Liikunnasta mitä ihmiset eivät tunnu ymmärtävän
Kukaan ei ole haka syntyessään, yhtään missään. Liikunta ja reippailu on sellasia asioita missä kehittyy kokoajan kun sitä tekee, oma kroppa alkaa vaatimaan sitä aina enemmän ja enemmän ja siitä alkaa tulemaan aina vain mieluisampaa.
Olen kyllästynyt kuulemaan ihmisiltä tätä "kerran koitin ja ei se ollut minun juttuni"... Niin sä koitit sitä kerran ja sulla vähän jalkoihin sattu, newsflash, niin sattu meillä kaikilla muillakin. Se on toistamista ja toistamista ja toistamista että jossain tulee hyväksi. Mikään ei tapahtu tostanoinvaan.
Kommentit (417)
Peeteeee kirjoitti:
Huippukunto ei myöskään ole mitään sellaista et pitäisi verrata joihinkin fitness ihmisiin..
Vaan vaikka se et tänä vuonna sä vedät maasta 70kg. Ensi vuonna 80. 5v pääästä 110kg. Sä voit olla edelleen täysin normaali kroppainen. Mutta sä olet käyttänyt aikasi kuntosalilla tehokkaasti.Vs se että sä vedät nyt 70 ja vuonna 2030 70kg.
Ja nyt rehellinen kysymys? Kumman vaihtoehdon sä haluaisit samalla vaivalla?
Ja kymmenen vuoden päästä mä nostan 250 kiloa? Vaikka mä olen silloin 47-vuotias nainen.
Ja miten niin samalla vaivalla? Kai se on sama vaiva mennä sinne salille, mutta onhan siinä nyt vaivan suhteen eroa nostanko mä viisi kiloa vai viisikymmentä kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo mukavuusalueelle treenaaminen ei hyödytä mitään. Se nimenomaa saa alottajat lopettamaan kun maistuu pakkopullalta. Sitten pullapötkö kädessä väittävät, että treenistä tuleva hyvä olo on huuhaata. Se hyvä olo tulee, kun treenaa kunnolla. Itseään pitää rääkätä salilla tai lenkillä, sen jälkeen olo on mahtava. Siihen päälle sauna ja viielä suihku niin täydellistä. Se on juuri se miksi treenaamiseen jää koukkuun. Silloin tuloksia näkee myös hyvinkin nopeasti, mikä taas koukuttaa enemmän. Alkuun se vaatii mielenlujuutta, mutta kun kunto kasvaa, sitä oikein odottaa joka päivä. Läskeillä tosin harvoin kantti riittää niin pitkälle, ja kaikki on taas kiinni geeneistä. Jokainen ihminen pystyy treenaamaan ittensä huippukuntoon, jos vaan päättää niin. Osa joutuu tekemään vähemmän töitä sen eteen, osa enemmän, mutta kaikki pystyy. Geenit ja stressi on läskien lemppari tekosyyt.
Just tuollaisia nautinnon tunteita olen liikunnasta saanut. Kunnon hikilenkki rullaluistimilla flow-tilassa ja sitten suoraan uimaan, aah parasta. Tai rankka hot-joogatunti jossa joutuu tekemään rankemmin kuin olisi luullut voivansa ja sitten suihkuun. Nämä ovat minulle elämäni suurimpia nautintoja, ei syöminen eikä edes musiikki ole näin ihanalta tuntunut. Hot-joogaan jäin koukkuun, keho kaipasi sitä ponnistelua ja hikoilua. Itkin vuolaasti kun jouduin muuttamaan sellaiseen paikkaan missä hot-salia ei ole, yritin kotiin rakentaa mutta en onnistunut. Hiihto, pyöräily, tanssi, voimistelu myös ovat olleet harrastuksiani ja lisäksi vielä ihan hyötyliikunta, pyörällä töihin 30 km. En ole ikinä ollut onnellisempi ja voinut hyvin. En ollut lihaskimppu mutta olin hyväkuntoinen, notkea, ketterä ja pystyin kantamaan vaikka kaappia yksin. Liikuin niin paljon että jouduin salailemaan sitä ihmisiltä koska sain ikävää palautetta.
Sitten alkoi sairastelut. Pitkäaikainen sellainen. Liikuntakyky oli poissa useita vuosia. Paino nousi hurjasti mutta sitäkin vaikeampaa oli kehon kivut, kömpelyys. Vieläkin on painoa, yritän tiputtaa, 2/3 osaa jäljellä. Yritän kuntouttaa itseäni ja löytää edes osan siitä itsestäni joka oli ketterä mutta minulla on sairauksia ja lääkkeitä jotka aiheuttavat mm. nivelkipuja ja kankeutta.
Olen ollut myös kuntoutuksessa jossa olen nähnyt mm. entisen huippu-urheilijan joka oli myös sairautensa alettua lihonut runsaasti.
Että tällainen lski täällä. Oikeasti tavoitteena on treenata itseni huippukuntoon, usko vaan meinaa loppua kun on näitä kehollisia vastuksia olemassa ja ikäkin pian tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Huippukunto ei myöskään ole mitään sellaista et pitäisi verrata joihinkin fitness ihmisiin..
Vaan vaikka se et tänä vuonna sä vedät maasta 70kg. Ensi vuonna 80. 5v pääästä 110kg. Sä voit olla edelleen täysin normaali kroppainen. Mutta sä olet käyttänyt aikasi kuntosalilla tehokkaasti.Vs se että sä vedät nyt 70 ja vuonna 2030 70kg.
Ja kymmenen vuoden päästä mä nostan 250 kiloa? Vaikka mä olen silloin 47-vuotias nainen.
Ja miten niin samalla vaivalla? Kai se on sama vaiva mennä sinne salille, mutta onhan siinä nyt vaivan suhteen eroa nostanko mä viisi kiloa vai viisikymmentä kiloa.
Onko lopulta suurtakaan eroa vaivassa?
Koska sä myös kehityt ja vahvistut, painot alkavatkin tuntua kevyiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo mukavuusalueelle treenaaminen ei hyödytä mitään. Se nimenomaa saa alottajat lopettamaan kun maistuu pakkopullalta. Sitten pullapötkö kädessä väittävät, että treenistä tuleva hyvä olo on huuhaata. Se hyvä olo tulee, kun treenaa kunnolla. Itseään pitää rääkätä salilla tai lenkillä, sen jälkeen olo on mahtava. Siihen päälle sauna ja viielä suihku niin täydellistä. Se on juuri se miksi treenaamiseen jää koukkuun. Silloin tuloksia näkee myös hyvinkin nopeasti, mikä taas koukuttaa enemmän. Alkuun se vaatii mielenlujuutta, mutta kun kunto kasvaa, sitä oikein odottaa joka päivä. Läskeillä tosin harvoin kantti riittää niin pitkälle, ja kaikki on taas kiinni geeneistä. Jokainen ihminen pystyy treenaamaan ittensä huippukuntoon, jos vaan päättää niin. Osa joutuu tekemään vähemmän töitä sen eteen, osa enemmän, mutta kaikki pystyy. Geenit ja stressi on läskien lemppari tekosyyt.
Just tuollaisia nautinnon tunteita olen liikunnasta saanut. Kunnon hikilenkki rullaluistimilla flow-tilassa ja sitten suoraan uimaan, aah parasta. Tai rankka hot-joogatunti jossa joutuu tekemään rankemmin kuin olisi luullut voivansa ja sitten suihkuun. Nämä ovat minulle elämäni suurimpia nautintoja, ei syöminen eikä edes musiikki ole näin ihanalta tuntunut. Hot-joogaan jäin koukkuun, keho kaipasi sitä ponnistelua ja hikoilua. Itkin vuolaasti kun jouduin muuttamaan sellaiseen paikkaan missä hot-salia ei ole, yritin kotiin rakentaa mutta en onnistunut. Hiihto, pyöräily, tanssi, voimistelu myös ovat olleet harrastuksiani ja lisäksi vielä ihan hyötyliikunta, pyörällä töihin 30 km. En ole ikinä ollut onnellisempi ja voinut hyvin. En ollut lihaskimppu mutta olin hyväkuntoinen, notkea, ketterä ja pystyin kantamaan vaikka kaappia yksin. Liikuin niin paljon että jouduin salailemaan sitä ihmisiltä koska sain ikävää palautetta.
Sitten alkoi sairastelut. Pitkäaikainen sellainen. Liikuntakyky oli poissa useita vuosia. Paino nousi hurjasti mutta sitäkin vaikeampaa oli kehon kivut, kömpelyys. Vieläkin on painoa, yritän tiputtaa, 2/3 osaa jäljellä. Yritän kuntouttaa itseäni ja löytää edes osan siitä itsestäni joka oli ketterä mutta minulla on sairauksia ja lääkkeitä jotka aiheuttavat mm. nivelkipuja ja kankeutta.
Olen ollut myös kuntoutuksessa jossa olen nähnyt mm. entisen huippu-urheilijan joka oli myös sairautensa alettua lihonut runsaasti.
Että tällainen lski täällä. Oikeasti tavoitteena on treenata itseni huippukuntoon, usko vaan meinaa loppua kun on näitä kehollisia vastuksia olemassa ja ikäkin pian tulee vastaan.
Mutta kun sä et käynyt salilla nostamassa aina vaan isompia painoja. Siitä sun kaikki terveysongelmat johtuu. Jos olisit jättänyt jonkun pellejoogan välistä ja käynyt örisemässä salilla painojen kanssa, sä olisit nyt paremmassa kunnossa kuin ikinä eikä sairastelut olisi koskaan iskeneet suhun. #sarkasmi
Peeteeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Koska sä myös kehityt ja vahvistut, painot alkavatkin tuntua kevyiltä.
Noissa sun jutuissa ei ole mitään logiikkaa. Ei saa käyttää liian kevyitä painoja, koska kehitystä ei tule, mutta samalla kuitenkin ne tosi painavat painot mitä pitäisi nostaa, onkin kevyitä. Naisten ei tarvitse pelätä isoja lihaksia, mutta samalla isoja painoja nostamalla saa isoja lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Koska sä myös kehityt ja vahvistut, painot alkavatkin tuntua kevyiltä.Noissa sun jutuissa ei ole mitään logiikkaa. Ei saa käyttää liian kevyitä painoja, koska kehitystä ei tule, mutta samalla kuitenkin ne tosi painavat painot mitä pitäisi nostaa, onkin kevyitä. Naisten ei tarvitse pelätä isoja lihaksia, mutta samalla isoja painoja nostamalla saa isoja lihaksia.
Tuo on joku wannabe-pt eikä oikea pt. Nyt tulee tähän vakuuttelemaan, että on tehnyt pt:n töitä yli 10 vuotta.
Mainittakoon vielä. Et tosi moni treenaa just siinä rajoilla olisiko treeni kehittävää vai ei..
Tosi pienillä muutoksilla saisi valtavan eron aikaan.
Mulla on ollut paljon asiakkaita jotka eivät ole itsekkään tajunneet potentiaaliaan. Monta naista jotka on vuosia tehneet ns kaiken oikein teknisesti.. Ainoa virhe ollut liian pienet treenipainot. Pahimmillaan esim pystypunnerrus käsipainoilla istuen. Asiakas on kertonut että käyttää 6kg. Ekassa yhteistreenissä mä katson touhua ja lyön 10kg käsipainot käteen. Asiakas tekee täysin saman sarjan kun 6kg. Ja on järkyttynyt et mitä ihmettä.
Peeteeee kirjoitti:
Mainittakoon vielä. Et tosi moni treenaa just siinä rajoilla olisiko treeni kehittävää vai ei..
Tosi pienillä muutoksilla saisi valtavan eron aikaan.Mulla on ollut paljon asiakkaita jotka eivät ole itsekkään tajunneet potentiaaliaan. Monta naista jotka on vuosia tehneet ns kaiken oikein teknisesti.. Ainoa virhe ollut liian pienet treenipainot. Pahimmillaan esim pystypunnerrus käsipainoilla istuen. Asiakas on kertonut että käyttää 6kg. Ekassa yhteistreenissä mä katson touhua ja lyön 10kg käsipainot käteen. Asiakas tekee täysin saman sarjan kun 6kg. Ja on järkyttynyt et mitä ihmettä.
No voi että. Kovasti nyt hiertää treenitrikoot sun vakoa kun mietit muiden tekemisiä.
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Koska sä myös kehityt ja vahvistut, painot alkavatkin tuntua kevyiltä.Noissa sun jutuissa ei ole mitään logiikkaa. Ei saa käyttää liian kevyitä painoja, koska kehitystä ei tule, mutta samalla kuitenkin ne tosi painavat painot mitä pitäisi nostaa, onkin kevyitä. Naisten ei tarvitse pelätä isoja lihaksia, mutta samalla isoja painoja nostamalla saa isoja lihaksia.
Ei tule jos sä et nosta ikinä kuormaa.
Kun sä treenaat progressiivisesti sä vahvistut. Se mikä tuntuu tänään painavalta ei tunnu enää kk päästä painavalta.. Ja tähän on selitys sä olet kehitettynyt.
Naisten lihasmassan kasvu on järjettömän hidasta. Suurin työ mitä naiset joutuvat tekemään tapahtuu keittiössä.. yksikään nainen ei ole herännyt siihen et olenpa nyt liian lihaksikas koska kävin salilla.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009637656.html
Mua kiinnostaa, että minkälaiset on peeteen mielestä isot lihakset naisilla. Noi kaikki naiset tuntuu olevan innokaita saliharrastajia ja moni mainitsee, että lihas painaa enemmän kuin rasva. Onko noi nyt isot lihakset naisella vai ei? Onko sulla esimerkkikuvaa millaiset lihakset kolmekymppinen normaali nainen voi saada, jos se treenaa sun ohjeiden mukaisesti.
Peeteeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Ei tule jos sä et nosta ikinä kuormaa.
Kun sä treenaat progressiivisesti sä vahvistut. Se mikä tuntuu tänään painavalta ei tunnu enää kk päästä painavalta.. Ja tähän on selitys sä olet kehitettynyt.
Naisten lihasmassan kasvu on järjettömän hidasta. Suurin työ mitä naiset joutuvat tekemään tapahtuu keittiössä.. yksikään nainen ei ole herännyt siihen et olenpa nyt liian lihaksikas koska kävin salilla.
Niin edelleen, mitä se sun napaa kaivelee mitä muut tekee?
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009637656.html
Mua kiinnostaa, että minkälaiset on peeteen mielestä isot lihakset naisilla. Noi kaikki naiset tuntuu olevan innokaita saliharrastajia ja moni mainitsee, että lihas painaa enemmän kuin rasva. Onko noi nyt isot lihakset naisella vai ei? Onko sulla esimerkkikuvaa millaiset lihakset kolmekymppinen normaali nainen voi saada, jos se treenaa sun ohjeiden mukaisesti.
Ihan hyväkuntoisen näköisiä naisia. Tosin kuvat on otettu varmasti ajatuksena et näyttäisi mahdollisimman hyvältä.
Riippuu hirveästi sun rakenteesta, geeneistä ja siitä millainen luonne sä olet.
Ihan perus kehittävällä puuhastelulla sä pääset parempaan kuntoon kuin kukaan noista naisista 5 vuodessa. Jos susta taas on siihen ja kaikki tähdet on suotuisia. Sä voit olla 5v päästä vaikka body fitness lavalla. Googlaa vaikka body fitness niin näät esimerkki kuvan.
Vaikka ketjun "peeteen" tapa ilmaista asiansa on vähän huono, on tuossa pointtiakin. Minulla on ollut aina ongelmia tiettyjen lihasten kanssa lapsuudesta asti (kävin fysioterapiassakin) eikä kotoa tullut mitään järkevää kuvaa liikkumisesta. Nyt aikuisiällä kun olen uskaltanut alkaa treenaamaan kovaa, mielenterveydelleni koko elämäni aikana paras asia on ollut huomata että ei hitto, kroppani kykeneekin ihan todella hienoihin juttuihin. Sellaisiin, mistä en muutama vuosi sitten olisi osannut haaveillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ketjun "peeteen" tapa ilmaista asiansa on vähän huono, on tuossa pointtiakin. Minulla on ollut aina ongelmia tiettyjen lihasten kanssa lapsuudesta asti (kävin fysioterapiassakin) eikä kotoa tullut mitään järkevää kuvaa liikkumisesta. Nyt aikuisiällä kun olen uskaltanut alkaa treenaamaan kovaa, mielenterveydelleni koko elämäni aikana paras asia on ollut huomata että ei hitto, kroppani kykeneekin ihan todella hienoihin juttuihin. Sellaisiin, mistä en muutama vuosi sitten olisi osannut haaveillakaan.
Kiitos. Ja todella hienoa kuulla tuollaista kokemusta. Liikunta on tosiaan mahtava asia kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sun kroppa voisi pystyä hienoihin juttuihin myös muissa liikunnallisissa harrastuksissa kuin nostamalla salilla mahdollisimman kovia painoja. Mä harrastan jousiammuntaa enkä mä olisi uskonut vielä pari vuotta sitten, että mä pystyn ampumaan jousella 18 metristä napakympin ilman mitään tähtäimiä. Mä en ole silti täällä ihmettelemässä, että mitä sä tuhlaat aikaasi siellä salilla, kun ammuntaharjoitukset auttaisivat sua ampumaan paljon paremmin.
Mä myös ymmärän hyvin miksi tämä faktojen kuuleminen on ärsyttävää. Ymmärrän miksi monet lähti suoraan hyökkäyskannalle.
Eihän se kiva ole kuulla tai ruveta miettimään omaa salihistoriaansa. Kun olet maksanut tuhansia €, käyttänyt tuhansia tunteja salitreeniin.
Ja tajuat lukiessasi et hitto mä olen just tää kuka heiluttelee vuodesta toiseen niitä 5kg painoja eikä tää kroppakaan ole muuttunut mihinkään viimeiseen 5 vuoteen.
Kun se vaihtoehto samalla vaivalla olisikin jtn ihan muuta.
Peeteeee kirjoitti:
Mä myös ymmärän hyvin miksi tämä faktojen kuuleminen on ärsyttävää. Ymmärrän miksi monet lähti suoraan hyökkäyskannalle.
Eihän se kiva ole kuulla tai ruveta miettimään omaa salihistoriaansa. Kun olet maksanut tuhansia €, käyttänyt tuhansia tunteja salitreeniin.
Ja tajuat lukiessasi et hitto mä olen just tää kuka heiluttelee vuodesta toiseen niitä 5kg painoja eikä tää kroppakaan ole muuttunut mihinkään viimeiseen 5 vuoteen.Kun se vaihtoehto samalla vaivalla olisikin jtn ihan muuta.
Keskustelun aihe oli liikunta, ei salitreeni. Jos näkee liikunnan pelkän salitreenin kautta, onhan se huvittavaa ja kapeakatseista :D
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Ja tajuat lukiessasi et hitto mä olen just tää kuka heiluttelee vuodesta toiseen niitä 5kg painoja eikä tää kroppakaan ole muuttunut mihinkään viimeiseen 5 vuoteen.Kun se vaihtoehto samalla vaivalla olisikin jtn ihan muuta.
Keskustelun aihe oli liikunta, ei salitreeni. Jos näkee liikunnan pelkän salitreenin kautta, onhan se huvittavaa ja kapeakatseista :D
Mulle osoitetut kysymykset ja kommentit ovat koskeneet salitreeniä.
Ja kyllä suosittelen asiakkaille myös muuta liikuntaa esim joogaa, pyöräilyä, kävelyä, juoksua.
Peeteeee kirjoitti:
Nyt on sulla on melkoisen kovat luulot itsestäsi. :D Sähän et edes oikeasti tiedä minkälaisia ihmisiä täällä kirjoittelee. Kyllä se on tuo sun ylimielinen ja kaikkitietävä asenne joka tässä ihmisiä ärsyttää.
No ihan tutkitusti lihaskunto harjoittelu on tehokkain liikuntamuoto vanhuuden varalle.
Nimenomaan kehittävä sellainen.
Enkä mä ole puhunut sanallakaan himourheilusta. Vaan siitä että useat ihmiset käyvät salilla tekemässä treenin joka ei kehitä mitään. Miksi koska samalla vaivalla voisit tehdä treenin joka auttaa sinua elämässäsi. Vielä vuosien päästäki.