Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wokettajat vauhdissa - Jokamiehenoikeudet jäävät historiaan: Tilalle sukupuolineutraali termi

Vierailija
26.06.2023 |

Ketä tuo jokamiehenoikeus muka loukkaa? Mielestäni ihan neutraali sana.

Kommentit (647)

Vierailija
381/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan kaikenlaista woketusta sydämeni pohjasta, mutta pienen tytön isänä pidän mm sukupuolineutraaleja ammattinimikkeitä ihan hyvänä asiana.

Kun vaikka tutkijoista suurin osa taitaa olla nykyään naispuolisia niin tuntuu vähän hassulta lukea pienelle tytölle lastenkirjasta miten tiedeMIEHET tekevät tärkeitä keksintöjä jne jne.

Tosin, esim tuon jokamiehen takana lienee ruotsinkielen termi Allemansrätten ja ruotsinkielessähän sana man ei käsittääkseni ole niin vahvasti miestä tarkoittava vaan voi asiayhteydestä riippuen tarkoittaa yleisesti ihmistä tai henkilöä.

Vierailija
382/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalustalta tippuminen tänne naisten tasolle taitaa nyt sattua. Ymmärtäähän sen, kun mies ei enää olekaan ihmisen standardi, niin ottaahan se egon päälle. On varmasti vaikeaa kun ei olekaan enää erityisasemassa.

Olen nainen enkä halua tulla kutsutuksi mieheksi. Minulla siis ei ole mitään naissukupuoleen liittyvää taikahalua tulla kutsutuksi vastakkaisen sukupuolen nimellä sen enempää kuin miehilläkään.

Kaikkien ihmisten kutsuminen mieheksi on hyvin epäloogista. Ihmiset nyt vain eivät ole edes suurimmaksi osaksi miehiä. Toisekseen sellaisen vaatiminen on sen verran ylimielistä, että lähentelee jo psykopatiaa. Vaikea kuvitella mitään sen äärimmäisempää seksismiä, kuin cancelloida puolikas kansaa kielestä tekemällä sukupuolta tarkoittavasta mies-sanasta kaikkia ihmisiä tarkoittava. Seksismistä entuudestaan todistaa se hysteria, mikä nousisi, jos kaikkia kutsuttaisiinkin naisiksi.

Juuri näin. Yksikään mies ei suostuisi missään tilanteessa siihen, että heitä kutsuttaisiin feminiinisella liitteellä tai heidän oikeutensa olisivat naistenoileuksia. Eivät ikinä. Miksi tämä on ok naisten kohdalla? Minullekaan ei ole. En ole mikään mies eikä minun oikeuteni ole miestenoikeuksia. Kieli ajan tasalle, kiitos.

Eikö. Minua miehenä ei kyllä haittaa lainkaan jos minua kutsutaan feminiinisellä etuliitteellä tai termillä mutta ehkä olen poikkeus. Luen tosin myös naistenlehtiä, käytän välillä naisten malliston farkkuja ja vaimokin on nainen joten ehkä minä vain pidän naisista niin paljon etten koe sitä alentavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko joku nainen muka oikeasti kuvitellut, että vain miehet saavat kerätä marjoja ja sieniä ym.? Olisi käynyt metsässä katsomassa. Valtaosa kerääjistä on naisia. 

Vierailija
384/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalustalta tippuminen tänne naisten tasolle taitaa nyt sattua. Ymmärtäähän sen, kun mies ei enää olekaan ihmisen standardi, niin ottaahan se egon päälle. On varmasti vaikeaa kun ei olekaan enää erityisasemassa.

Olen nainen enkä halua tulla kutsutuksi mieheksi. Minulla siis ei ole mitään naissukupuoleen liittyvää taikahalua tulla kutsutuksi vastakkaisen sukupuolen nimellä sen enempää kuin miehilläkään.

Kaikkien ihmisten kutsuminen mieheksi on hyvin epäloogista. Ihmiset nyt vain eivät ole edes suurimmaksi osaksi miehiä. Toisekseen sellaisen vaatiminen on sen verran ylimielistä, että lähentelee jo psykopatiaa. Vaikea kuvitella mitään sen äärimmäisempää seksismiä, kuin cancelloida puolikas kansaa kielestä tekemällä sukupuolta tarkoittavasta mies-sanasta kaikkia ihmisiä tarkoittava. Seksismistä entuudestaan todistaa se hysteria, mikä nousisi, jos kaikkia kutsuttaisiinkin naisiksi.

Juuri näin. Yksikään mies ei suostuisi missään tilanteessa siihen, että heitä kutsuttaisiin feminiinisella liitteellä tai heidän oikeutensa olisivat naistenoileuksia. Eivät ikinä. Miksi tämä on ok naisten kohdalla? Minullekaan ei ole. En ole mikään mies eikä minun oikeuteni ole miestenoikeuksia. Kieli ajan tasalle, kiitos.

Eikö. Minua miehenä ei kyllä haittaa lainkaan jos minua kutsutaan feminiinisellä etuliitteellä tai termillä mutta ehkä olen poikkeus. Luen tosin myös naistenlehtiä, käytän välillä naisten malliston farkkuja ja vaimokin on nainen joten ehkä minä vain pidän naisista niin paljon etten koe sitä alentavana.

Poikkeus oot.

Vierailija
385/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on naurettava suuntaus. Entä sukunimet, joiden pääte on -mies tai -man.

Vierailija
386/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on naurettava suuntaus. Entä sukunimet, joiden pääte on -mies tai -man.

Ihmiset saa varmaan itse päättää omista sukunimistään

Vierailija
387/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista aikaa. Sekä historiankirjoitus, että kieli jakaantuvat kahteen osaan. On siis esim. olemassa woke-historia, jonka mielestä BLM oli jotain aivan upeaa, ideaalia, oikeudenmukaista ja edistyksellistä; sitten on tapahtumien historia, jota kirjoittaneet näkivät BLM:ssä järjetöntä ennätysluokan tuhoamista, massiiviset määrät väkivaltaa ja suoranaisia propagandauutisia sekä tekopyhyyttä valtamediassa.

Minä hyvä nuo muut paha

Huolestuttavaa on se, että idealismilla ja aatteella korvataan tai väritetään tieteentekeminen, historiankirjoitus sekä uutisointi. Politiikasta puhumattakaan. Mitään hyvää ei voi seurata siitä, että ignooraa reaalitodellisuuden - se puraisee takaisin jossain kohtaa oikein kunnolla.

Vierailija
388/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut muita viestejä, kun ketju on jo niin pitkä, mutta tulin vaan sanomaan, että tämä ei ole mitään hölmöä woke-touhua. On täysin normaalia muuttaa sana sellaiseksi, ettei se kuvaa yhtään mitään sukupuolta, sillä kyseessä on kaikkia koskeva asia. Id areilla menee taas puurot ja vellit iloisesti sekaisin ja vain täysi uuno on sitä mieltä, ettei tällaisia älyttömiä sukupuolta kuvaavia termejä olisi syytäkin normalisoida ja vaihtaa. Nämä uudet termit ovat sopivia ja kuvaavia toisin kuin nuo vanhat.

Ihanko oikeasti olet vältellyt luonnossa liikkumista koska et koe jokamiehenoikeuksien koskevan omaa sukupuoltasi? Siinä tapauksessa ansaitsetkin olla jumissa neljän seinän sisällä.

Mistä sinä tuon nyt keksit! En tietenkään ole vältellyt. On vain todella typerää käyttää termiä jokamiehenoikeudet asiasta, joka koskee ihan kaikkia ihmisiä. Aika daiju olet, jos et tämän vertaa tajua. Eihän se edes kuvasta sitä, mistä on kyse. Ei tässä mitään sukupuolia kielletä tai häivytetä, vaan korjataan termi oikeaan muotoon. Et kai sinä tuoliakaan pöydäksi sano vai? Niinpä eli jokaisenoikeudet on oikea termi toisin kuin jokamiehenoikeudet.

Kyllä sana silmälasitkin pitäisi ehdottomasti vaihtaa johonkin kuvaavampaan termiin, että kaikki ymmärtäisivät mitä niillä tehdään. Minulle ainakin käy vähän väliä niin että olen jo ujuttanut toisen sangan silmämunani taakse ja ihmettelen minne loput kätketään ja miksi en vieläkään näe mitään.

Tai toisinaan sunnuntaisin olen ottamassa silmiäni kuopistaan, kunnes muistan, että näissähän oli tämmöinen juju ja taas muistan miten toimia, huh!

Mutta kyllä pitäisi olla vaikka näkemisenedistyslasit? Mitä mieltä tästä? Myös olen ajatellut heitä, joilla on näkö vain toisessa silmässä. Heillähän tämä koskee vain toista silmää, joten miten he pärjäävät kun laitetta kutsutaan monikossa ja he käyttävät vain toisen silmänsä apuna näitä?

Vierailija
389/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut muita viestejä, kun ketju on jo niin pitkä, mutta tulin vaan sanomaan, että tämä ei ole mitään hölmöä woke-touhua. On täysin normaalia muuttaa sana sellaiseksi, ettei se kuvaa yhtään mitään sukupuolta, sillä kyseessä on kaikkia koskeva asia. Id areilla menee taas puurot ja vellit iloisesti sekaisin ja vain täysi uuno on sitä mieltä, ettei tällaisia älyttömiä sukupuolta kuvaavia termejä olisi syytäkin normalisoida ja vaihtaa. Nämä uudet termit ovat sopivia ja kuvaavia toisin kuin nuo vanhat.

Ihanko oikeasti olet vältellyt luonnossa liikkumista koska et koe jokamiehenoikeuksien koskevan omaa sukupuoltasi? Siinä tapauksessa ansaitsetkin olla jumissa neljän seinän sisällä.

Mistä sinä tuon nyt keksit! En tietenkään ole vältellyt. On vain todella typerää käyttää termiä jokamiehenoikeudet asiasta, joka koskee ihan kaikkia ihmisiä. Aika daiju olet, jos et tämän vertaa tajua. Eihän se edes kuvasta sitä, mistä on kyse. Ei tässä mitään sukupuolia kielletä tai häivytetä, vaan korjataan termi oikeaan muotoon. Et kai sinä tuoliakaan pöydäksi sano vai? Niinpä eli jokaisenoikeudet on oikea termi toisin kuin jokamiehenoikeudet.

Eli jos se ei ole tähänkään mennessä antanut sinulle millään tavalla virheellistä käsitystä siitä keitä se koskee, miten sana on voinut olla väärä? Kieli on yksinomaan sopimusasia. Voimme päättää että pöytä onkin jatkossa tuoli ja tuoli on pöytä. Voimme sopia vaikka termistä jokaoravanoikeus, jos kaikki vaan tietävät mitä sillä tarkoitetaan. Mitään järkeä siinä vaan ei ole. Tähän asti kaikki ovat tienneet mitä termillä jokamiehenoikeudet ajetaan takaa. Uudesta sanasta en enää olisi niin varma.

Tuohan on ihan selvä, jokaisella on pelkästään oikeuksia tehdä mitä tahansa, vaikka maalata graffiteja toisten omistuksiin. Omistaja maksaa sitten vahingot.

Vierailija
390/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te suomalaiset naiset etsimällä etsitte aihetta valittamiseen? :) Naiset aina valittaa paloMIEHISTÄ, esiMIEHISTÄ, jokaMIEHENoikeuksista jne.

Kokeilkaa lopettaa se valittaminen ja hymyilkää enemmän. :)

Vierailija
391/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sana silmälasitkin pitäisi ehdottomasti vaihtaa johonkin kuvaavampaan termiin, että kaikki ymmärtäisivät mitä niillä tehdään. Minulle ainakin käy vähän väliä niin että olen jo ujuttanut toisen sangan silmämunani taakse ja ihmettelen minne loput kätketään ja miksi en vieläkään näe mitään.

Tai toisinaan sunnuntaisin olen ottamassa silmiäni kuopistaan, kunnes muistan, että näissähän oli tämmöinen juju ja taas muistan miten toimia, huh!

Mutta kyllä pitäisi olla vaikka näkemisenedistyslasit? Mitä mieltä tästä? Myös olen ajatellut heitä, joilla on näkö vain toisessa silmässä. Heillähän tämä koskee vain toista silmää, joten miten he pärjäävät kun laitetta kutsutaan monikossa ja he käyttävät vain toisen silmänsä apuna näitä?

Minulla ainakin on muoviset linssit, mieti miten vaikeuksissa olen yrittäessäni googlettaa silmämuovikauppaa kun tarvitsen uudet.

Vierailija
392/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raippaa ja häpeäpaalua jokaiselle joka sanoo isänmaa tai äidinkieli.

mitä pahaa on sanassa äidinkieli? mielestäni positiivissävyinen sana

Se on syrjivää. Pitäisi olla esim vanhemmankieli.

Syrjii adoptoituja sekä laitoksessa asuvia lapsia. Ei kaikilla ole vanhempia!

Vierailija
393/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos se ei ole tähänkään mennessä antanut sinulle millään tavalla virheellistä käsitystä siitä keitä se koskee, miten sana on voinut olla väärä? Kieli on yksinomaan sopimusasia. Voimme päättää että pöytä onkin jatkossa tuoli ja tuoli on pöytä. Voimme sopia vaikka termistä jokaoravanoikeus, jos kaikki vaan tietävät mitä sillä tarkoitetaan. Mitään järkeä siinä vaan ei ole. Tähän asti kaikki ovat tienneet mitä termillä jokamiehenoikeudet ajetaan takaa. Uudesta sanasta en enää olisi niin varma.

Ai nyt se on kaikille ilmiselvää että miehellä voidaan tarkottaa naista mutta kun puhutaan transoikeuksista niin sitten heittäydytäänkin johonkin 3-vuotiaan tasolle henkisesti

Niinpä. Voisihan olla sitten vaikka joku uusi Naisten Kymppi, johon osallistuisi myös miehet, koska se naiset-sana nyt vaan sattuu just siinä yhteydessä kuvaamaan ihan kaikkia ihmisiä.

Vierailija
394/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te suomalaiset naiset etsimällä etsitte aihetta valittamiseen? :) Naiset aina valittaa paloMIEHISTÄ, esiMIEHISTÄ, jokaMIEHENoikeuksista jne.

Mikä ongelma se toisaalta on jättää nuo mies-liitteet sitten poiskaan.

Itelle ainaki iha sama

Vierailija
395/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos tässä maassa ei enää lisäännytä, ei teidetä miten ja millä vehkeillä. Päältäpäin ei ota selvää mikä neutri on kyseessä ja kopeloida ei uskalla, siitä taa joutuu tiilenpäitä lukemaan. Steriilisti ruiskuttamalla pannaan alulle oikeaa plaastua yhä enevässä määrin, näin seuraava sukupolvi on vielä enemmän päästään sekaisin.

Eli kun jokamiehenoikeudet muuttuu terminä jokaisenoikeuksiksi, niin ihmiset ei enää osaa lisääntyä tai uskalla kopeloida?

Ahaaaa.

Jos on sellaista uusiokieltä että tarkoittaakin päinvastaista, eli kenelläkään ei ole enää oikeutta kopeloida.

Jokaisenoikeuksilla ei ole oikeutta tehdä enää yhtään mitään, tai joutuu vankilaan.

Vierailija
396/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitsit tosiaan käyttää aikaasi tuon kirjoittamiseen?

🥱🥱🥱

Vierailija
397/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt se on kaikille ilmiselvää että miehellä voidaan tarkottaa naista mutta kun puhutaan transoikeuksista niin sitten heittäydytäänkin johonkin 3-vuotiaan tasolle henkisesti

Niinpä. Voisihan olla sitten vaikka joku uusi Naisten Kymppi, johon osallistuisi myös miehet, koska se naiset-sana nyt vaan sattuu just siinä yhteydessä kuvaamaan ihan kaikkia ihmisiä.

Naisten kymppi on miehen 15 euroa, kaikkihan tuon tietää.

Vierailija
398/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma se toisaalta on jättää nuo mies-liitteet sitten poiskaan.

Itelle ainaki iha sama

Ei se olekkaan ongelma. Olenko muka väittänyt? :)

Te naiset vain valitatte kaikesta. Kun tuo sana on teille ongelma, niin tuokaa mielipiteenne esille asiallisesti. Älkää valittako. Pyydänkö liikaa? :)

Vierailija
399/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tarkoittaa ihmistä, jokaisenoikeus antaa oikeuden kaikille, myös eläimille.

Vierailija
400/647 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan kaikenlaista woketusta sydämeni pohjasta, mutta pienen tytön isänä pidän mm sukupuolineutraaleja ammattinimikkeitä ihan hyvänä asiana.

Kun vaikka tutkijoista suurin osa taitaa olla nykyään naispuolisia niin tuntuu vähän hassulta lukea pienelle tytölle lastenkirjasta miten tiedeMIEHET tekevät tärkeitä keksintöjä jne jne.

Tosin, esim tuon jokamiehen takana lienee ruotsinkielen termi Allemansrätten ja ruotsinkielessähän sana man ei käsittääkseni ole niin vahvasti miestä tarkoittava vaan voi asiayhteydestä riippuen tarkoittaa yleisesti ihmistä tai henkilöä.

Jos välttämättä haluat kokea tuon ongelmana, niin voit aina opettaa tytölle, että sanassa tiedemies mies-sana ei viittaa sukupuoleen. Sanoilla on eri yhteyksissä eri merkitys. Aivan kuten ruoasta puhuttaessa sana voi on mm. leivän päälle laitettava rasvalevite, mutta se on myös voida-verbin persoonamuoto.

Opeta hänet myös tukkimaan korvansa aina kun woke-roskaa puskee ilmoille. Eli aina kun isillä lähtee iltasadun kanssa laukalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän