Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3, yllätysraskaus!!!

Vierailija
28.06.2023 |

Meillä ihana alle 4v lapsi. Hänellä ihastuttava 1,5v sisarus. Olen juuri palannut hyvään työhön, MUTTA olenkin nyt uudelleen raskaana, yllätyksenä. Lapsi syntyisi alkuvuodesta -24 Ehtisin olla töissä syksyn... Ensi kesänä olisi sitten 3 alle 4-vuotiasta.

Olen yli 42, eli tämä on viimeinen mahdollisuus saada lapsi.. Kaksi ekaa ovat terveitä ja vahvoja lapsia. Univelkaa jo jo näiltä kahdelta. Talous suht tiukilla, kuten varmaan kaikilla tämän inflaation aikana.

Asunto on pieni, mutta hyvällä alueella, lähellä päiväkotia. Lapset jakavat nyt huoneen. Tilat jäävät pian ahtaiksi ja perheasunto kallis. Onnena ihana mökki, joka on asuntoamme isompi, huoneita jopa 4, ja myös talviasuttava. Siellä pystymme (onneksi) viettämään vaikka ihan kaikki viikonloput ja lomat.

Kulut ovat isot: lainat, päiväkotimaksut, harrastukset, ruoka ja vaatteet. Pystymme tekemään aivan max yhden ulkomaanmatkan koko perheenä joka talvi, kolmen kanssa. Kahden kanssa saavat ehdottomasti enemmän, materiaa.

Isovanhemmat ovat meillä kuolleet 🥺 ja toiset asuvat kaukana, eivät osallistu kun matka niin pitkä.

Me vanhemmat vastaamme siis aivan kaikesta. Kotona lähellä apuna pari aikuista tuttua, jolta mahdollisuus saada vähän apua. Pari MLL-hoitajaa, jolta mahdollisuus saada vähän apua parina arkipäivänä viikossa.

En kaipaa tuomitsemista, vaan kommentteja ja näkemyksiä päätöksenteon tueksi, kumpi lopulta parempi näille olemassa oleville lapsille, kaksi vai kolme lasta?

Raskaus on hyvin alussa 4+, joten keskenmenon riski on myös suuri ja huomioitava tällä 42+ iällä.

Onko 3 lapsi heille turva ja tuki kun meistä aika jättää, vai jäävätkö vaille jotain, esim syliä, harrastuksia, aikaa ja elämyksiä, jos tulee yksi suu lisää?

Asialliset kommentit kiitos, olen varma, että muitakin Teitä on ollut samassa, vaikeassa tilanteessa.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota pohditaan lainkaan, miksi ihmeessä oletat, että muut ihmiset hoitavat lapsesi? Että naapurustossa/tuttavissa aikuisia, jotka saisi osallistumaan lastenhoitoon.

Isommat on päivähoidossa, sinä vauvan kanssa kotona, missä tuossa nyt on se elämisen vaikeus? Mökin voi myydä, jos isompi koti tarvitaan.

Ihanan helpon kuuloista. 4 olemassa olevaa perheenjäsentä eivät halua luopua mökistä.. Aika usein tuttavaperheiden lapsia hakee päiväkodista mummo tai ukko, ja pääsevät hoitamaan asioitaan. Me ei päästä, koskaan. Vuorotellaan tasan kahdestaan aina. Ihan välillä MLL hoitaja noutaa.

Ap

Vierailija
22/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten raskaus voi olla yllätys?

Saati kolmas yllätysraskaus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saati kolmas yllätysraskaus

Kiitos, kun nostelet ketjua, vaikka sinusta ei ole mitään apua

Vierailija
24/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oli aikoinani tuossa tilanteessa, ja päätettiin pitää lapsi. Onneksi päätettiin, mutta välillä oli raskaampaa, helpommallakin olisi voinut päästä. En osaisi kuvitella elämää ilman kuopusta, joka on tuonut niin paljon kaikkea mukanaan. Samalla oli pakko harjoitella ottamaan rennommin, koska kaikkeen ei pystynyt eikä kaikkeen ollut rahaakaan. Lasten kasvaessa helpottaa.

Vierailija
25/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran tiedän oman ikäisistä eli 35-45v pareista: pääosaa naisista vituttaa aivan suunnattomasti kun mies ei halua 3. lasta. Kaikilla sama syy: raha.

Kumman otat mieluummin: typerän ylimääräisen Pariisin matkan kerran vuodessa, ja keikistelet siellä skumppalasin ja Chanelin laukun kanssa, vai kolmannen huipun tyypin, oman tyttären/ pojan elämääsi? Mieti sitä

Vierailija
26/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 lasta hoidolla ja tuli yllätysraskaus nyt. Todellakin pidetään lapsi. Meillä menee ok mutta ei ole juuri tukiverkkoja lähellä eikä olla rikkaita. Miehellä vaativampi ura kuin mulla mutta teen mäkin täyttä työaikaa. Arki on aika vauhdikasta kun viedään ja haetaan kahden voimilla mutta jaksetaan kyllä. Miehellä kyllä alkaa jo vähän ikä painaa (40v) joten tottakai ymmärrän että vanhemmalla iällä näitä asioita joutuu ehkä miettii tarkemmin.

On niitä yksinhuoltajiakin ja he joutuu tekee kaiken yksin että en valita vaan olen kiitollinen. Sitä ei ehkä etukäteen kannata liikoja murehtia kuoleeko toinen tai jotain, ei niihin voi kuitenkaan vaikuttaa ja ei se vielä 40-50v välillä niin todennäköistä ole, vaikka tottakai niitäkin käy kaiken ikäisille pareille.

Vierailija
27/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 2 lasta hoidolla ja tuli yllätysraskaus nyt. Todellakin pidetään lapsi. Meillä menee ok mutta ei ole juuri tukiverkkoja lähellä eikä olla rikkaita. Miehellä vaativampi ura kuin mulla mutta teen mäkin täyttä työaikaa. Arki on aika vauhdikasta kun viedään ja haetaan kahden voimilla mutta jaksetaan kyllä. Miehellä kyllä alkaa jo vähän ikä painaa (40v) joten tottakai ymmärrän että vanhemmalla iällä näitä asioita joutuu ehkä miettii tarkemmin.

On niitä yksinhuoltajiakin ja he joutuu tekee kaiken yksin että en valita vaan olen kiitollinen. Sitä ei ehkä etukäteen kannata liikoja murehtia kuoleeko toinen tai jotain, ei niihin voi kuitenkaan vaikuttaa ja ei se vielä 40-50v välillä niin todennäköistä ole, vaikka tottakai niitäkin käy kaiken ikäisille pareille.

Ihanaa! Oliko teillä mies myös innoissaan ? Miten lomailette? Jääkö teille varaa miten lasten harrastaa, ja miten harrastuksiin kuskaaminen onnistuu?

Vierailija
28/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus se vaan kuule kierukka pettää.

Jos keskustelupalstoja olisi uskominen niin kierukat, pillerit yms. on todella huonoja ehkäisyteholtaan. Todellisuus on, että ne on lähes 100% varmoja ja oikeita vahinkoja on todella vähän. Suurin osa on "vahinkoja" eli ehkäisyä käytetty väärin, syöty pillereitä miten sattuu, luotettu varmoihin päiviin jne. 

Minäkin olen tullut kierukan läpi ja ikäero siskoon pieni. En tosiaan suunniteltu.

Vierailija
29/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa! Oliko teillä mies myös innoissaan ? Miten lomailette? Jääkö teille varaa miten lasten harrastaa, ja miten harrastuksiin kuskaaminen onnistuu?

Kiitos, oli onneksi kyllä innoissaan mies. Ei ollut meille vaikea päätös.

Lomalla tänä vuonna kotimaan matkailua ja vesipuisto sekä huvipuistoon. Sukulointia itä-Suomeen päin myös. Nuorempi aloittaa muskarin kanssani syksyllä kansalaisopistossa ja se on huokea. Vanhempi jatkaa voimistelua, se toki jonkin verran maksaa mutta hyvä harrastus. Hän osaa nyt kävellä sinne onneksi itse. Mulla on Jooga ja käytän siihen työpaikan virikesetelit. Miehellä kuntosali ja paini. Meillä on molemmilla autot joka toki maksaa mutta helpottaa tuota haku vienti rumbaa sekä harrastuksia ja vanhempien omaa yksinoloaikaa.

Olisi kiva jos olisi enemmän ns kaksinkeskistä aikaa, se on ollut molempien mielestä rankinta tässä lapsiarjessa. Eli aikaa hoitaa suhdetta ja vähän relata. :) lapset kasvaa aikanaan ja sitten kai se helpottaa. Kahdenkeskisestä ulkomaan matkasta on jo haaveiltu mutta saa nähdä milloin se oikeasti mahdollistuu.

Vierailija
30/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että se 1,5-vuotiaskin on nyt ihastuttava. 💖 Edellisissä postauksissa vain esikoinen oli ihana.

Vierailija
31/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne lomat jaksaa noin paljon huolestuttaa niin olisi ehkä kannattanut jättää kaksi edellistäkin tekemättä.

Vierailija
32/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja muut vastaavassa tilanteessa olevat: kannattaa pitää lapsi, asiat kyllä järjestyvät.

Vierailija
33/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että se 1,5-vuotiaskin on nyt ihastuttava. 💖 Edellisissä postauksissa vain esikoinen oli ihana.

Ja sulla on MT-ongelmia.

Vierailija
34/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä tässä nyt on ongelma? Teillä on jo nyt parempi elintaso kun valtaosalla suomalaisista perheistä. Ei meidän perhe voi edes haaveilla mökistä tai jokatalvisista ulkomaanmatkoista, vaikka ollaan molemmat korkeakoulutettuja ja 2 lasta. Enkä sellaista edes haluaisi lapsille opettaa, että on automaatio, että talvellä lähdetään etelään.

Jos nyt teet abortin, olen aika varma, että kadut vielä ja etenkin kun on ns. viimeinen mahdollisuus.

Vierailija
35/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sulla on MT-ongelmia.

Niin on sellaisellakin, joka postaa samaa keskustelua sarjatulella. Eikö niistä kaikista edellisistä saanut vastauksia?

Vierailija
36/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin teet aborttia kuitenkaan, ei tule sellainen olo tästä aloituksesta.

Kyllähän se tulee olemaan ajoittain rankkaa, mutta olet silti iloinen kolmannesta.

Ulkomaanmatka kerran vuodessa on luksusta.

Vierailija
37/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin teet aborttia kuitenkaan, ei tule sellainen olo tästä aloituksesta.

Kyllähän se tulee olemaan ajoittain rankkaa, mutta olet silti iloinen kolmannesta.

Ulkomaanmatka kerran vuodessa on luksusta.

Olo on epävarma

Vierailija
38/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut. Lapset ovat lahja.

Vierailija
39/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut. Lapset ovat lahja.

Kiitos!! Oot muuten eka joka onnittelee

Vierailija
40/56 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota pohditaan lainkaan, miksi ihmeessä oletat, että muut ihmiset hoitavat lapsesi? Että naapurustossa/tuttavissa aikuisia, jotka saisi osallistumaan lastenhoitoon.

Isommat on päivähoidossa, sinä vauvan kanssa kotona, missä tuossa nyt on se elämisen vaikeus? Mökin voi myydä, jos isompi koti tarvitaan.

Olihan tuossa laajempaa pohdintaa olosuhteista, kuin oletus että muut hoitavat lapsemme.. Tosiaan pohdin, jos toinen meistä kuolee ja koska molemmat teemme suht korkeaa uraa. Ap

No sitä korkeaa uraasi sit vaan tekemään. Abortti ja kohdun poisto samalla.