Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.

Vierailija
28.06.2023 |

Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.

"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?

"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823

Kommentit (1351)

Vierailija
1181/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on tästäkin missä työpaikka ilmoitus mainostaa "sinun ei tarvitse osata/olla koulutus tähän alaan, me opastamme työtehtäviin" tai "motivaatio ja pelkkä kiinnostus alaan riittää".

Jokainen työpaikka johon olen hakenut näiden perusteella, on aina kuitenkin valinnut sen jolla on vankka kokemus alalta tai korkea tutkinto takataskussa.

Miksi ihmeessä edes tehdä ilmoitus, jossa ollaan että hei voit hakea tätä paikkaa ilman sitä ja tätä, kun kuitenkin olisi parempi suoraan laittaa ilmoitukseen se mitä oikeasti haetaan, vaikka nyt se vuosien kokemus tai alan koulutus?

Miksi sitten haet paikkoja, mihin sulla ei ole mitään erityistä annettavaa ja kilpailuetua muihin lukuisiin hakijoihin?

Häh?! Koko keskustelun ajan on moitiskeltu, kun työttömät ei hae töitä. Nytkö niitä sitten ei saisikaan hakea? Ei ainakaan, jollei ole jotain ihan erityistä tarjlttavana.

En minä tunne niitä lukuisia muita hakijoita. En tiedä, mikä voisi olla erityinen kilpailuetuni. Olen ihan tavallinen ihminen. Mitä nyt logiikka ja matematiikka normaalia paremmalla tasolla, mutta enpä ole keksinyt, missä sitä tarvitsisi ja minneei kaltaisiani hakijoita ole.

Ei se logiikka kovin korkealla tasolla voi olla, jos et keksi missä voi olla hyötyä matemaattisista taidoista. Tai jos et osaa päätellä, että paikkoihin, joihin ei ole lueteltu erityisiä vaatimuksia, on paljon hakijoita ja sulla ei ole mitään mahdollisuuksia ilman selkeää kilpailuetua.

Sinä taas selkeästi et edes tiedä, mitä logiikka tarkoittaa.

Se on formaalia päättelykykyä, ei tosielämän satunnaisten faktojen tuntemusta.

Tosiaan en tiedä, missä matematiikan ymmärtänistä tarvittaisiin. Jatarkoitan matematiikkaa, en laskentoa.

Esimerkiksi data-analyytikon ja vastaavien töissä tarvitsee matemaattista osaamista. Samoin tietyissä konsulttihommissa. Myös pankeissa ja vakuutusyhtiöissä on ihan matemaatikko-tittelillä henkilöitä.

T: data-analyytikko

Vierailija
1182/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihminen voi olla koko elämänsä ajan työtön tai tuetussa työssä? Eikö jossain vaiheessa tule vastaan joku kiva työ johon haluaa jäädä ja kehittyä siinä?

Ymmärrän jos lomautetaan tai irtisanotaan 60 v niin se on vaikea tilanne mutta monet työttömät ovat nuoria, työkykyisiä, ajokortin omaavia miksei siinä voi hakea jotain työtä aluksi ja siinä ohessa sitten saada kokemusta.

Miksi pitää istua kotona ja valittaa kun maailma on täynnä tekemätöntä työtä ?

Ja loukkaantua jos pyydetään tekemään 4 hakemusta kuukaudessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun on aloitus työn hakemisesta ja tekemisestä, tukien varassa elävät alapeukuttavat. Ei tuosta mitään tule, eivät nämä tule työllistymään millään keinolla. KAIKKI tuet on poistettava.

Annan ilmi vihapuheena jokaisen täällä avattavan työttömiä haukkuvan ketjun. Tämäkin poistuu pian.

Käytä tuo aika niitten 4 työhakemuksen tekoon kun sulla sitä aikaa näkyy riittävän

Makaan vielä tässä tkaapihan terassilla kun tuo aurinko lämiittää edelleen mukavasti. Eikä tarvi edes tehdä neljää kun työkkärin täti sanoi alkuviikolla soittaessaan, että yksi syyskuun loppuun mennessä riittää. Tämmöistä tämä on täällä syrjäkylillä.

Vierailija
1184/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtimolla pohjolan karjalassa kasvattivat korvessa maan alla konttien sisällä kannabista, sitä möivät jollain keinolla helsinkiin.. Tästä muutama vuosi jo, alkaa varmaan yleistyä tällainen jos ei töitä vaan ole ja tuet lähtee..

Vierailija
1185/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko käyttää myös viimeisimpiä toimisto-ohjelmistoja (O365) sujuvasti? Sujuuko Wordin muotoilut ja Excelin kaavat?

Entä jos vastaan "en tiedä"? Olen käyttänyt Open Officea varmaan viimeiset 20 vuotta. Se kyllä sujuu vaikka vasemmalla kädellä.

Eri

Ei välttämättä riitä. Office-ohjelmistojen käyttäminen on jo vuosien ajan ollut niin työelämän perustaito, että jos et niitä hallitse, pitää tämän puutteen kompensoimiseksi olla jotain ihan erityistä superosaamista. Teamsin yleistyminen covid-kriisin aikana vain sementoi Officen asemaa. Ja Wordin ja Excelin ohella työpaikoilla käytetään yleisesti paljon muitakin Office-softia, kuten Formsia ja Planneria. Ne kaikki kannattaa ehdottomasti opetella.

Ja PowerPoint, pomot rakastaa sitä.

Vierailija
1186/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, koitas vaan laittaa mua hakeen jotain duunia. Takaan ja alleviivaan ettei onnistu, vaan aion laiskotella makeasti edelleenkin. Koita tajuta ettet voi pakottaa mua ansiohommiin vaikka hyppisit tasajalkaa, itkisit ja rukoilisit ja soittaisit paikalle poliisit ja sossut ja vaikka Kelan isoimman kihon.

Kato kun mulla on ihan omat rahat niin kukaan vauvapalstalainen ei mua komentele.

Ottaako kupoliin? 😆😆😆

Vierailija
1187/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oikeisto aina ulostuloissaan niin hanakasti yrittää syyllistää työttömiä ja muita köyhiä?

Sama kuin koulukiusaajilla: en minä ole sadistinen pahis, vaan tuo uhri koska se (milloin mikäkin tekosyy)

Eli syyttämällä uhria saa pestyä kätensä omasta sadistisuudestaan.  Ja tässä urpolandiassa menee nähtävästi vielä läpi!

Tuota, eikös tämä kehuttu aktiivimalli ole ollut vasemmistohallituksenkin hyväksymä. Miten siitä nyt tuli Orpon malli, kun sitä ei ole nähtykään vielä.

Koko  neljä vuotta on täälläkin valitettu, kun pitää sitä työtä hakea joka viikko.

Se oli Sipilän malli alkujaan. Aktiivmalli I ja II. Sitten Marinin hallitus kumosi siinä keksityistä älyttömyyksistä suuren osan.

Mutta säilytettiin tuo 0-4 paikan hakeminen kuussa. Sitähän pystytään soveltamaan jokaisen erityistilannetta varten.

Jokaisen pitäisi pystyä kuitenkin selittämään mikä se oma tilanne on.

Vierailija
1188/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää istua kotona ja valittaa kun maailma on täynnä tekemätöntä työtä ?

Siksi kun ei kukaan ota töihin. Minulla on kolme tutkintua ja olen ollut 14-v. kesätöistä lähtien ollut jatkuvasti töissä, kunnes sairastuin kuusi vuotta sitten. Sairaus uusi pari kertaa. Nyt on ikää 50 ja eipä ole edes haastatteluihin asti päässyt. Ja olen hakenut hyvin laajalla skaalalla muutakin kuin ns. oman alan töitä. Niitäkään kun en tehnyt koulun jälkeen kuin alle kymmenen vuotta ja sitten ihan muita töitä.

Vierailija
1189/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Mä ymmärrän, että työhakemusten täyttäminen silloin, kun ei saa töitä, tuntuu nöyryyttävältä ja vie itsetuntoa alas.

Mutta siinä on jotain mätää.

-Hakeeko se työnhakija kaikkia mahdollisia töitä, joita voisi tehdä? Laajentaako hakuaan lähikuntiin?

-Mitä jos tulisi vaan ajattelumuutos, että KAIKKI työ on arvokasta?

-Ja se stigma työn saamattomuudesta pitää poistaa.

"-Mitä jos tulisi vaan ajattelumuutos, että KAIKKI työ on arvokasta?"

Se varmaankin tulisi sillä että kaikesta työstä maksettaisiin kunnollista palkkaa.

Tuttu yrittäjä toistaa tuota aina, sitten kuitenkaan ei ota ketään töihin ilman tukia. Juuri sai entisen yrittäjän ja täysin ammattitaitoisen henkilön firmaansa töihin, kun tältä uhattiin evätä tuet. Täyttä palkkaa ei tällekään maksa.

Näiltä "yrittäjiltä" pitäisi viedä ihmisarvo. Täysin arvotonta kuonaa. Eletään vain toisten tekemästä työstä. Itse ei tikkua ristiin laiteta.

Ja nämähän on sitten yhteiskunnan kermaa, vaikka saavat ilmaisia tai puoli- ilmaisia työntekijöitä ja yritystuet päälle!

Miksi te palstalaiset, ette näitä sano loisiksi?

He tienaavat yli omantarpeen ja silti nostavat tukia!!!! Se jos mikä on törkeää!

Eikös teidän mukaan pitänyt ihmisen itse elättää itsensä se ei koske yrittäjää ?

Vierailija
1190/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Mä ymmärrän, että työhakemusten täyttäminen silloin, kun ei saa töitä, tuntuu nöyryyttävältä ja vie itsetuntoa alas.

-Hakeeko se työnhakija kaikkia mahdollisia töitä, joita voisi tehdä? Laajentaako hakuaan lähikuntiin?

Se varmaankin tulisi sillä että kaikesta työstä maksettaisiin kunnollista palkkaa.

Tuttu yrittäjä toistaa tuota aina, sitten kuitenkaan ei ota ketään töihin ilman tukia. Juuri sai entisen yrittäjän ja täysin ammattitaitoisen henkilön firmaansa töihin, kun tältä uhattiin evätä tuet. Täyttä palkkaa ei tällekään maksa.

Näiltä "yrittäjiltä" pitäisi viedä ihmisarvo. Täysin arvotonta kuonaa. Eletään vain toisten tekemästä työstä. Itse ei tikkua ristiin laiteta.

Ja nämähän on sitten yhteiskunnan kermaa, vaikka saavat ilmaisia tai puoli- ilmaisia työntekijöitä ja yritystuet päälle!

He tienaavat yli omantarpeen ja silti nostavat tukia!!!! Se jos mikä on törkeää!

Eikös teidän mukaan pitänyt ihmisen itse elättää itsensä se ei koske yrittäjää ?

Omaa luokkaansa ovat ne työpaikat, jotka ottavat aina mielellään töihin työkokeilijoita, mutta koskaan työkokeilija ei saa määräaikaista tai edes vakinaista työtä, koska myöhemmin on uusi työkokeilija tulossa paikalle ja jos te-toimisto alkaa kyselemään, miksi tätäkään työntekijää ei otettu töihin, aina on valmiina vastaus miksi ei ollut sopiva tähän työhön. Jos työkokeilijoita ei olisi tulossa työpaikkaan jonka tiedän käyttävän tätä taktiikkaa, melko pian joutuisivat tekemään sen työpaikka ilmoituksen jossa haetaan vakinaiseen tai määräaikaiseen työsuhteeseen.

Vierailija
1191/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä asut.  Jos satut asumaan jossain maaseudulla tai korvessa, se 4 työpaikkaa haku voi olla aika mahdotonta.  Miehesi voi olla vaikka metstyöalalla ja siis hän ei voi muuttaa kanssasi johonkin uudellemaalle.  Niitä paikkoja kun ei ehä ole olemassakaan lähimpään 200km.

Hakea turkuun lääkäriksi olisi aika outo ratkaisu entiseltä karjakolta.

Maalaiset muuttakoot työn perässä kuten kunnon ihmisilläkin on velvollisuus. Ihan riittävästi noita tukijuntteja on jo valtion rahoilla elätetty. Pakkotöihin vaan, jos eivät vapaaehtoisesti viitsi palkkatöihin ryhtyä.

Vierailija
1192/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oikeisto aina ulostuloissaan niin hanakasti yrittää syyllistää työttömiä ja muita köyhiä?

Sama kuin koulukiusaajilla: en minä ole sadistinen pahis, vaan tuo uhri koska se (milloin mikäkin tekosyy)

Eli syyttämällä uhria saa pestyä kätensä omasta sadistisuudestaan.  Ja tässä urpolandiassa menee nähtävästi vielä läpi!

Tuota, eikös tämä kehuttu aktiivimalli ole ollut vasemmistohallituksenkin hyväksymä. Miten siitä nyt tuli Orpon malli, kun sitä ei ole nähtykään vielä.

Koko  neljä vuotta on täälläkin valitettu, kun pitää sitä työtä hakea joka viikko.

Perskeko-hallitus eli kepu, persut ja kokkarit sen aktiivimallin tuottivat, persun paperilaborantin vetäessä työministeriötä. Oikeistohallituksen idea se aktiivimalli, samoin kuin kiky.

Vierailija
1193/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

superpersu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä asut.  Jos satut asumaan jossain maaseudulla tai korvessa, se 4 työpaikkaa haku voi olla aika mahdotonta.  Miehesi voi olla vaikka metstyöalalla ja siis hän ei voi muuttaa kanssasi johonkin uudellemaalle.  Niitä paikkoja kun ei ehä ole olemassakaan lähimpään 200km.

Maalaiset muuttakoot työn perässä kuten kunnon ihmisilläkin on velvollisuus. Ihan riittävästi noita tukijuntteja on jo valtion rahoilla elätetty. Pakkotöihin vaan, jos eivät vapaaehtoisesti viitsi palkkatöihin ryhtyä.

Kenelläkään ei ole velvollisuus muuttaa työnkään perässä yhtään mihinkään eikä tule olemaan :) Hyvähän se on jos saavat pakotettua jonku työnantajan palkkaamaan mut kokoaikatyöhön. Onnea yritykselle :D

Vierailija
1194/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

superpersu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne muuttaa ketkä haluaa mutta ensiksi hankitaan varma työpaikka ja sitten vasta muutetaan. Minä en maalta muuta pois koskaan . Kaupungista muutin maalle enkä taksiin lähde .vaikka kuinka vikiset .

Vierailija
1195/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

superpersu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne muuttaa ketkä haluaa mutta ensiksi hankitaan varma työpaikka ja sitten vasta muutetaan. Minä en maalta muuta pois koskaan . Kaupungista muutin maalle enkä taksiin lähde .vaikka kuinka vikiset .

Takaisin*

Vierailija
1196/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisen kuuluisa Hopea on hyvä esimerkki siitä että yksityisistä avustus- ja hyväntekeväisyys yhdistyksistä ei ole vielä Kelan ja Sosiaalitoimen korvaajaksi:

Vähävarainen perhe sai avustuksena tyhjän lahjakortin - siitä alkoi poliisin kavallustutkinta Hope-yhdistyksessä

Poliisi epäilee kahta Hope-yhdistyksen entistä työntekijää kavalluksesta. Poliisin rikostutkinta ei tullut yllätyksenä, sanoo Hopelle lahjakortteja antanut.

https://yle.fi/a/74-20038912

Vierailija
1197/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Omaa luokkaansa ovat ne työpaikat, jotka ottavat aina mielellään töihin työkokeilijoita, mutta koskaan työkokeilija ei saa määräaikaista tai edes vakinaista työtä, koska myöhemmin on uusi työkokeilija tulossa paikalle ja jos te-toimisto alkaa kyselemään, miksi tätäkään työntekijää ei otettu töihin, aina on valmiina vastaus miksi ei ollut sopiva tähän työhön. Jos työkokeilijoita ei olisi tulossa työpaikkaan jonka tiedän käyttävän tätä taktiikkaa, melko pian joutuisivat tekemään sen työpaikka ilmoituksen jossa haetaan vakinaiseen tai määräaikaiseen työsuhteeseen.

Onneksi EU kieltää työkokeilut ja harjoittelut, niin ei tarvitse enää ottaa työkokeilijoita ja harkkareita. Poistuu sekin ongelma.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/208ba04d-661c-4276-8b60-269907676ebe

Vierailija
1198/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Onneksi EU kieltää työkokeilut ja harjoittelut, niin ei tarvitse enää ottaa työkokeilijoita ja harkkareita. Poistuu sekin ongelma.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/208ba04d-661c-4276-8b60-269907676ebe

No sehän on loistava uutinen ettei enään sitten tarvitse mennä 👍

Vierailija
1199/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Mitä töitä siis itse teet? Olisitko todella valmis tekemään matalapalkalla ihan mitä vain työtä koska onhan se sentään arvokasta?

Vierailija
1200/1351 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottamalla ei tule kuin sitä kuuluisaa skeidaa.

Työ on pakollista pahaa, elämä on ihan muualla. Siksi kenenkään ei pidä suostua sellaiseen työhön, jota ei halua tehdä.

Ehdottomasti uudelleenopiskelu helpommaksi mutta, no, senhän porvaripellet jo leikkasivatkin pois. Ilmeisesti oli liian looginen ja helppo tapa työllistyä ja eihän se näille kyykyttäjille sovi. Mieluummin epämotivoitunut nälkäpalkalla toimiva työntekijä kuin uudelleenkoulutettu ja motivoitunut.