Te, joilla pienet lapset ja jaksaminen koetuksella! Mitä ajattelet lähisukulaisesta, joka kieltäytyy hoitoavusta, vaikkei hällä ole muuta menoa tai tekemistä?
Olen itse tuo lähisukulainen. Omat lapset ovat jo parikymppisiä ja tarvitsen omaa aikaa kesälomalla palautuakseni työvuodesta. En ole enää samalla tavalla "pikkulapsivirittynyt" ja viihdyttäjämoodissa kuin 15-20 vuotta sitten. Oma pikkulapsiaika on ohi ja elämänrytmi muuttunut aivan totaalisesti. Otettiin paljon lähisukulaisten lapsia meille hoitoon, kun omat olivat pieniä. Silloin se oli se ja sama oliko omien kolmen lapsen lisäksi jaloissa pyörimässä neljä vai seitsemän lasta. Siinä ne menivät samalla.
Nyt haluan nukkua pitkään, maata sohvalla, valvoa myöhään, lukea rauhassa kirjaa. Oma perhetilanne sallii tämän. Minulle soitetaan kuitenkin jatkuvalla syötöllä lastenhoitoapupuheluita. Ottaisinko hoitoon päiväksi, yöksi, viikonlopuksi, kun minulla ei ole nyt muuta menoa ja olen lomalla. Ovat niin väsyneitä nuo pikkulasten vanhemmat, etteivät jaksa.
Miten tässä nyt pitäisi olla? En jaksa. Olen ollut viikon lomalla ja hoitanut niistä kolmena päivänä ja kahtena yönä lähisukulaisten pieniä. En jaksa lomalla herätä aamukuudelta, kun normaalisti heräisin vasta kymmeneltä. Jää yöunet vähiin, kun en illalla mene kahdeksalta nukkumaan. En jaksa leikittää koko päivää pieniä lapsia. En jaksa vastailla tuhansiin kysymyksiin koko päivän, en ehdi ajatella omia ajatuksia ollenkaan. En jaksa sitä, että joku hakkaa vessan ovea, kun olen asioilla.
Olen mielestäni ansainnut oman aikana tässä iässä. Lapset aikuisia, ei vielä omia lapsenlapsia. Olenko itsekäs?
Ja siis näitä pieniä sisarusten ja serkkujen sukulaislapsia lähipiirissä on 25, eli ei ole kyseessä mikään kerta kesässä -juttu, vaan helposti koko lomani menisi näiden lasten hoitamiseen, jos vain suostuisin kaikkeen.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee toiselle se, minkä toivoisit itsellesi tehtävän.
En toivo olevani rasite lähisukulaisilleni.
ap
Pidä se mielessä kun olet itse heikko ja tarvitset apua.
Miksi olisin heikko? Palvelut voi aina ulkoistaa ja ostaa ne suoraan palvelujen tarjoajilta.
Tällä kertaa syyllistämisesi ei onnistunut, vai olisitko halunnut minun potevan jotain omantunnon tuskia? Haha! Nou way!
Haluatko yrittää syyllisyys-katkeruus-kärsimys teoriaasi uudestaan?
Voi meidän pientä. Pitää uhoa ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla kun ei oikeassa elämässä muut ajaa yli joka mutkassa uudelleen ja uudelleen.
Vinkki!
Ainoastaan otettu lääke auttaa. Päivitä annostus!
Minä olen mummu, nyt vasta 70-vuotiaana, yhdessä rysäyksessä monta pientä kuopuksen perheeseen, kuopus itse jo 40 v. Olen ihan poikki lasten hoitamisesta. Rakkaita ovat, mutta nyt tein stopin, sanoin, että vain hätätilassa tulen hetkeksi, en sen takia, että vanhemmat pääsevät bilettämään. Riemuhan siitä repesi, mutta eipä siinä kyllä minä tämän kestän.
Vierailija kirjoitti:
No alat rajaamaan tätä joukkoa. Jos on 25 potentiaalista hoidettavaa, niin serkkujen lapset ulos ekana. Sanot heille, että hoitavat toinen toisensa lapsia, kuten te teitte, kun teillä oli lapset pieniä.
Keskität voimavarasi siihen, että autat sitä perhettä, joka oikeasti eniten apua tarvitsee. Niissä rajoissa, kun sinulla onnistuu. Ei koko lomaa tai edes puoliakaan siitä tarvitse uhrata. Sano vaikka, että otat päiväksi, mutta yöksi et ota omien univaikeuksiesi takia. Tai sanot itkevälle siskolle, että otat sitten kun olet saanut itse levättyä. Vaikka yöksi loman viimeisellä viikolla.
Ei sinusta ole apua tuleville lapsenlapsillekaan, jos nyt poltat itsesi loppuun.
Voit myös ehdottaa esim. että sisarruksesi palkkaavat teidän nuoria viikoksi lapsenhoito tehtäviin.
Tässä oli hyviä ehdotuksia. Tilanne selkeästi on vaikea, mutta ei se ratkea sillä että AP taipuu vain hoitamaan sukulaisten lapsia ja tietenkin ensisijassa tilanteen ratkaiseminen on lasten vanhempien asia eikä AP:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi olisin heikko? Palvelut voi aina ulkoistaa ja ostaa ne suoraan palvelujen tarjoajilta.
Tällä kertaa syyllistämisesi ei onnistunut, vai olisitko halunnut minun potevan jotain omantunnon tuskia? Haha! Nou way!
Voi meidän pientä. Pitää uhoa ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla kun ei oikeassa elämässä muut ajaa yli joka mutkassa uudelleen ja uudelleen.
Vinkki!
Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Jos itsetunto ja tunnetaidot eivät pääse kehittymään niitä on vaikea muuttaa myöhemmin.
Jos ja kun lähisukulainen kieltäytyy nii hänellä varmasti on siihen pätevä syy. Se on usein epävarmuus että ei selviä hommasta, ei osa ta ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vinkki!
Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa. Jos itsetunto ja tunnetaidot eivät pääse kehittymään niitä on vaikea muuttaa myöhemmin.
Persoonallisuus häiriöt ovat kroonisia, eikä niistä parannuta. Suurin osa tämänkin ketjun kirjoittajista on lapsuutensa tuloksia. Milloin tulee se vastuullinen sukupolvi joka korjaa aiempien sukupolvinen virheet?#itsekkyys
Sanot vain reippaasti ettei sovi. Minullakin kaksi pientä lasta ja lomani ajaksi pyydettiin että olisin 10 päivänä ottanut yhden lapsen hoitoon ja jopa palkkaa 11 euroa tunti mutta en suostunut, haluan lomailla oman perheeni kanssa.
Oletko pitänyt siis ilmaista täyshoitolaa kotonasi?
Hyvä, että ymmärrät viheltää pelin poikki.
Ne taitaa olla köyhiä sukulaisia, kun ei ole varaa hoitajaan kotiin tai päivähoitomaksua maksaa.
En minäkään ottaisi sisarusteni lapsia hoitoon, puhumattakaan serkkujen lapsista. Ehkä kerran vuodessa tms. Minullakin jo omat isoja, siivoavat jälkensä ja tekevät ruokansa jos ovat kotona käymässä. Saan nukkua pitkään, harrastaa, töissä pitää vielä jaksaa kauan. Ja nuo nykyajan lapset on niin sairaan villejä ja puolella on adhd tms.
Miksi haluaisin olla taas väsynyt niinkuin silloin kun omat oli pieniä? Miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vinkki!
Persoonallisuus häiriöt ovat kroonisia, eikä niistä parannuta. Suurin osa tämänkin ketjun kirjoittajista on lapsuutensa tuloksia. Milloin tulee se vastuullinen sukupolvi joka korjaa aiempien sukupolvinen virheet?#itsekkyys
Niin kauan kun syntyvyyden lasku on laskeva meillä on se vastuullinen sukupolvi.
Et ole velvollinen millään tavalla. Auttaisin jos olisi joku hätätilanne kyseessä, mutta siitähän tässä ei ollut kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Et ole velvollinen millään tavalla. Auttaisin jos olisi joku hätätilanne kyseessä, mutta siitähän tässä ei ollut kysymys.
Niin meillä ei ole velvollisuuksia, ainoastaan oikeuksia.
Mä ottaisin tosi mielelläni lapsia hoitoon (ja välillä sukulaislapsia käykin yökylässä). Sillon kun lapsi on hoidossa niin mä vastaan aikatauluista ja tekemisistä ja mulla ja lapsella on hauskaa.
Tämän sijaan monet kuitenkin haluaa että joko 1) tulen heille tiettyyn aikaan tekemään tietyt asiat tietyllä aikataululla heidän lasten kanssa (menette puistoon, ruoka klo 11:30, päiväunet klo 13-14) tai 2) haluavat että keksin heidän lapselleen jotain hauskaa tekemistä joko meillä tai kaupungilla ja sen on oltava hauskaa MYÖS vanhemman mielestä, ja jälleen tekemisen pitää pyöriä vanhemman aikataulun mukaan ja esim. pitää tarjota sitä ruokaa mitä vanhempi yleensä syöttää.
Lasten kanssa on mukavaa mutta vanhempien viihdytys ja miellyttäminen siinä samalla ei ole. En tykkää ku vaatimukset on niin korkealla...
Hyväksikäyttäjät pitää itsestään selvänä, että et pysty kieltäytymään.
Itse lopetin sisarusteni penskojen ilmaisen hoitamisen aikoinaan kertaheitolla.
Älämölöhän siitä seurasi. " mitä sinulle tapahtui vuonna 2000"- kummasteluja.
Harmittaa mutta eipä sille mitään voi, ei ole toisen velvollisuus hoitaa lapsiani. Toki toivoisin, että saisi joskus apua raskaina päivinä.
Minä hoidan siskoni tyttären poikaa joka tiistai ilta ja minulla on 6 iltaa viikossa elää vain itseäni varten.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ottaisi sisarusteni lapsia hoitoon, puhumattakaan serkkujen lapsista. Ehkä kerran vuodessa tms. Minullakin jo omat isoja, siivoavat jälkensä ja tekevät ruokansa jos ovat kotona käymässä. Saan nukkua pitkään, harrastaa, töissä pitää vielä jaksaa kauan. Ja nuo nykyajan lapset on niin sairaan villejä ja puolella on adhd tms.
Miksi haluaisin olla taas väsynyt niinkuin silloin kun omat oli pieniä? Miksi pitäisi?
Jatkan vielä. Ei ole kyse siitä ettenkö haluaisi, lapset on ihania ja jokainen sukulaislapsikin hieno oma persoonansa. Mutta en vain jaksa, jos joku herää viideltä leikkimään, en ole moneen päivään kunnossa tekemään mitään järkevää, edes oikeasti turvallisesti hoitamaan niitä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meillä ei ole velvollisuuksia, ainoastaan oikeuksia.
Ihan tosissasiko tulet kilittämään että lasten ottaminen hoitoon on VELVOLLISUUS? Eisss...
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä: saatiin itse lapset nuorena ja tällöin isovanhemmat auttoivat sen, mitä pystyivät. Mielestäni se kuuluukin isovanhemmuuteen haluta olla omien lastenlasten kanssa tekemisissä.
ap
Ei se kuulu isovanhemmille yhtään enempää kuin muille sukulaisille, eikä isovanhemmat voi edes vaikuttaa omien lastenlastensa syntymishetkeen.
Mutta onhan se sinun kannalta ollut kätevää, että ovat auttaneet. Mutta jos sinä olet sitä mieltä, että isovanhempien kuuluu olla lastenlasten kanssa tekemisissä, niin silloin sen luulisi kuuluvan velvollisuuksiin oli ikä mikä tahana. Joten määrää omat vanhempasi sisarustesi avuksi, hopi hopi.
Kuulostat hieman itsekkäältä.
Lastensuojelussa on huutava pula niistä välittävistä aikuisista. Tuhannet lapset odottaa sijaisperheitä, jne.