Liikunnasta mitä ihmiset eivät tunnu ymmärtävän
Kukaan ei ole haka syntyessään, yhtään missään. Liikunta ja reippailu on sellasia asioita missä kehittyy kokoajan kun sitä tekee, oma kroppa alkaa vaatimaan sitä aina enemmän ja enemmän ja siitä alkaa tulemaan aina vain mieluisampaa.
Olen kyllästynyt kuulemaan ihmisiltä tätä "kerran koitin ja ei se ollut minun juttuni"... Niin sä koitit sitä kerran ja sulla vähän jalkoihin sattu, newsflash, niin sattu meillä kaikilla muillakin. Se on toistamista ja toistamista ja toistamista että jossain tulee hyväksi. Mikään ei tapahtu tostanoinvaan.
Kommentit (417)
Vierailija kirjoitti:
Dnbdnd kirjoitti:
90% salitreenaajista treenaa aivan liian kevyesti varsinkin naiset. Ehkä liiallisten lihasten kasvamisen pelosta ja suurin osa varmasti vaan koska eivät edes tiedä kuinka treenata oikein..
Esimerkkinä vaikka pystypunnerrus istuen ja naiset. Jos sä olet treenannut yli 2vuotta. Painat 60kg. Sun sarjapaino pitäisi olla +15kg. Harvoin jos ikinä näkee naisilla tätä.
Kyykky pitäisi olla +120% omasta painosta sarjassa.
Olisihan se ihan hel**tin kivaa treenata LUJAA salilla, mutta on ongelmia lonkkanivelten kanssa, niin pitää ottaa vähän kevyemmin, ettei riko paikkoja lisää. Ja viime vuoden lopulla murtunut käsikään ei tykkää vielä tärähdyksistä tai kovista painoista.
Anna muiden treenata niin kuin treenaavat....
Tottakai mä annan ihmisten treenata miten haluavat. Vasta kun multa kysytään neuvoja mä puutun asioihin.
Mutta esim tähän kirjoitan sen takia hyvin rehellisesti. Jos vaikka joku oppisi tai tajuaisi jotain
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dnbdnd kirjoitti:
90% salitreenaajista treenaa aivan liian kevyesti varsinkin naiset. Ehkä liiallisten lihasten kasvamisen pelosta ja suurin osa varmasti vaan koska eivät edes tiedä kuinka treenata oikein..
Esimerkkinä vaikka pystypunnerrus istuen ja naiset. Jos sä olet treenannut yli 2vuotta. Painat 60kg. Sun sarjapaino pitäisi olla +15kg. Harvoin jos ikinä näkee naisilla tätä.
Sä et sitä määritä minkälaisilla painoilla kukin tekee. Usein näkee, että miehet tekee liian isoilla painoilla, repien ja hajottaen paikkansa.
Voi tehdä pienemmilläkin painoilla ja useilla toistoilla. Joillakin se salilla käyminen on kunnon ja lihasten ylläpitoa, ei mitään tavoitteellista. On esim. selkävaivaisia jotka ovat saaneet avun salilla käymisestä kun lihaskunto paranee. Tavoite pitää se yllä eikä kasvattaa massaa.
😭. Sä et nyt itse ymmärrä sitä et ammattilainen näkee kyl treenaatko sä esim kuntouttaaksesi vammaa..
Onko sun treenissä mitään järkeä..
Onko sun treeni millään tavalla kehittävää..Ja jos ei ole. Niin mitä järkeä sun on tehdä ylläpito treeniä? Jos se ylläpidettävä kunto on samaa luokkaa kuin 70vuotiaalla mummolla.
Sä et päätä sitä miten muut treenaa. Toivottavasti et oikeasti ole personaltrainer koska olet kammottava ihminen. Tuollaisen ei kuulu valmentaa ketään koska sä vain myrkytät ihmiset.
Olen tehnyt pt hommia yli kymmenen vuotta. Olen salin osa omistaja..
Ja kyllä mä olen lopettanut bumtsi bum meiningin. Syynä siihen on se että olen huomannut rehellisyyden tuottavan parempia tuloksia. Jos sä tulet mun valmennukseen sun on turha odottaa mukavuus alueella puuhastelua..
Se mitä sä voit odottaa on rehellisyys ja kehittyminen.
No sä sit treenaat niitä jotka hakeutuvat sun treeneihisi. Muiden puuhastelut ei ole sun päänvaiva. -eri-
Keskustelun alussa on kysymys. Vastasin tähän.
Ilmeisesti vastaus ei miellyttänyt lukijoita.
90-luvulla harvempi kävijä pelkäsi isoja painoja. Ja moni teki aika ankarasti treeniä. Kävijät olivat pääosin miehiä.
Nykypäivänä tehdään yleisesti melko pienillä painoilla ja tekeminen on vähemmän intensiivistä. Sanoisin, että 80 % ainakin tekee painoilla, jotka ovat henkilölle jopa liian pienet jos tavoite on nimenomaan lihaksen voimistaminen.
Kuntosalit ovat muuttuneet myös paljon siistimmiksi paikoiksi kuin ennen.
Jos peetee on alle 190 ja alle 100kg niin ei vakuuta.
Vierailija kirjoitti:
Peetee kirjoitti:
Täs pt ja valmentajan hommia tehneenä vuosikymmenen. Olen törmännyt satoihin naisiin jotka käyvät salilla, kiinteytyäkseen, saadakseen lisää voimaa ja parantaakseen ulkonäköään..
Tai esim sen takia että alaselkä on kipeä ja pitäisi saada coreen pitoa.On ollut kymmenittäin naisia joilla on yli 5v salitreeni historiaa ja mistään tätä ei huomaa.. Ja jos huomaa niin lähinnä jostain ylätaljasta jossa edes suht hyvät painot.
Esimerkiksi maastavetoa, kyykkyä ei ole tehty koskaan.
No sitten mä ajan heille läpi 3kk tehotreenin ja ruokavalion.. Kroppa alkaa muuttua välittömästi..
Sarjapainot nousee älyttömästi ja elämänlaatu kohenee.
Selkäkivut häviää.
Lähestulkoon 100% naisista sanoo tässä vaiheessa et miksi mä en ole aiemmin tajunnut ottavani pt.tä. Olisi säästynyt aikaa ja rahaa paljon.Onko teidän Pt:den ruokavaliot aina keto-ruokavalioita? En sellaiseen ryhdy mutta proteiinia voin lisätä ja olenkin lisännyt.
Minä olen ajatellut kokeilla lähteä kuntosalille ja ei tulisi mieleenkään aloittaa ilman pt:n tekemää ohjelmaa ja neuvontaa. Olen jo kotona alkanut treenata leuanvetoa yms. calisthenics kiinnostaa.
Ei todellakaan. Itse pidän hyvin arveluttavana keton kauppamista ihmisille..
1 syystä. Tällä saadaan helposti nesteet pois ja tulosta aikaan. Sitten jätetään asiakas oman onnen nojaan ja kaikki on hetkessä takaisin..
Itse olen havainnut hh pitoisten ruokavalioiden toimivan huomattavasti paremmin. Varsinkin treenaavien ihmisten pysyvässä painin hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dnbdnd kirjoitti:
Sä et sitä määritä minkälaisilla painoilla kukin tekee. Usein näkee, että miehet tekee liian isoilla painoilla, repien ja hajottaen paikkansa.
Voi tehdä pienemmilläkin painoilla ja useilla toistoilla. Joillakin se salilla käyminen on kunnon ja lihasten ylläpitoa, ei mitään tavoitteellista. On esim. selkävaivaisia jotka ovat saaneet avun salilla käymisestä kun lihaskunto paranee. Tavoite pitää se yllä eikä kasvattaa massaa.
Salilla käynti voi olla mukava ja terveellinen harrastus, mutta mä kyllä inhoan noita salihörhöjä, joiden mielestä kaikki muu liikunta on turhaa paitsi salilla käynti. "Miksi käyt joogassa, kun ei se kasvata lihaksia?" Tuntuu, ettei missään muussa lajissa ole samanlaista fanatismia. En ole koskaan törmännyt jousiampujaan, joka sanoo, että kaikki muu liikunta on ihan turhaa, kun se ei tee susta parempaa jousiampujaa. Että älä pelkää käydä hallilla ampumassa 300 nuolta joka päivä, koska sun pitää treenata kunnolla, että sä kehittyisit kunnolla. Jos et pyri olympialaisiin, niin sun potentiaalisi on hukattu. Sellaista vaihtoehtoa ei vaan saa olla, ettei toista kiinnosta yhtään jousiammunta tai että se haluaa käydä siellä vaan välillä treenaamassa, koska se on kivaa.
Tämä. Liikuntaa voi harrastaa ilman tavoitteitakin. Suurin osa naisista käy salilla edes jonkinlaisen lihaskunnon ylläpitämiseksi, eikä kasvattaakseen lihaksia. Ja miehistäkin. En tiedä yhtään miestä, jonka kroppa olisi mainittavasti muuttunut paitsi sen ensimmäisen muutaman kuukauden jakson aikana.
Toinen asia mitä monet eivät tajua, on se, että niitä lihaskuntoharjoituksia voi tehdä muuallakin kuin salilla.
Mä haluaisin käydä salilla ja se tukisi painonpudotusta, mutta en tykkää kun siellä on muita. Oma kotisali olisi kiva, mutta ei ole tilaa eikä varaa ostaa laitteita.
Joo joo älkää selittäkö, että ei ne muut mua edes huomaa, mutta en silti tykkää käydä salilla jos siellä on muita.
Tuo mukavuusalueelle treenaaminen ei hyödytä mitään. Se nimenomaa saa alottajat lopettamaan kun maistuu pakkopullalta. Sitten pullapötkö kädessä väittävät, että treenistä tuleva hyvä olo on huuhaata. Se hyvä olo tulee, kun treenaa kunnolla. Itseään pitää rääkätä salilla tai lenkillä, sen jälkeen olo on mahtava. Siihen päälle sauna ja viielä suihku niin täydellistä. Se on juuri se miksi treenaamiseen jää koukkuun. Silloin tuloksia näkee myös hyvinkin nopeasti, mikä taas koukuttaa enemmän. Alkuun se vaatii mielenlujuutta, mutta kun kunto kasvaa, sitä oikein odottaa joka päivä. Läskeillä tosin harvoin kantti riittää niin pitkälle, ja kaikki on taas kiinni geeneistä. Jokainen ihminen pystyy treenaamaan ittensä huippukuntoon, jos vaan päättää niin. Osa joutuu tekemään vähemmän töitä sen eteen, osa enemmän, mutta kaikki pystyy. Geenit ja stressi on läskien lemppari tekosyyt.
Vierailija kirjoitti:
Peetee kirjoitti:
Täs pt ja valmentajan hommia tehneenä vuosikymmenen. Olen törmännyt satoihin naisiin jotka käyvät salilla, kiinteytyäkseen, saadakseen lisää voimaa ja parantaakseen ulkonäköään..
Tai esim sen takia että alaselkä on kipeä ja pitäisi saada coreen pitoa.On ollut kymmenittäin naisia joilla on yli 5v salitreeni historiaa ja mistään tätä ei huomaa.. Ja jos huomaa niin lähinnä jostain ylätaljasta jossa edes suht hyvät painot.
Esimerkiksi maastavetoa, kyykkyä ei ole tehty koskaan.
No sitten mä ajan heille läpi 3kk tehotreenin ja ruokavalion.. Kroppa alkaa muuttua välittömästi..
Sarjapainot nousee älyttömästi ja elämänlaatu kohenee.
Selkäkivut häviää.
Lähestulkoon 100% naisista sanoo tässä vaiheessa et miksi mä en ole aiemmin tajunnut ottavani pt.tä. Olisi säästynyt aikaa ja rahaa paljon.Onko teidän Pt:den ruokavaliot aina keto-ruokavalioita? En sellaiseen ryhdy mutta proteiinia voin lisätä ja olenkin lisännyt.
Minä olen ajatellut kokeilla lähteä kuntosalille ja ei tulisi mieleenkään aloittaa ilman pt:n tekemää ohjelmaa ja neuvontaa. Olen jo kotona alkanut treenata leuanvetoa yms. calisthenics kiinnostaa.
Tää ansaitsi lisä vastauksen. Salille vaan suoraan et tarvitse mitään pohja treeniä. Jos olet nainen ja saat leuan vedettyä olet jo paremmassa kunnossa kuin suurin osa vuoden treenanneista.
Kun valitset pt, oletan että olet terve ihminen. Älä ota sellaista jonka ohjelmassa ei ole maastavetoa ja kyykkyä. Nämä 2 liikettä ovat ehkä helpoin tapa havaita onko pt ammattilainen vai ei..
Vierailija kirjoitti:
Tuo mukavuusalueelle treenaaminen ei hyödytä mitään. Se nimenomaa saa alottajat lopettamaan kun maistuu pakkopullalta. Sitten pullapötkö kädessä väittävät, että treenistä tuleva hyvä olo on huuhaata. Se hyvä olo tulee, kun treenaa kunnolla. Itseään pitää rääkätä salilla tai lenkillä, sen jälkeen olo on mahtava. Siihen päälle sauna ja viielä suihku niin täydellistä. Se on juuri se miksi treenaamiseen jää koukkuun. Silloin tuloksia näkee myös hyvinkin nopeasti, mikä taas koukuttaa enemmän. Alkuun se vaatii mielenlujuutta, mutta kun kunto kasvaa, sitä oikein odottaa joka päivä. Läskeillä tosin harvoin kantti riittää niin pitkälle, ja kaikki on taas kiinni geeneistä. Jokainen ihminen pystyy treenaamaan ittensä huippukuntoon, jos vaan päättää niin. Osa joutuu tekemään vähemmän töitä sen eteen, osa enemmän, mutta kaikki pystyy. Geenit ja stressi on läskien lemppari tekosyyt.
Miksi kaikkien pitäisi haluta treenata huippukuntoon? Mulle riitää ihan tavallinen kunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien pitäisi haluta treenata huippukuntoon? Mulle riitää ihan tavallinen kunto.
Miksi sä käytät saman ajan ja energian tehdäksesi jotain asiaa tehottomasti?
Vähän sama kun kantaisit vettä saunaan risalla ämpärillä kun vieressä on ehjä.
Peeteeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jos ei treenaa itseään huippukuntoon niin tekee tehottomasti? Voi luoja noita sun aivopieruja. Miksi teitä joitakin ärsyttää noin kovaa, että ei kaikki ihmiset halua olla huippukunnossa olevia fitnesspimuja? Miksi on noin vaikea tajuta, että normaali kunto on se mitä moni haluaa? Mitä se teidän napaa kaivelee mitä muut haluaa?
Sä et voi sanoa yhtään mitään mun kuntoilusta koska en tunne mua etkä ole nähnyt mua, joten pidä suusi kiinni.
Hahhahah, "geeneistä kiinni" - taas aiemmilla sivuilla mainittu XD Ja kommentin takana armoton sinivalas. Ketkään muut kuin suuret läskikasat eivät ikinä sano noin :D
Vierailija kirjoitti:
Hahhahah, "geeneistä kiinni" - taas aiemmilla sivuilla mainittu XD Ja kommentin takana armoton sinivalas. Ketkään muut kuin suuret läskikasat eivät ikinä sano noin :D
Opettele lukemaan.
Peeteeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peeteeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jos ei treenaa itseään huippukuntoon niin tekee tehottomasti? Voi luoja noita sun aivopieruja. Miksi teitä joitakin ärsyttää noin kovaa, että ei kaikki ihmiset halua olla huippukunnossa olevia fitnesspimuja? Miksi on noin vaikea tajuta, että normaali kunto on se mitä moni haluaa? Mitä se teidän napaa kaivelee mitä muut haluaa?
Sä et voi sanoa yhtään mitään mun kuntoilusta koska en tunne mua etkä ole nähnyt mua, joten pidä suusi kiinni.
95% ihmisistä ei pääse fitness pimu kuntoon vaikka haluaisi. Se vaatii jo ihan oman ihmislajin.
Mä tosiaan teen tätä työkseni. Olen jutellut kymmmenien tuhansien ihmisten kanssa.
En ole vielä kertaakaan törmännyt ihmiseen livenä joka sanoisi että en halua kehittyä. Käyn salilla pysyäkseni tässä kunnossa.
Valitettava totuus on se että suurin osa haluaisi kehitettyä mutta tieto/ taito ei vaan riitä..Poislukien vanhukset jotka oikeasti ylläpitävät liikunta kykyä.
Et sitten tajua yhtään mitään mitä muut kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Toi "tulee mahtava olo" on ihan huuhaata - ehkä sulle tulee mutta mulle ei. Ainoa mikä tässä sun jutussa pitää paikkansa on se, että kaikki pystyy treenamaan itsensä huippukontoon (omiin mahdollisuuksiinsa nähden) ja se vaatii mielenlujuutta ja päättämistä. Ainoa hyvä olo rääkin jälkeen on se, että tulipahan tehtyä eikä mitään sen kummampaa euforiaa saa asiasta. Vai tarkoittaako tuo monien mainostama mahtava olo juuri tuota "tulipahan tehtyä" oloa? Musta se ei ole kyllä mitenkään erityisen palkitseva olotila, saman saa vaikka siitä, että saa matot pestyä...
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja usein jossain nivelessä jotain kipua. Treenaan vesijuoksua ja kuntopyörää jonka lisäksi teen pilatesta, lankutuksia keskivartalolle ja yläkropan treenaan painoilla. Haluaisin jossain vaiheessa palata salille, mutta kammoksuttaa lukea näitä juttuja miten ei treenata tarpeeksi "kovaa" ja ollaan "mukavuusalueella".
Kyllä mulla on kroppa kovilla treeneistäni, koska kiitos sairauteni en ole enää muutenkaan terveen kehossa. Olisi ahdistavaa mennä jonnekin salille kyylättäväksi ja arvosteltavaksi...Miten mustakin tuntuu, että juuri jotkut salifiksoituneet arvostelevat noin tuntemattomia. Aivan kuten joku sanoikin. Ei varmaan 99 prosenttia tee niin, mutta kotona saan olla rauhassa siltä yhdeltä prosentiltakin.
Kun suurin osa treeneistäni teen katsomalla harjoitusta puhelimen näytöltä...ja tulosta tulee, rasvaa lähtee ja voin paljon paremmin.
Huippukunto ei myöskään ole mitään sellaista et pitäisi verrata joihinkin fitness ihmisiin..
Vaan vaikka se et tänä vuonna sä vedät maasta 70kg. Ensi vuonna 80. 5v pääästä 110kg. Sä voit olla edelleen täysin normaali kroppainen. Mutta sä olet käyttänyt aikasi kuntosalilla tehokkaasti.
Vs se että sä vedät nyt 70 ja vuonna 2030 70kg.
Ja nyt rehellinen kysymys? Kumman vaihtoehdon sä haluaisit samalla vaivalla?
Vierailija kirjoitti:
Dnbdnd kirjoitti:
Jotkut eivät ymmärrä sitä, ettei kaikkien kroppa kestä kuin keveillä painoilla treenaamista. Silloin treenataan esimerkiksi sellaisista syistä kuin liikkuvuus, kestävyys ja yleinen hyvinvointi ja mielenvirkeys. Oi jospa saisin vitosen joka kerta kun joku besserwisser tulee luennoimaan siitä miten minun nyt kyllä olisi lisättävä painoja...aaarrrgghh!!!
Mulla taas on yliliikkuvat nivelet ja lääkärit ovat kieltäneet kontaktilajit kokonaan, koska todennäköisesti niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä minulle ja loukkaantumisen riski on suuri. Samaten HIIT-treenit eivät samasta syystä sovi itselle lainkaan. Sen sijaan esim. uiminen ja pyöräily sopii mulle, koska ne eivät rasita niveliä samalla lailla.
No sä sit treenaat niitä jotka hakeutuvat sun treeneihisi. Muiden puuhastelut ei ole sun päänvaiva. -eri-