Rajoittaminen, hygieniahaalarit ja sängyn laidat suhteessa hoitotahtoon?!?
Nous esille toisessa topicissa, että hygieniahaalareista pitäis lääkärin tehdä rajoittamispäätös. Miten tää asia oikeasti menee omaishoidossa? Eikös näistä voi päättää hoitotahdossa ja siitä tule laillinen pohja? Ja voiko hoitotahtoon kirjoittaa, että esim. sängyn laidat sairaalassa on nostettava yöks ylös ja onks se pätevä?
Kommentit (48)
Ja mitä tulee sängyn laitoihin, niin estäähän ne semitervejärkistä putoamasta vahingossa. Ja niistä saa huonokuntoinen otettua tukeakin. Eri asia on sit ne, joita ne ei pidättele ja jotka tulis korkeammalta alas. Silloin ei tietenkään voi nostaa. Tapauskohtaista.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidossa ei voi käyttää rajoituksia, sillä joku muu omainen tekisi rikosilmoituksen. Kun ihminen on niin huonossa kunnossa, että tarvitsee hygieniahaalari, hän on laitoskunnossa.
Sängyn laitojen yli kiipeäminen on paljon vaarallisempaa kuin putoaminen sängystä lattialle. Täytyypä nyt heti kirjoittaa hoitotahtoon, että haluan vuoteeni lattialle, jos olen joskus siinä kunnossa, että pitäisi sitoa sänkyyn.
Vanhus jolla huonot nivelet ja tasapainovaikeuksia ei pääse ylös lattialla olevalta patjalta. Itselläkin keski-ikäisenä leikattu polvi hankaloittaa jo maan tasalta nousemista vaikka olen hoikka ja hyväkuntoinen (kyseessä oli urheiluvamma).
Eikö tuo aja sitten lähes saman asian kuin sänkyyn sitominen?
Siksi se onkin paljon parempi ja inhimillisempi vaihtoehto. Ei ole ulkopuolinen sitonut kiinni vaan itse ei pääse ylös. Eikä lattialla olevalta patjalta ainakaan putoa niin korkealta, että loukkaisi itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoitustoimia saa käyttää vain laitoshoidossa tai tehostetussa palveluasumisessa. Omaishoidossa tai kotiin tuoduissa palveluissa ei saa käyttää rajoitustoimia.
Mihin perustat perättömät väitteesi?
Omaishoitaja voi toimia puolisonsa tahdon mukaan.
Perustuslaki kieltää vapauden rajoittamisen ilman laillista perustetta. Itse asiassa sitä ei ole missään muualla kuin mielenterveyslaissa, vai mikä sen virallinen nimi lieneekin. Silloinkin se on sallittua vain silloin, kun on koko ajan sekä näkö- että kuuloyhteys = vierihoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoitustoimia saa käyttää vain laitoshoidossa tai tehostetussa palveluasumisessa. Omaishoidossa tai kotiin tuoduissa palveluissa ei saa käyttää rajoitustoimia.
Ai että yöllä pakkaseen vaan jos toinen niin haluaa ja estäminen (rajoittaminen) kielletty?!?
Lain mukaan on käytettävä lievintä mahdollista rajoittamista, eli ovet lukkoon. Käytännössä potilas on laitoshoitokunnossa, jos hortoilee pakkasessa ilman vaatteita. Se pitää tosin tehdä useamman kerran, ennen kuin saa paikan.
Meillä palvelutalossa vanhus, joka sotki ulosteella joka kerta kun se vaippaan tuli, kellonajalla ei väliä. Puoli vuotta pyydettiin lääkäriä kirjoittamaan hygieniahaalari luvat ja joka kerta "ei tarvetta". Sitten kun tämä vanhus alkoi syömään omaa ulostettaan posket lotkuen, luvat onneksi saatiin ja ulosteella sotkeminen ja sen syöminen loppui siihen.
Niille jotka eivät tiedä niin rajoitustoimia tarkastellaan 3kk välein ja lääkäri kirjoittaa niille jatkoa jos näkee sen tarpeellisena.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidossa ei voi käyttää rajoituksia, sillä joku muu omainen tekisi rikosilmoituksen. Kun ihminen on niin huonossa kunnossa, että tarvitsee hygieniahaalari, hän on laitoskunnossa.
Sängyn laitojen yli kiipeäminen on paljon vaarallisempaa kuin putoaminen sängystä lattialle. Täytyypä nyt heti kirjoittaa hoitotahtoon, että haluan vuoteeni lattialle, jos olen joskus siinä kunnossa, että pitäisi sitoa sänkyyn.
Vanhus jolla huonot nivelet ja tasapainovaikeuksia ei pääse ylös lattialla olevalta patjalta. Itselläkin keski-ikäisenä leikattu polvi hankaloittaa jo maan tasalta nousemista vaikka olen hoikka ja hyväkuntoinen (kyseessä oli urheiluvamma).
Eikö tuo aja sitten lähes saman asian kuin sänkyyn sitominen?
Siksi se onkin paljon parempi ja inhimillisempi vaihtoehto. Ei ole ulkopuolinen sitonut kiinni vaan itse ei pääse ylös. Eikä lattialla olevalta patjalta ainakaan putoa niin korkealta, että loukkaisi itseään.
Missä vanhuksia sidotaan sänkyyn? Hygieniahaalari tai nostetut sängyn reunat eivät ole sitomista.
Kyllä mä katsoisin näitä siltä kantilta, että ne ovat vanhuksen parhaaksi. Jos olisin itse ulosteita kaivava dementikko, haluaisin, että minusta huolehdittaisiin niin, etten ymmärtämättömyyttäni pääsisi itseäni ja ympäristöäni saastuttamaan. Kuka haluaisi olla kädet ulosteessa?
Ja hoitoalan ihmisenä olen nähnyt, että laidat sängyssä tuovat potilaalle turvallisuuden tunnetta sen lisäksi että ne oikeasti ovat turvana putoamisten varalta.
Mutta kun meitä on sellaisia, jotka näkevät asioissa aina kielteiset puolet. On hyvin palkitsevaa opetella näkemään ne hyvät. Elämä on paljon kevyempää.
Riippuu kaiketi lääkäristä, mutta kyllä ne rutiinisti kirjoitetaan, eihän lääkäri näe yleensä asukasta kuin kerran vuodessa.