Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Neurokirurgi Juha Hernesniemi on kuollut

Vierailija
26.06.2023 |

No jopas. Vastahan hän oli Puoli Seitsemän-ohjelmassa ja oli täysin terve ja teki töitä eläkkeelläkin. Kirjankin oli juuri julkaissut.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009680557.html

Kommentit (246)

Vierailija
101/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena, 80-luvulla töissä kys.n kirurgisilla osastoilla sijaisena.

Muutaman kerran näin myös Hernesniemeä ohimennen.Mieleen jäi älykäs, pistävä ja terävä katse. Ehkä ikä on tuonut (kuvista päätellen) olemukseen lempeyttä ?

Kirurgian osastot olivat kiireisiä. Sairaala-apulaisia( joka tuolloin olin) ei arvostettu hoitajien ja lääkäreiden taholta. Kohtelu oli alentuvaa ja todella epäasiallista joidenkin osalta.

Parikin osastonhoitajaa ikävine kommentteineen on jäänyt kyllä mieleen. Ei ole onneksi tälläisiä myöhemmin tullut vastaan.

Arvata saattaa, että työpaikka ja ammatti vaihtuivat jo vuosikymmeniä sitten!

Joo, kyllä oli veemäistä porukkaa tuohon aikaan. Nykyään voi sentään valittaa epäasiallisesta käytöksestä.

Vierailija
102/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri pari päivää sitten käydessäni hautausmaalla kastelemassa kukat katselin hänen vanhempiensa hautakiveä.

Etkä varastanut edes kukkia haudalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ammattinsa parhaimmista. Ei voi kuin nostaa hattua. Hänen kirjaa on ollu ihan mahdoton saada kirjastosta.  Taidan itse olla tällä hetkellä varauslistalla sijalla 200 jotain.. 

Vierailija
104/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi piru!

Miksi tähän on tullut niin paljon alapeukkuja 😄

Vierailija
105/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätettäisiinkö typerät arvailut sikseen ja annetaan hänen levätä rauhassa.

Kiitos.

Tällaista kommentointia ei jaksa kukaan. Julkisuudessa olleen henkilön kuolemasta keskustellessa myös kuolinsyy nousee usein aiheeksi. Ketju on ollut arvostava ja huomioiva, mutta tällainen alentuva kiittely ja holier than thou ylvästely latistaa koko homman.

Jätettäisiinkö tuollainen typerä pyhimystely sikseen ja annetaan ketjun kehittyä rauhassa.

Kiitos.

Vierailija
106/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommonen se oiskin paras tapa lähteä eikä sairastaa vuosikausia.

Niinpä. Kaikki eivät ole airasamuliineja tai ilkkalipsasia...

Vierailija
107/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena, 80-luvulla töissä kys.n kirurgisilla osastoilla sijaisena.

Muutaman kerran näin myös Hernesniemeä ohimennen.Mieleen jäi älykäs, pistävä ja terävä katse. Ehkä ikä on tuonut (kuvista päätellen) olemukseen lempeyttä ?

Kirurgian osastot olivat kiireisiä. Sairaala-apulaisia( joka tuolloin olin) ei arvostettu hoitajien ja lääkäreiden taholta. Kohtelu oli alentuvaa ja todella epäasiallista joidenkin osalta.

Parikin osastonhoitajaa ikävine kommentteineen on jäänyt kyllä mieleen. Ei ole onneksi tälläisiä myöhemmin tullut vastaan.

Arvata saattaa, että työpaikka ja ammatti vaihtuivat jo vuosikymmeniä sitten!

Varmasti on ollut erilaisia yksiköitä joissa työilmapiiri ei ole ollut paras mahdollinen. Itsellä oli ilo ja onni saada olla sellaisissa yhteisöissä, joissa jokaista arvostettiin, riippumatta mikä oli ammattiasema. Sekin yksikkö oli kirurginen ja toinen samanlainen oli ensiapu/ päivystys.

Kyseessä ei ollut Kys.

Ei ollut koskaan ikävä tunne mennä töihin ja se kertoo paljon.

Uskoisin, että nykyään on panostettu paljon työilmapiiriin ja miten se pidetään hyvänä. Kaikki siitä hyötyvät.

Vierailija
108/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan on mahdollista, mutta tuntuisi erikoiselta, että kokenut lääketieteen ammattilainen ei tunnistaisi itsellään tulevaa sairauskohtausta. Monet ihmiset yhä edelleen luulevat, että sydäninfarkti tulee yllättäen mutta ei se niin mene. Käytettäköön esimerkkinä vaikkapa pääministeri orpon kertomusta parin vuoden takaa: häntä alkoi närästää erittäin voimakkaasti, niin että lähti etsimään apua, jonka jälkeen farmaseutti tunnisti todellisen tilanteen.

Vierailija
109/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha taitaa olla yksi parhaista etunimistä miehelle. Kaikki Juhat jotka tunnen ovat keskimääräistä älykkäämpiä tai muuten etevämpiä!

Wiki:

Juha on lyhentymä suomalaisesta etunimestä Juhani, joka on palautettavissa heprealaisperäiseen nimeen Johannes*, joka merkitsee 'Jahve on armollinen'. Juhan, kuten Juhanin ja Johanneksenkin, nimipäivää vietetään vanhana juhannuspäivänä 24. kesäkuuta.

* tarkemmin: joHanan (H = "räkä-hoo")

Vierailija
110/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommonen se oiskin paras tapa lähteä eikä sairastaa vuosikausia.

Niinpä. Kaikki eivät ole airasamuliineja tai ilkkalipsasia...

Danny oli menehtyä sydänkohtaukseen vuonna 2010 mutta tuolloin hänen taustalaulajansa ymmärsivät passittaa hänet hoitoon. Ja Airakin sai aivoinfarktin joitain vuosia sitten, mutta selvisi siitä.

Vierailija
111/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns sydänkohtaus voi todella tulla yks kaks, ennalta-arvaamatta, ihmiselle joka huolehtii itsestään, lääkärille tai peofessorille. Ollut näitä pari lähipiirissä. Toisella vielä asiantunteva apu ihan vieressä.

Vierailija
112/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan on mahdollista, mutta tuntuisi erikoiselta, että kokenut lääketieteen ammattilainen ei tunnistaisi itsellään tulevaa sairauskohtausta. Monet ihmiset yhä edelleen luulevat, että sydäninfarkti tulee yllättäen mutta ei se niin mene. Käytettäköön esimerkkinä vaikkapa pääministeri orpon kertomusta parin vuoden takaa: häntä alkoi närästää erittäin voimakkaasti, niin että lähti etsimään apua, jonka jälkeen farmaseutti tunnisti todellisen tilanteen.

Ihminen voi saada mm. massiivisen aivoverenvuodon tai sisäisen verenvuodon esim. aortan repeämän seuraksena sekä lukuisia muita tilanteita, joissa ensioireena on äkkikuolema.

Vierailija
113/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi saada mm. massiivisen aivoverenvuodon tai sisäisen verenvuodon esim. aortan repeämän seuraksena sekä lukuisia muita tilanteita, joissa ensioireena on äkkikuolema.

Ja myös massiivisen sydäninfarktin ensioire voi olla äkkikuolema. Muistetaan, että Hernesniemi myös poltti tupakkaa aktiivisesti läpi elämänsä.

Hieno mies, kaikki kunnioitus muistolleen.

Vierailija
114/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko siis k-piikki syynä, vai mikä? en yritä provota ollenkaan.

Vierailija
115/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteet..

Vierailija
116/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyet mullat hänelle. Iso kiitos elämäntyöstäsi.

En kyllä valitettavasti voi ymmärtää kommentteja, että 75-vuotias olisi aivan liian nuori lähtemään. Ehkä kuolema on niin häivytetty asia arjestamme, etteivät ihmiset ihan tajua, että se voi osua kohdalle ihan milloin tahansa.

Itse olen vähän vajaa 40 ja jos nyt saisin tietää pian kuolevani, niin en osaisi olla katkera. Elin kuitenkin onnellisen elämän ja paljon pidemmän kuin monet. Omasta tuttavapiirissä on poistunut esimerkiksi yksi lapsi ja eräs henkilö, joka ei ehtinyt täyttää 30.

Vierailija
117/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyet mullat hänelle. Iso kiitos elämäntyöstäsi.

En kyllä valitettavasti voi ymmärtää kommentteja, että 75-vuotias olisi aivan liian nuori lähtemään. Ehkä kuolema on niin häivytetty asia arjestamme, etteivät ihmiset ihan tajua, että se voi osua kohdalle ihan milloin tahansa.

Itse olen vähän vajaa 40 ja jos nyt saisin tietää pian kuolevani, niin en osaisi olla katkera. Elin kuitenkin onnellisen elämän ja paljon pidemmän kuin monet. Omasta tuttavapiirissä on poistunut esimerkiksi yksi lapsi ja eräs henkilö, joka ei ehtinyt täyttää 30.

Olen miettinyt ihan samaa. Täytän tänä vuonna 40 ja muutama kaveri on jo menehtynyt. Yhden lapsistanikin olen menettänyt pian syntymän jälkeen. Useiden ystävieni vanhemmat tai toinen vanhempi ovat edesmenneitä.

Pidän itseäni todella onnekkaana kun olen elossa ja ainakin toistaiseksi terve ja lapseni saavat vielä nauttia myös isovanhemmista. Ehkä elämä sitten on koulinut minua enemmän kuin toisia, mutta ei voisi vähempää murehdituttaa mitkään rypyt tai takapuolen trimmauksen puute, olen vaan kiitollinen kun saan vielä elää.

Ja jos jonain päivänä vielä herään 75-vuotiaana, olen jo kaiken saanut.

Vierailija
118/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä videoidussa haastattelussa hän kertoi ostaneensa omakotitalon, jonne muuttaisi koiran kanssa. Hän sanoi jäljellä olevan elinpäiviä vielä noin 7000-8000 eli noin 20 vuotta. Haastattelun lopussa hän toteaa "elämän olevan ihmeellinen". Video nähtävillä TerveysSummit-sivustolla.

Vierailija
119/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen syntyessään miesten elinajanodote oli n. 60 vuotta. Tänään se on n. 82 vuotta. Vakuutusyhtiöillä on tosin täysin erilainen laskuri, jossa odotteet on huomattavasti korkeampia.

Vierailija
120/246 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tämän haastattelun muutama kuukausi sitten, mielenkiintoinen elämäntarina. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi