Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini haluaa antaa minulle 10 000€, saako tehdä sellaisen tilisiirron?

Vierailija
27.06.2023 |

Entä verottaja, tai miten se menee?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna 4999, ensi vuonna sama.

3 vuoden päästä vasta.

Tai siis jos haluaa laillisesti lahjoittaa ja välttää lahjaveron lahjan saajalle.

Vierailija
62/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi lahjoittaa 4999 euroa ja odottaa että kolme vuotta kuluu ja antaa sitten lisää?

Miksi tehdä kaikesta niin kauhean hankalaa.

Jaa minusta olisi helpompaa antaa nyt tuon 4999,99 euroa ja loput pikkuhiljaa käteisenä. Alle vuodessa homma hoidettu kolmen vuoden sijaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lahjoitan tytölleni rahaa niin, että minulla on käyttöoikeudet edelleen hänen tilille. Maksan kaikki hänen laskut omalta tililtä. Vuokrat, autot, vakuutukset yms

Silloin tällöin laitan pari sataa hänen tililleen.

On turha hautoa rahojaan siihen, että joku esperi ne perii tuliltäni, kun en pysty pitämään itsestäni huolta ja sitten lapselle jää joku tonni perintöä, kun hän on 70 v

Tyttöni on siis aikuinen ihminen ja työelämässä. Mutta hoidan ennakkoperintöä tällä tavoin

Vierailija
64/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjavero on tuosta sen verran pieni, että maksaa sen ja sillä selvä niin ei tarvitse kikkailla.

Vierailija
65/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi toki tehdä ja toivoa ettei verottajalla riitä mielenkiintoa. En tiedä nykyään, seuraako jopa pankki noita suuria siirtoja ja ilmoittaa verottajalle

Kyllä pankki seuraa. Aina välillä tulee jokaiselle niitä finanssiviraston määräämiä kyselyjä, jossa profiloidaan normaalia pankkikäyttäytymistä. Minulle tuli kerran kysely perään, kun maksoin verkkopankissa muutaman tonnin maksun (remonttilasku). Ensin kysyttiin, että olitko se sinä, joka maksoi sen ja sen summaisen laskun ja sitten kysyttiin, että mikä juttu oli. Vaikka kukaan ei koko ajan kyttää, niin aina joku tekoälyrobotti vinkkaa, jos jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu.

Näin pankki tosiaan toimii, mutta se ei millään tavalla liity verottajan edun ajamiseen. Vaan rahanpesun estoon.

Vierailija
66/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lahjoitan tytölleni rahaa niin, että minulla on käyttöoikeudet edelleen hänen tilille. Maksan kaikki hänen laskut omalta tililtä. Vuokrat, autot, vakuutukset yms

Silloin tällöin laitan pari sataa hänen tililleen.

On turha hautoa rahojaan siihen, että joku esperi ne perii tuliltäni, kun en pysty pitämään itsestäni huolta ja sitten lapselle jää joku tonni perintöä, kun hän on 70 v

Tyttöni on siis aikuinen ihminen ja työelämässä. Mutta hoidan ennakkoperintöä tällä tavoin

Tuo onkin järkevää maksaa kuluja toisen puolesta, joten ei tule mitään lahjaverojuttuja. 

Vierailija
67/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle eräs maksaa piakkoin noin 50 000€. Kyseessä velka ja on mulla kuitit siitä. En ole velkaa verottajalle ilmoittanut. Kai sitä ei olisi pitänyt. Voin kuitenkin todistaa tuon velan kuiteilla. Kyseessä rahat asunnon ostoon toiselle.

Lisään ettei asiaa kukaan silloin kysellyt. Ei verottaja, eikä kukaan.

Se ei tee asiasta millään tavalla laillista. Minäkin olen levittänyt ruuveja tielle eikä siitä poliisi tullut koskaan mitään kyselemään.

Vierailija
68/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahahahahahahhahahha voit antaa meidän tilinumeron 

Vierailija
69/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani isä antoi hänelle 50 000 e ja he tekivät velkakirja tästä. Tarkoitus ei ole tietenkään maksaa tätä summaa takaisin. Mutta ei mene lahjaveroa, koska on laina. Näin vähän rikkaammat osaa kiertää veroja

Tätä mietin, että vanheneeko tuo lahjoituksen lahjavero jossain ajassa? Olen saanut lahjan, vaikka 2009, mutta en ole maksanut siitä lahjaveroja niin onko se lahjavero vanhentunut?

Veropetos vanhenee viidessä vuodessa.

Miltä ihmisistä tuntuu tietoisesti tehdä.rikos? Kokevatko itse olevansa rikollisia, niin kuin muiden silmissä ovat?

Vierailija
70/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmageddon varmaan 

Vierailija
71/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tunne ettei virkailijat pankeissa varastele pelaa pelejä tee siirtoja tai ulkomaille siirrä

Vierailija
72/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin toimii omantuntonsa mukaan, mutta kannattaa huomioida se, että Suomessa on veropetoksista melko ankarat rangaistukset. Itse en ota mitään riskejä tässä asiassa vaan teen kuten laki määrää.

Vierailija
73/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatiin lahjaksi jokunenviherkasvi hellari varasti ne ja meidän seinältä vaihtokehyksissä suurennettuja valokuvia sekä taulukoukut ja posliinilautasen älkää juoko niiden sokerikahveja huumeita menette sekaisin.JOKU VANHUS KUOLI viemärin avaus rakeisiin ihan varmasti niitä on kahveissa myös pahvimukissa.

Vierailija
74/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua Suomen verotusta, esimerkiksi perintöverotusta. Perintö on alun perin ansaittu jo kertaalleen verotetuilla rahoilla ja kuoleman tullessa valtio ojentaa taas ahneen kätensä väliin ja vaatii taas veroa. Useimmissa maissa perintöverosta on jo luovuttu, mutta ei meillä.

Sama koskee lahjaveroa. Lahja on jo verotetusta tulosta ja omaisuudesta ja taas valtio ojentaa karvaisen kouransa ja vaatii lisää. Ei ihme, että meillä riittää rahaa maahanmuutajille ja sosiaalitoimeen, kun verotus on maailman huippuluokkaa.

Vierailija
75/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani isä antoi hänelle 50 000 e ja he tekivät velkakirja tästä. Tarkoitus ei ole tietenkään maksaa tätä summaa takaisin. Mutta ei mene lahjaveroa, koska on laina. Näin vähän rikkaammat osaa kiertää veroja

Tätä mietin, että vanheneeko tuo lahjoituksen lahjavero jossain ajassa? Olen saanut lahjan, vaikka 2009, mutta en ole maksanut siitä lahjaveroja niin onko se lahjavero vanhentunut?

Veropetos vanhenee viidessä vuodessa.

Miltä ihmisistä tuntuu tietoisesti tehdä.rikos? Kokevatko itse olevansa rikollisia, niin kuin muiden silmissä ovat?

Ei, kun tein sen vahingossa. Sain lahjan, joka arvostettiin alle viiteen tonniin. Myöhemmin tuo lahjan antanut kuoli ja selvisi, että oikeasti saamani lahja oli huomattavasti arvokkaampi. Jotain 30 000-40 000€. Ilmoitin tiedot toki verottajalle ja sanoin oikaisusta, mutta ei sieltä mitään laskua tullut ja epäilen ettei ne edes tajunneet, että en maksanut tuosta aiemmin saaneesta lahjastani mitään. Ilmoitin siis sen arvon alle 5000€ verottajalle, koska näin laskujeni mukaan oli. Siis lahjakirjalla lahjoittaja oli antamassa minulle juurikin sitä alle viiden tonnin arvoista lahjaa, mutta lahjakirjaa tulkittiin erilailla viranomaistahoilla ja hän olikin lahjoittanut minulle tavallaan kaiken tuosta omistamastaan. Väliä tässä oli 7 vuotta. 

Vierailija
76/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saa jos maksat lahjaveroa n 3000e

Tuosta summasta tulee 500 € veroja.

Vierailija
77/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa antaa kaikkea kerralla, vero seuraamuksia. Kato verottajan sivuilta!

Tottakai saa antaa, mutta yli 5000€ lahjoista pitää maksaa lahjavero. 

Vierailija
78/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa tietenkin tehdä tilisiirron. Sinä sitten teet lahjasta lahjaveroilmoituksen. Kymppitonnista nyt vielä mitään suuria summia veroa ei mene, viisi sataa luulisin jos omalta vanhemmalta tulee.

Lahjaverossa on sama asteikko kaikilla. Lähisukulaisuus vaikuttaa alentavasti vain perintöverossa.

Miksi pitää aina tulla jauhaan kaikenlaista soopaa? 

Vierailija
79/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lainaa voidaan pitää lahjana silloin, jos olosuhteista voidaan päätellä, ettei lainaa alun perinkään ollut tarkoitus maksaa takaisin.

Lainasta ei tarvitse periä korkoa. Laina ei siis ole lahja vain sillä perusteella, että se on koroton. Lainan takaisinmaksusta täytyy kuitenkin laatia lyhennyssuunnitelma, ja lyhennysten maksaminen pitää pystyä todistamaan. Lainan määrän ja lyhennyssuunnitelman pitää olla realistinen lainan ottajan maksukykyyn nähden. Laina voidaan katsoa verotuksessa lahjaksi esimerkiksi silloin, jos lainanantaja antaa lainan ottajalle verottomia lahjoja lainan lyhentämiseksi (esimerkiksi alle 5 000 euron lahjan noin kolmen vuoden välein).

Alaikäisellä lapsella ei tavallisesti ole mahdollisuuksia lyhentää lainaa. Vanhemmilta saatua lainaa pidetään yleensä lahjana, jos lapsella ei ole tuloja, joilla lainaa voisi lyhentää."

Vierailija
80/92 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevintä olisi että antaisi käteisenä, vaikka ositettunakin. Pankkikin kyllä seuraa. Onko muuten sisarta, -hälle kuuluu sama summa, halusi äitisi tai ei.

Miksi helkutissa kuuluisi? 

Lapsille saa antaa ihan vapaasti lahjoja elinaikanaan. Perintö on sitten asia erikseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi