Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.
Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.
"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?
"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823
Kommentit (1351)
Olen 35-vuotias lapseton nainen ja arvioitu eläkeikäni on n. 69 v 10 kk. Omat vanhempani jäivät kokonaan eläkkeelle 62- ja 65-vuotiaina, toinen oltuaan ensin 50 % osa-aikaeläkkeellä. Äitini oli myös muutaman vuoden pois työelämästä lasten vuoksi.
Minä en kärsi minkäänlaisia omantunnontuskia siitä, että olen viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut hiukan alle 2 vuotta työttömänä. Tuon ajan olen saanut ansiosidonnaista ja voin myöntää, etten todellakaan pyrkinyt työllistymään, vaan pidin ihan tarkoituksella pidemmän tauon työelämästä. Olen siitä onnellisessa asemassa, että AMK-tutkintoni on hyvin työllistävältä alalta ja olen molempien työttömyysjaksojen jälkeen työllistynyt käytännössä heti, kun olen oikeasti hakenut töitä.
Sain ansiosidonnaista bruttona n. 1800 €, enkä saanut muita tukia. Toinen vanhemmistani saa eläkettä 2500 €. Minä ja työnantajani maksamme jokaisesta tienaamastani eurosta työttömyysvakuutusmaksua, joten työttömyyden ajalta saamani korvaus on ihan yhtälailla ansaittua kuin eläkekin. Olen maksanut työttömyysvakuutusmaksua jotakuinkin samassa suhteessa, kuin 2500 € eläkettä saava vanhempani työeläkemaksua.
Toki minä ja työnantajani maksamme myös jokaisesta tienaamastani eurosta yhteensä 0,24 € työeläkemaksua, jotta mm. vanhempieni ikäluokka saattoi jäädä ansaitusti nauttimaan kuuskymppisinä ensimmäisiä eläkkeitään.
Minä nautin nyt, sillä kuuskymppisenä pitää vielä jaksaa viimeinen 10 vuoden rutistus työelämässä, jotta olisi mitään mahdollisuuksia edes haaveilla työeläkkeestä, saati että sitä saisi yhtä ruhtinaallisesti kuin omat, alle 70-vuotiaat vanhempani nyt saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa pisti pahasti silmään kyllä se että oli ihan ylivoimaista hakea sitä 4 työpaikkaa. Hakemusten näpyttelyyn ei kauaa kulu, jos CV on jo valmiina muuten. Ei näillä tyypeillä kyllä mitään työhalujaan ole, jos tuo on jo vaikeaa. Mikään työpaikka halua tuommoisia. Mutta se pitääkö yhteiskunnan näitä eläättää paraatipaikoilla on toinen juttu...
Onneksi irtisanominen helpottuu, moni julkisen työntekijä on 30 min kahvitauolla ja saikuttaa, ei ole työhaluja.
Ei julkisella irtisanominen helpotu lainkaan. Nähtiinhän se jo koronassa. Vaikka esim. kirjastot oli kiinni kuukausia (eli "myynti" -100%), niin ketään ei lomautettu. Sen sijaan yksityisellä iso osa oli lamautettuna vaikka myynti olisi tippunut vain 20%.
Virkojen osalta ei edes lainsäädännöllisesti irtisanominen helpottune.
https://www.akt.fi/uutiset/akt-hallitusohjelma-jarkyttaa-tyontekijan-on…
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c8357456-ad79-4fd9-a2c3-26aa3b8a3…
Hallitus muuttaa lainsäädäntöä. Vakituisia työsopimuksia ei enää ole. Irtisanomiseen ei tarvita enää painavaa syytä vaan "asiallinen syy" riittää esim. myöhästyminen.
Myös määräaikaisia työsopimuksia saa tehdä vuodeksi ilman perustetta.
Valtio ja kaupunki voi nyt erottaa saikuttajat ja työttömillä on mahdollisuus työllistyä.
Minun piti hakee työpaikkaa johon tarvii ajo korttia ja minulla ei sellaista ole. Mutta työkkäri sanoi pitää hakee. Sitten Sieltä soitettiin ja pyydettiin haastatteluun ja ja sanoin ettei ole ajolupaa niin se haastattelija huusi jotain ja heitti kynän seinään. Sanoin vaan että soitahan työkkäriin ja valita sille.
Ihmiset ovat joustamattomia. Työpaikka pitää löytyä kävelymatkan päästä ja palkka pitää olla ainakin 3.500 e/kk. Hyvin menee Suomessa ja tukia saa Kelalta kun tämä ajattelu- ja toimintatapa pysyy vuodesta vuoteen samana.
Kaikista töistä pitäisi maksaa bruttona vähintään 2300e/kk jotta työnteko kannattaisi.
Se on ainoa todellinen " kannustinloukku " johon ei auta tukien leikkaaminen vaan palkkojen nosto.
Lisäksi työn ja olosuhteiden töissä pitää olla toteutettavissa kunnolla ja olla inhimillistä.
Esim. Itselläni oli aikanaan 7h 30min aikaa siivota puolikas peruskoulua ja kokonainen, jos toinen siivooja oli poissa.
Oikeasti jos olisi halunnut ehtiä siivota niin hyvin, että olisi ollut itse työnjälkeen tyytyväinen ( henkinen hyvinvointi ) ja asiakkaat myös, niin siellä olisi pitänyt olla aina 3 siivoojaa 7h 30min jokainen per päivä.
Lisäksi tein rappusiivousta ja muita 2h kohteita muutaman vuoden. Työt hoidettiin autolla ympäri kaupunkia. Oli niin tiukasti mitoitettu, että emme saaneet ajaa kesken päivän takaisin toimistolle taukotiloihin vessaan ja syömään evästä.
Käytimme asiakkaiden tiloja ja se onkin ihan ok käydä rappusiivouspäivänä taloyhtiön saunatiloissa vessassa mutta missäs lämmität eväät?
Työ oli fyysisesti raskasta ja niinä päivinä, kun söimme asiakkaiden taukotiloissa, niissä oli jäätävä tunnelma. Pian asiakkaat valittivatkin, että siivoojat eivät saa syödä heille tarkoitetuissa taukotiloissa.
Ei myöskään tervehditä siivoojaa.
Jouduin elämään euron juustohampurilaisilla joita söin autossa siivouskemikaalien hajussa tai jossain siivouskomerossa.
Lihoin ja masennuin. Lisäksi palkka oli 1600e/kk miinus verot, joten ei ollut varaa syödä terveellisemmin esim. Lounasravintoloissa.
Kyllä juu olen mieluummin lihava ja köyhä, sekä halveksuttu työtön kotona, kuin lihava ja halveksittu siivooja joka raataa jossain ja tuntee olevansa toisen luokan kansalainen jonka täytyy syödäkin komerossa.
Enää en niihin töihin pääsisikään, koska on olemassa suomenkielentaidottomia jotka eivät uskalla valittaa työoloista mutta voisin ihan hyvin siivota vielä, jos pystyisin työkyvyn puolesta mikäli olisi inhimillinen kohtelu ja palkka joka riittää perus elämän kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä asut. Jos satut asumaan jossain maaseudulla tai korvessa, se 4 työpaikkaa haku voi olla aika mahdotonta. Miehesi voi olla vaikka metstyöalalla ja siis hän ei voi muuttaa kanssasi johonkin uudellemaalle. Niitä paikkoja kun ei ehä ole olemassakaan lähimpään 200km.
Hakea turkuun lääkäriksi olisi aika outo ratkaisu entiseltä karjakolta.
Karjakoista on pulaa, joten ei tarvitse muuttaa Turkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun on aloitus työn hakemisesta ja tekemisestä, tukien varassa elävät alapeukuttavat. Ei tuosta mitään tule, eivät nämä tule työllistymään millään keinolla. KAIKKI tuet on poistettava.
Sinäkin voit sairastua tai joutua onnettomuuteen ja menettää työkykysi. Monelle on käynyt niin ja monelle tulee käymään niin.
Itsekin sairastuin vaikka olin aina kuvitellut että niin ei voisi käydä, että sairaudet koskettavat vain muita ihmisiä.
Työkyvyttömille on omat tukimuodot nykyhallituksessakin...
Niin on.
Työkyvyttömiä on todella paljon pitkäaikaistyöttömissä. Osa heistä on saanut osatyökyvyttömyyseläkkeen ja osa heistä on saanut kielteisen eläkepäätöksen. Ensisijainen tukimuoto heille on työttömyystuki.
Heidän täytyy roikkua TE-toimiston asiakkaina ja hakea työpaikkoja riippumatta siitä pystyvätkö he tekemään töitä.
Tämä koskee myös heitä, joilla on vakituinen kokopäiväinen työpaikka, mutta ei työkykyä ja vuoden sairausloma on jo käytetty.
Aiempi aktiivimalli ei koskenut heitä, mutta nykyinen koskee.
Työtön mies kirjoitti:
Työnantaja soittakoot jos tarvii työntekijää. Numeroni saa työkkäristä. On turha lähetellä hakemuksia kun ei kukaan pyydä töihin eikä edes haastatteluun.
Aiemmin ketjussa (viesti 49) ihmettelin miksi suurin osa työkavereistani siivoustyössä oli ulkomaalaisia. Enää en ihmettele. Suomalainen työtön on ihan h.elvetin laiska.
Minä uskon ja luotan vihreään poliitikko Oras Tynkkyseen,joka kertoi ,että kenenkään ei tarvi tehdä paskaduunia
Työtön mies 47 kirjoitti:
Minun piti hakee työpaikkaa johon tarvii ajo korttia ja minulla ei sellaista ole. Mutta työkkäri sanoi pitää hakee. Sitten Sieltä soitettiin ja pyydettiin haastatteluun ja ja sanoin ettei ole ajolupaa niin se haastattelija huusi jotain ja heitti kynän seinään. Sanoin vaan että soitahan työkkäriin ja valita sille.
Itse samanlaisessa tilanteessa jossa määrättiin hakemaan yhdistelmajoneuvon kuljettajaksi sillä perusteella että olen mies ja kun yritin selittää heillä että en ole koskaan edes käynyt ajokoulua ja se mainitaan tiedossani, niin sainkin karenssia "tarjotusta työstä kieltäytymisestä" ja valitukset asiasta hylättiin.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap, miksi en saisi 48-vuotiaana nostaa 15 vuotta työttömyyskorvausta ennen eläkkeelle jääntiä? Olen kuitenkin ollut työelämässä 25 vuotta keskeytyksettä ja maksanut joka kuukausi työttömyysvakuutusmaksua. En voi sille mitään jos kukaan ei huoli töihin, nälkäänkö pitäisi kuolla vai mitä ehdotat?
Ap (keski-ikäinen minäkin) vastaa:
Koska tervettä työikää riittää useimmilla ainakin 60-vuotiaaksi. Sä olet vielä nuori.
Jos olet kroppa paskana, on asia eri. Tai jos olet hakenut ympäryskunnista ja muiltakin sulle mahdollisilta aloilta töitä onnistumatta, on asia eri. Silloin olet voitavasi tehnyt.
Mutta aina voit kouluttautua lähihoitajaksi ja tehdä keikkaa.
Jokaisen täytyy osallistua tämän yhteiskunnan pystyssä pitämiseen. On uskomatonta, että siitä pitää erikseen vielä sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Työnantaja soittakoot jos tarvii työntekijää. Numeroni saa työkkäristä. On turha lähetellä hakemuksia kun ei kukaan pyydä töihin eikä edes haastatteluun.
Aiemmin ketjussa (viesti 49) ihmettelin miksi suurin osa työkavereistani siivoustyössä oli ulkomaalaisia. Enää en ihmettele. Suomalainen työtön on ihan h.elvetin laiska.
Suureen osa siivoustyöpaikoista tarvitaan oma auto, se lukee työpaikkailmoituksessa.
Lisäksi on siivoystyötä 6 h viikko ti ja ke klo 15.00 - 18.00
Lastentarha menee kiinni klo 17.00 eikä tolla perhe elä.
Työpaikka on suuri elämänlaatua määrittävä tekijä. Minulla ei ole koskaan ollut pulaa töistä mutta lähes joka kerta elämänlaatu on lähtenyt alamäkeen vastaanotettuani työn. Rahaa on tilillä mutta elämä valuu hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat joustamattomia. Työpaikka pitää löytyä kävelymatkan päästä ja palkka pitää olla ainakin 3.500 e/kk. Hyvin menee Suomessa ja tukia saa Kelalta kun tämä ajattelu- ja toimintatapa pysyy vuodesta vuoteen samana.
Minulla se työpaikan pitää olla kävelymatkan päässä eli max 5 kilometrin säteellä koska ei ole juuri muitakaan keinoja jolla pääsisin työpaikalle kuin kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
sitten joku sanoo, että ei voi muuttaa toiselle paikkakunnalle työn takia siksi, kun puolisolla on vakituinen työpaikka asuinpaikkakunnalla. Aina löytyy jokin syy, miksi ei voi mennä töihin.
Näin sitä pikku hiljaa päästään orjuuteen. Orja ei päätä asuinpaikkaansa, vaan orjan työnantaja.
Kautta aikain ihmiset ovat muuttaneet toiselle paikkakunnille työn perässä. Jotkut jopa toiseen maahan. Mikä tässä nyt on niin mahdotonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla se työpaikan pitää olla kävelymatkan päässä eli max 5 kilometrin säteellä koska ei ole juuri muitakaan keinoja jolla pääsisin työpaikalle kuin kävellen.
Tuo on pieni matka. Ootko kuullu polkupyörästä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap, miksi en saisi 48-vuotiaana nostaa 15 vuotta työttömyyskorvausta ennen eläkkeelle jääntiä? Olen kuitenkin ollut työelämässä 25 vuotta keskeytyksettä ja maksanut joka kuukausi työttömyysvakuutusmaksua. En voi sille mitään jos kukaan ei huoli töihin, nälkäänkö pitäisi kuolla vai mitä ehdotat?
Ap (keski-ikäinen minäkin) vastaa:
Koska tervettä työikää riittää useimmilla ainakin 60-vuotiaaksi. Sä olet vielä nuori.
Jos olet kroppa paskana, on asia eri. Tai jos olet hakenut ympäryskunnista ja muiltakin sulle mahdollisilta aloilta töitä onnistumatta, on asia eri. Silloin olet voitavasi tehnyt.Mutta aina voit kouluttautua lähihoitajaksi ja tehdä keikkaa.
Jokaisen täytyy osallistua tämän yhteiskunnan pystyssä pitämiseen. On uskomatonta, että siitä pitää erikseen vielä sanoa.
Lähihoitaja kurssit on täynnä.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on pieni matka. Ootko kuullu polkupyörästä??
2 polkupyörää jo varastettu.
Sen takia näitä ihme keinoja pitää tehdä/kokeilla, että ihmiset saataisiin töihin. Ollaan varmasti huomattu se, että suurinosa ihmisistä ei edes ole hakenut töitä, vaikka saavat työttömyysrahaa. Ei näitä tuulesta temmata. Asioilla on yleensä syy-seuraussuhde.
Työttömiä on 90000 työpaikoilla tälläkin hetkellä.