Tietääkö ne yleensä kuolleen ihmisen työpaikalla mikä on kuolin syy?
Olen tällä viikolla menossa erään tutun, valitettavasti kuolleen ihmisen työpaikalle. Minun olisi tärkeä tietää kuolin syy. Mutta tietävätkö ne työpaikalla? Ja ilmeisesti heillä ei ole velvollisuutta kertoa jos kysyn, vaikka tuttu olenkin.
Kommentit (38)
Kyllä minä sen yleensö tiedän, mutta en kyllä kerro kenellekään ulkopuoliselle. T. Henkilöstöjohtaja
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinä sitä tietoa tarvit?
Tämäpä juuri. Heillä ei ole mitään velvollisuutta kertoa sinulle kuolinsyytä, vaikka tietäisivätkin.
Ei tiedä. Ei mitenkään yleensä. Toisinaan kyllä.
Mihin SÄ sitä tietoa tarvitset.
Ainakin kun yksi tuttu teki itsemurhan tarjottiin hänen työpaikallaan kollegoille kriisiapua, eli he ainakin tiesivät.
Ei sulla ole oikeutta tietää. Kuollut on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kun yksi tuttu teki itsemurhan tarjottiin hänen työpaikallaan kollegoille kriisiapua, eli he ainakin tiesivät.
Aivan! Jotain tämmöistä ajattelin. Eli on mahdollista jos vähän kyselen sieltä täältä niin syykin saattaa sitten paljastua.
Meillä kuoli yksi työpaikalle ja HR piti huolta, että saatiin apua, ketkä haluttiin. Mutta ei me siitä muille kerrottu kuin leskelle ja tietty työterveyteen. Jos joku ulkopuolinen olisi tullut uutsimaan, ei olisi hyvällä katsottu.
Kyllä yleensä tietää. Ja kyllä mä ainakin kertoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan! Jotain tämmöistä ajattelin. Eli on mahdollista jos vähän kyselen sieltä täältä niin syykin saattaa sitten paljastua.
Edelleenkään en ymmärrä, mihin sinä sitä tietoa tarvitset? Kiristät sukulaisilta rahaa jos nyt sattuukin, että on tehnyt itsemurhan. Jätä kuolleet rauhaan!
Jos henkilö on kuollut yllättäen, ja ei tapaturmaisesti, voi mennä kuukausiakin ennen kuin kuolinsyy selviää.
Jos omaiset kertovat ystäville, tuttaville ja työkavereille, tiedossa on. Velvollisuutta kertoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kriisiapua voidaan tarjota muunkin yllättävän kuoleman takia (esim. onnettomuus, väkivalta jne)
Eräässä paikassa olin n. 14 vuotta, jonka aikana tuli ainakin kolme kuollutta, kaksi lähti kesälomien aikana, toiselle oli vissiin tullut äkkilähtö ja toinen kuoli sairasteltuaan jonkinaikaa. Kolmas ei kerennyt olla kauaa eläkkeellä kun kuoli.
Kuolinsyyn kertominen tai kertomatta jättäminen on omaisten päätettävissä. Älä lähde utelemaan tuttusi kuolinsyytä, jos sitä ei sinulle vapaaehtoisesti kerrota. Onko sinut kutsuttu tuttusi hautajaisiin? Jos ei ole, kyseessä ei ilmeisesti ole niin läheinen ihminen, että olisi syytä tietää kuolinsyy.
Ap tässä. En utele siksi, että olisin jotenkin vain utelias. Tämä on siksi, että tarvitsen tiedon terapiatarkoituksessa. Se on vain valitettavasti osoittautunut kovin hankalaksi.
Yrititkö sä viime viikolla saada sitä kuolinsyytä selville hautakivistä??! Samanlainen wajakki kirjoitustyyli.
Kyllä meidän kylällä aina ihmiset tietää toisten asiat parhaiten. Etenkin jos joku on käynyt vuosia syöpähoidoissa niin kaikki TIETÄÄ että itse päätti päivänsä. Tieto on 100% varma vaikkei olis koskaan ihmistä nähnyt eikä hänen kanssaan keskustellut.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. En utele siksi, että olisin jotenkin vain utelias. Tämä on siksi, että tarvitsen tiedon terapiatarkoituksessa. Se on vain valitettavasti osoittautunut kovin hankalaksi.
Miten kuolinsyy vaikuttaa sinun terapiaasi? Vai myrkytitkö hänet ja nyt haluat tietää aiheutitko kuoleman vai kuoliko muuten.
Mihin sinä sitä tietoa tarvit?