Te, joilla pienet lapset ja jaksaminen koetuksella! Mitä ajattelet lähisukulaisesta, joka kieltäytyy hoitoavusta, vaikkei hällä ole muuta menoa tai tekemistä?
Olen itse tuo lähisukulainen. Omat lapset ovat jo parikymppisiä ja tarvitsen omaa aikaa kesälomalla palautuakseni työvuodesta. En ole enää samalla tavalla "pikkulapsivirittynyt" ja viihdyttäjämoodissa kuin 15-20 vuotta sitten. Oma pikkulapsiaika on ohi ja elämänrytmi muuttunut aivan totaalisesti. Otettiin paljon lähisukulaisten lapsia meille hoitoon, kun omat olivat pieniä. Silloin se oli se ja sama oliko omien kolmen lapsen lisäksi jaloissa pyörimässä neljä vai seitsemän lasta. Siinä ne menivät samalla.
Nyt haluan nukkua pitkään, maata sohvalla, valvoa myöhään, lukea rauhassa kirjaa. Oma perhetilanne sallii tämän. Minulle soitetaan kuitenkin jatkuvalla syötöllä lastenhoitoapupuheluita. Ottaisinko hoitoon päiväksi, yöksi, viikonlopuksi, kun minulla ei ole nyt muuta menoa ja olen lomalla. Ovat niin väsyneitä nuo pikkulasten vanhemmat, etteivät jaksa.
Miten tässä nyt pitäisi olla? En jaksa. Olen ollut viikon lomalla ja hoitanut niistä kolmena päivänä ja kahtena yönä lähisukulaisten pieniä. En jaksa lomalla herätä aamukuudelta, kun normaalisti heräisin vasta kymmeneltä. Jää yöunet vähiin, kun en illalla mene kahdeksalta nukkumaan. En jaksa leikittää koko päivää pieniä lapsia. En jaksa vastailla tuhansiin kysymyksiin koko päivän, en ehdi ajatella omia ajatuksia ollenkaan. En jaksa sitä, että joku hakkaa vessan ovea, kun olen asioilla.
Olen mielestäni ansainnut oman aikana tässä iässä. Lapset aikuisia, ei vielä omia lapsenlapsia. Olenko itsekäs?
Ja siis näitä pieniä sisarusten ja serkkujen sukulaislapsia lähipiirissä on 25, eli ei ole kyseessä mikään kerta kesässä -juttu, vaan helposti koko lomani menisi näiden lasten hoitamiseen, jos vain suostuisin kaikkeen.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vanhemmilla on vastuu lapsistaan ja jaksamisestaan. Hakevat ammattiapua, jolleivät jaksa. Vastuu ei ole sinulla. Olet omat lapsesi kasvattanut. Saat ottaa rennosti omalla lomallasi. Lomasi on tarkoitettu vain sinua varten. Yhtään ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa kieltäytymisestä.
Ja sitten ihmetellään kun lapset ja nuoret voi huonosti.
Ei minua ainakaan pentuna mihinkään sukulaisille sysätty hoitoon vaikka varmasti vanhempia väsytti. Isovanhemmilla olin välillä päivän ja harvemmin jopa yötä. Vain itsekäs täyssika-mulkku kuvittelee että hänen lapsiensa hoitaminen ja hyvinvointi on jonkun toisen vastuulla.
En muuta kuin että hän kieltäytyi ja se siitä. Ei tarvitse edes perustella.
Kaikkein pahinta ja kus'päisintä on se, jos ensin lupaa, ja sitten peruu.
Eli kun kysyvät, sano heti selkeästi, että et pysty auttamaan. Selityksiä ei tarvitse antaa.
Mutta sinun on myös hyväksyttävä se, että välinne saattavat etääntyä. Toivottavasti ei kuitenkaan kokonaan katkea.
Tuo on ärsyttävää, kun itse haluaa olla lomalla rauhassa ja kotona. Sitten sukulaiset keksii kaikenlaista kun luulevat/tietävät ettei sulla ole muuta. Olisi helpompi lähteä ulkomaille niin olisi varattu! Muuten joutuu kieltäytymään noista ehdotuksista päivittäin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vanhemmilla on vastuu lapsistaan ja jaksamisestaan. Hakevat ammattiapua, jolleivät jaksa. Vastuu ei ole sinulla. Olet omat lapsesi kasvattanut. Saat ottaa rennosti omalla lomallasi. Lomasi on tarkoitettu vain sinua varten. Yhtään ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa kieltäytymisestä.
Ja sitten ihmetellään kun lapset ja nuoret voi huonosti.
Kyllä ne syyt siihen lasten ja nuorten pahoinvointiin löytyy niistä omista vanhemmistaan jotka sysäävät kakaroitaan milloin kenenkin kontolle, pois jaloista.
Vanhempien turha edes yrittää syyllistää niitä joilla ei ole osaa eikä arpaa siihen että heillä pennut ja jaksamisongelma.
Vinkkejä mitä sanoa:
"Nyt ei onnistu, sori"
"Voiko *lapsen isä* hoitaa?"
"Tässä on MML:n numero"
Oikeasti vain ensimmäistä kannattaa käyttää, mutta kaikille jotka yrittävät syyllistää tiedoksi, että ensisijaisesti vanhemmat itse hoitavat lapsensa ja rahalla saa lastenhoitoapua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein pahinta ja kus'päisintä on se, jos ensin lupaa, ja sitten peruu.
Eli kun kysyvät, sano heti selkeästi, että et pysty auttamaan. Selityksiä ei tarvitse antaa.
Mutta sinun on myös hyväksyttävä se, että välinne saattavat etääntyä. Toivottavasti ei kuitenkaan kokonaan katkea.
Jos välit on kiinni ilmaisesta lastenhoidosta, ei kyse ole väleistä vaan hyväksikäyttösuhteesta.
Sellaiset ihmissuhteet, jotka perustuvat toisen hyväksikäytölle ja syyllistämiselle ei ole säilyttämisen arvoisia.
sivusta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee toiselle se, minkä toivoisit itsellesi tehtävän.
En toivo olevani rasite lähisukulaisilleni.
ap
Pidä se mielessä kun olet itse heikko ja tarvitset apua.
Miksi olisin heikko? Palvelut voi aina ulkoistaa ja ostaa ne suoraan palvelujen tarjoajilta.
Tällä kertaa syyllistämisesi ei onnistunut, vai olisitko halunnut minun potevan jotain omantunnon tuskia? Haha! Nou way!
Haluatko yrittää syyllisyys-katkeruus-kärsimys teoriaasi uudestaan?
Missä pahvilaatikossa sinä oikein elät?
Hei, mikä oli tämän sinun aloituksesi motiivi? Saada pelkkää myötäilyä? Saatanallista syyllistämistä niitä kohtaan jotka ovat sinulta apua pyytäneet? Ken leikkiin lähtee, leikin kestäköön.
Olisiko sinulla mitään saumaa ehdottaa, että nämä sukulaiset joilla on lapsia (kun heitä oli ilmeisesti useita) hoitaisivat toistensa lapsia vuorotellen? Silloin kaikki saisivat järjestelystä jotain. Nythän osa ongelmaa on se että jos otat lapset hoitoon, niin minkäänlaista vastavuoroista palvelusta ei ole tiedossa.
Tuli vaan mieleen, kun itselleni on ihan selvää, että pyydän vaikka lomalle lähtiessä kissanhoitajaksi kaveriani jolla on kissoja, koska me sitten taas vastavuoroisesti hoidamme hänen kissojaan kun hän on matkoilla. En ikinä kehtaisi pyydellä jatkuvasti yksipuolista apua joltain, jolla ei edes ole kissaa, vaikka hänellä olisi niitä joskus ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään miksi lapset ja nuoret voi huonosti.
Ai siksi kun täti ei hoida kesälomallaan? Oiskohan jotain muuta syytä?
Minäkin aloin miettiä, että jos suvussa on 25 hoitoapua tarvitsevaa lasta, miksei ne vanhemmat tarjoa sitä toinen toisilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole itsekäs jos sanot ei. Helppo ja lyhyt sana, eikä tarvi perustella miksi niin sanot. Taidat olla koko suvun kynnysmatto.
Olen liian kiltti ja huono sanomaan ei ja huomannut, että sitä käytetään härskisti hyväksi. Pidän lapsista ja toivonkin todella kovasti saavani lapsenlapsia joskus. En silti koe olevani mikään mummu sisarusten lapsille. Täti on täti, eikä mielestäni minulla ole mitään velvollisuutta ottaa niitä hoitoon, vaikka "minulla ei ole muuta tekemistä". Lastenhoito on rasite, se on kokopäivätyö ja älytöntä viihdyttämistä aamukuudesta iltayhdeksään, kun koko ajan pitää keksiä jotain älytöntä tekemistä. Jaksoin sitä omien lasten kanssa, koska halusin. Nyt en.
Tunnen silti hirveää syyllisyyttä siitä, että äidit itkevät ja isät ovat kireinä ja tiuskivat omille lapsilleen, kun ovat niin väsyneitä. Voisin auttaa, mutta oma jaksaminen jää sitten huomiotta.
ap
Pötköttelyn ohessa sinun kannattaisi herätä miettimään rajojasi. On aika ikävää että tekee toisen pyynnöstä jotain vaikkei halua ja sitten kantaa kaunaa siitä. Jos otat peräti useiksi öiksi hoitoon lapsia kun vanhemmat pyytävät, mistä he voisivat tietää että et oikeasti halua auttaa? Tuollainen läheinen olisi itselleni painajainen, haluan luottaa että perheenjäsenet ja sukulaiset auttavat koska haluavat eivätkä syyllisyyden vuoksi josta eivät minulle edes kerro. Opettele vetämään rajoja ja pitämään ne. Ahdistaa ajatuskin kaltaisestasi ihmisestä joka edessäpäin auttaa ja takanapäin narisee vaikka itse on auliisti suostunut.
Vaikea on kieltäytyä, jos sisko itkee väsymystään ja toivoo voivansa nukkua edes yhden yön heräämättä. Mitä siihen voi sanoa? Voi voi, tässä nenäliina ja voisitko nyt lopettaa puhelun, niin voin palata sohvalle makaamaan ja lukemaan kirjaa?
ap
Vain kusipää kieltäytyisi.
Luitko ap:n aloitusta lainkaan, pälli? Johan hän on vahtinut LOMALLAAN niitä sukulaistensa lapsia. Jos et ole lukenut aloitusta, tai et ymmärrä lukemaasi, niin älä edes kommentoi! Teit itsestäsi naurettavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole itsekäs jos sanot ei. Helppo ja lyhyt sana, eikä tarvi perustella miksi niin sanot. Taidat olla koko suvun kynnysmatto.
Olen liian kiltti ja huono sanomaan ei ja huomannut, että sitä käytetään härskisti hyväksi. Pidän lapsista ja toivonkin todella kovasti saavani lapsenlapsia joskus. En silti koe olevani mikään mummu sisarusten lapsille. Täti on täti, eikä mielestäni minulla ole mitään velvollisuutta ottaa niitä hoitoon, vaikka "minulla ei ole muuta tekemistä". Lastenhoito on rasite, se on kokopäivätyö ja älytöntä viihdyttämistä aamukuudesta iltayhdeksään, kun koko ajan pitää keksiä jotain älytöntä tekemistä. Jaksoin sitä omien lasten kanssa, koska halusin. Nyt en.
Tunnen silti hirveää syyllisyyttä siitä, että äidit itkevät ja isät ovat kireinä ja tiuskivat omille lapsilleen, kun ovat niin väsyneitä. Voisin auttaa, mutta oma jaksaminen jää sitten huomiotta.
ap
Älä suostu, jos koet sen vaikeaksi. Sinulla on oikeus lomailla haluamallasi tavalla eikä sinun tarvitse hoitaa muiden lapsia vaikka nämä olisivat kuinka väsyneitä tai kiukkuisia. En oikeastaan edes ymmärrä, mikä siinä kieltäytymisessä on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
sivusta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi olisin heikko? Palvelut voi aina ulkoistaa ja ostaa ne suoraan palvelujen tarjoajilta.
Tällä kertaa syyllistämisesi ei onnistunut, vai olisitko halunnut minun potevan jotain omantunnon tuskia? Haha! Nou way!
Voi meidän pientä. Pitää uhoa ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla kun ei oikeassa elämässä muut ajaa yli joka mutkassa uudelleen ja uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jokaisella aikuisella on vanhemman velvollisuus olla lasten puolella. Yritä edes asettua niiden lasten asemaan. Tuolla on tavaton määrä lapsia ja nuoria joilta puuttuu aikuisten itsekkyyden takia kodin turva ja hoiva kokoaan.
Otetaan esim tämä katurikollisuus. 90-luvulla poliisi, eri järjestöt, jne jalkautui sinne kadulle ja jengit kyllästyi kun kadulla oli enemmän aikuisia kuin nuoria.
Nyt kun havaitsemme vanhemmissa esim jaksamisvajetta istumme näyttöpäätteen takana kirjoittamassa mitä kaikkea heissä on vikana ja väärin sen sijaan, että kysyisimme miten voisimme auttaa.
Minä olen vähän myös huolissani siitä, miksi sinä aikuinen ihminen olet niin väsynyt ettet jaksa antaa lapselle syliä, jonka hän ansaitsee? Ruokavalio, liikunta ja lepo?
Näillä lapsilla on jo sylit muualla, ei ole aloittajan velvollisuus sitä syliä tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jokaisella aikuisella on vanhemman velvollisuus olla lasten puolella. Yritä edes asettua niiden lasten asemaan. Tuolla on tavaton määrä lapsia ja nuoria joilta puuttuu aikuisten itsekkyyden takia kodin turva ja hoiva kokoaan.
Otetaan esim tämä katurikollisuus. 90-luvulla poliisi, eri järjestöt, jne jalkautui sinne kadulle ja jengit kyllästyi kun kadulla oli enemmän aikuisia kuin nuoria.
Nyt kun havaitsemme vanhemmissa esim jaksamisvajetta istumme näyttöpäätteen takana kirjoittamassa mitä kaikkea heissä on vikana ja väärin sen sijaan, että kysyisimme miten voisimme auttaa.
Minä olen vähän myös huolissani siitä, miksi sinä aikuinen ihminen olet niin väsynyt ettet jaksa antaa lapselle syliä, jonka hän ansaitsee? Ruokavalio, liikunta ja lepo?
Minä olen huolissani - ja paljon - ihmisistä, jotka hankkivat lapsia ja sitten yrittävät hoidattaa ne muilla. Lastensuojeluun yhteys, jos tuli tehtyä väärä valinta. Sukulaiset eivät ole missään vastuussa lapsista, jotka eivät ole heidän siittämiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voi meidän pientä. Pitää uhoa ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla kun ei oikeassa elämässä muut ajaa yli joka mutkassa uudelleen ja uudelleen.
#voimaantuminen
Ehkä seuraavaa iltapäivälehdessä verkkosukkahousuissa esiintyvä nainen on tämän jutun aloittaja. Olin muiden alistama ja löysin voimavarani nuoremmista miehistä ja nyt uskallan sanoa ja ei nauttia aikuisen naisen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
sivusta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Missä pahvilaatikossa sinä oikein elät?
Hei, mikä oli tämän sinun aloituksesi motiivi? Saada pelkkää myötäilyä? Saatanallista syyllistämistä niitä kohtaan jotka ovat sinulta apua pyytäneet? Ken leikkiin lähtee, leikin kestäköön.
Sinulla ei taida olla luetun ymmärtäminen se kaikkein vahvin laji. Mikä aloituksen motiivi?
Eihän tämä ole minun ketju, eikä aloitus. Osallistun vaan sivusta keskusteluun ja ilmaisen mielipiteeni. Siihen minulla on oikeus!
Valoja päälle nyt, daiju!!
No alat rajaamaan tätä joukkoa. Jos on 25 potentiaalista hoidettavaa, niin serkkujen lapset ulos ekana. Sanot heille, että hoitavat toinen toisensa lapsia, kuten te teitte, kun teillä oli lapset pieniä.
Keskität voimavarasi siihen, että autat sitä perhettä, joka oikeasti eniten apua tarvitsee. Niissä rajoissa, kun sinulla onnistuu. Ei koko lomaa tai edes puoliakaan siitä tarvitse uhrata. Sano vaikka, että otat päiväksi, mutta yöksi et ota omien univaikeuksiesi takia. Tai sanot itkevälle siskolle, että otat sitten kun olet saanut itse levättyä. Vaikka yöksi loman viimeisellä viikolla.
Ei sinusta ole apua tuleville lapsenlapsillekaan, jos nyt poltat itsesi loppuun.
Voit myös ehdottaa esim. että sisarruksesi palkkaavat teidän nuoria viikoksi lapsenhoito tehtäviin.