Joutuuko lapsi syömään päiväkodissa ja koulussa gluteenipitoista ruokaa, jos gluteeni aiheuttaa selkeästi oireita, mutta keliakiadiagnoosia ei ole?
Kommentit (16)
Tuskin päiväkodin työntekijöistäkään on kivaa, jos lapsi aterian jälkeen on vatsakipuinen.
Voi olla, että jokin lääkärin todistus pitää olla. Kysy sieltä päikystä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa luontaisesti gluteenitonta. Halpagluteeniton on tehty vehnätärkkelyksestä, mä en voi syödä sitä ollenkaan. Harmi koska kaupan monet valmispullat ja sämpylät on tehty siitä. Eli lue tuoteseloste ja kokeile lapselle sellaista, jossa ei ole oikeasti yhtään vehnää.
Eivät taida päiväkodeissa ja kouluissa näitä ostaa vanhempien pyynnöstä, kun ruokatilaus menee jonkun isomman tahon kilpailutuksen kautta.
Mitä tarkoutata, joutuuko?
Päiväkodit yleensä vaativat lääkärintodistuksen. Sellaisen kyllä saa selkeistä oireista vaikka testissä ei näkyisikään. Meidän maitoallergikko kävi testeissä mutta mitään ei näkynyt, lääkäri kirjoitti silti todistuksen puoleksi vuodeksi. Sitten testattiin kaksi viikkoa ja oireden takia kirjoitti päiväkotiin taas uuden todistuksen puoleksi vuodeksi ja tällä ilmeisesti mennään niin kauan, kun oireita ilmenee selvästi kokeilujaksoilla.
Kyllä vaaditaan todistus, jotta saa erityisruokavalion.
Hyvä tietää, että lääkärintodistuksen voi saada oireiden perusteella, eikä diagnoosin.
Onpa lapsesi uniikki <3 ihanaa, että lääkärintodistuksen saa myös ilman diagnoosia. Jaxuhali.
Ei pidä syöttää sitä ruoka-ainetta josta tulee oireita. Herranen aika. Jotenkin siitä pitää pitää huoli.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä syöttää sitä ruoka-ainetta josta tulee oireita. Herranen aika. Jotenkin siitä pitää pitää huoli.
Ei kai kukaan tahallaan nyt niin teekään? Aika monessa paikassa nimenomaan on vaadittu se lekurintodistus erityisruokavaliosta ja tosi huonosti osa lääkäreistä tietää allergioista.
Vierailija kirjoitti:
Onpa lapsesi uniikki <3 ihanaa, että lääkärintodistuksen saa myös ilman diagnoosia. Jaxuhali.
Okei...heräsikö sulla jotain vaikeita tunteita mun kommenttiin liittyen?
Siitä en tiiä, mutta kasvisruokaa joutuu. Tarhan tädit sanoo kaikki, että ruokahävikki on kaikkein suurin kasvisruokapäivinä. Lapset ei siis syö, kun eivät tykkää. Muuta ei silti tarjota, koska ideologia. Aivan älytöntä pakottaa pieniä lapsia tällaiseen ideologiseen hulluuteen.
Minun lapseni sai lääkärintodistuksen vilja-allergiasta. Lääkärintodistuksessa oli lueteltu viljat, jotka eivät sovi. Vilja-allergia on siis ihan eri sairaus kuin keliakia. Meillä myös osa gluteenittomista viljoista oli aluksi poissa ruokavaliosta.
Nykyisin hän on reipas koululainen, ja syö kaikkea. Ei siis ole enää allerginen millekään.
Joutuu. Maitoallergiselle annetaan maitoa, tomaatille allergiselle tomaattia jne. eli ei siellä katsota, kuka syö mitä. Meidän lapselle pitäisi tulla ihan oma annos (moniallerginen lapsi), mutta todella usein se menee jollekin toiselle lapselle, sitten ihmetellään, että mitäs sä nyt söisit ja lapsi jää ilman ruokaa. Osaa jo 5v iässä ilmoittaa, että ei syö tarjottua juustoleipää, koska sairastuu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tahallaan nyt niin teekään? Aika monessa paikassa nimenomaan on vaadittu se lekurintodistus erityisruokavaliosta ja tosi huonosti osa lääkäreistä tietää allergioista.
Kela ei edes hyväksy yleislääkärin kirjoittamia lääkärintodistuksia allergioista. Pitää olla erikoislääkärin lausunto.
Päiväkodit varmaan periaatteessa hyväksyisivät, mutta yleislääkärit eivät niitä kirjoita, koska heidän kirjoittamansa lausunnot eivät kaikille kelpaa.
Eli lapsen allergioissa pitää kääntyä allergioihin erikoistuneen lastenlääkärin puoleen.
Minulla kolme allergista lasta. Muut hoidin kotona kouluikään mutta nuorin meni perhepäivähoitajalle vuodeksi ennen eskaria. Tuttu naapuri ja riitti kun vein kirjoittamani listan sopimattomista ruokaaineista.
Lasten mennessä kouluu ilmoitin keskuskeittiölle suoraan dieettikokille mitä lapset ei voi syödä. Voi olla että ainakin ensimmäisestä lapsesta minulla oli neuvolasta terkkarilta lappu johon oli kirjoittanut minun sanelun mukaan sopimattomat ruoka-aineet. Sen jälkeen kun tutustuin dieettikokiiin ja vein listat suoraan hänelle. Soiteltiin monta kertaa vuoden aikana jos oli puolin tai toisin kysyttävää lasten ruuista. Lääkäri ei sekaantunut kertaakaan lasten ruokajuttuihin koulun suuntaan. Nyt yksi allerginen lapsi ammattikoulussa ja sinnekkin riitti kun laitettiin sähköpostia ja soiteltiin niin homma toimii. Ei mitään lääkärintodistuksia ym.
Mutta näin homma on toiminut pienessä kaupungissa. Ja itsellä todella hyvät kokemukset koulujen diettikokeista. Toki joitakin yksittäisiä virheitä on sattunut mutta niitähän sattuu kaikille. Pääosin ruuat menny juuri kuten sovittu.
Sori meni vähän alkuperäisen kysmyksen ohi mutta itse kun pelkäsin miten esim kouluissa onnistuu erikoisruokavaliot niin positiivinen yllätys miten hyvin on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Joutuu. Maitoallergiselle annetaan maitoa, tomaatille allergiselle tomaattia jne. eli ei siellä katsota, kuka syö mitä. Meidän lapselle pitäisi tulla ihan oma annos (moniallerginen lapsi), mutta todella usein se menee jollekin toiselle lapselle, sitten ihmetellään, että mitäs sä nyt söisit ja lapsi jää ilman ruokaa. Osaa jo 5v iässä ilmoittaa, että ei syö tarjottua juustoleipää, koska sairastuu siitä.
Aijaa, no kyllä päiväkodissa jossa olin töissä, katsottiin tarkkaan allergiat. Joillakinhan voi olla hengenvaarallinen allergia, esim pähkinä. Ottaisin kyllä yhteyttä päiväkodinjohtajaan jos sulla kirjoittamiasi kokemuksia.
Kokeilkaa luontaisesti gluteenitonta. Halpagluteeniton on tehty vehnätärkkelyksestä, mä en voi syödä sitä ollenkaan. Harmi koska kaupan monet valmispullat ja sämpylät on tehty siitä. Eli lue tuoteseloste ja kokeile lapselle sellaista, jossa ei ole oikeasti yhtään vehnää.