Miksi niin moni pyöräilijä kuvittelee autojen olevan aina väistämisvelvollisia?
Auto tietenkin väistää kääntyessään kun pyöräilijä ajaa suoraan, ja kun autolla on kärkikolmio, ja tietenkin silloin, kun pyöräilijä taluttaa pyöränsä suojatien yli.
Mutta muuten pyöräilijä odottaa vuoroaan, että saa ajaa suojatien yli.
Tämä tuntuu olevan kamalan vaikeaa sääntö noudatettavaksi. Pyöräilijät ajavat holtittomasti suojatien yli ja osa autoilijoista jopa kannustaa tähän.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ainoa kulkuväline jolla voi lähteä liikenteeseen ILMAN että pitää osata liikennesännöt. Mitähän siitä tulisi jos autoilla olisi sama. Riittää kun osaa kaasua polkea ja liikennesääntöjä voi itse keksiä mieleisikseen. Esimerkiksi että minulle on aina etuajo-oikeus joka tilanteessa.
Noinhan autoilijat tekevätkin. Autot pysäköidään mihin sattuu, jatkuvasti ajetaan ylinopeutta ja letkan viimeiset aina päin punaisia. Suojatierikokset tähän sitten vielä päälle.
Miksi autoilijat kolaroivat keskenään, jos he kerran osaavat täydellisesti liikennesäännöt? Joku nyt mättää tässä ajattelussa.
Varmaan samasta syystä kun moni autoilija kuvittelee olevansa aina väistämisvelvollinen ja pysähtyy tilanteessa jossa väistämisvelvollinen pyöräilijä on pysähdyksissä ja odottaa että auto menisi liikennesääntöjen mukaisesti ensin.
Se on ongelma jolle pitäisi tehdä jotain, mutta josta on turha syyttää ketään ihmisryhmää, vaan sekä pyöräilijöissä että autoilijoissa on ihan liikaa niitä jotka eivät mene sen väistämissäännön mukaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos pyöräilijä on väistämisvelvollinen eikä mua väistä niin pyöräilijä jää mun auton alle
Ehkä sinun kannattaisi palauttaa korttisi poliisilaitokselle. Kenelläkään ei ole päälleajo-oikeutta, jos toinen tekee virheen liikenteessä. Kaikki tekevät joskus epähuomiossa virheitä. Nykyään on myös ennakointivelvollisuus TLL:ssä.
Pyöräilevä perhe oli tulossa tavalliselle suojatielle. Ajattelin hyvin ehtiväni ennen heitä ohittaa paikan suoralla tiellä. Perheen isä näytti keskisormea. En mielestäni tehnyt väärin, koska minulla oli etuajo-oikeus. Olisiko siis minun pitänyt pysähtyä odottelemaan, että koko porukka ensinnäkin ehtii siihen suojatielle ja alkaa sitä ylittämään?
Vierailija kirjoitti:
Sen takia kun moni autoilija antaa kohteliaisuuttaan tietä vaikka ei tarvitsisi ja pyöräilijä tuudittautuu käsitykseen, että auto väistää aina.
On se usein näin. Monet autoilijat pysähtyy vaikka pyöräilijällä ei olisi mitään mahdollisuuksia ehtia alle vaikka yrittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan samasta syystä kun moni autoilija kuvittelee olevansa aina väistämisvelvollinen ja pysähtyy tilanteessa jossa väistämisvelvollinen pyöräilijä on pysähdyksissä ja odottaa että auto menisi liikennesääntöjen mukaisesti ensin.
Tuo on oikeasti kaiken lisäksi todella vaarallista etenkin lapsille, koska vastakkaisesta suunnasta tuleva autoilija ei välttämättä olekaan yhtä kohtelias ja pyöräilijän huomio on kiinnittynyt vain siihen kohteliaaseen autoilijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia kun moni autoilija antaa kohteliaisuuttaan tietä vaikka ei tarvitsisi ja pyöräilijä tuudittautuu käsitykseen, että auto väistää aina.
Tässä on molemminpuolista "opettamista". Pyöräilijät "opettavat" autoilijoita väistämään ajamalla eteen ilman tarkoitustakaan pysähtyä ja autoilijat "opettavat" pyöräilijöitä ajamaan eteen pysähtymällä ja huitomalla, että mee nyt.
Se on muuten pikkuisen rasittavaa, kun just saat jalan maahan odottaaksesi, että auto ajaa ohi, niin eiköhän se pysähdy.
No tämä juuri. Kuljen vain tuttuja reittejä ja noudatan liikennesääntöjä. Ajelen hiljaa risteyksiin, joissa minun pitää väistää ja valmistaudun pysähtymään. En tiedä miten voisi autoilijoille ilmaista, että tarkoitus on liikennesääntöjen mukaan pysähtyä, ei yht'äkkiä spurtata suojatielle tai risteykseen.
Autoilijana arvostan tätä. Kiitos!!
Vierailija kirjoitti:
Olen aina lähtenyt siitä että pyöräilijä väistää joka tilanteessa. Olen pyöräillyt lähes 60 vuotta liikenteen seassa ilman haavereita.
toiset tykkää hengestään ja toiset sitten taas tykkäävät olla oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi autoilijat kolaroivat keskenään, jos he kerran osaavat täydellisesti liikennesäännöt? Joku nyt mättää tässä ajattelussa.
Harvemmin onnettomuuksia sattuu siitä syystä, että joku ei osaisi sääntöjä. Tyypillinen syy on havainto- tai arviovirhe, vakavammissa onnettomuuksissa myös monesti tietoinen sääntöjen rikkominen (kännissä/aineissa olosuhteisiin nähden tolkutonta nopeutta jne.).
Autoilijoiden pitäisi väistää aina, koska he tekevät ruumiita jos jotain menee pieleen puolin tai toisin.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, mutta ei kiinnosta kokeilla millaista jälkeä autoni aiheuttaa pehmeään ihmislihaan. Mieluummin jarrutan.
Liikenteessä on muutenkin paljon sellaisia kulkijoita, jotka eivät käy ihan täysillä. Pieniä lapsia, huonokuuloisia ja -näköisiä vanhuksia, sinkoilevia koiria jne. Ei näitä halua kukaan listiä ihan vain opettamistarkoituksessa.
Niinpä. En minä kohteliaisuuden takia väistä vaan siksi että kukaan ei kuole. En voi mitenkään tietää, onko juuri tämä pyöräilijä perillä säännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa kulkuväline jolla voi lähteä liikenteeseen ILMAN että pitää osata liikennesännöt. Mitähän siitä tulisi jos autoilla olisi sama. Riittää kun osaa kaasua polkea ja liikennesääntöjä voi itse keksiä mieleisikseen. Esimerkiksi että minulle on aina etuajo-oikeus joka tilanteessa.
Pyöräilijän pitää tuntea liikennesäännöt, vaikka niiden osaamista ei tarvitsekaan kokeella todistaa. Toivottavaa toki olisi, että liikenteen valvontaa kohdistettaisiin säännöllisesti myös kevyeen liikenteeseen, ehkäpä sääntöjen opettelu ja noudattaminen alkaisi muutaman maksullisen muistutuksen jälkeen kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, mutta ei kiinnosta kokeilla millaista jälkeä autoni aiheuttaa pehmeään ihmislihaan. Mieluummin jarrutan.
Liikenteessä on muutenkin paljon sellaisia kulkijoita, jotka eivät käy ihan täysillä. Pieniä lapsia, huonokuuloisia ja -näköisiä vanhuksia, sinkoilevia koiria jne. Ei näitä halua kukaan listiä ihan vain opettamistarkoituksessa.
Niinpä. En minä kohteliaisuuden takia väistä vaan siksi että kukaan ei kuole. En voi mitenkään tietää, onko juuri tämä pyöräilijä perillä säännöistä.
Siinä kohtaa, kun pyöräilijällä on jo jalka maassa luulisi olevan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Täsmennetään tuota liikennemerkkikohtaa, myös jos on stopmerkki tai pyöräilijän tienylityspaikka on autoilija myös väistämisvelvollinen
Suojatien yhteydessä olevan kärkikolmio vaatii pyöräilijöitä pysähtymään ja väistämään autoja, mutta auton taas pitää väistää kävelijöitä. Tämä on ongelmallinen asia, jos siinä on sekä kävelijä että pyöräilijä tulossa yli, kun toisen pitäisi odottaa ja toisen ei.
Jos auto ajaa suoraan ja yli menee suojatie eikä ole liikennemerkkejä, pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen.
Nykyään autoilijat pysähtyvät pyöräilijän kohdalla itse turhaan vaikka saisivat itse mennä. Ja vaikka pyöräilijä olisi jo pysähtnyt tai muuten aikeissa väistää. Näin käy minulle melkein joka lenkillä. Pyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi vasta seistessään pyörän rinnalla. Jalankulkijoiden päälle sitten taas vastaavasti autoilijat ajavat suojatiellä. Autoilijat ovat siis aivan itse aiheuttaneet "kohteliaisuudellaan" tämän sekamelskan. Nyt kukaan ei enää tiedä kenen pitäisi väistää.