Päiväkodin aloitus ahdistaa! Miten 1-vuotias pärjää päiväkodissa?!
Miten 1-vuotias pärjää päiväkodissa, kun ei osaa kävellä, ei osaa syödä itse, ei osaa puhua?
Etenkin ruokailut ovat lapselleni hankalia, ruokailutilanne kestää helposti tunninkin ja välillä ei saa syötyä yhtään mitään. Itse syöden menee jotain hedelmän palasia, mutta usein lounaalla tai päivällisellä ei saa syötyä mitään, ellei syötä. Ei suostu juomaan pullosta, juo käytännössä vielä pelkästään rintamaitoa. Voiko päiväkodissa henkilökunta syöttää lasta tai odottaa rauhassa että saa syötyä?
Nukkuu vielä kahdet päiväunet, eikö päiväkodissa pitäisi pärjätä jo yksillä päiväunilla? Lapsi nukkuu pelkästään liikkuvissa vaunuissa, koska ei yleensä olla päiväuniaikaan kotona. Lapsi pitäisi varmaan saada nukahtamaan päiväunille itsenäisesti sänkyyn ennen päiväkotia, mutta miten?
Lisäksi lapsellani on kananmuna-allergia. Miten päiväkodin henkilökunta saa vahdittua, ettei suuhun mene mitään kananmunaa, entä jos menee vaikka nappaamaan toisen lautaselta? Lapsi ei myöskään osaa kertoa allergiaoireistaan, ensimmäinen näkyvä oire voi olla taju pois ja sitten onkin jo kiire tilata ambulanssia.
Miten päiväkodin henkilökunta pystyy vahtimaan pihalla, ettei lapsi laita kiviä suuhun ja tukehdu niihin? Minkä verran per 1-vuotias on työntekijöitä, jotka pystyvät vahtimaan? Kävelemään opetteleva myös kaatuilee koko ajan, ja lapseni kanssa saisi koko ajan olla vahtimassa ettei ole kolauttamassa päätään.
Miten ihmeessä päiväkodissa pärjätään tämän ikäisen kanssa? Parin kuukauden kuluttua pitäisi jo mennä päiväkotiin, mutta mietin pitäisikö aloitusta lykätä vielä.
Nämä voi olla jonkun mielestä typeriä kysymyksiä, mutta kyseessä esikoinen eikä ole kokemusta miten päiväkodissa nämä asiat hoidetaan.
Kommentit (84)
Ei alle kaksivuotiaita päiväkotiin! Ne on aina niitä lapsia, jotka oppivat puhumaan muita myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
No et todellakaan vie lasta vielä päiväkotiin.
Allergisen lapsen ei kannata syödä muiden lahellä. Mun lapsella oli myös kananmuna-allergia, ja päiväkodossa (yksityinen) lopetettiin kananmunan (sellaisenaan) syönti kokonaan.
Kunnallisessa päiväkodissa ei edes tarjoilla kananmunaa paitsi pinaattikeittopäivinä.
JA PITÄÄ OLLA TODISTUS, MUTU EI RIITÄ
Minut vietiin hoitoon alla 9 kk ikäisenä ja hoitopaikat vaihtelivat. Kotona levotonta ja koskaan ei saanut nukkua klo aamu 5 jälkeen viikonloppuisinkaan. Olin nuorena tosi sekaisin kuin käkikello. Heti piti hakea kesätöitä eikä saanut jäädä kotiin nukkumaan koulun kesälomallakaan. 17v piti heti maksaa ruokarahaa yli puolet tienestistä kotiin eikä säästää opintoihin tai ajokorttiin. Äiti tilasi veljensä antamaan selkään minulle kun en suostunut maksamaan kun minusta tuli lapsilisät ja valtion maksamat elatusmaksut alaikäisenä.
Huvitti kun se ylipainoinen juoppo äijä koitti päälle käydä ja annoin turpaan sille. Sen jälkeen se äijä vihasi minua ja vittuili ihan kaikesta. Minä en voinut käsittää kuinka törkeää kielenkäyttöä sillä oli. Minun mieheni aikana hän sanoi että katso noita tissejäsi kuinka ne riippuu. Kuinka äitini veli voi sanoa sellaista sisarensa lapselle. Äitini palvoi tätä täysin paskaa veljeään ja pakotti meidät sitä törkyturpaa sietämään joka ei kenellekkään naiselle kelvannut.
Mieheni vasta sanoi ettei tuollaisten kanssa olla enää missään tekemisissä. Elämäni paras päivä oli kun se kuoli viinaan se helvetin juoppo. Se oli häätänyt äidin miehen pois ja kuritti sisaren lapsia risulla ja remmillä.