Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiöltä tuli kirje, että muistattehan pestä muovipakkaukset ja pestä ja litistää kartongit

Vierailija
27.06.2023 |

No en muista. Hyvä kun saan edes jotenkuten lajiteltua. Nytkin on kuusi eri jäteastiaa kotona, tilaa ei ole. Varmaan se on helppo puunata roskia jos on työtön yksineläjä, näin kolmen teinin, kahta työtä tekevänä vanhempana, ei mitään saumaa.

Kommentit (211)

Vierailija
181/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kuulu todellakaan pestä. Likaset muovi ja kartonki jätteet vaan sekajätteisiin.

Tää onkin parempi tapa, jos ei jaksa/pysty/ehdi huuhdella muoveja.

Vierailija
182/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aloittajaa. Teinejä on meilläkin, samoin teen kokopäivätyötä plus opiskelen kokopäiväisesti. Asunto on pieni, joten mitään järkevää kierrätyspistettä ei saa. Lajitellaan kaikki mahdollinen eikä siihen mene yhtään enempää aikaa kuin menisi muutenkaan. Itse asiassa menee vähemmän, kun ei tarvitse viedä roskia niin usein. Lisäksi ärsyttää suunnattomasti, että meillä on nousemassa jätekulut, koska ihmiset eivät lajittelu! Pahvit laitetaan kokonaisina sekäjätteeseen. Roskiin tungetaan vaatteet, pulkat jne. Ja ne astiat jää auki, kun on tungettu liian täyteen. Sitten linnut levittelee jätteet, rotat tulee hakemaan ruokaa jne. Ei tarvitse olla roskapoliisi, että tämän näkee.

No sinne roskiin kai ne vaatteet ja pulkat kuuluu.

Tiedätkö yhtään kuinka paljon esimerkiksi pulkka vie roskiksesta tilaa? Sen jälkeen sinne ei juuri muuta mahdukaan ja taas tursuu roskalaatikko tai tunnolliset asukkaat odottaa, että tyhjennetään. Ehjät vaatteet ja pulkat voi viedä kierrätykseen tai antaa vaikka netissä. Rikkinäisiä vaatteita ottaa moni, esimerkiksi eläinsuoja tms vastaan. Rikkinäiset isommat tavarat viedään kaatopaikalle. Hämmästyttää kyllä ihmisten itsekkyys ja suoraan sanottuna tyhmyys.

No oliko se pulkka ehjä? Entä jos laittaja on jo yrittänyt tarjota sitä muille?

Eikä kyllä kaikilla paikkakunnilla ole eläinsuojia tai kaatopaikkaakaan.

Tuskin niitä pulkkia sinne nyt jatkuvasti ilmaantuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskien lajittelu säästää rahaa. Sekajäte tulee kaikkein kalleimmaksi eli todellakin kannattaa lajitella jätteet eri astioihin.

Jokainen, joka itse maksaa oman asumisensa ,oli se sitten omistusasunto tai vuokrakämppä, hyötyy matalammista asumiskustannuksista. Jos ei yhtään pyritä säästämään, niin lasku nousee: omistaja maksaa kohoavaa vastiketta ja vuokralainen kohoavaa vuokraa. Täällä öyhöttävät "ihan sama, minä laitan kaikki samaan" eivät itse maksa asumistaan, vaan sossu maksaa ja silloinhan on ihan sama, mitä asuminen maksaa.

Meillä tyhjennys maksaa saman verran riippumatta siitä onko astia ääriään myöten täynnä vai ei.

Kun astia on ääriään myöten täynnä, porukka jättää roskat roskiksen viereen ja jäteyhtiö laskuttaa jokaisesta erikseen noukkimastaan pussista taloyhtiötä. Tämä pätee myös kaikenlaisiin huonekaluihin, jotka jätetään roskakatokseen muka sillä ajatuksella, että huonekalu menee kiertoon. Ei kukaan halua revittyjä sohvia tai kolmijalkaisia pöytiä.

Vierailija
184/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kieltäydyn lajittelemasta ja kierrättämästä mitään, koska Suomi muuttuu parissa kymmenessä vuodessa vääjäämättä sharia-lakia noudattavaksi Pohjoiseksi Kalifaatiksi, jossa minä ja minunkaltaiseni tapetaan.

Miksi siis vaivautua?  Joudun joka tapauksessa ennen sitä muuttamaan muualle.

Voihan jessus tuota uhriutumista!

Ei tule suurta vahinkoa noilla ajatuksilla.

Älä sitten itse uhriudu, kun et parin kymmenen vuoden päästä saa mennä ulos ilman kaapua ja/tai sukulaismiestä, tai muuten olet vapaata riistaa.  Muista, että ainakin sinä lajittelit roskasi!

Uskomatonta, miten ihmiset kykenevät keskittymään pikkuriikkisiin asioihin näkemättä kokonaisuutta.  Noh, itse olet tulevaisuutesi ansainnut.

Johan nyt pelon keksit :D.

Minulla on tunne, että kohta taivas putoaa päähäsi, olen varoittanut sinua.

Vierailija
185/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen näitä ketjussa mainittuja teinijä. Meillä 3v ja 6vkin osaa jo jotain lajitella 9v paremmin kuin isänsä.

Hauskoja nää pikkulasten vanhemmat. Huuli pyöreänä ihmetellään kun meidän kaksveekin osaa jos olla juomatta viinaa niin miten ei muka teini pysty :D :D Odotahan vielä muutama vuosi niin sinullekin selviää millaisia teinit oivat olla ;)

Tuliko sinun lapsista suoraan teinejä? Eikö niillä ollut sellaista vaihetta, jolloin olisivat ottaneet neuvoja ja ohjeita vastaan. Seuraan mummina hyvin läheltä omien lasteni perheitä, joissa on sekä teinejä että taaperoita. 

Ja kyllä  aivan tässä omassa lähipiirissäni on eroja, mitä lapsilta vaaditaan esim millaisiin kotitöihin lapsia on opetettu. Se opettaminenhan vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä ja usein vanhempi ajattelee, että teen jutun itse nopeammin kuin että alan sitä kädestä pitäen opettamaan. Joillakin vanhemmilla on sitä kärsivällisyyttä ja joillakin ei; se on peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
186/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään jäteasetus kehota muovijätteiden pesuun.

Jos taloyhtiössä on tällainen sääntö, niin sen on taloyhtiön hallitus keksinyt. Jokainen käyttää omaa harkintaa tässä pesuasiassa, itse huuhtelen ruokapakkaukset hajuhaittojen ehkäisemiseksi koska en vie pakkauksia aina heti jätekeräyspisteeseen. Tietenkin pahvit ja kartongit on syytä litistää mahdollusimman pieniksi jotta jäteastia ei täyttyisi liian nopeasti. Järki hoi äly älä jätä.

Jätteiden vastaanottajien mukaan muovit huuhtaistaan kylmällä vedellä tarvittaessa. Mitä sit tarkoittaneekaan tuo tarve kenenkin mielestä.

https://www.kiertokapula.fi/jatelajit/muovipakkaukset/

Kartonkipakkaukset huuhdellaan, litistetään ja pakataan sisäkkäin.

https://www.kiertokapula.fi/jatelajit/kartonkipakkaukset/

Itse en kerran saanut litran jugurttipurkista huuhdottua sinne jämähtäneitä jämiä, niin heitin sekajätteisiin. No, eikös meidän yhtiön roskapolliisi sattunut olemaan juuri samaan aikaan roskakatoksessa. Ei montaa päivää mennyt, kun tuli hallitukselta lappu, jotta on ollut vääriä tuotteita astioissa.

Sen jälkeen en ole niitä edes yrittänyt huuhtoa, koska tärkeämpää tuntuu olevan, että on oikeassa kipossa, haiskoon sitten siellä.

Niiden pesusta luki jossain, että puoli desiä kylmää vettä on ok ja jos joutuu pesuaineita tai kuumaa vettä käyttämään niin kierrätyksen ekologisuus menettää silloin merkityksensä. Likaiset kartongit sun muut taas saa laittaa ohjeen mukaan sekajätteeseen. Paitsi täällä meidän yhtiössä  :D

Vierailija
187/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on riittävästi polttojätteeseen meneviä keräyslaatikoita, joten jos muovinen jäte vaatii pesemistä, en pese vaan laitan jätepussiin joka päätyy polttojätteeseen.

Ei oo mitään mieltä alkaa pesemään muoviastioita.

Vettä kuluu turhaan.

Vierailija
188/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aloittajaa. Teinejä on meilläkin, samoin teen kokopäivätyötä plus opiskelen kokopäiväisesti. Asunto on pieni, joten mitään järkevää kierrätyspistettä ei saa. Lajitellaan kaikki mahdollinen eikä siihen mene yhtään enempää aikaa kuin menisi muutenkaan. Itse asiassa menee vähemmän, kun ei tarvitse viedä roskia niin usein. Lisäksi ärsyttää suunnattomasti, että meillä on nousemassa jätekulut, koska ihmiset eivät lajittelu! Pahvit laitetaan kokonaisina sekäjätteeseen. Roskiin tungetaan vaatteet, pulkat jne. Ja ne astiat jää auki, kun on tungettu liian täyteen. Sitten linnut levittelee jätteet, rotat tulee hakemaan ruokaa jne. Ei tarvitse olla roskapoliisi, että tämän näkee.

No sinne roskiin kai ne vaatteet ja pulkat kuuluu.

Tiedätkö yhtään kuinka paljon esimerkiksi pulkka vie roskiksesta tilaa? Sen jälkeen sinne ei juuri muuta mahdukaan ja taas tursuu roskalaatikko tai tunnolliset asukkaat odottaa, että tyhjennetään. Ehjät vaatteet ja pulkat voi viedä kierrätykseen tai antaa vaikka netissä. Rikkinäisiä vaatteita ottaa moni, esimerkiksi eläinsuoja tms vastaan. Rikkinäiset isommat tavarat viedään kaatopaikalle. Hämmästyttää kyllä ihmisten itsekkyys ja suoraan sanottuna tyhmyys.

No oliko se pulkka ehjä? Entä jos laittaja on jo yrittänyt tarjota sitä muille?

Eikä kyllä kaikilla paikkakunnilla ole eläinsuojia tai kaatopaikkaakaan.

Tuskin niitä pulkkia sinne nyt jatkuvasti ilmaantuu.

No sitä en kyylännyt. Ja tämä samainen perhe nakkaa roskikseen kaiken, rattikelkasta lähtien. Ja sitten muut maksaa nämä kulut, kun eivät itse viitsi kierrättää kunnolla. Ja täällä on kierrätyspisteitä, kaatopaikkaa ja erilaisia someryhmiä, joissa varmasti saa ehjät tavarat annettua. Ja kyllä, tämä perhe on somessa.

Vierailija
189/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskien lajittelu säästää rahaa. Sekajäte tulee kaikkein kalleimmaksi eli todellakin kannattaa lajitella jätteet eri astioihin.

Jokainen, joka itse maksaa oman asumisensa ,oli se sitten omistusasunto tai vuokrakämppä, hyötyy matalammista asumiskustannuksista. Jos ei yhtään pyritä säästämään, niin lasku nousee: omistaja maksaa kohoavaa vastiketta ja vuokralainen kohoavaa vuokraa. Täällä öyhöttävät "ihan sama, minä laitan kaikki samaan" eivät itse maksa asumistaan, vaan sossu maksaa ja silloinhan on ihan sama, mitä asuminen maksaa.

Meillä tyhjennys maksaa saman verran riippumatta siitä onko astia ääriään myöten täynnä vai ei.

Niin meilläkin, mutta sekajätteen tyhjennysväliä on pystytty pidentämään -> vähemmän tyhjennyksiä -> vähemmän maksuja.

Meillä on jo vuosia ollut se pisin väli, eli 4  viikkoa, joten tuon pitentäminen ei auta koska pitempi väli ei ole mahdollinen. Eli maksa ihan saman, mutta on minulle helpompi täyttää ääriä myöten kuin viedä sinne sun tänne roskia. Jos maksu pienennetään sillä eprusteella että vien itse pahvit ja muovit ja muut, niin sitten voin näin tehdä. Nyt maksan kuitenkin palvelusta sievoiset summat, joten he saavat myös antaa vastinetta sielle pakolliselle maksulle.

Vierailija
190/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen näitä ketjussa mainittuja teinijä. Meillä 3v ja 6vkin osaa jo jotain lajitella 9v paremmin kuin isänsä.

Hauskoja nää pikkulasten vanhemmat. Huuli pyöreänä ihmetellään kun meidän kaksveekin osaa jos olla juomatta viinaa niin miten ei muka teini pysty :D :D Odotahan vielä muutama vuosi niin sinullekin selviää millaisia teinit oivat olla ;)

Tuliko sinun lapsista suoraan teinejä? Eikö niillä ollut sellaista vaihetta, jolloin olisivat ottaneet neuvoja ja ohjeita vastaan. Seuraan mummina hyvin läheltä omien lasteni perheitä, joissa on sekä teinejä että taaperoita. 

Ja kyllä  aivan tässä omassa lähipiirissäni on eroja, mitä lapsilta vaaditaan esim millaisiin kotitöihin lapsia on opetettu. Se opettaminenhan vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä ja usein vanhempi ajattelee, että teen jutun itse nopeammin kuin että alan sitä kädestä pitäen opettamaan. Joillakin vanhemmilla on sitä kärsivällisyyttä ja joillakin ei; se on peiliin katsomisen paikka.

:D :D eli et tiedä yhtään millaisia omat lapsesi tulevan olemaan teininä :D :D Saatat yllättyä! ;)

Vierailija
191/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se ekologista, että jätepisteillä pörrää nykyisin moninkertainen määrä jäteautoja. Yksi hakee yhdenlaisia roskia ja toinen toisenlaisia.

Jos siellä olisi vain sekajäte, siellä pörräisi kaksi kertaa viikossa sekajäteauto. Nyt, kun eri jätteille on omat keräysastiat, siellä käy kerran viikossa auto, joka kerää seka- ja biojätteet ja kerran viikossa auto, joka kerää kartongin ja paperin. Sama määrä sitä jätettä tulee kotitalouksista siitä huolimatta, mihin astiaan ne pudotetaan.

Vierailija
192/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että nuoret joitten täytyy tällä pallollamme elää meidän jälkeemme nimenomaan huolehtisivat kierrätyksestä.

Olisi puhtaampi ympäristö mutta eipä näytä se ajatus päätä pakottavan.

Tuosta muovien pesusta- eihän ole tarkoituskaan lämmintä vettä vasiten holvata, kyllähän sen verran aina valuttaa raanasta muutenkin että voi huuhtaista enimmät muovipakkauksista.

Minä säästän talouspaperipalat joilla olen esim vettä kuivannut, niillä pyyhkäisen muoveista enimmät röhnät.

Hah, suuret ikäluokat nyt jeesustelevat kierrätysguruudellaan, kun noin 50 vuosikymmentä sitä ennen paskoivat kaiken, eivätkä kierrättäneet yhtään mitään. Ja nyt ollaan sormi pystyssä kun teini-ikäinen ei pese jugurttipurkkiaan. Niin tekopyhää, että haisee tänne asti.

Äläpäs ulvo mitä sattuu. 50-vuotta sitten ostettettiin voita nökäre, joka kääräistiin voipaperiin joka taas poltettiin saunan uunissa. Maitoa ostettiin joko naapurin karjatilalta tai kaupasta pieneen maitotonkkaan, joka sitten omin kätösin pestiin seuraavaa kauppareissua varten. Leivottiin itse ja jauhopussit paperiset jauhopussit taas poltettiin, perunat, kalat ja vihannekset, ilman muovia suoraan luonnosta. Marjoista keitettiin mehuja, eikä mitään pulloja ja tölkkejä heitelty luontoon.

Muutenkin elettiin säällisesti, nykyään iso osa elää kuin siat vatukossa.

Lisäksi biojätteet kompostoitiin tai syötettiin eläimille.

Vierailija
193/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kuulu todellakaan pestä. Likaset muovi ja kartonki jätteet vaan sekajätteisiin.

Jotkut muoviset  valmisruokapakkaukset alkavat haista, jos niitä ei pese moneen kertaan pesuaineella. Heitän itsekin sellaiset sekajätteeseen.  Osalle riittää huuhtaisu, mutta niitä on inhottavaa kuivatella pienessä keittiössä. Muoviset margariinipakkaukset ovat hankalia, sillä rasian sisäpuolella on urat, jotka on vaikea saada siistiksi.

Sekajätteessäkö ne pakkaukset eivät sitten haise?

Vierailija
194/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän muovia tarvitse pestä, vaan huuhdella näkyvä lika pois. Kartonkipakkausten litistäminen säästää jo kotonasi tilaa ja vielä enemmän kartonginkeräysastiassa, jolloin se vähentää myös kustannuksia. Kustannusten aleneminen on varmasti tärkeää myös kahta työtä tekevälle kolmen teinin vanhemmalle. Houkuttelepa teinisi litistelemään pahvilaatikoita!

Meillä kustannukset nousi, kun jäteastioita tuli lisää. Halvinta olisi yksi sekajäteastia.

Vierailija
195/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ala mitään roskia kuuraamaan, repimään sitä muovista kaatonokkaa maitopurkista, tai nyhtämään metellikalvoa irti mehutölkin sisäpinnasta.

Jos se muodostuu jollekin ongelmaksi, niin voin tuoda roskapussini hänelle pestäväksi ja lajiteltavaksi, kun kerran sitä energiaa riittää.

Roskia ei tarvi pestä puhtaiksi. Muovista kaatonokkaa ei tarvitse repiä maitotölkeistä, se koko systeemi menee kartonkeihin. Myöskin metallikalvo mehutölkissä saa jäädä purkkiin.

Ongelmana taitaakin olla, etteivät ihmiset osaa lajitella. Ei tiedetä, mikä menee minnekin.

Huom! Olisi hyvä lukea pakkauksissa olevat ohjeet. Hämmästyin, kun joissakin paperipusseissa lukee, että ne pitää panna kartonkikeräykseen. Kuka sen voisi arvata? Samoin maito- ja mehutölkeissä on erilaisia ohjeita, joten katsokaapa siis ohjeet pakkauksesta.

Tuohon on niinkin kätevä nyrkkisääntö, että ruskeat paperipussit kartonkiastiaan ja valkoiset paperipussit paperinkeräykseen. Taisi lukea useimpien keräysastioiden kyljessäkin silloin, kun näitä alettiin kierrättää ja nykyään löytyy taatusti minkä tahansa kierrätysoppaan sivuilta.

Vierailija
196/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin meilläkin, mutta sekajätteen tyhjennysväliä on pystytty pidentämään -> vähemmän tyhjennyksiä -> vähemmän maksuja.

Meillä on jo vuosia ollut se pisin väli, eli 4  viikkoa, joten tuon pitentäminen ei auta koska pitempi väli ei ole mahdollinen. Eli maksa ihan saman, mutta on minulle helpompi täyttää ääriä myöten kuin viedä sinne sun tänne roskia. Jos maksu pienennetään sillä eprusteella että vien itse pahvit ja muovit ja muut, niin sitten voin näin tehdä. Nyt maksan kuitenkin palvelusta sievoiset summat, joten he saavat myös antaa vastinetta sielle pakolliselle maksulle.

Sama meillä. Tosin vaikka meillä on ehdottomasti kielletty roskien polttaminen, niin joka toinen viikko viritän puutarhatakkaan tulet ja annan pahvin ynnä paperin palaa. Siihen sitten oksia lisäksi ja leikin, että meillä paistetaan makkaraa, se kun on sallittua, pelkkä omenapuunoksien poltto ei.

Vierailija
197/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu lisääntyä saman verran kuin afrikkalaiset? Elättekö afrikkalaisessa elintasossa jotta maapallo kestää kuormituksenne?

Vierailija
198/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa, kiitos... Aionkin tehdä samoin. Terveiset kissallesi.

Vierailija
199/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo totesi, että hän ei ryhdy pesemään roskia. Biojätteen keruukin on sen verran hankalaa, että helpompi vetää vessasta alas kahvinporot ja omenankuoret.

Olen käynyt kaatopaikalla tai mikä jätteenkäsittelylaitos se onkin ja siellä lajittelemamme jätteet lajitellaan uudestaan. Käytännössä teemme haittaa ympäristölle pesemällä asioita, jotka päätyvät kuitenkin polttoon.

Vierailija
200/211 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rasvaiset paperit ja kartongit sekajätteeseen. Usein ne pizza laatikot on rasvaisia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän