Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tänään diagnoosiksi ADHD:n.

Vierailija
28.06.2023 |

Onko täällä muita? Minulla on tarkkaavaisuuden kanssa enemmän ongelmia kuin vilkkauden. Onko lääkkeistä apua? Itteäni vielä mietityttää lääkkeiden aloitus, mutta minulle suositeltiin niitä vahvasti.

Kokemuksia ja tietoa kaivataan!
Sain diagnoosin aikuisena, 28v.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhaa-diagnooseja tuollaiset. Kaikki tietää että oireet ovat traumaperäisiä ja johtuvat yli- ja aliviteystilojen vaihtelusta.

Oot tyhym

Ite oot tyhym jos et tuota tiedä. Olen puhunut asiasta psykoterapeutin kanssa.

:D Vai että psykoterapeutti on sanonut, että aivojen dopamiinihäiriö on traumaperäinen. 😂 Kyllä on palikka terapeutti.

Otapa asioista selvää. Lähes kaikki mielenterveyden ja neuropsykiatriset häiriöt kumpuavat varhaisten traumojen ongelmista.

Ohiksena sanon, että ei kumpua. Ja asiasta todellakin olen ottanut selvää. Adhd on synnynnäinen ja johtuu aivojen poikkeavaisuudesta. Se on totta, että traumat (ja moni muukin kuten adt) voivat oireilla adhd:n tavoin, mutta adhd ei synny traumojen myötä. Jos psykoterapeutti on oikeasti väittänyt, että adhd on traumaperäistä, hän ei tiedä mistä puhuu. Pahimmillaan huono terapeutti tekee paljon hallaa.

Vierailija
22/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini joutui käyttämään raskausaikana jotain silloista uutta lääkettä, jota todettiin sitten joskus 20 vuotta myöhemmin lääketutkimuksissa, että ei voi susoitella raskaana oleville naisille, koska voi aiheuttaa adhd:ta. Meillä tosin suvussa on adh:ta muillakin ja apergerisyyttä, joten ei voi ihan varmaksi sanoa onko oman adhd:ni taustalla äidin syömä lääke raskausaikana vai ihan vain geenit. Itse veikkaan geenejä ihan siitä syystä, että sukuni jäseniin olen selvästi tullut piirteideni kanssa. adhd:n yksi ehdotomman hyvä puoli on se, että ihminen tuntuu säilyvän mieleltään nuorekkaampana pitälle vanhuuteen asti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet käyttävät lääkkeitä vain jos on täysin pakko. Esim. Tenteissä.

Vierailija
24/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AD/HD on oikeasti vain noin 3/100 ihmisestä. Näitä diagnooseja annetaan nyt liukuhihnalta ihmisille. Se on tämänpäivän muotisairaus

Melkein kaikilta yli kolmekymppisiltä diagnoosi puuttuu, siksi niitä tulee nyt liukuhihnalta. Meidän lapsuudessa ei tunnettu ADHD:tä, oli vain laiskoja tai huonosti kasvatettuja lapsia. Periytyväähän tämä on, ja sekä lasten että vanhempien oireita hoidettiin lääkkeen sijaan remmillä.

Vierailija
25/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammainen

Vierailija
26/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammainen

:D Kai tiedät, että ADHD ei ole kehitysvamma. Eikä ADHD ole liitännäinen älykkyyteen. Monilla lahjakkailla ja älykkäillä ihmisillä on ADHD. Esim. Bill Gatesilla.

Vierailija
27/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AD/HD on oikeasti vain noin 3/100 ihmisestä. Näitä diagnooseja annetaan nyt liukuhihnalta ihmisille. Se on tämänpäivän muotisairaus

Melkein kaikilta yli kolmekymppisiltä diagnoosi puuttuu, siksi niitä tulee nyt liukuhihnalta. Meidän lapsuudessa ei tunnettu ADHD:tä, oli vain laiskoja tai huonosti kasvatettuja lapsia. Periytyväähän tämä on, ja sekä lasten että vanhempien oireita hoidettiin lääkkeen sijaan remmillä.

Se on ~30~ ikäisiltä. Myös vaikuttaa se, että naisilla ADHD:n tunnistaminen on hankalampaa kuin miehillä.

Vierailija
28/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sinä luulet. Itse olen kamppaillut koko elämän arjen kanssa. Joka päivä on ollut oma selviytymisensä. Lapsena olin todella vilkas ja jatkuvasti ongelmissa. Teininä minut laitettiin pienluokalle vilkkauden takia. Triggeröidyin suuremmassa ryhmässä. Olen käynyt terapeutille, mitään traumoja ei ole. Aivot on kuvattu ja niissä havaittu poikkeavuuksia juurikin ADHD:lle tyypillisissä reseptoreissa. Kun itse olin lapsi ja nuori (2000 luvun alku) ei ADHD:sta ollut paljoa tietoa. Aikuisena sain vasta diagnoosin.

Saako tuon aivokuvauksen jotenkin yksityisellä?

Vierailija
29/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sinä luulet. Itse olen kamppaillut koko elämän arjen kanssa. Joka päivä on ollut oma selviytymisensä. Lapsena olin todella vilkas ja jatkuvasti ongelmissa. Teininä minut laitettiin pienluokalle vilkkauden takia. Triggeröidyin suuremmassa ryhmässä. Olen käynyt terapeutille, mitään traumoja ei ole. Aivot on kuvattu ja niissä havaittu poikkeavuuksia juurikin ADHD:lle tyypillisissä reseptoreissa. Kun itse olin lapsi ja nuori (2000 luvun alku) ei ADHD:sta ollut paljoa tietoa. Aikuisena sain vasta diagnoosin.

Saako tuon aivokuvauksen jotenkin yksityisellä?

Itse sain julkisella, mutta varmasti saa myös yksityisellä. Vuosia pohdittiin mikä minua vaivaa. Olen lapsena myös saanut aivotärähdyksen ja syytä ensin lähdettiin etsimään päävammasta. Lopulta sitten selvisi ettei oireet johdu päävammasta, ei traumoista vaan kuvat viittaavat nepsyyn.

Vierailija
30/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisimpia lääkkeitä ovat keskushermostoa aktivoivat psykostimulantit (metyylifenidaatti, deksamfetamiini, lisdeksamfetamiini) tai vaihtoehtoisesti ei-stimulantit (atomoksetiini, guanfasiini). Näiden tarkoituksena on lievittää oireita sekä tukea ja tehostaa lääkkeetöntä hoitoa.

Huumeita.

eivät ole huumeita. niistä ei pääse pilveen, ei tule päihtymystilaakaan ellei sitten käsittele niitä ja se on sitten rikos.

Metyylifenidaatti on amfetamiinijohdannainen, deskamfetamiini amfetamiinin stereoisomeeri, ja liksdeksamfetamiini on amfetamiinijohdannainen. Erityisesti metyylifenidaatti ja deskamfetamiini omaavat korkean väärinkäyttöpotentiaalin ja kaikki on luokiteltu kielletyiksi huumausaineiksi.  Niitä nuoriso myy  nyt toisilleen sen jälkeen, kun valtavalle joukolle käytöshäiriöisiä lapsia ja nuoria on hankittu ADHD-diagnoosi mamman tai papan täyttämän haastettelulomakkeen perusteella. Niillä on pitkä historia myös keskittymistä ja virkeyttä lisäävinä stimulantteina muun muassa armeijassa ja astronauttien keskuudessa ilman, että astronauteille ja lentäjille olisi tarvinnut tehdä yhtään mitään mamman tai papan taikka ala-asteen opettajan täyttämää ADHD:n kartoituslomaketta. 

Vierailija
31/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko meni kun sait diagnoosin?

Vierailija
32/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Vierailija
33/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ADD ja lääkäri sanonut mulle suoraan, että pidä esim. viikonloput lääkevapaina. Minulla on käytössä Concerta 27mg.

Vierailija
34/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhaa-diagnooseja tuollaiset. Kaikki tietää että oireet ovat traumaperäisiä ja johtuvat yli- ja aliviteystilojen vaihtelusta.

Oot tyhym

Ite oot tyhym jos et tuota tiedä. Olen puhunut asiasta psykoterapeutin kanssa.

:D Vai että psykoterapeutti on sanonut, että aivojen dopamiinihäiriö on traumaperäinen. 😂 Kyllä on palikka terapeutti.

Avanto , laskuvarjohyppy sekä benjihyppy auttaa noihin dopamiini ongelmiin joka aiheuttaa riippuvuutta. :D  tuben mukaan

Vierailija
35/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet käyttävät lääkkeitä vain jos on täysin pakko. Esim. Tenteissä.

Tenteissä saa tervekin hyötyä aineista. Aivodopingia.

Vierailija
36/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisimpia lääkkeitä ovat keskushermostoa aktivoivat psykostimulantit (metyylifenidaatti, deksamfetamiini, lisdeksamfetamiini) tai vaihtoehtoisesti ei-stimulantit (atomoksetiini, guanfasiini). Näiden tarkoituksena on lievittää oireita sekä tukea ja tehostaa lääkkeetöntä hoitoa.

Huumeita.

eivät ole huumeita. niistä ei pääse pilveen, ei tule päihtymystilaakaan ellei sitten käsittele niitä ja se on sitten rikos.

Metyylifenidaatti on amfetamiinijohdannainen, deskamfetamiini amfetamiinin stereoisomeeri, ja liksdeksamfetamiini on amfetamiinijohdannainen. Erityisesti metyylifenidaatti ja deskamfetamiini omaavat korkean väärinkäyttöpotentiaalin ja kaikki on luokiteltu kielletyiksi huumausaineiksi.  Niitä nuoriso myy  nyt toisilleen sen jälkeen, kun valtavalle joukolle käytöshäiriöisiä lapsia ja nuoria on hankittu ADHD-diagnoosi mamman tai papan täyttämän haastettelulomakkeen perusteella. Niillä on pitkä historia myös keskittymistä ja virkeyttä lisäävinä stimulantteina muun muassa armeijassa ja astronauttien keskuudessa ilman, että astronauteille ja lentäjille olisi tarvinnut tehdä yhtään mitään mamman tai papan taikka ala-asteen opettajan täyttämää ADHD:n kartoituslomaketta. 

Huumausaineiksi ne lasketaan, mutta sellaista se on. Monelle lääkkeet on elinehto ja sitten punnitaan hyödyt ja haitat. Adhd-diagnoosin sen sijaan ei saa pelkästään haastattelemalla tai sitten on tehty tutkimukset väärin. Itselläni meni melkein vuosi tutkimuksissa, samoin lapsi tutkittiin tarkasti. Ja ei, lapseni ei syö lääkettä.

Vierailija
37/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä omalla kohdalla tekisin. Pitäisikö kerätä rahaa yksityiseen lääkäriin. Vai pitäisikö ensin kokeilla laittomia pienellä annoksella niin selviäisi, miten keho reagoi niihin. Aiemmin deittailin miestä jolla oli adhd, kadun etten kehdannut pyytää kokeilla yhtä lääkettä.

Vierailija
38/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ADD ja lääkäri sanonut mulle suoraan, että pidä esim. viikonloput lääkevapaina. Minulla on käytössä Concerta 27mg.

Miksi? Siis miksi viikonloput vapaina

Vierailija
39/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä ei ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön, käytän vain arkena kun työskentelen. ADHD lääkkeet saattavat aiheuttaa mm. riippuvuutta.

Vierailija
40/50 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä ei ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön, käytän vain arkena kun työskentelen. ADHD lääkkeet saattavat aiheuttaa mm. riippuvuutta.

Eri kommentoi. Jos oireet ovat taas pahat, silloin voi päivittäin olla tarpeen syödä. Usein ei kuitenkaan tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi