Sain tänään diagnoosiksi ADHD:n.
Onko täällä muita? Minulla on tarkkaavaisuuden kanssa enemmän ongelmia kuin vilkkauden. Onko lääkkeistä apua? Itteäni vielä mietityttää lääkkeiden aloitus, mutta minulle suositeltiin niitä vahvasti.
Kokemuksia ja tietoa kaivataan!
Sain diagnoosin aikuisena, 28v.
Kommentit (50)
Itsellä on ADHD todettu 8-vuotiaana. Aikuisena enää ADD. Lääkityksestä on apua, mutta sitä syön vain tarvittaessa.
Tavallisimpia lääkkeitä ovat keskushermostoa aktivoivat psykostimulantit (metyylifenidaatti, deksamfetamiini, lisdeksamfetamiini) tai vaihtoehtoisesti ei-stimulantit (atomoksetiini, guanfasiini). Näiden tarkoituksena on lievittää oireita sekä tukea ja tehostaa lääkkeetöntä hoitoa.
Huumeita.
olen itse innattentiivinen tyyppi ja lääkitys auttaa todella paljon keskittymään. En ole kokenut lääkityksen vaikuttavan mitenkään luovuteen, mistä jotkut ihmiset valittavat. Unohdan toisinaan ottaa lääkkeen ja saatan ihmetellä miksi mikään ei tänään onnistu, koskaan siis en ole kokenut mitään vieroitusoireita lääkkeestä tai jäänyt siihen koukkuun. Tästä asiasta netissä helposti asiasta tietämättömät uskottelevat, tai sitten se on ihan tieotista valehtelua. Kannattaa ainakin kokeilla. Itsellä ensimmäinen lääke toi heti avun, eikä ole tarvinnut kokeilla useampaa valmistetta, mutta ei kannata silti laittaa omia odotuksia korkealle, koska monelle pitää kokeilla eri valmisteita. Olisi hyvä, jos sinullao luotettavia läheisiä, että kertoisit heille lääkkeen aloituskesta ja kysyisit heiltä näkivätkö muutoksia. Ulkopuolisen silmät on aina hyvä lisä tässä asiassa.
Minulla on sängyn vieressä lääkepurkki (silloin, kun illalal muistan sen sinne laittaa: lääkkeen vaikutus ei kestä koko vuorokautta, joten iltaisin olen taas inattentiivinen, siksi voi unohtua) kuten myös lasillinen vettä kannen kera (muuten käy niin, että kissa käy juomassa vedet lasista tai sitten päättää, että hänellä on tylsää ja alkaa huvittaa itseään sillä vedellä mitä mielikuvituksekkailla tavoillaan). Kännykkä herättää noin tuntia ennen varsinaista herätysaikaa, ja silloin otan lääkkeen. Herään sitten virkeänä, mikä on suuri ero "normaaliin" aamutokkuraisuuteen ja olen aamusta asti tarkkaavaisempi ja kaikki hommat hanskassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisimpia lääkkeitä ovat keskushermostoa aktivoivat psykostimulantit (metyylifenidaatti, deksamfetamiini, lisdeksamfetamiini) tai vaihtoehtoisesti ei-stimulantit (atomoksetiini, guanfasiini). Näiden tarkoituksena on lievittää oireita sekä tukea ja tehostaa lääkkeetöntä hoitoa.
Huumeita.
eivät ole huumeita. niistä ei pääse pilveen, ei tule päihtymystilaakaan ellei sitten käsittele niitä ja se on sitten rikos.
Nyt vaan apteekkipiriä naamaan. Onnea!
Huuhaa-diagnooseja tuollaiset. Kaikki tietää että oireet ovat traumaperäisiä ja johtuvat yli- ja aliviteystilojen vaihtelusta.
Vaikuttaako lääkkeet seksuaalisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Huuhaa-diagnooseja tuollaiset. Kaikki tietää että oireet ovat traumaperäisiä ja johtuvat yli- ja aliviteystilojen vaihtelusta.
Oot tyhym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot tyhym
Ite oot tyhym jos et tuota tiedä. Olen puhunut asiasta psykoterapeutin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeita.
eivät ole huumeita. niistä ei pääse pilveen, ei tule päihtymystilaakaan ellei sitten käsittele niitä ja se on sitten rikos.
Noitahan monet väärinkäyttävät päihdetarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot tyhym
:D Vai että psykoterapeutti on sanonut, että aivojen dopamiinihäiriö on traumaperäinen. 😂 Kyllä on palikka terapeutti.
AD/HD on oikeasti vain noin 3/100 ihmisestä. Näitä diagnooseja annetaan nyt liukuhihnalta ihmisille. Se on tämänpäivän muotisairaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeita.
Noitahan monet väärinkäyttävät päihdetarkoitukseen.
siellä tutkimuksissa käydään läpi päihdehistoria ja päihteitä käyttävät ovat tarkemmassa syymissä ja kenties tarkkailussakin. Itse en päihteitä ole koskaan käyttänyt, joten en osaa sitten kertoa mitään yksityiskohtia päihdehistorian omaavan ihmisen adhd:n hoidosta. Eräs tuttuni on päihdehistorian omaa adhd ja hänellä on tiukka kontrolli lääkkeiden saannin suhteen. Pitää itse sitä hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
AD/HD on oikeasti vain noin 3/100 ihmisestä. Näitä diagnooseja annetaan nyt liukuhihnalta ihmisille. Se on tämänpäivän muotisairaus
Niinhän sinä luulet. Itse olen kamppaillut koko elämän arjen kanssa. Joka päivä on ollut oma selviytymisensä. Lapsena olin todella vilkas ja jatkuvasti ongelmissa. Teininä minut laitettiin pienluokalle vilkkauden takia. Triggeröidyin suuremmassa ryhmässä. Olen käynyt terapeutille, mitään traumoja ei ole. Aivot on kuvattu ja niissä havaittu poikkeavuuksia juurikin ADHD:lle tyypillisissä reseptoreissa. Kun itse olin lapsi ja nuori (2000 luvun alku) ei ADHD:sta ollut paljoa tietoa. Aikuisena sain vasta diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot tyhym
:D Vai että psykoterapeutti on sanonut, että aivojen dopamiinihäiriö on traumaperäinen. 😂 Kyllä on palikka terapeutti.
Otapa asioista selvää. Lähes kaikki mielenterveyden ja neuropsykiatriset häiriöt kumpuavat varhaisten traumojen ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sinä luulet. Itse olen kamppaillut koko elämän arjen kanssa. Joka päivä on ollut oma selviytymisensä. Lapsena olin todella vilkas ja jatkuvasti ongelmissa. Teininä minut laitettiin pienluokalle vilkkauden takia. Triggeröidyin suuremmassa ryhmässä. Olen käynyt terapeutille, mitään traumoja ei ole. Aivot on kuvattu ja niissä havaittu poikkeavuuksia juurikin ADHD:lle tyypillisissä reseptoreissa. Kun itse olin lapsi ja nuori (2000 luvun alku) ei ADHD:sta ollut paljoa tietoa. Aikuisena sain vasta diagnoosin.
Mulla on tismalleen sama kokemus. En ymmärrä miksi minua ei ole nuorena tutkittu sen enempää vaikka suvussa on ADHD:ta. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot tyhym
Otapa asioista selvää. Lähes kaikki mielenterveyden ja neuropsykiatriset häiriöt kumpuavat varhaisten traumojen ongelmista.
Siis kuinka tyhmä ihminen voi olla. :D Mielenterveysongelmat saattavat johtua traumoista. Neuropsykiatriset häiriöt ovat SYNNYNNÄISIÄ, aivojen kehityksenpoikkavuuksia.
ADHDsta ei ole tietoa vieläkään tarpeeksi.
Hei,
yli 20- vuotiaalla pojallani todettiin juuri ADD-oireyhtymä. Diagnoosi tuli lähinnä neuropsykologin haastattelun perusteella, testeillä ei saatu "kiinni". Tutkimuksiin mentiin, kun yliopisto-opinnot alkoi tökkiä keskittymisvaikeuksien vuoksi. Masennusta tms. ei ole ollut, vaikka se onkin kuulemma aika yleistä hoitamattomassa ADD:ssä, kuten myös esim. alkoholiriippuvuus. Concerta-lääkitys on nyt alkamassa. ADD on usein perinnöllinen, pojan isällä on sama juttu, tosin virallisesti diagnosoimattomana.