Mikä tässä Suomessa on sitten niin hienoa kun mietitään?
Jotenkin tuntuu että tämä on ihan täysi lammasvaltio kellä ei ole mitään omaa ylpeyden aihetta mistään. Muiden mukana mennään, muiden asioita hoidetaan, muiden asioita matkitaan, muiden asioita vatvotaan, muiden asioita levitetään omaan kulttuuriin, kaikki on muiden.
Mä en edes tiedä mitä mä sanon kun juttelen ulkomaalaisten kanssa Suomesta. "meil o joulupukki jossai lapis mis en oo koskaa ees käyny"
Tää on sellanen pikku vasallivaltio millä ei ole itsellään mitään omaa päämääraaa tai mitään ylpeyttä.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Täällä voi kuka tahansa kouluttautua pitkälle.
Olen kyllä kuullut, että muualla voi kouluttautua vielä pidemmälle. Vanhoja kuuluisia yliopistojakin on kaikkialla muualla paitsi Suomessa. Vai tarkoititko että ilmaiseksi, se taas olisi eri juttu eikä näytä olevan suurtakaan tunkua ulkomailta Suomen opinahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kuullut, että muualla voi kouluttautua vielä pidemmälle. Vanhoja kuuluisia yliopistojakin on kaikkialla muualla paitsi Suomessa. Vai tarkoititko että ilmaiseksi, se taas olisi eri juttu eikä näytä olevan suurtakaan tunkua ulkomailta Suomen opinahjoihin.
Suomessa sosiaalinen liikkuvuus on suurempaa kuin esim. USA:ssa eli täällä voi asemaansa parantaa köyhäkin vaikka opiskelemalla.
Lapset saavat pallon lähitulevaisuudessa. Harvassa valtiossa tallaiseen panostetaan.
Täällä ei oikeastaan ole mitään sään ääri-ilmiöitä tai muita vaaroja, kuten hirmumyrskyjä, tulvia, myrkkyhämähäkkejä tai kalkkarokäärmeitä, tulivuoria jne. Ollaan aika introverttia kansaa, on rauhallista, turvallista ja mukavaa. Koti ja toimeentulo kuuluu kaikille. Tavallinen ja turvallinen on hyvä ympäristö ihmiselle elää.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä keksi, että miksi joku ulkomaalainen haluaisi tulla Suomeen asumaan. Itsekin muutin sieltä pois.
Sosiaaliturvaan. Usein myös toimeentuloon. Halpamaasta tullut pärjää Suomen palkkatasolla kotimaassaan.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi mä keksin monia hienoja juttuja, esim. meidän kieli, oma kulttuuri ja perinteet, luonto, yleinen rauhallisuus, 4 vuodenaikaa, ilmainen koulutus ym.
En IKINÄ muuttaisi muualle.
Perinteet heitetty aikoja sitten romukoppaan ja tilalle otettu Amerikan hömpötyksiä kuten hääleikkejä ja babyshower ja halloween (yäk). Kulttuuria erittäin vähän. Kielikin on täysin rappiolla. Katujengit lisääntyvät joten rauhallisuus katoaa. Neljä vuodenaikaa on kuule vaikka kuinka monessa maassa ihan Euroopassakin. Veronmaksajat sen nk. ilmaisen koulutuksen maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei juuri ole hyötyä koska korkeaa koulutusta vaativia työpaikkoja on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onneksi mä keksin monia hienoja juttuja, esim. meidän kieli, oma kulttuuri ja perinteet, luonto, yleinen rauhallisuus, 4 vuodenaikaa, ilmainen koulutus ym.
En IKINÄ muuttaisi muualle.
Perinteet heitetty aikoja sitten romukoppaan ja tilalle otettu Amerikan hömpötyksiä kuten hääleikkejä ja babyshower ja halloween (yäk). Kulttuuria erittäin vähän. Kielikin on täysin rappiolla. Katujengit lisääntyvät joten rauhallisuus katoaa. Neljä vuodenaikaa on kuule vaikka kuinka monessa maassa ihan Euroopassakin. Veronmaksajat sen nk. ilmaisen koulutuksen maksavat.
En tunnista tollasta yhtään. Ilmeisesti eletään eri maailmoissa samassa maassa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä keksi, että miksi joku ulkomaalainen haluaisi tulla Suomeen asumaan. Itsekin muutin sieltä pois.
Täällä saa ilmaisen asunnon, koulutuksen ja terveydenhoidon. Rahaakin annetaan tilille. Eikä niiden eteen tarvitse tehdä mitään.
Muualla maailmassa tämä on lottopotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sosiaalinen liikkuvuus on suurempaa kuin esim. USA:ssa eli täällä voi asemaansa parantaa köyhäkin vaikka opiskelemalla.
Luuletko ettei muualla voisi? Minua koulutettiin ulkomailla parisen vuotta työpaikan puolesta mikä ei minulle maksanut mitään ja pääsin hyvin eteenpäin siinä firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei oikeastaan ole mitään sään ääri-ilmiöitä tai muita vaaroja, kuten hirmumyrskyjä, tulvia, myrkkyhämähäkkejä tai kalkkarokäärmeitä, tulivuoria jne. Ollaan aika introverttia kansaa, on rauhallista, turvallista ja mukavaa. Koti ja toimeentulo kuuluu kaikille. Tavallinen ja turvallinen on hyvä ympäristö ihmiselle elää.
Tasaisen huono sää, välillä jopa järkyttävän huono(talvella)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei juuri ole hyötyä koska korkeaa koulutusta vaativia työpaikkoja on vähän.
Kehitysmaalaiset tulevatkin Suomeen ilmaisen yliopistokoulutuksen takia ja lähtevät muualle Eurooppaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinasta, Intiasta ja Afrikan maista tullaan tänne ilmaisen korkeakoulutuksen perässä. Kun tutkinto taskussa, lähdetään tienaamaan Jenkkeihin tai Keski-Eurooppaan. Viimeksi tänään hesarissa mielipidepalstalla itkettiin ettei ulkomaisilta saa periä mitään lukukausimaksua. Suomalaisia on helppo höynäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ettei muualla voisi? Minua koulutettiin ulkomailla parisen vuotta työpaikan puolesta mikä ei minulle maksanut mitään ja pääsin hyvin eteenpäin siinä firmassa.
No katsopa asiaa on mitattu ja Suomi pärjää sosiaalisessa liikkuvuudessa erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä saa ilmaisen asunnon, koulutuksen ja terveydenhoidon. Rahaakin annetaan tilille. Eikä niiden eteen tarvitse tehdä mitään.
Muualla maailmassa tämä on lottopotti.
No mikä on se syy, ettei ole miljoonia tulijoita sinne Suomeen lottopottaamaan ja laiskottelemaan?
No monikin asia olisi jos voitaisiin palata muutamissa asioissa vanhaan ja toisissa taas siirtyä vähän enemmän nykyaikaan.
Olen aina sanonut että Suomessa tehdään asiat kunnolla; talot rakennetaan sellaisiksi että ne kestää eikä tuuli viuhu ikkunoista sisään, lämmitys pelaa ja lämmintä vettä saa järkevällä paineella hanasta (joita on yksi) jne. mutta kun ei pidä aina enää paikkaansa. Suomessa on perinteisesti ollut siistiä mutta sekään ei oikein enää pidä paikkaansa, asun nykyään ulkomailla ja Suomeen tullessa ihmetyttää kun kadut on täynnä roskia. Toivottavasti tämä ei ole mikään vallitseva asiaintila vaan noin niinkuin pääsääntöisesti on edelleen siistiä.
Ihmiset on olleet reiluja, jämptejä ja hyväsydämisiä mutta yhä enemmän näkee tylyä käytöstä kun ei edes tervehditä ja vaan mennään muita tönien. Sen voin sanoa, että viimeksi Suomessa käydessä yllätyin positiivisesti kun nuorempi porukka tervehti iloisesti ja jutteli eli muutosta parempaan on tapahtunut. Jos vielä hirveän kankeaa byrokraattisuutta ja pilkuntarkkuutta (esim. laskujen karhuaminen ja perinnällä uhkaaminen jostain 1 euron laskusta eräpäivää seuraavana päivänä) voitaisiin karsia niin oikein hyvä paikka olisi.
Turvallista Suomessa on myös, tosin sekin on huonontunut eli tähän toivoisin parannusta. Lähinnä kyllä näyttää johtuvan tietystä porukasta se turvallisuuden puute. Suomesta kaipaan eniten metsiä, hiljaisuutta, syvällisiä keskusteluja, tosiystäviä ja kunnon ruokaa (esim. kalaruokia ei osata oikein muualla tehdä ja tehdään vanhasta kalasta). Lisäksi toivoisin että viimein kaadettaisiin vanhat stereotypiat siitä ettei suomalaisilla ole mitään omaa ja omaperäistä ja lakattaisiin antamasta muiden kulttuurien omia kunnia jutuista jotka ovat osa meidän kulttuuriamme ja historiaamme (tämä pätee mm. ruotsalaisiin ja saamelaisiin).
Meil' on korvessa kalpea kansa,
joka voiteillaan hoitaa surujansa
Takit tyhjäksi kun vetää herrakansa
niin ei mistään muuta apuu löydykään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vaan kouluttautunut väärälle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaisen huono sää, välillä jopa järkyttävän huono(talvella)
Talvi olisi hankalaa aikaa, jos asuisimme alkeellisemmissa oloissa, mutta ei nykyihmisellä ole Suomessa sään puolesta valittamista kuin enintään helteiden aikaan.
Kokkareita ja muita ulkomaiden ihailijoita ovat. Häpeävät omia juuriaan ja kulttuuriaan.