodostuu iso taakka.

Muut eivät ole hyväksikäyttäjiä tässä tapauksessa, vaan aloittaja itse ei sano nyt ei onnistu. Ei ole muiden ihmisten velvollisuus miettiä, mitä kaikkia mahdollisia rasitteita tai tekemistä aloittajalla on. On ihan ok kysyä kohteliaasti pystytkö hoitamaan meidän lapsia ens viikolla tms. On aloittajan oma vika, jos hän vastaa kyllä, vaikka ei haluaisi hoitaa. Ei muut ihmiset voi tietää, että sanot kyllä mutta tarkoitat ei.

Kurja tilanne kaikille osapuolille, mutta pelkästään aloittajan oma vika!

Hyvä, että huomaat, että sinun on vaikea sanoa ei. Nyt voit alkaa harjoitella! Loppuelämästäsi tulee parempi, ja uusien taitojen opettelu pitää aivot virkeänä.

Vierailija
119/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole velvollinen millään tavalla. Auttaisin jos olisi joku hätätilanne kyseessä, mutta siitähän tässä ei ollut kysymys.

Niin meillä ei ole velvollisuuksia, ainoastaan oikeuksia. 

Ihan tosissasiko tulet kilittämään että lasten ottaminen hoitoon on VELVOLLISUUS? Eisss...

Jokaisella lapsella on oikeus hyvään elämään ja kasvuun ja sen on meidän aikuisten loputon tehtävä pitää heistä huoli. Minä olen tässä asiassa lasten puolella, en aikuisten jotka tyydyttävät niitä omia narsistisia tarpeitaan. Kiitos tielle jokaiselle, jotka nyt piditte mielipidettäni yllä. 

Narsistista on lisääntyä maapallolla joka tulvii ihmisiä, ja sitten vielä olettaa että joku muu hoitaa ja huoltaa sen oman seksijätteen. Kuvottava ajatusmaailma. Hoida omasi jos olet kämmännyt äläkä vikise. Vanhempi joka ei lastaan hoida, ansaitsee lapsensa huostaanoton.

Vierailija
120/120 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaminen on välillä kortilla, mutta en kehtaa kuin harvakseltaan (2 krt vuodessa) kysyä isovanhempien apua. He aina toitottavat, kuinka haluavat lapsen hoitoon, mutteivät tee asialle mitään eli kysy suoraan. Olen sitten ymmärtänyt näistä kierrellen kaarellen -haluista, että kunhan sanovat. Siispä en myöskään kehtaa heille lasta "työntääkään".

Terveisiä vaan isovanhemmille, ottakaa osaa lastenhoitoon, jos yhtään nappaa tukea omaa jälkikasvuanne. Emme pakota, mutta olisihan se kiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme