Kaksi viikko ruokabudjetti 50e
Miten voisin pärjätä 15 päivää 54eurolla kun tuo ruokajonoon meneminen on niin nöyryyttävää?
Kommentit (206)
Herkii syömästä ja opettele oikeinkirjoitusta.
Yksi ihminen saa kyllä tuolla rahalla 15 päiväksi ruoat kun vain vähän näkee vaivaa. Jos on köyhä, niin ei ole varaa nirsoilla ja pitää opetella itse tekemään ruokaa. Jos ei viitsi nähdä vaivaa, niin ihan turha valittaa.
Perunaa, juureksia, kastiketta tomaattikastikkeesta. Sä selviit!
Rahaa jää ylikin!
54 euroa yhdelle hengelle (tilapäisesti!!!) 15 päiväksi on ihan riittävästi rahaan.
"En ole mikään ruuanlaittoihminen" - no sori vaan, jos talous on noin tiukoilla, sitä on vaan opeteltava olemaan ruuanlaittoihminen. Ja sori vaan, nyt ei syödä mitään monipuolisia instakelpoisia aterioita, vaan perusruokaa, ja vältellään hävikkiä kaikin keinoin.
Lahjakortti Lidliin? No sitähän mainostetaan erinomaisen edulliseksi ruokakaupaksi!
Älä mene tänään vielä kauppaan, vaan käytä loppupäivästä osa siihen, että suunnittelet mitä voit tässä seuraavan kahden viikon aikana syödä. Sulla on kananmunia, niiden parasta ennen -päiväys on ilmeisesti mennyt? Kananmunat yleensä säilyvät useita viikkoja parasta ennen -päiväyksen jälkeen, tuoreita munia ei edes kannata käyttää leipomiseen, eivät vaahtoudu niin hyvin (ja juuri tässä keksin, miksi mun ei koskaan tarvitse laittaa täytekakkupohjaan leivinjauhetta tms kohotusainetta, koska käytän aina vanhoja munia!!!)
Sinulla on pastaa, kasviksia, mausteita ja kananmunia, sekä kaurahiutaleita sen kanan lisäksi. Hienoa!
Tänään voisit tehdä kanaa ja kasviksia pastan kera. Onko se kana paistia, koipia vai suikaleita - vai jauhelihana? Suikaloi paisti, kypsennä koivet ja revi suikaleiksi. Kypsennä kana, mausta se makusi mukaan ja loppuvaiheessa laita pakastekasvispussi sinne pannulle myös kuumenemaan (jos sulla on sokeria ja etikkaa ja vaikka ketsuppia, tee hapanimelä kastike: etikkaa, ketsuppia, chiliä, ripaus sokeria, pippuri jauhettuna, paprikajauhetta, inkivääriä jauheena; jos on kokista, niin laita sitä nesteeksi). Keität samalla sen makaronin. Nämä sekaisin ja syömään. Pussillinen makaronia ja tämä kastike pitäisi riittää vähintään kahdelle-kolmelle aterialle.
Jos kanaa ja pakastekasviksia on paljon, niin tee sovellettu nuudelikeitto: kypsennä makaronit melkein kypsiksi, kuullota niitä pakastekasviksia hetki, heitä sekaan mausteita (curryä, chiliä, juustokuminaa, paprikajauhetta, kurkumaa...) laita makaronit ja kasvikset kippoon, kuumenna tilkka vettä kiehuvaksi ja huuhtele se paistinpannu sillä ja kaada se kuuma vesi makaronien ja kasviksien kanssa kippoon, sitten paistat paistinpannulla munakasletun, eli vatkaat raa'an kananmunan rakenteen rikki, ripaus suolaa ja kaadat sen pannulle ohueksi kerrokseksi, ja kun se on hyytynyt, niin vetelet sen paistinlastalla suikaleiksi ja laitat sen nuudelikeittosi päälle.
Ihan sama, onko kyseessä wok-kasvikset, perinteinen keittojuurespussi tai jotain siltä väliltä, kaikki toimii.
Voit myös tehdä kana-pastakeittoa: kypsennät kanan ja tarvittaessa riivit sen pieniksi suikaleiksi, kattilaan, vettä, liemikuutio ja makaronit, ja ne pakastekasvikset, maustat mieleisilläsi mausteilla.
Iltapalaksi munakas ja kaurarieskoja.
Aamupalaksi kaurapuuroa ja paistettu kananmuna. Sitten vatsa täynnä lähdet lähilidliin sen lahjakorttisi kanssa ja ostat ostoslistasi mukaisesti esimerkiksi edullisimpia makaroneja, erilaisia (pakaste)kasviksia, perunaa ja riisiä, ruokaöljyä, kananmunia, tomaattimurskaa ja vehnäjauhoja. Sitten vielä tarkistat, mitä eläinproteiinia on halvalla saatavissa, jauhelihaa, kanaa? onko joku kala tarjouksessa?
Laske, että käytät maksimissaan 30 € nyt ekaan ostosreissuun, niin seuraavalle viikolle jää vielä ihan hyvin rahaa sinne kortille.
No ollaan syömättä. Sekin on parempi kuin tehdä ruokaa jota ei osaa ja aineksia menee hukkaan. Miten vitussa jaksette jtn saatanan perunaelämää. Tappaisin itteni jos edes pystyisin siihen.
Ostan mitä haluan. Tarkoitus ei ole edes pärjätä. Vittumainen pari viikkoa se on siltikin.. vaikka söis jtn saatanan perunaa
Uunimunakas on helppo tehdä ja ainekset edullisia.
Pilkot vaan kasviksia, laitat uunivuokaan ja sitten kaadat kevyesti sekoitetut munat, jotka olet maustanut, päälle.
Nimimerkki7 kirjoitti:
No ollaan syömättä. Sekin on parempi kuin tehdä ruokaa jota ei osaa ja aineksia menee hukkaan. Miten vitussa jaksette jtn saatanan perunaelämää. Tappaisin itteni jos edes pystyisin siihen.
Mikä sua vaivaa? Mä jouduin 18v lähtemään lapsuudenkodistani ja silloin ei ollut nettiä. Pienistä tuloista ostin ruoat ja opettelin laittamaan ruokaa. Kyllä sitä oppii kun vaan haluaa.
Voi hemmetti, mulla on 400€ miten pärjään iltaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Voi hemmetti, mulla on 400€ miten pärjään iltaan asti.
Laita sähköpostia mulle, niin laitan tilinumeroni, voit siirtää ne rahat nyt heti, niin ei tartte koko päivää murehtia ;-)
Oon nyt täällä ruokajaossa. Ens kuussa pidän kiinni ettei tänne tartte tulla..
Montako ruokittavaa? Mulla on 116e ja neljä syöjää... Tiukkaa tekee. Onneksi tyhjiä pulloja on pari säkillistä. Pakastimessa on jotain sämpylöitä ja kalapuikkoja ainakin. Niin ja hirvenlihaa. Sitä onneksi on.
Tee halpaa perusruokaa. Kauden kasviksia painottaen, ne on edullisia. Katso kilohintaa. Keittoja ja kiusauksia.
Mä olen vain yksin, ei mulla ole edes mitään missä tekisin isompia annoksia.
Jos olen syönyt sitä elämässäni aivan tarpeeksi.. eikä mun tartte sulle perustella miksi en sitä syö
Voi myös ostaa koko rahalla pakastepizzoja ja paastota pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Syöt joka päivä joko talkkunavelliä tai kesäkeittoa. Niin meidän köyhässä lapsuusperheessä kesät elettiin.
Nollakalorisiin vihanneksiin sitä kannattaakin laittaa viimeiset ruokarahat.
Halvin energia jauhoissa ja hiutaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Perunaa, juureksia, kastiketta tomaattikastikkeesta. Sä selviit!
Rahaa jää ylikin!
Mistä kalorit tulisivat? Ei ainakaan noista.
Nimimerkki7 kirjoitti:
Jos olen syönyt sitä elämässäni aivan tarpeeksi.. eikä mun tartte sulle perustella miksi en sitä syö
Opettele nyt hyvä ihminen lainaamaan viestejä mihin vastaat niin me muut tiedetään mihin vastaat.
Jos tarkoitit perunaa, niin kyllä pitäisi järjellä tajuta, että sitten ei osta perunaa vaan jotakin muuta.
Papurisotto taitaa olla edullisin sapuska hinta/ kalorisuhteeltaan ja täyttävyydeltään. Jos vaan vatsa kestää niin etnisestä kaupasta noita tai vaikka prismadtakin, ota kuivattuja papuja ja liota. Mausteita jos on kaapissa niin tuo on hyvää.