Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävää luettavaa Itä Suomi on kasvannut umpeen..

Vierailija
26.06.2023 |

Iltasanomat kertoo Itä suomen nykytilasta . eikö tälle pitäisi tehdä jotain?

Kommentit (441)

Vierailija
81/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

töitä kyllä löytyisi itä-suomesta metallialalta jos olet levyseppähitsari!!.

Kuinka monelle? Kahdelle vai kahdelle tuhannelle? Muutama avoin työpaikka ei kyllä riitä mihinkään tämän kokoluokan ongelman ratkaisemiseen. Ja onko muita työpaikkoja, esim. puolisolle? Äläkä nyt vaan ehdota sote- alaa. Harva nykyään suostuu valitsemaan ammattinsa sen perusteella, että puoliso haluaa olla hitsaaja, minäpä siis ryhdyn lähihoitajaksi! Lisäksi firmoilla on tapana mennä konkkaan tai muuten lopettaa, joten taloa ei ainakaan uskalla ostaa vaikka juuri nyt olisikin töitä.

Vierailija
82/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lännessä on maisemana kaunis meri, idässä piikkilankaa ja Venäjä. Ei paljon tarvitse miettiä kummasta kämpän/mökin hankkii. Tosin Vihreät haluavat tuhota lännen merimaiseman tuulivoimapuistolla, joten tuskin sekään kohta ketään kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin Itä-Suomesta, lähdin opiskelemaan 30 v sitten, enkä ole palannut muuta kuin lyhyille lomille. Lähdin samasta syystä kuin nytkin lähdetään, esim. tuo haastateltu poika, ei ollut mieleistä opiskelulinjaa, eikä töitä tiedossa. 90-luvulla venäläiset ei vielä näkyneet katukuvassa niin paljon, enkä erityisemmin heitä vihannut. Olen alkanut tuntea jonkinlaista kaipuuta takaisin, mutta aina kun käyn siellä, niin tulen toisiin ajatuksiin. Ihmiset tuntuvat todella jääneen ajasta jälkeen, eivät ole kovin idearikkaita eivätkä ainakaan saa aikaan oikein mitään. Johtuu ehkä siitä, että siellä tapaan vanhoja sukulaisia, enkä juuri lainkaan nuorempia työikäisiä. Eteenpäin pyrkivät yksilöt ovat lähteneet muualle. Ne, jotka ovat jääneet, sanovat älä haaveile tänne muutosta, et viihtyisi.

Jos Itä-Suomea alettaisi markkinoida muille kuin venäläisille turisteille, niin se vaatisi ajattelutavan muutoksen ja vaivannäköä. Olen matkaillut paljon, ja huomannut tämän: Venäläiset hakevat lomiltaan aika samaa kuin suomalaiset: ollaan perheen ja ystävien kanssa mökillä, kalastetaan ja syödään/juodaan. Ehkä kerran käydään isossa ostarissa shoppailemassa, ja joku lyhyt hotellipätkä kaupungissa. Aasialaiset ja Keski-Eurooppalaiset hakevat enemmän valmiiksi järjestettyä toimintaa ja kulttuuria. Mutta miten sitä saisi Itä-Suomeen? Ei voisi vain pasiivisesti vuokrata mökkiä, vaan pitäisi olla valmiita aktiviteetteja. Tai sitten brändätä suomalainen lomailukulttuuri ja markkinoida sitä paremmin. Yksittäinen yrittäjä ei tähän pysty, tarvittaisiin yhteistyötä.

Ainakin suuremmista kaupungeista kyllä löytyy kaikki liikunnalliset aktiviteetit mitä voi kuvitella, mutta all-inclusivet ovat harvassa. Eli vaatii hieman vaivannäköä. Jos inhoaa luontoa ja liikuntaa, Itä-Suomi on aika huono lomailukohde.

Vierailija
84/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lännessä on maisemana kaunis meri, idässä piikkilankaa ja Venäjä. Ei paljon tarvitse miettiä kummasta kämpän/mökin hankkii. Tosin Vihreät haluavat tuhota lännen merimaiseman tuulivoimapuistolla, joten tuskin sekään kohta ketään kiinnostaa.

Onnistui hävittämään kartalta Saimaan, Päijänteen ja Kallaveden. :D

Vierailija
85/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaan sijoitaisit Kalajoen hiekoille tai Venäjän rajalle?

Vierailija
86/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaan sijoitaisit Kalajoen hiekoille tai Venäjän rajalle?

Rehellisesti, en kumpaankaan.

Vierailija
87/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisin Itä-Suomeen jos olisi mahdollisuus tehdä etätöitä.

Valtio vois painostaa firmoja sallimaan etätyöt. Moni muuttais maalle.

Vierailija
88/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sota loppuisi huomenna, Venäjän tilanne on huono vielä kymmeniä vuosia. Ihmiset eivät unohda mitä Venäjä teki Ukrainassa.

Vierailija
89/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Varkaudessa ja nämä jutut ei pidä paikkaansa. Kesä Toimittajat keksii juttupulassa , tarttuu johonkin aiempaan juttuun ja jatkaa siitä. Varkaus on todella myönteinen, upea, paikka asua. On järveä, saaria, vesistöä kaikkialla, upeita luontoelämyksiä kodin vieressä. Talo järven rannalta palvelujen vierestä, , halpoja asuntoja, missä sinä saat tätä tähän hintaan? Et ainakaan kasvukeskuksista. Olen niisä asunut ja takas ei oo ikävä kun vertaa.

Palveluja on edelleen kaikki, ainoa mikä loppuu on yöpäivystys josta olen vihainen! Verotoimisto ja oikeustalo kai suljetaan osin. Muuten on Savon paratiisi, eikä ole Itä -suomea toisin kun jutussa väitetään. Ollaan keski- Suomessa. Savossa.

Vierailija
90/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Imatran kylpylä ympäristöineen pesee Ruissalon spa-hotellin mennen tullen.

Vierailija
91/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäminen ei onnistu sosialismissa. Jos halutaan liiketoimintaa Suomeen, pitää verotusta ja sääntelyä keventää.

Vierailija
92/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä- Suomihan on Suomen aarreaitta. Kainuun karhut, suot, koskemattomat metsät. Kolin maisemat! Koskematon luonto vaaroineen.

Tuntuu että 21v kesätoimittajan tiedot on jostain Kallion yksiöstä käsin. Siinä se elämä hänellä.Yök!

Vierailija
93/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäsuomalaiset ja savolaiset ovat laiskoja tsuhnia. Koko alueen voisi anta Putinille.

Iso ero läntiseen Suomeen jossa yrittäminen huipussaan ja sairastelevatkin paljon vähemmän.

Vierailija
94/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan. Yksikin läsnäolopäivä viikossa estää muuton kauemmas kasvukeskuksista. Itse asiassa yksikin läsnäolopv/kk estää muuton yli 150 km päähän. En itse ainakaan jaksaisi ajaa tuota matkaa pidempää edestakaisin keskellä viikkoa. Ehkä perjantaisin, mutta sitten la menisi toipumiseen, joten ei...

Vierailija
95/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä- Suomihan on Suomen aarreaitta. Kainuun karhut, suot, koskemattomat metsät. Kolin maisemat! Koskematon luonto vaaroineen.

Tuntuu että 21v kesätoimittajan tiedot on jostain Kallion yksiöstä käsin. Siinä se elämä hänellä.Yök!

Ei itäsuomessa ole koskematonta metsää, vaan pelkästään talousmetsää. Tunnen alueen erittäin hyvin.

Ja mitä hyötyä soista ja karhuista on valtaosalle ihmisiä? Jos metsästät niin syksyisin näistä on sinulle hyötyä, töitä ne ei alueelle tuo. Olen myös aina ihmetellyt tuota Kolin hehkuttamista. Käyt kerran Alpeilla, niin et puhu Kolista enää koskaan.

Vierailija
96/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan. Yksikin läsnäolopäivä viikossa estää muuton kauemmas kasvukeskuksista. Itse asiassa yksikin läsnäolopv/kk estää muuton yli 150 km päähän. En itse ainakaan jaksaisi ajaa tuota matkaa pidempää edestakaisin keskellä viikkoa. Ehkä perjantaisin, mutta sitten la menisi toipumiseen, joten ei...

Jos haluaa, että ne loputkin työpaikat häviää Suomesta, niin näin kannattaa tehdä. Jokainen voi alkaa yrittäjäksi ja koittaa tehdä etänä töitä.

Vierailija
97/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko IS:n juttu kutsuhuuto, Suomeen mahtuu teretulemast vaan kaikki.

Vierailija
98/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 170 cm pitkä nainen niin olen liian pitkä sinne Itä-Suomeen.

Vierailija
99/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukua on tuolla ja ei siellä viihdy kahta päivää pitempään. Pelkkää ryteikköä. Talvet pimeitä ja kylmiä, kesällä valtavasti ötököitä. Ihmiset jotka sinne ovat jääneet ovat jotenkin omituisia ja sen huomaa jos joutu tekemisiin heidän kanssa. Tiuskitaan ja ollaan epäkohtelijaita. Sellainen perussivistys puuttuu ja epäilen sen johtuvan Venäjän vaikutuksesta. Alkoholi ja mielenterveysongelmat ovat selvästi esillä.

En vain näe mitään keinoa saada tuota aluetta kiinnostavaksi nuorten keskuudessa. Jos maalle haluaa, niin länsi on mukavampaa mökkimaata.

Jopa Saimaa on siellä itä-suomen pohjoisemmassa osassa pelkkää ryteikköä. Lappeenrannasta ei halua pohjoisempaan mennä.

Käsittämätöntä miten erilaisia kokemuksia ihmisillä voikaan olla samasta alueesta. Kertoo toki lähinnä siitä että ei kannata yleistää jonkun etäisen stereotyypin tai parin tuntemansa ihmisen pohjalta. Itse en ole tavannut lämpimämpiä ja ystävällisempiä ihmisiä missään muualla kuin itä-Suomessa. Toki nimenomaan kouluttautuneet ovat alueelta lähteneet, joten kirjaviisautta saattaa olla vähän harvemmalla, mutta ihmisillä on paljon paremmin ihan se normaali arkijärki päässä. Työelämässä ihmiset ovat paljon avoimempia muutoksille ja parannuksille. Pidän myös siitä että talvi on oikea talvi, pääsee hiihtämään ja harrastamaan muita talvilajeja. Luonto on kauneinta koko Suomessa. Itse en enää haluaisi takaisin etelään tänne kerran päädyttyäni.

Vierailija
100/441 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

surullista luettavaa