Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunnasta mitä ihmiset eivät tunnu ymmärtävän

Vierailija
29.06.2023 |

Kukaan ei ole haka syntyessään, yhtään missään. Liikunta ja reippailu on sellasia asioita missä kehittyy kokoajan kun sitä tekee, oma kroppa alkaa vaatimaan sitä aina enemmän ja enemmän ja siitä alkaa tulemaan aina vain mieluisampaa.

Olen kyllästynyt kuulemaan ihmisiltä tätä "kerran koitin ja ei se ollut minun juttuni"... Niin sä koitit sitä kerran ja sulla vähän jalkoihin sattu, newsflash, niin sattu meillä kaikilla muillakin. Se on toistamista ja toistamista ja toistamista että jossain tulee hyväksi. Mikään ei tapahtu tostanoinvaan.

Kommentit (417)

Vierailija
41/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

90% salitreenaajista treenaa aivan liian kevyesti varsinkin naiset. Ehkä liiallisten lihasten kasvamisen pelosta ja suurin osa varmasti vaan koska eivät edes tiedä kuinka treenata oikein..

Esimerkkinä vaikka pystypunnerrus istuen ja naiset. Jos sä olet treenannut yli 2vuotta. Painat 60kg. Sun sarjapaino pitäisi olla +15kg. Harvoin jos ikinä näkee naisilla tätä.

Kyykky pitäisi olla +120% omasta painosta sarjassa.

Sä et sitä määritä minkälaisilla painoilla kukin tekee. Usein näkee, että miehet tekee liian isoilla painoilla, repien ja hajottaen paikkansa.

Voi tehdä pienemmilläkin painoilla ja useilla toistoilla. Joillakin se salilla käyminen on kunnon ja lihasten ylläpitoa, ei mitään tavoitteellista. On esim. selkävaivaisia jotka ovat saaneet avun salilla käymisestä kun lihaskunto paranee. Tavoite pitää se yllä eikä kasvattaa massaa.

😭. Sä et nyt itse ymmärrä sitä et ammattilainen näkee kyl treenaatko sä esim kuntouttaaksesi vammaa..

Onko sun treenissä mitään järkeä..

Onko sun treeni millään tavalla kehittävää..

Ja jos ei ole. Niin mitä järkeä sun on tehdä ylläpito treeniä? Jos se ylläpidettävä kunto on samaa luokkaa kuin 70vuotiaalla mummolla.

Vierailija
42/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan yleistä että lihasten kasvaessa aivotoiminta hidastuu vai ilmeneekö se vain tässä keskustelussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä sekä kaavamaista tekemistä yhä uudelleen vaaditaan jos salilla aikoo saada selvät lihakset ilman esimerkiksi hormoniparanteluja.

Juuri näitä ominaisuuksia ei nykyihmisellä juuri ole. Lähes jokaiselle suomalaisellekin on mukavampi tehdä pieniä määriä sopivin painoin ja vaihtaa jo lajia tai ottaa reilummin taukoa.

Siksi kuntosalilla useimmat treenaavat melko kevyesti ja suurempia lihaksia näkee lopulta aika harvoin.

Just tää kun kaikki ei ole niinqu niiden lihasten perässä.

Jopa enemmistö ei jaksa takoa niitä. Eikä toki tarvitsekaan. Silti veikkaan, että ainakin moni mies tahtoisi lihaksikkaan vartalon.

Vierailija
44/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

90% salitreenaajista treenaa aivan liian kevyesti varsinkin naiset. Ehkä liiallisten lihasten kasvamisen pelosta ja suurin osa varmasti vaan koska eivät edes tiedä kuinka treenata oikein..

Esimerkkinä vaikka pystypunnerrus istuen ja naiset. Jos sä olet treenannut yli 2vuotta. Painat 60kg. Sun sarjapaino pitäisi olla +15kg. Harvoin jos ikinä näkee naisilla tätä.

Jotkut eivät ymmärrä sitä, ettei kaikkien kroppa kestä kuin keveillä painoilla treenaamista. Silloin treenataan esimerkiksi sellaisista syistä kuin liikkuvuus, kestävyys ja yleinen hyvinvointi ja mielenvirkeys. Oi jospa saisin vitosen joka kerta kun joku besserwisser tulee luennoimaan siitä miten minun nyt kyllä olisi lisättävä painoja...aaarrrgghh!!!

Suurimmalla osalla syy ei ole fyysinen vaan psyykkinen. Tiedätkö et esim minä nään sun treeneistä välittömästi onko sulla mitään hajuakaan mitä teet.

Mulla on moninivelrikko, MS-tauti ja auto-onnettomuudesta jääneitä vammoja ja sinä et kuule näe niistä ja treeneistäni yhtään mitään. Paitsi tietenkin jos vaatteita vaihtaessa vilahtaa.

Mites toi SUN psyykkinen puoli? Mites sun treenit jos aika menee muiden kyttäämiseen?

Toi onkin varmasti tosi yleinen combo salitreenaajien keskuudessa ja selittää sen miksi 90% treenaa huonosti.

Kehittävää kiitos kysymästä. Ollut viimeisen 10vuotta.

Vierailija
45/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirasi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fjfjfj kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet harjoitellut hyvin ja järkevästi etkä siltikkään pärjää yritä vielä kerran vielä paremmin ja järkevämmin ja etkä siltikkään pärjää niin lopeta ja vaihda lajia.Ellei sitten tee rakkaudesta lajiin jotain niin se on eri asia.

Pitäisi pärjätä missä? Pätemisessä salilla viereiselle treenaajalle tai ohittelemalla lenkkipolulla?

Miksi sä kulutat aikaa ja energiaa siellä salilla tekemällä höpö höpö treenejä. Kun samalla vaivalla voisit oikeasti olla huippu kunnossa?

Jonka hyödyt ovat kiistattomia.

Järkevämpi treenata oman kunnon mukaan eikä naapuriin vaikutuksen tehdäkseen. Lenkkipolullakin suurimmalla osalla lenkeistä kannattaa mennä pk-tahtia, joka on hidasta. Kerran viikossa voi sitten mennä kovaa halutessaan.

Ainut vaan että se kunto ei kasva, jos sä aina olet siellä mukavuus alueella.

Hauska kun sanoit tuosta pk lenkkeilystä. Niin mullakin oli pk tosi hidasta vuosia kunnes menin juoksu kouluun.. Tän kesän jälkeen mun pk lenkkien nopeus kasvoikin 9/km /h nopeuteen. Tota ennen oli vuosia 6/km/h..

Motivaatio kasvoi 10000% ja aloin päästä juoksijan flow tilaan helpommin. Juoksu muuttui nautinnoksi jota himoan.

Tämä vaati sen että ammattilainen katsoi mun juoksua ja antoi progressiivisen ohjelman mitä noudatin 3kuukautta.

Missä väitin, että olen aina "mukavuusalueella"? Harrastan ultrajuoksua ja tosiaankaan en ole missään mukavuusalueella sadan kilsan jälkeen. Treenaan määrällisesti niin paljon, ettei kaltaiseni keski-ikäisen ihmisen keho kestäisi ilman vammoja, jos useammin kuin kerran viikossa menisin kovaa. Sinä taidat epätoivoisesti kaupata pt-palvelujasi :D

Vierailija
46/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

Sä et sitä määritä minkälaisilla painoilla kukin tekee. Usein näkee, että miehet tekee liian isoilla painoilla, repien ja hajottaen paikkansa.

Voi tehdä pienemmilläkin painoilla ja useilla toistoilla. Joillakin se salilla käyminen on kunnon ja lihasten ylläpitoa, ei mitään tavoitteellista. On esim. selkävaivaisia jotka ovat saaneet avun salilla käymisestä kun lihaskunto paranee. Tavoite pitää se yllä eikä kasvattaa massaa.

😭. Sä et nyt itse ymmärrä sitä et ammattilainen näkee kyl treenaatko sä esim kuntouttaaksesi vammaa..

Ja jos ei ole. Niin mitä järkeä sun on tehdä ylläpito treeniä? Jos se ylläpidettävä kunto on samaa luokkaa kuin 70vuotiaalla mummolla.

Mitä. Vittua. Sulle. Kenenkään. Tekemiset. Kuuluu? Varsinkaan siinä mittakaavassa että niitä pitäisi sulle oikein perustella. Sun olis ehkä hyvä treenata vähän aivotoimintaasi vaan eihän sekään taas kuulu mulle.

Vierailija
47/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä sekä kaavamaista tekemistä yhä uudelleen vaaditaan jos salilla aikoo saada selvät lihakset ilman esimerkiksi hormoniparanteluja.

Juuri näitä ominaisuuksia ei nykyihmisellä juuri ole. Lähes jokaiselle suomalaisellekin on mukavampi tehdä pieniä määriä sopivin painoin ja vaihtaa jo lajia tai ottaa reilummin taukoa.

Siksi kuntosalilla useimmat treenaavat melko kevyesti ja suurempia lihaksia näkee lopulta aika harvoin.

Miksi pitäisi haluta selvät lihakset? Mä naisena haluan esim. hoikat käsivarret joissa näkyy kohtuullisesti lihas, mutta ei liikaa. Liian lihaksikas käsivarsi ei ole mun mielestä naisellinen. En myöskään halua mitään sixpäkkiä vaan haluan nätin litteän vatsan. 

Vierailija
48/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan merkitystä masennuksen hoidossa ei voi riittävästi painottaa. Nuoret voivat huonommin kuin koskaan aiemmin ja syynä siihen on somessa roikkuminen ja liian vähäinen liikunta.

Vierailija
49/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

Kunpa se olisikin näin yksioikoista. Itse olen treenannut salilla vuodesta -99 mutta välillä on saattanut olla pitkiäkin taukoja, että en ole käynyt. Olkapäät ovat heikoin lihasryhmäni ja kun salilla tulee käytyä se 3-4kk putkeen, saan juuri ja juuri toistoja pystypunnerruksessa 15kg käsipainoilla. Jalat taas kehittyvät hyvin, painoja saa lappaa ja toistoja saa tehtyä hyvin nousujohteisesti.

Sitten tulee se 1kk tauko lapsen sairastelun/oman sariastelun/työkiireiden tms takia ja taas on painot muuta kuin se 15kg. Mutta ei se minua haittaa, ei mun tartte enää 47-vuotiaana olla kisakireä fitness-typy, se aika oli jo. Treenaan koska se tekee hyvää niin sielulle kuin kropalle mutta en tavoittele enää mitään sellaista ultimaattista kireyttä ja tykkään nauttia elämästäkin välillä. Salin lisäksi tulee tehtyä muutakin: kävely, golf, joten mielestäni balanssi on hyvä.

Niin sulla olkapäät on heikoin lihasryhmä ja pääset silti tohon NS minimiin.

Susta siis näkee että olet tehnyt asioita oikein 💪🏿

Vierailija
50/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pelkää rikkovansa itsensä. Monissa muissa maissa salilla ei edes ole suuria levypainoja ja levytankoja koska omistaja ja ehkä kävijät itsekin pelkää asiakkaiden loukkaantuvan.

Olen käynyt salilla 1900-luvulta asti ja sanoisin, että tällainen asenne on yleistynyt hurjasti kävijöissä.

Vierailija
51/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

Sä et päätä sitä miten muut treenaa. Toivottavasti et oikeasti ole personaltrainer koska olet kammottava ihminen. Tuollaisen ei kuulu valmentaa ketään koska sä vain myrkytät ihmiset. 

Vierailija
52/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

Jotkut eivät ymmärrä sitä, ettei kaikkien kroppa kestä kuin keveillä painoilla treenaamista. Silloin treenataan esimerkiksi sellaisista syistä kuin liikkuvuus, kestävyys ja yleinen hyvinvointi ja mielenvirkeys. Oi jospa saisin vitosen joka kerta kun joku besserwisser tulee luennoimaan siitä miten minun nyt kyllä olisi lisättävä painoja...aaarrrgghh!!!

Suurimmalla osalla syy ei ole fyysinen vaan psyykkinen. Tiedätkö et esim minä nään sun treeneistä välittömästi onko sulla mitään hajuakaan mitä teet.

Mulla on moninivelrikko, MS-tauti ja auto-onnettomuudesta jääneitä vammoja ja sinä et kuule näe niistä ja treeneistäni yhtään mitään. Paitsi tietenkin jos vaatteita vaihtaessa vilahtaa.

Mites toi SUN psyykkinen puoli? Mites sun treenit jos aika menee muiden kyttäämiseen?

Toi onkin varmasti tosi yleinen combo salitreenaajien keskuudessa ja selittää sen miksi 90% treenaa huonosti.

Mä en treenaa huonosti. Mä treenaan juuri niin kuin näissä olosuhteissa pitääkin.

Toivottavasti selittää edes mun osuuteni. Että mulla on nyt sun siunauksesi tehdä kuten teen.

Vierailija
53/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirasi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fjfjfj kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet harjoitellut hyvin ja järkevästi etkä siltikkään pärjää yritä vielä kerran vielä paremmin ja järkevämmin ja etkä siltikkään pärjää niin lopeta ja vaihda lajia.Ellei sitten tee rakkaudesta lajiin jotain niin se on eri asia.

Pitäisi pärjätä missä? Pätemisessä salilla viereiselle treenaajalle tai ohittelemalla lenkkipolulla?

Miksi sä kulutat aikaa ja energiaa siellä salilla tekemällä höpö höpö treenejä. Kun samalla vaivalla voisit oikeasti olla huippu kunnossa?

Jonka hyödyt ovat kiistattomia.

Järkevämpi treenata oman kunnon mukaan eikä naapuriin vaikutuksen tehdäkseen. Lenkkipolullakin suurimmalla osalla lenkeistä kannattaa mennä pk-tahtia, joka on hidasta. Kerran viikossa voi sitten mennä kovaa halutessaan.

Ainut vaan että se kunto ei kasva, jos sä aina olet siellä mukavuus alueella.

Hauska kun sanoit tuosta pk lenkkeilystä. Niin mullakin oli pk tosi hidasta vuosia kunnes menin juoksu kouluun.. Tän kesän jälkeen mun pk lenkkien nopeus kasvoikin 9/km /h nopeuteen. Tota ennen oli vuosia 6/km/h..

Motivaatio kasvoi 10000% ja aloin päästä juoksijan flow tilaan helpommin. Juoksu muuttui nautinnoksi jota himoan.

Tämä vaati sen että ammattilainen katsoi mun juoksua ja antoi progressiivisen ohjelman mitä noudatin 3kuukautta.

Missä väitin, että olen aina "mukavuusalueella"? Harrastan ultrajuoksua ja tosiaankaan en ole missään mukavuusalueella sadan kilsan jälkeen. Treenaan määrällisesti niin paljon, ettei kaltaiseni keski-ikäisen ihmisen keho kestäisi ilman vammoja, jos useammin kuin kerran viikossa menisin kovaa. Sinä taidat epätoivoisesti kaupata pt-palvelujasi :D

Aaaaaa rivien välistä tulkitsin.. ultrajuoksua ihan sairasta 😳.. Tuskin sun pk vauhti sit kovin hidasta on tavallisten kuolevaisten mielestä.

Mä en ole pt.

Vierailija
54/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää yhtään ihmettele että salikissoja monesti pidetään vähän vajaina.

Vierailija
55/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä hittoa on pk-vauhti???? Miksi hitossa ei voi kirjoittaa suomeksi kunnolla mistä kyse??? 

Vierailija
56/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

Mä en treenaa huonosti. Mä treenaan juuri niin kuin näissä olosuhteissa pitääkin.

Toivottavasti selittää edes mun osuuteni. Että mulla on nyt sun siunauksesi tehdä kuten teen.

Lisään vielä, etteivät nuo minun vaivani mitään harvinaisuuksia ole. Jokainen niistä voi ihan yksistäänkin rajoittaa toimintakykyä jopa enemmän kuin ne kaikki minulla yhteensä.

Vierailija
57/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

Sä et päätä sitä miten muut treenaa. Toivottavasti et oikeasti ole personaltrainer koska olet kammottava ihminen. Tuollaisen ei kuulu valmentaa ketään koska sä vain myrkytät ihmiset. 

Olen tehnyt pt hommia yli kymmenen vuotta. Olen salin osa omistaja..

Ja kyllä mä olen lopettanut bumtsi bum meiningin. Syynä siihen on se että olen huomannut rehellisyyden tuottavan parempia tuloksia. Jos sä tulet mun valmennukseen sun on turha odottaa mukavuus alueella puuhastelua..

Se mitä sä voit odottaa on rehellisyys ja kehittyminen.

Vierailija
58/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dnbdnd kirjoitti:

Olisihan se ihan hel**tin kivaa treenata LUJAA salilla, mutta on ongelmia lonkkanivelten kanssa, niin pitää ottaa vähän kevyemmin, ettei riko paikkoja lisää. Ja viime vuoden lopulla murtunut käsikään ei tykkää vielä tärähdyksistä tai kovista painoista. 

Anna muiden treenata niin kuin treenaavat....

Vierailija
59/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

Olen tehnyt pt hommia yli kymmenen vuotta. Olen salin osa omistaja..

Ja kyllä mä olen lopettanut bumtsi bum meiningin. Syynä siihen on se että olen huomannut rehellisyyden tuottavan parempia tuloksia. Jos sä tulet mun valmennukseen sun on turha odottaa mukavuus alueella puuhastelua..

Se mitä sä voit odottaa on rehellisyys ja kehittyminen.

Jos mä tarvitsisin personaltrainerin, niin sua ei koskaan huolisi. Olet ylimielinen ja kuvittelet olevasi aina oikeassa. Todella suuret luulot itsestäsi.

Sä et edelleenkään päätä sitä mitä ja miten ihmiset treenaa. Anna ihmisten olla rauhassa äläkä kyttää heidän tekemisiään. 

Vierailija
60/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peetee kirjoitti:

Täs pt ja valmentajan hommia tehneenä vuosikymmenen. Olen törmännyt satoihin naisiin jotka käyvät salilla, kiinteytyäkseen, saadakseen lisää voimaa ja parantaakseen ulkonäköään..

Tai esim sen takia että alaselkä on kipeä ja pitäisi saada coreen pitoa.

On ollut kymmenittäin naisia joilla on yli 5v salitreeni historiaa ja mistään tätä ei huomaa.. Ja jos huomaa niin lähinnä jostain ylätaljasta jossa edes suht hyvät painot.

Esimerkiksi maastavetoa, kyykkyä ei ole tehty koskaan.

No sitten mä ajan heille läpi 3kk tehotreenin ja ruokavalion.. Kroppa alkaa muuttua välittömästi..

Sarjapainot nousee älyttömästi ja elämänlaatu kohenee.

Selkäkivut häviää.

Lähestulkoon 100% naisista sanoo tässä vaiheessa et miksi mä en ole aiemmin tajunnut ottavani pt.tä. Olisi säästynyt aikaa ja rahaa paljon.

Onko teidän Pt:den ruokavaliot aina keto-ruokavalioita? En sellaiseen ryhdy mutta proteiinia voin lisätä ja olenkin lisännyt.

Minä olen ajatellut kokeilla lähteä kuntosalille ja ei tulisi mieleenkään aloittaa ilman pt:n tekemää ohjelmaa ja neuvontaa. Olen jo kotona alkanut treenata leuanvetoa yms. calisthenics kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi