Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunnasta mitä ihmiset eivät tunnu ymmärtävän

Vierailija
29.06.2023 |

Kukaan ei ole haka syntyessään, yhtään missään. Liikunta ja reippailu on sellasia asioita missä kehittyy kokoajan kun sitä tekee, oma kroppa alkaa vaatimaan sitä aina enemmän ja enemmän ja siitä alkaa tulemaan aina vain mieluisampaa.

Olen kyllästynyt kuulemaan ihmisiltä tätä "kerran koitin ja ei se ollut minun juttuni"... Niin sä koitit sitä kerran ja sulla vähän jalkoihin sattu, newsflash, niin sattu meillä kaikilla muillakin. Se on toistamista ja toistamista ja toistamista että jossain tulee hyväksi. Mikään ei tapahtu tostanoinvaan.

Kommentit (417)

Vierailija
121/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa saan ihan riittävästi kamppailutreeneistä, sali on vain oheistreeniä.

Vierailija
122/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tästä lähden nyt n.10 km:n pyörälenkille mun kolmivaihteisella mummomallin pyörällä enkä aio edes vetää täysillä. Pt:n mielestä mun pitäisi varmaan ajaa monivaihteisella huippupyörällä ja vetää täysillä vähintään 20 km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dnbdnd kirjoitti:

90% salitreenaajista treenaa aivan liian kevyesti varsinkin naiset. Ehkä liiallisten lihasten kasvamisen pelosta ja suurin osa varmasti vaan koska eivät edes tiedä kuinka treenata oikein..

Esimerkkinä vaikka pystypunnerrus istuen ja naiset. Jos sä olet treenannut yli 2vuotta. Painat 60kg. Sun sarjapaino pitäisi olla +15kg. Harvoin jos ikinä näkee naisilla tätä.

Kyykky pitäisi olla +120% omasta painosta sarjassa.

Joo ei kuule näillä polvilla.

Vierailija
124/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei tämä pt vastaa, että miksi hänen napaansa kaivelee mitä muut tekee? Miksi kaikkien pitäisi haluta samaa kuin hänen?

Vierailija
125/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ei tämä pt vastaa, että miksi hänen napaansa kaivelee mitä muut tekee? Miksi kaikkien pitäisi haluta samaa kuin hänen?

Käsittäny väärin personal osuuden tittelistä, tuo kaikille sen oman tapansa ja persoonansa treenata :D

Vierailija
126/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Mä myös ymmärän hyvin miksi tämä faktojen kuuleminen on ärsyttävää. Ymmärrän miksi monet lähti suoraan hyökkäyskannalle.

Eihän se kiva ole kuulla tai ruveta miettimään omaa salihistoriaansa. Kun olet maksanut tuhansia €, käyttänyt tuhansia tunteja salitreeniin.

Ja tajuat lukiessasi et hitto mä olen just tää kuka heiluttelee vuodesta toiseen niitä 5kg painoja eikä tää kroppakaan ole muuttunut mihinkään viimeiseen 5 vuoteen.

Kun se vaihtoehto samalla vaivalla olisikin jtn ihan muuta.

Nyt on sulla on melkoisen kovat luulot itsestäsi. :D Sähän et edes oikeasti tiedä minkälaisia ihmisiä täällä kirjoittelee. Kyllä se on tuo sun ylimielinen ja kaikkitietävä asenne joka tässä ihmisiä ärsyttää.

Olisi hyvä ymmärtää näissä keskusteluissa aina se että näissä ei puhuta yksilöistä.. Kyl tyhmempikin tajuaa että on eri tilanteita, vammoja yms jotka esim estävät kehittävän treenin..

Sun on yksilönä turha loukkaantua jos sanotaan et 90% treenaa huonosti. Siinä on se 10% rako mihin just sä voit mahtua.

Ja kyllä mä väitän että tiedän keskivertoa enemmän aiheesta. Ihan jo sen takia että aloitin liikunnan parissa 30v sitten työskentelyn. Tämän jälkeen siitä on tullut ammatti jolla elätän itseni.

Olen myös menestynyt tässä hommassa kohtalaisen hyvin.

Vierailija
127/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittäny väärin personal osuuden tittelistä, tuo kaikille sen oman tapansa ja persoonansa treenata :D

Ei suinkaan. Vaan tuo kaikille tavan treenata jolla saavat vastinetta käyttämälleen ajalle ja rahalle 😂

Vierailija
128/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan nuoruudesta, että vaikka olin hyvä hiihtämään ja voitin joitakin paikallispikkukilpailuja, niin ihan yhtä paskalta se hiihtäminen tuntui joka kerta. Sama lähes kaikkien muiden pitempään harrastamieni lajien kanssa. Luistelu oli kivaa, mutta teini-iässä tuli jotain jalkaongelmia, vääränlaiset jalat kai sitten niihin luistimiin ja jatkuvaa kipua luistelun ajan. Laskettelu oli kivaa, mutta kallista, ja Suomen sesonki lyhyt. Suunnistuskin oli kivaa, mutta missä vitussa sellaista harrastaa, sitä oli koulussa sen yhden kerran per lukuvuosi.

Joten ime slerbaa, liikunta! Me ei tulla keskenämme toimeen.

Vierailija
129/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa on tutkittukin. Geeneistä riippuu, palkitseeko liikunta. Kyse on kaiketi endorfiineista. On ihmisiä, jotka eivät koe liikunnan iloa ollenkaan. Heille ei kehity minkäänlaista kutsumusta liikkumiseen, vaikka kuinka sitä väkisin yrittäisivät.

Pianon pimputtaminen ja liikunta palkitsee minua.

Autolla ajaminen stressaa minua. Suunnistaminen kävellessä tai pyörällä on huvia, autolla suunnistaminen kaupungissa... no, onneksi ei ole rautaa hansikaslokerossa. ;D

Vierailija
130/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetin koulussa 12 vuoden ajan ja kaikki liikunta oli paskaa. Hyvin olen pärjännyt ilmankin.

N60v

Vierailija
131/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta kyllä näkee miksi läski jää läskiksi :D Me kaikki tunnetaan/tiedetään paljon läskejä, ja eikö vain, että nämä läskit ovat vuodesta toiseen läskejä :D Läski mielummin keksii selityksiä, kuin tekisi asialle jotain, tai kuuntelisi mitään neuvoja. Koska kun joku edes mainitsee treenin, niin siitä läskille tulee jo hikinäppyjä :D

Vierailija
132/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhetessa tietty lihaksiston kunto on tarpeellista mutta nyt täällä puhutaan vain jostain salitreenista sun muista. Mutta myös liikkuvuus ja erityisesti taspaino on tärkeitä, eli loppujen pitäisi treenata monipuolisesti.

Ja tosiaan, mua ei huvita. Tiedän kyllä mitä pitäisi tehdä, mutta ei vaan juuri kiinosta enkä ole innostavaa  lajia löytänyt vaikka koittanut kaikenlaista urheilua juuri siksi, että pitäisi liikkua. Olen myös mukavuudenhaluinen joten kauhea rääkki kuullostaa epämiellyttävältä, mutta sitäkin on joskus pakko tehdä.

Onneksi on jonkinasteinen sisäinen pakko, jonka olen vuosien saatossa kehittänyt perustuen tiettyyn rutiiniin, että lähden johonkin liikkumaan tiettynä aikana tykkäsin tai en. Nauttimista - no ei, mutta jos haluaa pysyä kuosissa, niin onhan sitä tehtävä asioita joista ei nauti. En minä töihinkään lähde loputtomasta innosta vaan siksi, että töitä pitää tehdä että saa palkkaa ja pystyy sitten mahdollisesti tekemään niitä nautinnollisia asioita.

Ja koska aion vanhanakin jaksaa tehdä nautinnollisia asioita, kävellä erilaisissa paikoissa ja kulttuureissa sekä katsella maailman menoa muulata kuin kotisohvalta, niin pakko sitä on kuntoilla. Minusta liikunta on todella tylsää, mutta pakollista.

Vierailija
133/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fjfjfj kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet harjoitellut hyvin ja järkevästi etkä siltikkään pärjää yritä vielä kerran vielä paremmin ja järkevämmin ja etkä siltikkään pärjää niin lopeta ja vaihda lajia.Ellei sitten tee rakkaudesta lajiin jotain niin se on eri asia.

Pitäisi pärjätä missä? Pätemisessä salilla viereiselle treenaajalle tai ohittelemalla lenkkipolulla?

Miksi sä kulutat aikaa ja energiaa siellä salilla tekemällä höpö höpö treenejä. Kun samalla vaivalla voisit oikeasti olla huippu kunnossa?

Jonka hyödyt ovat kiistattomia.

Kun luette tätä ketjua, niin olkaa tietoisia siitä, että tämä aihe vetää niitä "keskustelijoita", jotka ovat itse hyvin syvällä salikulttuurissa. Itse tuossa kulttuurissa myös mukana jo vuosikymmeniä olleena olen todennut, että saliväessä on yliedustettuna erilaiset persoonallisuushäiriöt, lähinnä narsismi. Aika monelle (varsinkin nuorille miehille) salilla käyminen ja varsinkin kilpabodaukseen asti menevä treenaaminen on keino peittää heikkoa itsetuntoa. Osalle sali on kilpakenttä ja joillekin sotatanner. Kuka on kovin?

Tämä selittää sen, miksi tulee tällaisia kiukkuisia kommentteja tyyliin "mitä v***tua siellä salilla teet jos et kasvata lihasta." Eli toisin sanoin "Kuka v***tu luulet olevas, kun et ole ajattele täsmälleen niinkuin minä, etkä ole minun narsistisen egoni jatke".

Katselkaapa netistä alan harrastajien videoita, kuunnelkaa bodcasteja yms. niin huomaatte, kuinka suvaitsematonta ja kaikkitietävää väkeä siellä pyörii, ja kuinka agressiivisella asenteella asiaoista puhutaan. Tämä näkyy jopa ammattimaisten personal trainereiden ym. puheissa kovana nokitteluna "väärin treenaavia" ja toisin ajattelevia kolleegoja kohtaan. 

Eli jokainen treenatkoon miten lystää, kukin omista syistään ja omilla tavoillaan. Kukaan ei voi tietää onko viereisellä penkillä satujumppaa tekevällä ihmisellä sydänvika, nivelrikko tai mitä tahansa. Neuvotaan sitten jos joku pyytää, puututaan vaan jos on tapaturma tulossa.

Ja yritetään ymmärtää niitä, joiden mieli on paha toisten treenien takia.

Vierailija
134/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salin omistajan ominaisuudessa olen tosi onnellinen perus salilla kävijöistä.

Tammikuussa ostetaan kortti vuodeksi treenataan 3-5kk huomataan ettei saada juurikaan muutosta, häivytään ja palataan seuraavana tammikuuna.

Money for nothing.

Kannustavana ihmisenä mua harmittaa tai napaani kaivelee se että suurin osa näistä ihmisistä tosiaan on siinä rajoilla, syttyisikö se pysyvä liikunnan riemu. Ja mun kokemuksen mukaan sen sytyttää parhaiten se kehitys. Kun sä näät että ulkonäkö paranee, kivut hellittää ja olokin muuttuu pirteämmäksi..

Ja todella monelta tuo tunne jää saavuttamatta koska pelätään liian isoja lihaksia, liian isoja painoja tai jtn muuta mitä ei todellakaan tarvitsisi pelätä.

Vierailija
135/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ymmärrä että ei kaikki tykkää samasta liikuntalajista. Jokainen liikkuu miten haluaa.

Vierailija
136/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ymmärrä että ei kaikki tykkää samasta liikuntalajista. Jokainen liikkuu miten haluaa.

Aaargh... Sinä et ilmeisesti lue keskustelua. Vastasin juuri äsken että minulta on kysytty tai kommentoitu salista. Ei muista liikuntalajeista.

Keksin itsekkin useita lajeja jotka olisivat kokonaisvaltaisesti parempia kuin sali.

Vierailija
137/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta kyllä näkee miksi läski jää läskiksi :D Me kaikki tunnetaan/tiedetään paljon läskejä, ja eikö vain, että nämä läskit ovat vuodesta toiseen läskejä :D Läski mielummin keksii selityksiä, kuin tekisi asialle jotain, tai kuuntelisi mitään neuvoja. Koska kun joku edes mainitsee treenin, niin siitä läskille tulee jo hikinäppyjä :D

En ole ollut koko ikääni lihava. Lihoin lähempänä 50v. kun en liikkunut enää tarpeeksi. Nyt 53v. olen laihtunut kolmessa kuukaudessa 10kg. Olen käynyt kävelyllä 5 kertaa viikossa. Älä sä dorka puhu paskaa muista.

Vierailija
138/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Yrjö Mähösen hyvä esittely terveys liikunnasta.

Asahi ohjeita löytyy youtubesta.

Sopii aivan kaikille.

(Toivottavasti linkki toimii)

Vierailija
139/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aaargh... Sinä et ilmeisesti lue keskustelua. Vastasin juuri äsken että minulta on kysytty tai kommentoitu salista. Ei muista liikuntalajeista.

Keksin itsekkin useita lajeja jotka olisivat kokonaisvaltaisesti parempia kuin sali.

MINÄ VASTASIN TÄHÄN KETJUN ALOITTAJAN VIESTIIN:

Kukaan ei ole haka syntyessään, yhtään missään. Liikunta ja reippailu on sellasia asioita missä kehittyy kokoajan kun sitä tekee, oma kroppa alkaa vaatimaan sitä aina enemmän ja enemmän ja siitä alkaa tulemaan aina vain mieluisampaa.

Olen kyllästynyt kuulemaan ihmisiltä tätä "kerran koitin ja ei se ollut minun juttuni"... Niin sä koitit sitä kerran ja sulla vähän jalkoihin sattu, newsflash, niin sattu meillä kaikilla muillakin. Se on toistamista ja toistamista ja toistamista että jossain tulee hyväksi. Mikään ei tapahtu tostanoinvaan.

Vierailija
140/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olet kuin tuo "pt" eli et ymmärrä lukemaasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan