Päiväkodin aloitus ahdistaa! Miten 1-vuotias pärjää päiväkodissa?!
Miten 1-vuotias pärjää päiväkodissa, kun ei osaa kävellä, ei osaa syödä itse, ei osaa puhua?
Etenkin ruokailut ovat lapselleni hankalia, ruokailutilanne kestää helposti tunninkin ja välillä ei saa syötyä yhtään mitään. Itse syöden menee jotain hedelmän palasia, mutta usein lounaalla tai päivällisellä ei saa syötyä mitään, ellei syötä. Ei suostu juomaan pullosta, juo käytännössä vielä pelkästään rintamaitoa. Voiko päiväkodissa henkilökunta syöttää lasta tai odottaa rauhassa että saa syötyä?
Nukkuu vielä kahdet päiväunet, eikö päiväkodissa pitäisi pärjätä jo yksillä päiväunilla? Lapsi nukkuu pelkästään liikkuvissa vaunuissa, koska ei yleensä olla päiväuniaikaan kotona. Lapsi pitäisi varmaan saada nukahtamaan päiväunille itsenäisesti sänkyyn ennen päiväkotia, mutta miten?
Lisäksi lapsellani on kananmuna-allergia. Miten päiväkodin henkilökunta saa vahdittua, ettei suuhun mene mitään kananmunaa, entä jos menee vaikka nappaamaan toisen lautaselta? Lapsi ei myöskään osaa kertoa allergiaoireistaan, ensimmäinen näkyvä oire voi olla taju pois ja sitten onkin jo kiire tilata ambulanssia.
Miten päiväkodin henkilökunta pystyy vahtimaan pihalla, ettei lapsi laita kiviä suuhun ja tukehdu niihin? Minkä verran per 1-vuotias on työntekijöitä, jotka pystyvät vahtimaan? Kävelemään opetteleva myös kaatuilee koko ajan, ja lapseni kanssa saisi koko ajan olla vahtimassa ettei ole kolauttamassa päätään.
Miten ihmeessä päiväkodissa pärjätään tämän ikäisen kanssa? Parin kuukauden kuluttua pitäisi jo mennä päiväkotiin, mutta mietin pitäisikö aloitusta lykätä vielä.
Nämä voi olla jonkun mielestä typeriä kysymyksiä, mutta kyseessä esikoinen eikä ole kokemusta miten päiväkodissa nämä asiat hoidetaan.
Kommentit (84)
Luepa itse tekstisi ja mieti vielä tahdotko todella laittaa pienen taaperonalkusi hälyiseen päiväkotisekamelskaan. Pidä ihmeessä kotona, jos taloudellisesti mitenkään mahdollista.
Noin pienen paikka on kotona, eikä ~40h/vk vieraiden riepoteltavana.
No et todellakaan vie lasta vielä päiväkotiin.
Allergisen lapsen ei kannata syödä muiden lahellä. Mun lapsella oli myös kananmuna-allergia, ja päiväkodossa (yksityinen) lopetettiin kananmunan (sellaisenaan) syönti kokonaan.
Päiväkotiin sitten kun osaa itse syödä, ilmoittaa vessahädästä ja kertoa vähän miten päivä on mennyt tai ilmaisee muuten meneekö mielellään päiväkotiin.
Älä stressaa liikaa. Siellä päiväkodissa ollaan kyllä ammattilaisia. Ryhmäpaine opettaa syömään nopeammin ja nukahtamaan sänkyyn. Meilläkin lapsi nukkui ennen päiväkotia vain vaunuissa mutta päiväkodissa oppi nukkumaan heti sängyssä vaikka kotona se ei ikinä onnistu.
Päiväkodissa kyllä syötetään tarvittaessa mutta vielä on pari kuukautta aikaa oppia syömään itse. Se kehitys on nopeaa, kunhan vain hoksaa tekniikan. Juomisen suhteen kannattaa kokeilla erilaisia laseja.
Minä en laittaisi päiväkotiin. En laittanut omaakaan lastani vaikka hän oli 1-vuotiaana jo taidoissaan kehittyneempi. Kävin tutustumassa touhuun ja totesin, että aivan liian stressaava ympäristö niin pienelle lapselle. Olin vielä 6kk kotona ja sen jälkeen lapsi meni perhepäivähoitoon.
Lapsi on nyt 2,5v, jatkaa syksyllä edelleen perhepäivähoidossa.
En laittaisi ollenkaan vielä päiväkotiin. Oman lapsen mielenterveyden kehitys on ollut itselleni niin arvokas asia, että kituutin ennemmin pienillä tuloilla lisävuoden kotona kuin sen vaaransin.
Lapsi aloitti 2-vuotiaana osa-aikaisen päivähoidon.
Mitenkö tuon ikäinen pärjää päiväkodissa? Aika huonosti. En laittaisi, ellei ole ihan pakko.
Omani kävi kaksivuotiaana päiväkodilla parin tunnin kerhossa, ja viedessä ja hakiessa pääsin aina katsomaan pienten kokopäiväryhmän toimintaa, kun heillä oli mm. jaettu eteinen. Kyllä se aikamoista liukuhihnameininkiä oli. Lapset pystytään varmasti pitämään hengissä ja suunnilleen kuivina, ruokittuina ja vaatetettuina, mutta aika vähän siinä mitään muuta hoivaa ehtii antaa per lapsi. Ne lapset näyttivät ison osan ajasta odottelevan lattialla vuoroaan seuraavaan toimintoon, esim. vessatukseen. Aika omillaan olivat.
Päiväkodissa työskentelevänä en veisi lastani päiväkotiin kuin hätätapauksessa, ennen kuin osaa kävellä ja syödä itse.
Vierailija kirjoitti:
No, lapsi joko syö tai itkee ja syö. 🤣
Tai on syömättä. Eihän siltä lapselta muuta odoteta kuin sitä että se käyttäytyy kuin tuhannet muut. Liukuhihnatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa työskentelevänä en veisi lastani päiväkotiin kuin hätätapauksessa, ennen kuin osaa kävellä ja syödä itse.
Jep, oman päätökseni kyllä sinetöi se, etten tunne yhtäkään päiväkodin työntekijää, joka olisi vienyt sinne alle parivuotiaan... Yksikin sanoi, että hän ryhtyy hätätapauksessa vaikka perhepäivähoitajaksi, mutta päiväkotiin oma lapsi menee aikaisintaan yli kaksivuotiaana.
Minulla ei ole kokemusta päiväkodista muuten kuin parin viikon tet-harjoittelu yläasteella. Silloin jo päätin niitä pieniä katsellessa, että en vie mahdollisia omia tulevia lapsia pienenä päiväkotiin. Aika orpoina ne vuoden ikäiset reppanat siellä vaan istuivat ja odottivat, mitä tapahtuu seuraavaksi.
Lapsen voi viedä päiväkotiin:
- osaa kävellä edes vähän
- osaa syödä itse
- osaa sanoa ei ja apua
Voisiko miehesi jäädä hoitamaan lasta vähäksi aikaa myös?
Ei pärjää. Hengissä säilyy, mutta mitään järkeä ei ole laittaa hoitoon alle 2v jos lapsestaan yhtään välittää. Mieluiten vasta 3v kun osaa kertoa päivästään.
Tuntuu, että tälle lapselle päiväkoti on vain hyväksi.
ruokailutilanne kestää helposti tunninkin?! Ei kai kukaan istuta lasta tuntia, jos se ei syö?! Ei suostu juomaan pullosta?! Hyvä ikä mukiharjoituksiin oli ollut jo puolisen vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää. Hengissä säilyy, mutta mitään järkeä ei ole laittaa hoitoon alle 2v jos lapsestaan yhtään välittää. Mieluiten vasta 3v kun osaa kertoa päivästään.
Vähän vaihtelee lapsesta toiseen tuo puheen kehityskin. Omani meni just tasan 3v, mut jälkikäteen ajateltuna olisi 2,5-vuotiaana osannut ihan yhtä hyvin kertoa päivästään ja olisi osannut kaikki riittävät taidot. Jälkikäteen mietin, että jos tulee toinen lapsi ja kehitys on samantyyppistä, voisin laittaa päiväkotiin puoli vuotta aikaisemmin kuin tämän ekan. Paljon sitä nuorempana en.
En ikinä veisi alle 2,5 -vuotiasta päiväkotiin. Nykymeno joka paikassa on sellaista, ettei ole missään nimessä pienen ihmisen paikka.
Terv. varhaiskasvatuksen hoitaja
En voisi ikinä laittas alle 2-vuotiasta päiväkotiin, kotona pitäisi hdottomasti olla., että lapsi saa turvallisen ja vakaan kehityksen. Meillä poika meni 2v, 3kk päiväkotiin ja jälkeenpäin mietin että parempi oisi ollut jos vasta 3v päiväkotiin. Jää ihmeessä vielä kotiin lapsen kanssa tai kadut myöhemmin. 1v eivät kuulu päiväkotiin vielä.
Lykkäisin vielä vaikka 6 kk eteenpäin.